Ekologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-EKO |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologia |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku Ochrony Środowiska |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wykład: OB1_W01 OB1_W02 OB1_W05 OB1_W08 OB1_U07 OB1_U08 OB1_U09 OB1_K03 OB1_K04 |
Wymagania wstępne: | średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły średniej |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów |
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów: 1) zasoby i ich wykorzystywanie; 2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne; 3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne; 4) biomy; 5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami: 6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo); 7) oddziaływania nieantagonistyczne; 8) altruizm. Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza: 9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji; 10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej; 11) ekosystem – funkcjonowanie 12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean; 13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność; 14) metabolizm biocenozy Cykl zagadnień kończy podsumowanie: 15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Krebs C. 2011 Ekologia, PWN, 680pp. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp. literatura uzupełniająca Gdula A.K., Konwerski Sz., Olejniczak I., Rutkowski T., Skubała P., Zawieja B., Giazdowicz D.J. 2024 Invertebrates occuring in fruiting bodies of the pathogenic tinder fungus, Fomes fomentarius (Polyporales), in the different types of Polish protected forests. Baltic Forestry, 30 (1). https: //doi.org/10.4690/BF594 Olejniczak I., Sterzyńska M., Boniecki P., Kaliszewicz A., PanteleevaN. 2021 Collembola (Hexapoda) as Biological Drivers between Land and Sea. Biology, 10(7), 568, doi: 10.3390/biology10070568 Olejniczak I., Górska E.B., Prędecka A., Hewelke E., Gozdowski D., Korc M., Panek E., Tyburski Ł., Skawińska M., Oktaba I., Boniecki P., Kondras M., Oktaba L., 2019. Selected Biological Properties of the Soil in a Burnt-Out Area under Old Pine Trees Three Years after an Fire. Rocznik Ochrona Środowiska (Annual Set Environment Protection), 21:1279-1293. bwmeta1.element.baztech-7238d653-d6b8-4f53-8d42-5be0b64d7eba Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005 Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: W - 1: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: fakty, teorie, metody w ekologii oraz złożone zależności zachodzące w przyrodzie. W - 2: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu związki i zależności między ekologią i różnymi dyscyplinami biologicznymi oraz humanistycznymi W – 5: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rzeczywistość przyrodniczą świata jako zbiór różnorodnych wartości poznawczych, obejmujących wartości ekonomiczne, estetyczne i edukacyjne W – 8: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zaburzenia funkcjonowania ekosystemów, wynikające z zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej Umiejętności: U – 7: student w innowacyjny sposób wykonuje zadania oraz rozwiązuje złożone problemy w zmiennych warunkach, interpretuje obserwacje oraz pomiary i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski U – 8: student w innowacyjny sposób wykonuje zadania oraz rozwiązuje złożone problemy w zmiennych warunkach, samodzielnie planuje proces uczenia się, oraz stawia w oparciu o logiczne przesłanki hipotezy, poprzez które uzasadnia swoje stanowisko wobec obserwowanych zjawisk ekologicznych. U – 9: student w innowacyjny sposób wykonuje zadania oraz rozwiązuje złożone problemy dotyczące środowiska przyrodniczego i pracując w zespole oraz wykorzystując doświadczenie innych specjalistów podejmuje działania na rzecz jego ochrony. Kompetencje: K – 3: student odpowiedzialnie pełni role zawodowe, właściwie postępuje z powierzonym sprzętem oraz szanuje pracę własną i zespołu K – 4: student odpowiedzialnie pełni role zawodowe, wykazuje inicjatywę w planowaniu zadań badawczych, efektywnie współpracuje z zespołem pełniąc w nim różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: egzamin końcowy, test jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte na ocenę 2 (ndst.) mniej niż 51% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów -na ocenę 3 (dst.) 51% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów -na ocenę 4 (db) przynajmniej 71% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów -na ocenę 5 (bdb.) powyżej 90% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów laboratoria:ćwiczenia praktyczne, sprawozdania w formie krótkich doniesień badawczych, zadania specjalne Kryteria oceniania: ocena sprawozdań w zakresie 0-10punktów (pomnożone przez 2) + punkty z zadań specjalnych – przeliczone na %: <50% - ocena 2 50-60% - ocen 3 >60-70% - ocena 3.5 >70-80% - ocena 4 >80-90% - ocena 4.5 >90% - ocena 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Olejniczak | |
Prowadzący grup: | Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Bezpośredni nakład pracy Udział w zajęciach 30 godzin Praca własna: 1.Przygotowanie raportów dotyczących wykonanych doświadczeń 10 godzin 2.Przygotowanie do egzaminu 20 godzin razem 30 godzin Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 60 godzin/2ECTS |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów |
