Dylematy ochrony środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-DOS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Dylematy ochrony środowiska |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku studiów II stopnia magisterskich POLITYKA |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W09 OB2_W12 OB2_U01 OB2_U09 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi wybrane problemy związane z realizacją współczesnej ochrony przyrody. Wskazanie na konsekwencje podejmowanych działań na rzecz ochrony środowiska. Student będzie świadomy konsekwencji podejmowanych przez siebie decyzji. Student będzie również potrafił w sytuacji problemowej uzasadnić podejmowane decyzje w realizacji swoich zadań. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu procesów ekologicznych, znajomość współczesnych trendów w ochronie przyrody. |
Pełny opis: |
Treści programowe uzależnione będą od zainteresowań studentów. Wśród omawianych dylematów poruszone zostaną problemy: 1. Ustalenia priorytetów w ochronie przyrody 2. Wartościowania przyrody 3. Wyboru między ochroną czynną i bierną 4. Ingerencji człowieka w procesy naturalne 5. Ochrony obszarów przekształconych przez człowieka 6. Sposób kształtowania prawa i jego rola w ochronie środowiska 7. Inżynierii genetycznej w ochronie przyrody |
Literatura: |
Grzegorczyk M, (red.), 2007, Integralna ochrona przyrody, Kraków. Grzegorczyk M., Perzanowska J., Kijas Z., Mirek Z. (red.), 2002, Mówić o ochronie przyrody. Zintegrowana wizja ochrony przyrody. Podręcznik dla studentów. Kraków. Latawiec Michał, 2015, Próby uzasadnienia idei ochrony zwierząt, w: Filozofia wobec świata zwierząt, Warszawa: wyd. UKSW, ISBN 978-83-65224-85-9. Latawiec Michał, 2016, Rozpoznawanie granic ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze, Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(2016)1, 77-97. Wohlleben P., 2016, Sekretne życie drzew, Wyd. Otwarte http://dzikiezycie.pl http://leopold.wilderness.net http://www.conservationmagazine.org http://www.nature.com/ |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK_1 – student zna podstawowe konsekwencje działań prowadzonych przez człowieka w przyrodzie EK_2 – student wymienia argumenty za i przeciw podjęciem i zaniechaniem działań ochronnych Umiejętności: EK_3 – student ustala kryteria podejmowanych działań ochronnych Kompetencje: EK_4 – student ma świadomość znaczenia podejmowanych działań ochronnych, ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.] udział w konwersatorium 30 godz. przygotowanie do zajęć 20 godz. przygotowanie egzaminu 10 godz. suma godzin: 60 liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach wg skali: 15-14 = 5 13 = 4,5 12-11 = 4 10 = 3,5 9-7 = 3 6-0 = 2 (w przypadku mniejszej liczby zrealizowanych zajęć skala ulegnie zmianie na końcu semestru) 2. ocena z egzaminu Ocena końcowa jest średnią oceny z obecności na zajęciach i oceny z egzaminu końcowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Latawiec | |
Prowadzący grup: | Michał Latawiec | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae2a96957725046bea9edfd9bd0fb8e21%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1411a5eb-d6ae-4a7a-9941-c4015ce8757f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi wybrane problemy związane z realizacją współczesnej ochrony przyrody. Wskazanie na konsekwencje podejmowanych działań na rzecz ochrony środowiska. Student będzie świadomy konsekwencji podejmowanych przez siebie decyzji. Student będzie również potrafił w sytuacji problemowej uzasadnić podejmowane decyzje w realizacji swoich zadań. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe uzależnione będą od zainteresowań studentów. Wśród omawianych dylematów poruszone zostaną problemy: 1. Ustalenia priorytetów w ochronie przyrody 2. Wartościowania przyrody 3. Wyboru między ochroną czynną i bierną 4. Ingerencji człowieka w procesy naturalne 5. Ochrony obszarów przekształconych przez człowieka 6. Sposób kształtowania prawa i jego rola w ochronie środowiska 7. Inżynierii genetycznej w ochronie przyrody |
|
Literatura: |
Grzegorczyk M, (red.), 2007, Integralna ochrona przyrody, Kraków. Grzegorczyk M., Perzanowska J., Kijas Z., Mirek Z. (red.), 2002, Mówić o ochronie przyrody. Zintegrowana wizja ochrony przyrody. Podręcznik dla studentów. Kraków. Latawiec Michał, 2015, Próby uzasadnienia idei ochrony zwierząt, w: Filozofia wobec świata zwierząt, Warszawa: wyd. UKSW, ISBN 978-83-65224-85-9. Latawiec Michał, 2016, Rozpoznawanie granic ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze, Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(2016)1, 77-97. Wohlleben P., 2016, Sekretne życie drzew, Wyd. Otwarte http://dzikiezycie.pl http://leopold.wilderness.net http://www.conservationmagazine.org http://www.nature.com/ |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu procesów ekologicznych, znajomość współczesnych trendów w ochronie przyrody. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Latawiec | |
