Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia i ochrona ptaków

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-OB-EOP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (9998) Sustainable development Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekologia i ochrona ptaków
Jednostka: Centrum Ekologii i Ekofilozofii
Grupy: Wykłady monograficzne dla studiów II stopnia magisterskich
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki biologiczne

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

OB2_W01

OB2_W02

OB2_W12

OB2_U11

OB2_K06

OB2_K09


Wymagania wstępne:

znajomość podstaw zoologii i ekologii zwierząt, bierna znajomość języka angielskiego

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki. Wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej

Pełny opis:

Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki.

1.Organizacja zajęć. Wprowadzenie. Czym się zajmuje ekologia ptaków?

2. Metody pracy w terenie z ptakami – problemy etyczne i prawne. Bezpieczeństwo pracy w terenie

3. Monitoring liczebności i rozmieszczenia ptaków – po co liczymy ptaki?

4. Biologia i ekologia lęgowa – metody w terenie

5. Po co i jak łapiemy ptaki, obchodzenie się ze złapanymi osobnikami.

6. W jakim celu obrączkujemy ptaki – metalowe i kolorowe obrączki oraz inne metody znakowania

7. W jakim celu pobieramy krew, metody pobierania i przechowywania

8. Badania genetyczne ptaków (ekologia molekularna)

9. Metody badania żerowania ptaków i ich diety

10. Wybór siedlisk i miejsca na gniazdo - metody badawcze

11. Behawioralne badania ptaków – obserwacje zachowania się ptaków (ekologia behawioralna)

12. Różne zagadnienia dotyczące biologii i ekologii lęgowej ptaków

13. Zarządzanie ochroną zagrożonych gatunków

14. Życie w koloniach mew i rybitw

15. Aktywna ochrona ptaków siewkowych na Wiśle

Literatura:

1.Krebs C.J. 2011. Ekologia. PWN Warszawa

2.Sutherland W. J., I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP

3. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing.

Artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii i działań ochronnych dotyczących ptaków

Efekty kształcenia i opis ECTS:

1. Wiedza: EK1 - student rozumie i wyjaśnia zależności między ekologią, zachowaniem zwierząt a możliwościami i sposobami ochrony ptaków; Student opisuje metody z zakresu ekologii, zachowania i ochrony ptaków; EK2 – student posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony ptaków;

2. Umiejętności: EK3 – Student potrafi zidentyfikować słabe i mocne strony działań podejmowanych w badaniach ekologii i w ochronie ptaków wodnych

3. Kompetencje: EK4 – Student rozwija świadomość potrzeby ochrony gatunkowej ptaków, jako elementu bezpieczeństwa ekologicznego; EK 5 Student pogłębia umiejętności językowe oraz samodzielnie wykorzystuje źródła w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

1. Wiedza (EK 1-2):

Na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi opisać metod badawczych z zakresu ekologii, zachowania i ochrony ptaków ; Student nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić związków między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków; nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić związku między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej; Student nie rozpoznaje podstawowych terminów w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków

Na ocenę 3 (dst.): Student potrafi opisać niektóre metody badawcze z zakresu ekologii, zachowania i ochrony ptaków; Student wie, że istnieje związek między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków ale nie potrafi przedstawić przykładów takich zależności; wie, że istnieje związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej, ale nie potrafi przedstawić przykładów wykorzystania ekologii do działań konserwatorskich; Student rozpoznaje niektóre podstawowe terminów w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków, ale nie zawsze prawidłowo ich używa.

Na ocenę 4 (db.): Student potrafi opisać wiele metod badawczych z zakresu ekologii, zachowania i ochrony ptaków; Student wie, że istnieje związek między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków; potrafi podać przykład takiej zależności; wie, że istnieje związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej, potrafi podać przykład wykorzystania danych ekologicznych do działań konserwatorskich; Student dobrze rozpoznaje podstawowe terminy w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków.

