Ekologia naczelnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-EN |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologia naczelnych |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Konwersatoria monograficzne dla studiów I stopnia licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W01 OB1_W03 OB1_W09 OB1_W10 OB1_W14 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedz z biologii. |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadnie ukazanie złożonej ekologii naczelnych i roli człowieka w ochronie tych zwierząt. Dzięki teoretyczno-praktycznym zajęciom studenci moją możliwość bezpośredniego obcowania ze zwierzętami. Poznają funkcjonowanie i cele ogrodów zoologicznych. |
Pełny opis: |
1) Taksonomia naczelnych (2g) 2) Czym jest obserwacja w naukach przyrodniczych (2g) 3) Strategie odżywcze naczelnych (4g) 3) Zachowania społeczne naczelnych (4g) 4) Zachowania rozrodcze (4h) 5) Małpy człekokształtne – goryl (4g) 6) Małpy człekokształtne: szympansy (4g) 7) Wzbogacenia społeczne (2g) 8) Wzbogacenia społeczne u wyższych naczelnych (2g) 9) Współczesne formy ochrony wielkich małp człekokształtnych (parki, ogrody zoologiczne) (2g) |
Literatura: |
Ankel-Simons F., 2007, Primate anatomy. An introduction, Academic Press, Amsterdam. Fleagle J.G., 1999, Primate adaptation and evolution, Academic Press, San Diego. Goodall J., 1974, W cieniu człowieka, PWN, Warszawa Goodall J., 1997, Przez dziurkę od klucza, Prószyński i S-ka, Warszawa. Groves C., 2001, Primate taxonomy, Smithsonian Institution Press, Washington Kappeler P.M., Pereira M.E., 2003, Primate life histories and socioecology, The University of Chicago Press, Chicago. Kielan-jaworowska Z., 1070, Pochodzenie i ewolucja ssaków, Ossolineum, Wrocław. Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa. Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Simons E.L., 1972, Primate evolution. An introduction to man’s place in nature, The MaCmillan Company, New York. Strier K.B., 2007, Primate behavioral ecology, Allyn&Bacon, Boston. Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza: student dostrzega wielorakie związki między elementami środowiskowymi; Posiada wiedzę statystyczną na temat stawiania hipotez, analizy wniosków i wnioskowania; Zna skutki (negatywne i pozytywne) antropopresji na bioróżnorodność umiejętności: wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo; Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej; Tworzy krytyczne opracowania w zakresie ochrony środowiska, stosuje poprawną analizę dokumentacji; Zna metody zdobywania najnowszych informacji o środowisku i zdrowotnej; Koordynuje pracę zespołu kompetencje: docenia rolę edukacji środowiskowej ECTS 3 (30h = 1ECTS) zadanie 1: uczestnictwo w zajęciach - 30h [1ECTS] zadanie 2: przygotowanie dwóch wzbogaceń behawioralnych - 30h [1ECTS] zadanie 3: dwie aktywne obserwacje naczelnych - 30h [1ECTS] |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone są w Warszawskim Ogrodzie Zoologicznym oraz Pracowni Antropologii UKSW z wykorzystaniem tablic poglądowych, prezentacji multimedialnych, map oraz odlewów kostnych naczelnych. Weryfikacja efektów kształcenia poprzez dyskusję i pytanie w trakcie zajęć oraz prowadzenie zeszytu ćwiczeń zeszyt obserwacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Tomczyk | |
Prowadzący grup: | Jacek Tomczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadnie ukazanie złożonej ekologii naczelnych i roli człowieka w ochronie tych zwierząt. Dzięki teoretyczno-praktycznym zajęciom studenci moją możliwość bezpośredniego obcowania ze zwierzętami. Poznają funkcjonowanie i cele ogrodów zoologicznych. |
|
Pełny opis: |
1) Taksonomia naczelnych (2g) 2) Czym jest obserwacja w naukach przyrodniczych (2g) 3) Strategie odżywcze naczelnych (4g) 3) Zachowania społeczne naczelnych (4g) 4) Zachowania rozrodcze (4h) 5) Małpy człekokształtne – goryl (4g) 6) Małpy człekokształtne: szympansy (4g) 7) Wzbogacenia społeczne (2g) 8) Wzbogacenia społeczne u wyższych naczelnych (2g) 9) Współczesne formy ochrony wielkich małp człekokształtnych (parki, ogrody zoologiczne) (2g) |
|
Literatura: |
