Elementy logiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-ELO |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Elementy logiki |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku Ochrony Środowiska |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad764274a248c4403afcdb6bc6e97e9e3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8df6ff42-48b9-43b3-8c6e-3548affd533a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W11 OB1_U06 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Kurs będzie poświęcony logice, argumentacji i krytycznemu myśleniu. Znajomość zagadnień z zakresu logiki praktycznej i logiki formalnej ma dostarczyć studentom narzędzi koniecznych do krytycznego i samodzielnego myślenia, formułowania i oceny argumentacji oraz umiejętności identyfikowania błędów logicznych występujących w komunikacji. Wymagania wstępne: elementarne wiadomości z zakresu logiki przekazywane w programie szkoły średniej |
Pełny opis: |
1. Zagadnienia wstępne: historia logiki, jej przedmiot i cel nauczania 2-3. Język klasycznej logiki zdaniowej. Matryce spójników prawdziwościowych 4. Tautologie klasycznej logiki zdaniowej. Metoda 0-1 5. Wynikanie logiczne. Formalizacje wybranych wypowiedzi języka naturalnego i ich poprawność na gruncie klasycznej logiki zdaniowej 6. Błędy w argumentacjach 7. Rozumowania indukcyjne 8-9. Sposoby uzasadniania zdań 10. Elementy teorii definicji i wybrane błędy w definicjach 11. Syntaktyczne kategorie wyrażeń 12. Analiza syntaktyczna wyrażeń 13. Algebra zbiorów 14. Formalne własności relacji 15. Podział logiczny |
Literatura: |
Lektura: 1. Nieznański E., Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, C.H.Beck, Warszawa 2000. 2. Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, PWN, 2006 3. Szymanek K., Wieczorek K., Wójcik A., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, PWN, 2005 Bibliografia: 1. Borkowski L., Logika formalna, PWN, Warszawa 1970 2. Stanosz B., Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów, PWN, Warszawa'99. 3. Ziembiński Z., Logika praktyczna, PWN, Warszawa 1995 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 - student posiada wiedzę ogólną na temat logiki formalnej EK 2 - student posiada znajomość specyfiki logiki na tle innych nauk (zna jej przedmiot i metodę)i Umiejętności: EK 3 - student potrafi posługiwać się narzędziami z zakresu semiotyki logicznej i logiki formalnej EK 4 - student poprawnie przeprowadza analizę rozumowań Kompetencje: EK 5 – student zna podstawową wiedzę z zakresu logiki ogólnej i poprawnie wykorzystuje narzędzia logiczne w dyskursie naukowym EK 6 - student potrafi w sposób poprawny logicznie organizować własną pracę naukową ECTS: udział w wykładzie 30 udział w ćwiczeniach 30 przygotowanie do ćwiczeń 15 konsultacje 5 czas na napisanie referatu/eseju/pracy 10 przygotowanie do egzaminu 20 SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) =4] LICZBA ECTS 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Student po wysłuchaniu wykładów powinien umieć w sposób jasny i klarowny poruszać się po zagadnieniach należących do semiotyki logicznej i Klasycznego Rachunku Zdań. Umiejętności Student uczestniczący w wykładach powinien nabyć umiejętności jasnego formułowania myśli, poprawnego rozumowania i trafnej argumentacji. Kompetencje Student po wysłuchaniu wykładów powinien nabyć następujące kompetencje: odróżniania rozumowań poprawnych od błędnych, argumentacji trafnej od nietrafnej. Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy. Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie wykładów. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii. Forma zaliczenia - wykład: egzamin ustny lub pisemny - ćwiczenia: 2 sprawdziany pisemne. Warunki zaliczenia - wykład: obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie uzupełniony o wybrane fragmenty zadanej lektury - ćwiczenia: obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności) oraz pozytywne wyniki z 2 kolokwiów. Metodą oceniania jest egzamin ustny i pisemny. Podstawą dopuszczenia do egzaminu est zaliczenie ćwiczeń - 2 kolokwia Egzamin obejmuje materiał przedstawiony na wykładzie. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 50 miejsc
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Roman Tomanek | |
Prowadzący grup: | Roman Tomanek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad764274a248c4403afcdb6bc6e97e9e3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8df6ff42-48b9-43b3-8c6e-3548affd533a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom podstawowych zagadnień z zakresu logiki. Podstawowym założeniem przy konstrukcji programu zajęć było przekonanie, że nieocenioną wartością jest umiejętność precyzyjnego, poprawnego logicznie myślenia jak również komunikowania swoich myśli innym ludziom. Zajęcia te dostarczają ponadto aparatury pojęciowej, która jest niezbędna podczas studiów. Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie postawy krytycznego myślenia. Kompetencja - znajomość dyscyplin - logika klasyczna. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza dotycząca języka |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Zagadnienia wstępne, semiotyka logiczna 2. Syntaktyczne kategorie wyrażeń. 3. Funktory 4. Semiotyka logiczna 5. Nazwy 6. Zdania 7. Definicje 8.Teoria mnogości 9. Rachunek zbiorów, podział logiczny 10.. Relacje, relacje porządkujące 11. Klasyczny rachunek zdań 12.. Pojęcie tautologii logicznej i wynikania logicznego 13. Rozumowania, klasyfikacja rozumowań 14. Wnioskowania dedukcyjne 15. Rozumowania zawodne |
|
Literatura: |
Logika w pigułce, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2014. E. Nieznański, Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, Warszawa 2000. J. Wajszczyk, Wstęp do logiki, Olsztyn 2001. Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 1992. A. Malinowski, Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Warszawa 2008. |