|
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów: 1) zasoby i ich wykorzystywanie; 2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne; 3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne; 4) biomy; 5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami: 6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo); 7) oddziaływania nieantagonistyczne; 8) altruizm. Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza: 9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji; 10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej; 11) ekosystem – funkcjonowanie 12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean; 13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność; 14) metabolizm biocenozy Cykl zagadnień kończy podsumowanie: 15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp. literatura uzupełniająca Gdula A.K., Konwerski Sz., Olejniczak I., Rutkowski T., Skubała P., Zawieja B., Giazdowicz D.J. 2024 Invertebrates occuring in fruiting bodies of the pathogenic tinder fungus, Fomes fomentarius (Polyporales), in the different types of Polish protected forests. Baltic Forestry, 30 (1). https: //doi.org/10.4690/BF594 Olejniczak I., Sterzyńska M., Boniecki P., Kaliszewicz A., PanteleevaN. 2021 Collembola (Hexapoda) as Biological Drivers between Land and Sea. Biology, 10(7), 568, doi: 10.3390/biology10070568 Olejniczak I., Górska E.B., Prędecka A., Hewelke E., Gozdowski D., Korc M., Panek E., Tyburski Ł., Skawińska M., Oktaba I., Boniecki P., Kondras M., Oktaba L., 2019. Selected Biological Properties of the Soil in a Burnt-Out Area under Old Pine Trees Three Years after an Fire. Rocznik Ochrona Środowiska (Annual Set Environment Protection), 21:1279-1293. bwmeta1.element.baztech-7238d653-d6b8-4f53-8d42-5be0b64d7eba Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005 Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004 Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp. literatura uzupełniająca Gdula A.K., Konwerski Sz., Olejniczak I., Rutkowski T., Skubała P., Zawieja B., Giazdowicz D.J. 2024 Invertebrates occuring in fruiting bodies of the pathogenic tinder fungus, Fomes fomentarius (Polyporales), in the different types of Polish protected forests. Baltic Forestry, 30 (1). https: //doi.org/10.4690/BF594 Olejniczak I., Sterzyńska M., Boniecki P., Kaliszewicz A., PanteleevaN. 2021 Collembola (Hexapoda) as Biological Drivers between Land and Sea. Biology, 10(7), 568, doi: 10.3390/biology10070568 Olejniczak I., Górska E.B., Prędecka A., Hewelke E., Gozdowski D., Korc M., Panek E., Tyburski Ł., Skawińska M., Oktaba I., Boniecki P., Kondras M., Oktaba L., 2019. Selected Biological Properties of the Soil in a Burnt-Out Area under Old Pine Trees Three Years after an Fire. Rocznik Ochrona Środowiska (Annual Set Environment Protection), 21:1279-1293. bwmeta1.element.baztech-7238d653-d6b8-4f53-8d42-5be0b64d7eba Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005 Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004 |
|
Wymagania wstępne: |
średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły sredniej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Olejniczak | |
Prowadzący grup: | Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Bezpośredni nakład pracy Udział w zajęciach 30 godzin Praca własna: 1.Przygotowanie raportów dotyczących wykonanych doświadczeń 10 godzin 2.Przygotowanie do egzaminu 20 godzin razem 30 godzin Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 60 godzin/2ECTS |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów |
|
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów: 1) zasoby i ich wykorzystywanie; 2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne; 3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne; 4) biomy; 5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami: 6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo); 7) oddziaływania nieantagonistyczne; 8) altruizm. Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza: 9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji; 10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej; 11) ekosystem – funkcjonowanie 12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean; 13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność; 14) metabolizm biocenozy Cykl zagadnień kończy podsumowanie: 15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp. literatura uzupełniająca Gdula A.K., Konwerski Sz., Olejniczak I., Rutkowski T., Skubała P., Zawieja B., Giazdowicz D.J. 2024 Invertebrates occuring in fruiting bodies of the pathogenic tinder fungus, Fomes fomentarius (Polyporales), in the different types of Polish protected forests. Baltic Forestry, 30 (1). https: //doi.org/10.4690/BF594 Olejniczak I., Sterzyńska M., Boniecki P., Kaliszewicz A., PanteleevaN. 2021 Collembola (Hexapoda) as Biological Drivers between Land and Sea. Biology, 10(7), 568, doi: 10.3390/biology10070568 Olejniczak I., Górska E.B., Prędecka A., Hewelke E., Gozdowski D., Korc M., Panek E., Tyburski Ł., Skawińska M., Oktaba I., Boniecki P., Kondras M., Oktaba L., 2019. Selected Biological Properties of the Soil in a Burnt-Out Area under Old Pine Trees Three Years after an Fire. Rocznik Ochrona Środowiska (Annual Set Environment Protection), 21:1279-1293. bwmeta1.element.baztech-7238d653-d6b8-4f53-8d42-5be0b64d7eba Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005 Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004 |
