Ekologia i ochrona ptaków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-EOP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologia i ochrona ptaków |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Konwersatoria monograficzne dla studiów I stopnia licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W01 OB1_W03 OB1_W09 OB1_W10 OB1_W14 OB1_W15 OB1_U02 OB1_U09 OB2_U10 OB1_U11 OB1_U12 OB2_K05 |
Wymagania wstępne: | znajomość podstaw zoologii i ekologii zwierząt, bierna znajomość języka angielskiego |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki. Wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej |
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki. 1.Organizacja zajęć. Wprowadzenie. Czym się zajmuje ekologia ptaków? 2. Metody pracy w terenie z ptakami – problemy etyczne i prawne. Bezpieczeństwo pracy w terenie 3. Monitoring liczebności i rozmieszczenia ptaków – po co liczymy ptaki? 4. Biologia i ekologia lęgowa – metody w terenie 5. Po co i jak łapiemy ptaki, obchodzenie się ze złapanymi osobnikami. 6. W jakim celu obrączkujemy ptaki – metalowe i kolorowe obrączki oraz inne metody znakowania 7. W jakim celu pobieramy krew, metody pobierania i przechowywania 8. Badania genetyczne ptaków (ekologia molekularna) 9. Metody badania żerowania ptaków i ich diety 10. Wybór siedlisk i miejsca na gniazdo - metody badawcze 11. Behawioralne badania ptaków – obserwacje zachowania się ptaków (ekologia behawioralna) 12. Różne zagadnienia dotyczące biologii i ekologii lęgowej ptaków 13. Zarządzanie ochroną zagrożonych gatunków 14. Życie w koloniach mew i rybitw 15. Aktywna ochrona ptaków siewkowych na Wiśle |
Literatura: |
1.Krebs C.J. 2011. Ekologia. PWN Warszawa 2.Sutherland W. J., I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP 3. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing. Artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii i działań ochronnych dotyczących ptaków |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Wiedza: EK1 Student opisuje podstawowe rodzaje zachowania się ptaków dotyczące wyboru siedlisk lęgowych, opieki nad lęgiem, zagrożeń, żerowania i innych aspektów biologii i ekologii lęgowej; Opisuje metody badawcze z zakresu ekologii ptaków EK2 Student zna podstawowe zagadnienia dotyczące ekologii rozrodu ptaków; tłumaczy uwarunkowania ekologiczne różnych zachowań ptaków EK 3 Student rozumie i wyjaśnia związki między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków; rozumie i wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej; EK4 Student rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków 2. Umiejętności EK5 Student korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym dotyczącej zagadnień ekologii ptaków; EK6 Student stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji oparte na logicznych przesłankach EK7 Student potrafi przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej, oraz uczestniczyć w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego w zakresie ekologii, zachowania się zwierząt i ochrony przyrody; 3. Kompetencje: EK 8 wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, Internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do zagadnień z zakresu ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków Opis ECTS Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta Udział w zajęciach - 30 Przygotowanie prezentacji - 30 Suma godzin 60 [60/30 (25) = 2] Liczba ECTS 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania 1. Wiedza (EK 1-4): Na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi opisać podstawowych rodzajów zachowania się ptaków dotyczących wyboru siedlisk lęgowych, opieki nad lęgiem, zagrożeń, żerowania i innych aspektów biologii i ekologii lęgowej; nie potrafi opisać metod badawczych z zakresu ekologii ptaków; Student nie zna podstawowych zagadnień dotyczących ekologii rozrodu ptaków; nie potrafi wyjaśnić uwarunkowań ekologicznych różnych zachowań ptaków; Student nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić związków między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków; nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić związku między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej; Student nie rozpoznaje podstawowych terminów w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków Na ocenę 3 (dst.): Student potrafi opisać niektóre rodzaje zachowania się ptaków dotyczące wyboru siedlisk lęgowych, opieki nad lęgiem, zagrożeń, żerowania i innych aspektów biologii i ekologii lęgowej; potrafi opisać niektóre metody badawcze z zakresu ekologii ptaków; Student zna niektóre zagadnienia dotyczące ekologii rozrodu ptaków; potrafi wyjaśnić niektóre uwarunkowania ekologiczne różnych zachowań ptaków; Student wie, że istnieje związek między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków ale nie potrafi przedstawić przykładów takich zależności; wie, że istnieje związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej, ale nie potrafi przedstawić przykładów wykorzystania ekologii do działań konserwatorskich; Student rozpoznaje niektóre podstawowe terminów w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków, ale nie zawsze prawidłowo ich używa. Na ocenę 4 (db.): Student potrafi opisać wiele rodzajów zachowania się ptaków dotyczącego wyboru siedlisk lęgowych, opieki nad lęgiem, zagrożeń, żerowania i innych aspektów biologii i ekologii lęgowej; potrafi opisać wiele metod badawczych z zakresu ekologii ptaków; Student zna wiele zagadnień dotyczących ekologii rozrodu ptaków, ale nie potrafi podać konkretnych przykładów; potrafi wyjaśnić wiele uwarunkowań ekologicznych różnych zachowań ptaków; Student wie, że istnieje związek między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków; potrafi podać przykład takiej zależności; wie, że istnieje związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej, potrafi podać przykład wykorzystania danych