Elements of Logic
General data
Course ID: | WF-OB-ELO |
Erasmus code / ISCED: |
07.2
|
Course title: | Elements of Logic |
Name in Polish: | Elementy logiki |
Organizational unit: | Center for Ecology and Ecophilosophy |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku Ochrony Środowiska |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad764274a248c4403afcdb6bc6e97e9e3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8df6ff42-48b9-43b3-8c6e-3548affd533a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
OR
2.00
(differs over time)
|
Language: | Polish |
Learning outcome code/codes: | OB1_W11 OB1_U06 |
Short description: |
The course level: basic The course objectives: The course is dedicated to logic, argumentation and critical thinking. The knowledge related to practical and formal logic will provide students with the tools necessary for critical and independent thinking, formulation and evaluation of argumentation and skills of identification of fallacies typical in communication. Preliminary requirements: The foundations of logic taught during high school courses. |
Full description: |
1. Zagadnienia wstępne: historia logiki, jej przedmiot i cel nauczania. 2. Pojęcie znaku. 3. Syntaktyczne kategorie wyrażeń: zdania. 4. Syntaktyczne kategorie wyrażeń: nazwy. 5. Podziały nazw. 6. Stosunki zakresowe między nazwami. 7. Syntaktyczne kategorie wyrażeń: funktory i operatory. 8. Analiza syntaktyczna wyrażeń. 9. Analiza syntaktyczna wyrażeń c.d. 10. Klasyczny Rachunek Zdań: budowa języka. 11. Klasyczny Rachunek Zdań: tautologie logiczne, metoda zerojedynkowa. 12. Metoda zerojedynkowa - c.d. 13. Pojęcie wynikania logicznego. 14. Pojęcie i klasyfikacja rozumowań. 15. Typy rozumowań.Metody oceny: |
Bibliography: |
1. Nieznański E., Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, C.H.Beck, Warszawa 2000. 2. Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, PWN, 2006 3. Szymanek K., Wieczorek K., Wójcik A., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, PWN, 2005 4. Borkowski L., Logika formalna, PWN, Warszawa 1970 5. Stanosz B., Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów, PWN, Warszawa'99. 6. Ziembiński Z., Logika praktyczna, PWN, Warszawa 1995 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 - student posiada wiedzę ogólną na temat logiki formalnej EK 2 - student posiada znajomość specyfiki logiki na tle innych nauk (zna jej przedmiot i metodę)i Umiejętności: EK 3 - student potrafi posługiwać się narzędziami z zakresu semiotyki logicznej i logiki formalnej EK 4 - student poprawnie przeprowadza analizę rozumowań Kompetencje: EK 5 – student zna podstawową wiedzę z zakresu logiki ogólnej i poprawnie wykorzystuje narzędzia logiczne w dyskursie naukowym EK 6 - student potrafi w sposób poprawny logicznie organizować własną pracę naukową ECTS: udział w wykładzie 30 udział w ćwiczeniach 30 przygotowanie do ćwiczeń 15 konsultacje 5 czas na napisanie referatu/eseju/pracy 10 przygotowanie do egzaminu 20 SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) =4] LICZBA ECTS 4 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza Student po wysłuchaniu wykładów powinien umieć w sposób jasny i klarowny poruszać się po zagadnieniach należących do semiotyki logicznej i Klasycznego Rachunku Zdań. Umiejętności Student uczestniczący w wykładach powinien nabyć umiejętności jasnego formułowania myśli, poprawnego rozumowania i trafnej argumentacji. Kompetencje Student po wysłuchaniu wykładów powinien nabyć następujące kompetencje: odróżniania rozumowań poprawnych od błędnych, argumentacji trafnej od nietrafnej. Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy. Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie wykładów. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii. Forma zaliczenia - wykład: egzamin ustny lub pisemny - ćwiczenia: 2 sprawdziany pisemne. Warunki zaliczenia - wykład: obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie uzupełniony o wybrane fragmenty zadanej lektury - ćwiczenia: obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności) oraz pozytywne wyniki z 2 kolokwiów. Metodą oceniania jest egzamin ustny i pisemny. Podstawą dopuszczenia do egzaminu est zaliczenie ćwiczeń - 2 kolokwia Egzamin obejmuje materiał przedstawiony na wykładzie. |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
CW
WYK
|
Type of class: |
Classes, 15 hours, 50 places
Lectures, 15 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Roman Tomanek | |
Group instructors: | Roman Tomanek | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad764274a248c4403afcdb6bc6e97e9e3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8df6ff42-48b9-43b3-8c6e-3548affd533a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit Lectures - graded credit |
|
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom podstawowych zagadnień z zakresu logiki. Podstawowym założeniem przy konstrukcji programu zajęć było przekonanie, że nieocenioną wartością jest umiejętność precyzyjnego, poprawnego logicznie myślenia jak również komunikowania swoich myśli innym ludziom. Zajęcia te dostarczają ponadto aparatury pojęciowej, która jest niezbędna podczas studiów. Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie postawy krytycznego myślenia. Kompetencja - znajomość dyscyplin - logika klasyczna. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza dotycząca języka |