Prowadzący grup: | Michał Latawiec | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae2a96957725046bea9edfd9bd0fb8e21%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1411a5eb-d6ae-4a7a-9941-c4015ce8757f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi wybrane problemy związane z realizacją współczesnej ochrony przyrody. Wskazanie na konsekwencje podejmowanych działań na rzecz ochrony środowiska. Student będzie świadomy konsekwencji podejmowanych przez siebie decyzji. Student będzie również potrafił w sytuacji problemowej uzasadnić podejmowane decyzje w realizacji swoich zadań. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe uzależnione będą od zainteresowań studentów. Wśród omawianych dylematów poruszone zostaną problemy: 1. Ustalenia priorytetów w ochronie przyrody 2. Wartościowania przyrody 3. Wyboru między ochroną czynną i bierną 4. Ingerencji człowieka w procesy naturalne 5. Ochrony obszarów przekształconych przez człowieka 6. Sposób kształtowania prawa i jego rola w ochronie środowiska 7. Inżynierii genetycznej w ochronie przyrody |
|
Literatura: |
Grzegorczyk M, (red.), 2007, Integralna ochrona przyrody, Kraków. Grzegorczyk M., Perzanowska J., Kijas Z., Mirek Z. (red.), 2002, Mówić o ochronie przyrody. Zintegrowana wizja ochrony przyrody. Podręcznik dla studentów. Kraków. Latawiec Michał, 2015, Próby uzasadnienia idei ochrony zwierząt, w: Filozofia wobec świata zwierząt, Warszawa: wyd. UKSW, ISBN 978-83-65224-85-9. Latawiec Michał, 2016, Rozpoznawanie granic ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze, Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(2016)1, 77-97. Wohlleben P., 2016, Sekretne życie drzew, Wyd. Otwarte http://dzikiezycie.pl http://leopold.wilderness.net http://www.conservationmagazine.org http://www.nature.com/ |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu procesów ekologicznych, znajomość współczesnych trendów w ochronie przyrody. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Latawiec | |
Prowadzący grup: | Michał Latawiec | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae2a96957725046bea9edfd9bd0fb8e21%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1411a5eb-d6ae-4a7a-9941-c4015ce8757f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi wybrane problemy związane z realizacją współczesnej ochrony przyrody. Wskazanie na konsekwencje podejmowanych działań na rzecz ochrony środowiska. Student będzie świadomy konsekwencji podejmowanych przez siebie decyzji. Student będzie również potrafił w sytuacji problemowej uzasadnić podejmowane decyzje w realizacji swoich zadań. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe uzależnione będą od zainteresowań studentów. Wśród omawianych dylematów poruszone zostaną problemy: 1. Ustalenia priorytetów w ochronie przyrody 2. Wartościowania przyrody 3. Wyboru między ochroną czynną i bierną 4. Ingerencji człowieka w procesy naturalne 5. Ochrony obszarów przekształconych przez człowieka 6. Sposób kształtowania prawa i jego rola w ochronie środowiska 7. Inżynierii genetycznej w ochronie przyrody |
|
Literatura: |
Grzegorczyk M, (red.), 2007, Integralna ochrona przyrody, Kraków. Grzegorczyk M., Perzanowska J., Kijas Z., Mirek Z. (red.), 2002, Mówić o ochronie przyrody. Zintegrowana wizja ochrony przyrody. Podręcznik dla studentów. Kraków. Latawiec Michał, 2015, Próby uzasadnienia idei ochrony zwierząt, w: Filozofia wobec świata zwierząt, Warszawa: wyd. UKSW, ISBN 978-83-65224-85-9. Latawiec Michał, 2016, Rozpoznawanie granic ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze, Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(2016)1, 77-97. Wohlleben P., 2016, Sekretne życie drzew, Wyd. Otwarte http://dzikiezycie.pl http://leopold.wilderness.net http://www.conservationmagazine.org http://www.nature.com/ |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu procesów ekologicznych, znajomość współczesnych trendów w ochronie przyrody. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Latawiec | |
Prowadzący grup: | Michał Latawiec | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae2a96957725046bea9edfd9bd0fb8e21%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1411a5eb-d6ae-4a7a-9941-c4015ce8757f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi wybrane problemy związane z realizacją współczesnej ochrony przyrody. Wskazanie na konsekwencje podejmowanych działań na rzecz ochrony środowiska. Student będzie świadomy konsekwencji podejmowanych przez siebie decyzji. Student będzie również potrafił w sytuacji problemowej uzasadnić podejmowane decyzje w realizacji swoich zadań. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe uzależnione będą od zainteresowań studentów. Wśród omawianych dylematów poruszone zostaną problemy: 1. Ustalenia priorytetów w ochronie przyrody 2. Wartościowania przyrody 3. Wyboru między ochroną czynną i bierną 4. Ingerencji człowieka w procesy naturalne 5. Ochrony obszarów przekształconych przez człowieka 6. Sposób kształtowania prawa i jego rola w ochronie środowiska 7. Inżynierii genetycznej w ochronie przyrody |
|
Literatura: |
Grzegorczyk M, (red.), 2007, Integralna ochrona przyrody, Kraków. Grzegorczyk M., Perzanowska J., Kijas Z., Mirek Z. (red.), 2002, Mówić o ochronie przyrody. Zintegrowana wizja ochrony przyrody. Podręcznik dla studentów. Kraków. Latawiec Michał, 2015, Próby uzasadnienia idei ochrony zwierząt, w: Filozofia wobec świata zwierząt, Warszawa: wyd. UKSW, ISBN 978-83-65224-85-9. Latawiec Michał, 2016, Rozpoznawanie granic ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze, Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(2016)1, 77-97. Wohlleben P., 2016, Sekretne życie drzew, Wyd. Otwarte http://dzikiezycie.pl http://leopold.wilderness.net http://www.conservationmagazine.org http://www.nature.com/ |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu procesów ekologicznych, znajomość współczesnych trendów w ochronie przyrody. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.