Ekologia i ochrona ptaków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-EOP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologia i ochrona ptaków |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne dla studiów II stopnia magisterskich |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W01 OB2_W02 OB2_W12 OB2_U11 OB2_K06 OB2_K09 |
Wymagania wstępne: | znajomość podstaw zoologii i ekologii zwierząt, bierna znajomość języka angielskiego |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki. Wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej |
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki. 1.Organizacja zajęć. Wprowadzenie. Czym się zajmuje ekologia ptaków? 2. Metody pracy w terenie z ptakami – problemy etyczne i prawne. Bezpieczeństwo pracy w terenie 3. Monitoring liczebności i rozmieszczenia ptaków – po co liczymy ptaki? 4. Biologia i ekologia lęgowa – metody w terenie 5. Po co i jak łapiemy ptaki, obchodzenie się ze złapanymi osobnikami. 6. W jakim celu obrączkujemy ptaki – metalowe i kolorowe obrączki oraz inne metody znakowania 7. W jakim celu pobieramy krew, metody pobierania i przechowywania 8. Badania genetyczne ptaków (ekologia molekularna) 9. Metody badania żerowania ptaków i ich diety 10. Wybór siedlisk i miejsca na gniazdo - metody badawcze 11. Behawioralne badania ptaków – obserwacje zachowania się ptaków (ekologia behawioralna) 12. Różne zagadnienia dotyczące biologii i ekologii lęgowej ptaków 13. Zarządzanie ochroną zagrożonych gatunków 14. Życie w koloniach mew i rybitw 15. Aktywna ochrona ptaków siewkowych na Wiśle |
Literatura: |
1.Krebs C.J. 2011. Ekologia. PWN Warszawa 2.Sutherland W. J., I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP 3. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing. Artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii i działań ochronnych dotyczących ptaków |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Wiedza: EK1 - student rozumie i wyjaśnia zależności między ekologią, zachowaniem zwierząt a możliwościami i sposobami ochrony ptaków; Student opisuje metody z zakresu ekologii, zachowania i ochrony ptaków; EK2 – student posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony ptaków; 2. Umiejętności: EK3 – Student potrafi zidentyfikować słabe i mocne strony działań podejmowanych w badaniach ekologii i w ochronie ptaków wodnych 3. Kompetencje: EK4 – Student rozwija świadomość potrzeby ochrony gatunkowej ptaków, jako elementu bezpieczeństwa ekologicznego; EK 5 Student pogłębia umiejętności językowe oraz samodzielnie wykorzystuje źródła w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania 1. Wiedza (EK 1-2): Na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi opisać metod badawczych z zakresu ekologii, zachowania i ochrony ptaków ; Student nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić związków między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków; nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić związku między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej; Student nie rozpoznaje podstawowych terminów w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków Na ocenę 3 (dst.): Student potrafi opisać niektóre metody badawcze z zakresu ekologii, zachowania i ochrony ptaków; Student wie, że istnieje związek między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków ale nie potrafi przedstawić przykładów takich zależności; wie, że istnieje związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej, ale nie potrafi przedstawić przykładów wykorzystania ekologii do działań konserwatorskich; Student rozpoznaje niektóre podstawowe terminów w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków, ale nie zawsze prawidłowo ich używa. Na ocenę 4 (db.): Student potrafi opisać wiele metod badawczych z zakresu ekologii, zachowania i ochrony ptaków; Student wie, że istnieje związek między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków; potrafi podać przykład takiej zależności; wie, że istnieje związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej, potrafi podać przykład wykorzystania danych ekologicznych do działań konserwatorskich; Student dobrze rozpoznaje podstawowe terminy w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków. Na ocenę 5 (bdb.) Student potrafi opisać prezentowane metody badawcze z zakresu ekologii, zachowania i ochrony ptaków; Student doskonale rozumie i wyjaśnia na przykładach relacje między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków; rozumie i wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii ptaków a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej, potrafi