Na ocenę 5 (bdb.) Student potrafi opisać prezentowane metody badawcze z zakresu ekologii, zachowania i ochrony ptaków; Student doskonale rozumie i wyjaśnia na przykładach relacje między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków; rozumie i wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii ptaków a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej, potrafi podać przykłady wykorzystania danych ekologicznych do działań konserwatorskich; Student doskonale rozpoznaje podstawowe terminy w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków i wykorzystuje je w przygotowaniu swoich wystąpień

2. Umiejętności (EK 3)

Na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi zidentyfikować słabych i mocnych strony działań podejmowanych w badaniach ekologii i w ochronie ptaków wodnych

Na ocenę 3 (dst.): Student potrafi zidentyfikować niektóre słabe i mocne strony działań podejmowanych w badaniach ekologii i w ochronie ptaków wodnych

Na ocenę 4 (db.): Student potrafi zidentyfikować wiele słabych i mocnych stron działań podejmowanych w badaniach ekologii i w ochronie ptaków wodnych

Na ocenę 5 (bdb.): Student doskonale potrafi zidentyfikować słabe i mocne strony działań podejmowanych w badaniach ekologii i w ochronie ptaków wodnych

3.Kompetencje (EK 4-5) Oceniana jest samodzielność wykorzystania źródeł w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków, w tym literatury obcojęzycznej oraz świadomość ważności ochrony ptaków jako elementu środowiska przyrodniczego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Bukacińska
Prowadzący grup: Monika Bukacińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta

Udział w zajęciach - 30

Przygotowanie prezentacji - 30

Suma godzin 60 [60/30 (25) = 2]

Liczba ECTS 2


Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki. Wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej

Pełny opis:

1.Organizacja zajęć. Wprowadzenie. Czym się zajmuje ekologia ptaków?

2. Metody pracy w terenie z ptakami – problemy etyczne i prawne. Bezpieczeństwo pracy w terenie

3. Monitoring liczebności i rozmieszczenia ptaków – po co liczymy ptaki?

4. Biologia i ekologia lęgowa – metody w terenie

5. Po co i jak łapiemy ptaki, obchodzenie się ze złapanymi osobnikami.

6. W jakim celu obrączkujemy ptaki – metalowe i kolorowe obrączki oraz inne metody znakowania

7. W jakim celu pobieramy krew, metody pobierania i przechowywania

8. Badania genetyczne ptaków (ekologia molekularna)

9. Metody badania żerowania ptaków i ich diety

10. Wybór siedlisk i miejsca na gniazdo - metody badawcze

11. Behawioralne badania ptaków – obserwacje zachowania się ptaków (ekologia behawioralna)

12. Różne zagadnienia dotyczące biologii i ekologii lęgowej ptaków

13. Zarządzanie ochroną zagrożonych gatunków

14. Życie w koloniach mew i rybitw

15. Aktywna ochrona ptaków siewkowych na Wiśle

Literatura:

1.Krebs C.J. 2011. Ekologia. PWN Warszawa

2.Sutherland W. J., I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP

3. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing.

Artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii i działań ochronnych dotyczących ptaków

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Bukacińska
Prowadzący grup: Monika Bukacińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta

Udział w zajęciach 30

Praca literaturowa 40

Przygotowanie prezentacji 40

Suma godzin 110 [110/30 (25) = 4]

Liczba ECTS 4

Typ przedmiotu:

fakultatywny dowolnego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki. Wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej

Pełny opis:

Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki.

1.Organizacja zajęć. Wprowadzenie. Czym się zajmuje ekologia ptaków?

2. Metody pracy w terenie z ptakami – problemy etyczne i prawne. Bezpieczeństwo pracy w terenie

3. Monitoring liczebności i rozmieszczenia ptaków – po co liczymy ptaki?

4. Biologia i ekologia lęgowa – metody w terenie

5. Po co i jak łapiemy ptaki, obchodzenie się ze złapanymi osobnikami.

6. W jakim celu obrączkujemy ptaki – metalowe i kolorowe obrączki oraz inne metody znakowania

7. W jakim celu pobieramy krew, metody pobierania i przechowywania

8. Badania genetyczne ptaków (ekologia molekularna)

9. Metody badania żerowania ptaków i ich diety

10. Wybór siedlisk i miejsca na gniazdo - metody badawcze

11. Behawioralne badania ptaków – obserwacje zachowania się ptaków (ekologia behawioralna)

12. Różne zagadnienia dotyczące biologii i ekologii lęgowej ptaków

13. Zarządzanie ochroną zagrożonych gatunków

14. Życie w koloniach mew i rybitw

15. Aktywna ochrona ptaków siewkowych na Wiśle

Literatura:

1.Krebs C.J. 2011. Ekologia. PWN Warszawa

2.Sutherland W. J., I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP

3. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing.

Artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii i działań ochronnych dotyczących ptaków

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)