|
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Zagadnienia wstępne, semiotyka logiczna 2. Syntaktyczne kategorie wyrażeń. 3. Funktory 4. Semiotyka logiczna 5. Nazwy 6. Zdania 7. Definicje 8.Teoria mnogości 9. Rachunek zbiorów, podział logiczny 10.. Relacje, relacje porządkujące 11. Klasyczny rachunek zdań 12.. Pojęcie tautologii logicznej i wynikania logicznego 13. Rozumowania, klasyfikacja rozumowań 14. Wnioskowania dedukcyjne 15. Rozumowania zawodne |
|
Bibliography: |
(in Polish) Logika w pigułce, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2014. E. Nieznański, Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, Warszawa 2000. J. Wajszczyk, Wstęp do logiki, Olsztyn 2001. Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 1992. A. Malinowski, Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Warszawa 2008. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Wiedza wyniesiona ze szkoły średniej. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
CW
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours, 50 places
Lectures, 15 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Marek Porwolik | |
Group instructors: | Marek Porwolik, Roman Tomanek | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad764274a248c4403afcdb6bc6e97e9e3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8df6ff42-48b9-43b3-8c6e-3548affd533a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit Lectures - graded credit |
|
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom podstawowych zagadnień z zakresu logiki. Podstawowym założeniem przy konstrukcji programu zajęć było przekonanie, że nieocenioną wartością jest umiejętność precyzyjnego, poprawnego logicznie myślenia jak również komunikowania swoich myśli innym ludziom. Zajęcia te dostarczają ponadto aparatury pojęciowej, która jest niezbędna podczas studiów. Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie postawy krytycznego myślenia. Kompetencja - znajomość dyscyplin - logika klasyczna. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza dotycząca języka |
|
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Zagadnienia wstępne: historia logiki, jej przedmiot i cel nauczania 2-3. Język klasycznej logiki zdaniowej. Matryce spójników prawdziwościowych 4. Tautologie klasycznej logiki zdaniowej. Metoda 0-1 5. Wynikanie logiczne. Formalizacje wybranych wypowiedzi języka naturalnego i ich poprawność na gruncie klasycznej logiki zdaniowej 6. Błędy w argumentacjach 7. Rozumowania indukcyjne 8-9. Sposoby uzasadniania zdań 10. Elementy teorii definicji i wybrane błędy w definicjach 11. Syntaktyczne kategorie wyrażeń 12. Analiza syntaktyczna wyrażeń 13. Algebra zbiorów 14. Formalne własności relacji 15. Podział logiczny |
|
Bibliography: |
(in Polish) E. Nieznański, Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, Warszawa 2000. J. Wajszczyk, Wstęp do logiki, Olsztyn 2001. A. Malinowski, Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Warszawa 2008. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Wiedza wyniesiona ze szkoły średniej. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
CW
WYK
TH FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours, 50 places
Lectures, 15 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Marek Porwolik | |
Group instructors: | Jan Filcek, Marek Porwolik | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad764274a248c4403afcdb6bc6e97e9e3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8df6ff42-48b9-43b3-8c6e-3548affd533a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom podstawowych zagadnień z zakresu logiki. Podstawowym założeniem przy konstrukcji programu zajęć było przekonanie, że nieocenioną wartością jest umiejętność precyzyjnego, poprawnego logicznie myślenia jak również komunikowania swoich myśli innym ludziom. Zajęcia te dostarczają ponadto aparatury pojęciowej, która jest niezbędna podczas studiów. Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie postawy krytycznego myślenia. Kompetencja - znajomość dyscyplin - logika klasyczna. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza dotycząca języka |
|
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Zagadnienia wstępne: historia logiki, jej przedmiot i cel nauczania 2-3. Język klasycznej logiki zdaniowej. Matryce spójników prawdziwościowych 4. Tautologie klasycznej logiki zdaniowej. Metoda 0-1 5. Wynikanie logiczne. Formalizacje wybranych wypowiedzi języka naturalnego i ich poprawność na gruncie klasycznej logiki zdaniowej 6. Błędy w argumentacjach 7. Rozumowania indukcyjne 8-9. Sposoby uzasadniania zdań 10. Elementy teorii definicji i wybrane błędy w definicjach 11. Syntaktyczne kategorie wyrażeń 12. Analiza syntaktyczna wyrażeń 13. Algebra zbiorów 14. Formalne własności relacji 15. Podział logiczny |
|
Bibliography: |
(in Polish) E. Nieznański, Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, Warszawa 2000. J. Wajszczyk, Wstęp do logiki, Olsztyn 2001. A. Malinowski, Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Warszawa 2008. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Wiedza wyniesiona ze szkoły średniej. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.