podać przykłady wykorzystania danych ekologicznych do działań konserwatorskich; Student doskonale rozpoznaje podstawowe terminy w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków i wykorzystuje je w przygotowaniu swoich wystąpień 2. Umiejętności (EK 3) Na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi zidentyfikować słabych i mocnych strony działań podejmowanych w badaniach ekologii i w ochronie ptaków wodnych Na ocenę 3 (dst.): Student potrafi zidentyfikować niektóre słabe i mocne strony działań podejmowanych w badaniach ekologii i w ochronie ptaków wodnych Na ocenę 4 (db.): Student potrafi zidentyfikować wiele słabych i mocnych stron działań podejmowanych w badaniach ekologii i w ochronie ptaków wodnych Na ocenę 5 (bdb.): Student doskonale potrafi zidentyfikować słabe i mocne strony działań podejmowanych w badaniach ekologii i w ochronie ptaków wodnych 3.Kompetencje (EK 4-5) Oceniana jest samodzielność wykorzystania źródeł w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków, w tym literatury obcojęzycznej oraz świadomość ważności ochrony ptaków jako elementu środowiska przyrodniczego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bukacińska | |
Prowadzący grup: | Monika Bukacińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta Udział w zajęciach - 30 Przygotowanie prezentacji - 30 Suma godzin 60 [60/30 (25) = 2] Liczba ECTS 2 |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki. Wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej |
|
Pełny opis: |
1.Organizacja zajęć. Wprowadzenie. Czym się zajmuje ekologia ptaków? 2. Metody pracy w terenie z ptakami – problemy etyczne i prawne. Bezpieczeństwo pracy w terenie 3. Monitoring liczebności i rozmieszczenia ptaków – po co liczymy ptaki? 4. Biologia i ekologia lęgowa – metody w terenie 5. Po co i jak łapiemy ptaki, obchodzenie się ze złapanymi osobnikami. 6. W jakim celu obrączkujemy ptaki – metalowe i kolorowe obrączki oraz inne metody znakowania 7. W jakim celu pobieramy krew, metody pobierania i przechowywania 8. Badania genetyczne ptaków (ekologia molekularna) 9. Metody badania żerowania ptaków i ich diety 10. Wybór siedlisk i miejsca na gniazdo - metody badawcze 11. Behawioralne badania ptaków – obserwacje zachowania się ptaków (ekologia behawioralna) 12. Różne zagadnienia dotyczące biologii i ekologii lęgowej ptaków 13. Zarządzanie ochroną zagrożonych gatunków 14. Życie w koloniach mew i rybitw 15. Aktywna ochrona ptaków siewkowych na Wiśle |
|
Literatura: |
1.Krebs C.J. 2011. Ekologia. PWN Warszawa 2.Sutherland W. J., I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP 3. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing. Artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii i działań ochronnych dotyczących ptaków |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK_MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bukacińska | |
Prowadzący grup: | Monika Bukacińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta Udział w zajęciach 30 Praca literaturowa 40 Przygotowanie prezentacji 40 Suma godzin 110 [110/30 (25) = 4] Liczba ECTS 4 |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki. Wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej |
|
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki. 1.Organizacja zajęć. Wprowadzenie. Czym się zajmuje ekologia ptaków? 2. Metody pracy w terenie z ptakami – problemy etyczne i prawne. Bezpieczeństwo pracy w terenie 3. Monitoring liczebności i rozmieszczenia ptaków – po co liczymy ptaki? 4. Biologia i ekologia lęgowa – metody w terenie 5. Po co i jak łapiemy ptaki, obchodzenie się ze złapanymi osobnikami. 6. W jakim celu obrączkujemy ptaki – metalowe i kolorowe obrączki oraz inne metody znakowania 7. W jakim celu pobieramy krew, metody pobierania i przechowywania 8. Badania genetyczne ptaków (ekologia molekularna) 9. Metody badania żerowania ptaków i ich diety 10. Wybór siedlisk i miejsca na gniazdo - metody badawcze 11. Behawioralne badania ptaków – obserwacje zachowania się ptaków (ekologia behawioralna) 12. Różne zagadnienia dotyczące biologii i ekologii lęgowej ptaków 13. Zarządzanie ochroną zagrożonych gatunków 14. Życie w koloniach mew i rybitw 15. Aktywna ochrona ptaków siewkowych na Wiśle |
|
Literatura: |
1.Krebs C.J. 2011. Ekologia. PWN Warszawa 2.Sutherland W. J., I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP 3. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing. Artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii i działań ochronnych dotyczących ptaków |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.