|
Wymagania wstępne: |
średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły sredniej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Olejniczak | |
Prowadzący grup: | Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Bezpośredni nakład pracy Udział w zajęciach 30 godzin Praca własna: 1.Przygotowanie raportów dotyczących wykonanych doświadczeń 10 godzin 2.Przygotowanie do egzaminu 20 godzin razem 30 godzin Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 60 godzin/2ECTS |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów |
|
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów: 1) zasoby i ich wykorzystywanie; 2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne; 3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne; 4) biomy; 5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami: 6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo); 7) oddziaływania nieantagonistyczne; 8) altruizm. Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza: 9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji; 10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej; 11) ekosystem – funkcjonowanie 12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean; 13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność; 14) metabolizm biocenozy Cykl zagadnień kończy podsumowanie: 15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp. literatura uzupełniająca Gdula A.K., Konwerski Sz., Olejniczak I., Rutkowski T., Skubała P., Zawieja B., Giazdowicz D.J. 2024 Invertebrates occuring in fruiting bodies of the pathogenic tinder fungus, Fomes fomentarius (Polyporales), in the different types of Polish protected forests. Baltic Forestry, 30 (1). https: //doi.org/10.4690/BF594 Olejniczak I., Sterzyńska M., Boniecki P., Kaliszewicz A., PanteleevaN. 2021 Collembola (Hexapoda) as Biological Drivers between Land and Sea. Biology, 10(7), 568, doi: 10.3390/biology10070568 Olejniczak I., Górska E.B., Prędecka A., Hewelke E., Gozdowski D., Korc M., Panek E., Tyburski Ł., Skawińska M., Oktaba I., Boniecki P., Kondras M., Oktaba L., 2019. Selected Biological Properties of the Soil in a Burnt-Out Area under Old Pine Trees Three Years after an Fire. Rocznik Ochrona Środowiska (Annual Set Environment Protection), 21:1279-1293. bwmeta1.element.baztech-7238d653-d6b8-4f53-8d42-5be0b64d7eba Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005 Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004 |
|
Wymagania wstępne: |
średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły sredniej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Olejniczak | |
Prowadzący grup: | Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Bezpośredni nakład pracy Udział w zajęciach 30 godzin Praca własna: 1.Przygotowanie raportów dotyczących wykonanych doświadczeń 10 godzin 2.Przygotowanie do egzaminu 20 godzin razem 30 godzin Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 60 godzin/2ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów |
|
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów: 1) zasoby i ich wykorzystywanie; 2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne; 3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne; 4) biomy; 5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami: 6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo); 7) oddziaływania nieantagonistyczne; 8) altruizm. Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza: 9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji; 10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej; 11) ekosystem – funkcjonowanie 12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean; 13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność; 14) metabolizm biocenozy Cykl zagadnień kończy podsumowanie: 15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp. Literatura uzupełniająca Gdula A.K., Konwerski Sz., Olejniczak I., Rutkowski T., Skubała P., Zawieja B., Giazdowicz D.J. 2024 Invertebrates occuring in fruiting bodies of the pathogenic tinder fungus, Fomes fomentarius (Polyporales), in the different types of Polish protected forests. Baltic Forestry, 30 (1). https: //doi.org/10.4690/BF594 Olejniczak I., Sterzyńska M., Boniecki P., Kaliszewicz A., PanteleevaN. 2021 Collembola (Hexapoda) as Biological Drivers between Land and Sea. Biology, 10(7), 568, doi: 10.3390/biology10070568 Olejniczak I., Górska E.B., Prędecka A., Hewelke E., Gozdowski D., Korc M., Panek E., Tyburski Ł., Skawińska M., Oktaba I., Boniecki P., Kondras M., Oktaba L., 2019. Selected Biological Properties of the Soil in a Burnt-Out Area under Old Pine Trees Three Years after an Fire. Rocznik Ochrona Środowiska (Annual Set Environment Protection), 21:1279-1293. bwmeta1.element.baztech-7238d653-d6b8-4f53-8d42-5be0b64d7eba Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005 Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004 |
|
Wymagania wstępne: |
średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły sredniej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.