|
Wymagania wstępne: |
Wiedza wyniesiona ze szkoły średniej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 50 miejsc
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Porwolik | |
Prowadzący grup: | Marek Porwolik, Roman Tomanek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad764274a248c4403afcdb6bc6e97e9e3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8df6ff42-48b9-43b3-8c6e-3548affd533a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom podstawowych zagadnień z zakresu logiki. Podstawowym założeniem przy konstrukcji programu zajęć było przekonanie, że nieocenioną wartością jest umiejętność precyzyjnego, poprawnego logicznie myślenia jak również komunikowania swoich myśli innym ludziom. Zajęcia te dostarczają ponadto aparatury pojęciowej, która jest niezbędna podczas studiów. Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie postawy krytycznego myślenia. Kompetencja - znajomość dyscyplin - logika klasyczna. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza dotycząca języka |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Zagadnienia wstępne: historia logiki, jej przedmiot i cel nauczania 2-3. Język klasycznej logiki zdaniowej. Matryce spójników prawdziwościowych 4. Tautologie klasycznej logiki zdaniowej. Metoda 0-1 5. Wynikanie logiczne. Formalizacje wybranych wypowiedzi języka naturalnego i ich poprawność na gruncie klasycznej logiki zdaniowej 6. Błędy w argumentacjach 7. Rozumowania indukcyjne 8-9. Sposoby uzasadniania zdań 10. Elementy teorii definicji i wybrane błędy w definicjach 11. Syntaktyczne kategorie wyrażeń 12. Analiza syntaktyczna wyrażeń 13. Algebra zbiorów 14. Formalne własności relacji 15. Podział logiczny |
|
Literatura: |
E. Nieznański, Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, Warszawa 2000. J. Wajszczyk, Wstęp do logiki, Olsztyn 2001. A. Malinowski, Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Warszawa 2008. |
|
Wymagania wstępne: |
Wiedza wyniesiona ze szkoły średniej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 50 miejsc
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Porwolik | |
Prowadzący grup: | Jan Filcek, Marek Porwolik | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad764274a248c4403afcdb6bc6e97e9e3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8df6ff42-48b9-43b3-8c6e-3548affd533a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom podstawowych zagadnień z zakresu logiki. Podstawowym założeniem przy konstrukcji programu zajęć było przekonanie, że nieocenioną wartością jest umiejętność precyzyjnego, poprawnego logicznie myślenia jak również komunikowania swoich myśli innym ludziom. Zajęcia te dostarczają ponadto aparatury pojęciowej, która jest niezbędna podczas studiów. Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie postawy krytycznego myślenia. Kompetencja - znajomość dyscyplin - logika klasyczna. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza dotycząca języka |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Zagadnienia wstępne: historia logiki, jej przedmiot i cel nauczania 2-3. Język klasycznej logiki zdaniowej. Matryce spójników prawdziwościowych 4. Tautologie klasycznej logiki zdaniowej. Metoda 0-1 5. Wynikanie logiczne. Formalizacje wybranych wypowiedzi języka naturalnego i ich poprawność na gruncie klasycznej logiki zdaniowej 6. Błędy w argumentacjach 7. Rozumowania indukcyjne 8-9. Sposoby uzasadniania zdań 10. Elementy teorii definicji i wybrane błędy w definicjach 11. Syntaktyczne kategorie wyrażeń 12. Analiza syntaktyczna wyrażeń 13. Algebra zbiorów 14. Formalne własności relacji 15. Podział logiczny |
|
Literatura: |
E. Nieznański, Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, Warszawa 2000. J. Wajszczyk, Wstęp do logiki, Olsztyn 2001. A. Malinowski, Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Warszawa 2008. |
|
Wymagania wstępne: |
Wiedza wyniesiona ze szkoły średniej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 50 miejsc
Konwersatorium, 15 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Filcek | |
Prowadzący grup: | Jan Filcek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad764274a248c4403afcdb6bc6e97e9e3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8df6ff42-48b9-43b3-8c6e-3548affd533a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom podstawowych zagadnień z zakresu logiki. Podstawowym założeniem przy konstrukcji programu zajęć było przekonanie, że nieocenioną wartością jest umiejętność precyzyjnego, poprawnego logicznie myślenia jak również komunikowania swoich myśli innym ludziom. Zajęcia te dostarczają ponadto aparatury pojęciowej, która jest niezbędna podczas studiów. Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie postawy krytycznego myślenia. Kompetencja - znajomość dyscyplin - logika klasyczna. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza dotycząca języka |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Zagadnienia wstępne: historia logiki, jej przedmiot i cel nauczania 2-3. Język klasycznej logiki zdaniowej. Matryce spójników prawdziwościowych 4. Tautologie klasycznej logiki zdaniowej. Metoda 0-1 5. Wynikanie logiczne. Formalizacje wybranych wypowiedzi języka naturalnego i ich poprawność na gruncie klasycznej logiki zdaniowej 6. Błędy w argumentacjach 7. Rozumowania indukcyjne 8-9. Sposoby uzasadniania zdań 10. Elementy teorii definicji i wybrane błędy w definicjach 11. Syntaktyczne kategorie wyrażeń 12. Analiza syntaktyczna wyrażeń 13. Algebra zbiorów 14. Formalne własności relacji 15. Podział logiczny |
|
Literatura: |
E. Nieznański, Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, Warszawa 2000. J. Wajszczyk, Wstęp do logiki, Olsztyn 2001. A. Malinowski, Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Warszawa 2008. |
|
Wymagania wstępne: |
Wiedza wyniesiona ze szkoły średniej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.