Elements of Bioethics
General data
Course ID: | WF-OB-EBIO |
Erasmus code / ISCED: |
07.2
|
Course title: | Elements of Bioethics |
Name in Polish: | Elementy bioetyki |
Organizational unit: | Center for Ecology and Ecophilosophy |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku studiów II stopnia magisterskich |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | OB2_W09 OB2_W12 OB2_U01 OB2_U09 |
Short description: |
(in Polish) Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości. Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu. W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy. |
Full description: |
Because of widely presented in media cases and engaging many people political discourse on new law regulations bioethical questions have become popular. Either some simple methods of making ethical decisions at medical units or regulations which are acceptable by heterogeneous society are desired. During the classes bioethics is described as interdisciplinary science which connects philosophy, biology, medicine, law and social sciences. Philosophical fundaments of general principles and models of making particular decisions are presented. Also institutional aspects of bioethics (eg. commissions, institutes and conventions) is discussed. Content: 1. The beginning and development of bioethics 2. Bioethics as discourse and interdisciplinary science 3. Different models of bioethics 4. Some schemes of argumentation (eg. double effect, slippery slope) 5. Institutional aspects of bioethics 6. Dispute on human nature 7. Quality or sanctity of human life 8. Human right as possible base of bioethics 9. Assisted Procreation 10. Embryo status and abortion 11. Gene manipulation and cloning 12. Experimentation on humans 13. Transplantation 14. Interference in human nature 15. Prolonging life and euthanasia |
Bibliography: |
(in Polish) Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015 Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009 Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002 Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Knowledge: student defines basic bioethical notions, knows the origin of bioethics and its main trends (and their representatives). Student recognizes and distinguishes methods of bioethics. Skills: student interprets and compares theoretical basis of main bioethical currents, is able to explain how theoretical ethical and axiological assumptions determine practical thesis. Student can explain necessity of bioethics as a theory and practical knowledge. Competences: student is able to define and justify his/her own bioethical choices and to participate current bioethical discourse. ECTS: presence at lectures - 30 preparing to lectures and individual reading - 40 consultations - 10 preparing to a test - 30 TOTAL TIME 110 [110 : 30 (25) =4] ECTS POINTS – 4 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: - na ocenę 2 (nast..): nie zna podstawowych terminów, pojęć oraz teorii bioetycznych, ani metod jej uprawiania - na ocenę 3 (dst.): wie czym jest bioetyka, zna podstawowe terminy, pojęcia oraz teorie ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych zagadnień - na ocenę 4 (db.): Student identyfikuje i rozróżnia metody uprawiania bioetyki oraz omawia w sposób poprawny wybrane zagadnienia bioetyczne. - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w problematyce bioetycznej, posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie Umiejętności - na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi interpretować i porównywać teoretycznych założeń głównych kierunków w bioetyce. na ocenę 3 (dst.): Student uzasadnia konieczność uprawiania bioetyki i jej stosowania, jednak nie potrafi wskazać i wytłumaczyć związku praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi. - na ocenę 4 (db.): student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi poprawnie wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi. - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do współczesnego dyskursu bioetycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach bioetycznych oraz je poprawnie uzasadnić Kompetencje: Jest świadomy złożoności problematyki bioetycznej w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wykazuje racjonalne podejście w stosunku do informacji dostępnej w literaturze naukowej i mass mediach. Metoda sprawdzenia: sprawdzian pisemny. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 60 places
|
|
Coordinators: | Jacek Meller | |
Group instructors: | Jacek Meller | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
Short description: |
(in Polish) Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości. Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu. W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy. |
|
Full description: |
(in Polish) Ze względu na szeroko prezentowane w mediach przypadki angażujący szerokie grono ludzi dyskurs polityczny dotyczący wprowadzania nowych regulacji prawnych pytania z zakresu bioetyki stały się popularne. Wyrażana jest też potrzeba sformułowania prostych metod podejmowania decyzji przy łóżku pacjenta, które byłyby akceptowalne w zróżnicowanym społeczeństwie. Podczas wykładu bioetyka definiowana jest jako dziedzina interdyscyplinarna, która przyjmuje twierdzenia filozofii, biomedycyny, prawa i nauk społecznych. Zaprezentowane są filozoficzne założenia podstawowych zasad i modeli formułowania szczegółowych wskazań. Wskazany jest także instytucjonalny aspekt bioetyki (komisje, konwencje międzynarodowe i prawo krajowe) |
|
Bibliography: |
(in Polish) Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015 Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009 Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002 Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007 |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 60 places
|
|
Coordinators: | Jacek Meller | |
Group instructors: | Jacek Meller | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
Short description: |
(in Polish) Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości. Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu. W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy. |
|
Full description: |
(in Polish) Ze względu na szeroko prezentowane w mediach przypadki angażujący szerokie grono ludzi dyskurs polityczny dotyczący wprowadzania nowych regulacji prawnych pytania z zakresu bioetyki stały się popularne. Wyrażana jest też potrzeba sformułowania prostych metod podejmowania decyzji przy łóżku pacjenta, które byłyby akceptowalne w zróżnicowanym społeczeństwie. Podczas wykładu bioetyka definiowana jest jako dziedzina interdyscyplinarna, która przyjmuje twierdzenia filozofii, biomedycyny, prawa i nauk społecznych. Zaprezentowane są filozoficzne założenia podstawowych zasad i modeli formułowania szczegółowych wskazań. Wskazany jest także instytucjonalny aspekt bioetyki (komisje, konwencje międzynarodowe i prawo krajowe) |
|
Bibliography: |
(in Polish) Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015 Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009 Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002 Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007 |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 60 places
|
|
Coordinators: | Jacek Meller | |
Group instructors: | Jacek Meller | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości. Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu. W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy. |
|
Full description: |
(in Polish) Ze względu na szeroko prezentowane w mediach przypadki angażujący szerokie grono ludzi dyskurs polityczny dotyczący wprowadzania nowych regulacji prawnych pytania z zakresu bioetyki stały się popularne. Wyrażana jest też potrzeba sformułowania prostych metod podejmowania decyzji przy łóżku pacjenta, które byłyby akceptowalne w zróżnicowanym społeczeństwie. Podczas wykładu bioetyka definiowana jest jako dziedzina interdyscyplinarna, która przyjmuje twierdzenia filozofii, biomedycyny, prawa i nauk społecznych. Zaprezentowane są filozoficzne założenia podstawowych zasad i modeli formułowania szczegółowych wskazań. Wskazany jest także instytucjonalny aspekt bioetyki (komisje, konwencje międzynarodowe i prawo krajowe) |
|
Bibliography: |
(in Polish) Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015 Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009 Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002 Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.