Ankel-Simons F., 2007, Primate anatomy. An introduction, Academic Press, Amsterdam. Fleagle J.G., 1999, Primate adaptation and evolution, Academic Press, San Diego. Goodall J., 1974, W cieniu człowieka, PWN, Warszawa Goodall J., 1997, Przez dziurkę od klucza, Prószyński i S-ka, Warszawa. Groves C., 2001, Primate taxonomy, Smithsonian Institution Press, Washington Kappeler P.M., Pereira M.E., 2003, Primate life histories and socioecology, The University of Chicago Press, Chicago. Kielan-jaworowska Z., 1070, Pochodzenie i ewolucja ssaków, Ossolineum, Wrocław. Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa. Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Simons E.L., 1972, Primate evolution. An introduction to man’s place in nature, The MaCmillan Company, New York. Strier K.B., 2007, Primate behavioral ecology, Allyn&Bacon, Boston. Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa wiedza z biologii i ekologii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Tomczyk | |
Prowadzący grup: | Jacek Tomczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadnie ukazanie złożonej ekologii naczelnych i roli człowieka w ochronie tych zwierząt. Dzięki teoretyczno-praktycznym zajęciom studenci moją możliwość bezpośredniego obcowania ze zwierzętami. Poznają funkcjonowanie i cele ogrodów zoologicznych. |
|
Pełny opis: |
1) Taksonomia naczelnych (2g) 2) Czym jest obserwacja w naukach przyrodniczych (2g) 3) Strategie odżywcze naczelnych (4g) 3) Zachowania społeczne naczelnych (4g) 4) Zachowania rozrodcze (4h) 5) Małpy człekokształtne – goryl (4g) 6) Małpy człekokształtne: szympansy (4g) 7) Wzbogacenia społeczne (2g) 8) Wzbogacenia społeczne u wyższych naczelnych (2g) 9) Współczesne formy ochrony wielkich małp człekokształtnych (parki, ogrody zoologiczne) (2g) |
|
Literatura: |
Ankel-Simons F., 2007, Primate anatomy. An introduction, Academic Press, Amsterdam. Fleagle J.G., 1999, Primate adaptation and evolution, Academic Press, San Diego. Goodall J., 1974, W cieniu człowieka, PWN, Warszawa Goodall J., 1997, Przez dziurkę od klucza, Prószyński i S-ka, Warszawa. Groves C., 2001, Primate taxonomy, Smithsonian Institution Press, Washington Kappeler P.M., Pereira M.E., 2003, Primate life histories and socioecology, The University of Chicago Press, Chicago. Kielan-jaworowska Z., 1070, Pochodzenie i ewolucja ssaków, Ossolineum, Wrocław. Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa. Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Simons E.L., 1972, Primate evolution. An introduction to man’s place in nature, The MaCmillan Company, New York. Strier K.B., 2007, Primate behavioral ecology, Allyn&Bacon, Boston. Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa wiedza z biologii i ekologii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Tomczyk | |
Prowadzący grup: | Jacek Tomczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadnie ukazanie złożonej ekologii naczelnych i roli człowieka w ochronie tych zwierząt. Dzięki teoretyczno-praktycznym zajęciom studenci moją możliwość bezpośredniego obcowania ze zwierzętami. Poznają funkcjonowanie i cele ogrodów zoologicznych. |
|
Pełny opis: |
1) Taksonomia naczelnych (2g) 2) Czym jest obserwacja w naukach przyrodniczych (2g) 3) Strategie odżywcze naczelnych (4g) 3) Zachowania społeczne naczelnych (4g) 4) Zachowania rozrodcze (4h) 5) Małpy człekokształtne – goryl (4g) 6) Małpy człekokształtne: szympansy (4g) 7) Wzbogacenia społeczne (2g) 8) Wzbogacenia społeczne u wyższych naczelnych (2g) 9) Współczesne formy ochrony wielkich małp człekokształtnych (parki, ogrody zoologiczne) (2g) |
|
Literatura: |
Ankel-Simons F., 2007, Primate anatomy. An introduction, Academic Press, Amsterdam. Fleagle J.G., 1999, Primate adaptation and evolution, Academic Press, San Diego. Goodall J., 1974, W cieniu człowieka, PWN, Warszawa Goodall J., 1997, Przez dziurkę od klucza, Prószyński i S-ka, Warszawa. Groves C., 2001, Primate taxonomy, Smithsonian Institution Press, Washington Kappeler P.M., Pereira M.E., 2003, Primate life histories and socioecology, The University of Chicago Press, Chicago. Kielan-jaworowska Z., 1070, Pochodzenie i ewolucja ssaków, Ossolineum, Wrocław. Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa. Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Simons E.L., 1972, Primate evolution. An introduction to man’s place in nature, The MaCmillan Company, New York. Strier K.B., 2007, Primate behavioral ecology, Allyn&Bacon, Boston. Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa wiedza z biologii i ekologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.