ekologicznych do działań konserwatorskich; Student dobrze rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków. Na ocenę 5 (bdb.) Student potrafi opisać wszystkie omawiane rodzaje zachowania się ptaków dotyczące wyboru siedlisk lęgowych, opieki nad lęgiem, zagrożeń, żerowania i innych aspektów biologii i ekologii lęgowej; potrafi opisać prezentowane metody badawcze z zakresu ekologii ptaków; Student zna przedstawione na zajęciach zagadnienia dotyczące ekologii rozrodu ptaków, i potrafi podać konkretne przykłady; Student doskonale wyjaśnia uwarunkowania ekologiczne różnych zachowań ptaków; Student doskonale rozumie i wyjaśnia na przykładach relacje między środowiskiem a sukcesem rozrodczym ptaków; rozumie i wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii ptaków a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej, potrafi podać przykłady wykorzystania danych ekologicznych do działań konserwatorskich; Student doskonale rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków i wykorzystuje je w przygotowaniu swoich wystąpień 2.Umiejętności (EK 5-7) Na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi korzystać z literatury w języku obcym dotyczącej zagadnień ekologii ptaków na poziomie podstawowym; Student nie potrafi stawiać poprawnych hipotez dotyczących przyczyn zaistniałych sytuacji opartych na logicznych przesłankach; Student nie umie przygotować wystąpienia ustnego z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej, korzysta z niesprawdzonych źródeł, tekst omawianego artykułu jest niepoprawnie przetłumaczony; nie potrafi uczestniczyć w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego w zakresie ekologii, zachowania się zwierząt i ochrony przyrody; Na ocenę 3 (dst.): Student potrafi w ograniczonym zakresie korzystać z literatury w języku obcym dotyczącej zagadnień ekologii ptaków na poziomie podstawowym; Student potrafi w niektórych przypadkach stawiać poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji, oparte na logicznych przesłankach; Student poprawnie przygotowuje wystąpienie ustne z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej, ma jednak problemy z tłumaczeniem naukowych tekstów w języku angielskim oraz wybraniem ważnego dla prezentacji materiału; ma problemy z dyskusją z wykorzystaniem języka naukowego w zakresie ekologii, zachowania się zwierząt i ochrony przyrody – często używa języka potocznego. Na ocenę 4 (db.): Student potrafi korzystać z literatury w języku obcym dotyczącej zagadnień ekologii ptaków na poziomie podstawowym - popełnia czasem błędy wynikające z niedostatecznego zrozumienia; Student potrafi w większości wypadków stawiać poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji, oparte na logicznych przesłankach; Student dobrze przygotuje wystąpienia ustne z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej, prezentacja zawiera jednak błędy lub nie wykorzystuje wszystkich ważnych informacji zawartych w omawianych artykułach; w większości przypadków potrafi uczestniczyć w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego w zakresie ekologii, zachowania się zwierząt i ochrony przyrody; Na ocenę 5 (bdb.): Student doskonale korzysta z literatury w języku obcym dotyczącej zagadnień ekologii ptaków na poziomie podstawowym; Student bez problemu stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji, oparte na logicznych przesłankach; Student przygotowuje spójne i przemyślane wystąpienie ustne z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej. Prezentacja zawiera wszystkie istotne informacje zawarte w przeczytanych artykułach, a artykuły są przetłumaczone bezbłędnie; potrafi uczestniczyć w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego w zakresie ekologii, zachowania się zwierząt i ochrony przyrody. 3.Kompetencje (EK 8) Oceniana jest rzetelność w korzystaniu z informacji oraz stopień krytycyzmu w stosunku do informacji w szczególności dostępnych w Internecie Metody oceniania: Ocena z prezentacji multimedialnej, streszczającej artykuł lub zagadnienie związane z tematem zajęć. Oceniana będzie forma, treść i sposób przedstawienia prezentacji oraz umiejętność wyszukania odpowiedniego materiału do prezentacji. Ocena aktywności podczas zajęć (uczestniczenie w dyskusji) Ocena końcowa wynika z oceny z prezentacji. Znacząca aktywność na zajęciach może podwyższyć końcową ocenę. Więcej niż 3 nieobecności obniżają ocenę o 1 stopień, mniej niż połowa obecności nie zalicza przedmiotu. Dalsze szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane uczestnikom w trakcie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bukacińska | |
Prowadzący grup: | Monika Bukacińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta Udział w zajęciach - 30 Przygotowanie prezentacji - 30 Suma godzin 60 [60/30 (25) = 2] Liczba ECTS 2 |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki. Wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej |
|
Pełny opis: |
1.Organizacja zajęć. Wprowadzenie. Czym się zajmuje ekologia ptaków? 2. Metody pracy w terenie z ptakami – problemy etyczne i prawne. Bezpieczeństwo pracy w terenie 3. Monitoring liczebności i rozmieszczenia ptaków – po co liczymy ptaki? 4. Biologia i ekologia lęgowa – metody w terenie 5. Po co i jak łapiemy ptaki, obchodzenie się ze złapanymi osobnikami. 6. W jakim celu obrączkujemy ptaki – metalowe i kolorowe obrączki oraz inne metody znakowania 7. W jakim celu pobieramy krew, metody pobierania i przechowywania 8. Badania genetyczne ptaków (ekologia molekularna) 9. Metody badania żerowania ptaków i ich diety 10. Wybór siedlisk i miejsca na gniazdo - metody badawcze 11. Behawioralne badania ptaków – obserwacje zachowania się ptaków (ekologia behawioralna) 12. Różne zagadnienia dotyczące biologii i ekologii lęgowej ptaków 13. Zarządzanie ochroną zagrożonych gatunków 14. Życie w koloniach mew i rybitw 15. Aktywna ochrona ptaków siewkowych na Wiśle |
|
Literatura: |
1.Krebs C.J. 2011. Ekologia. PWN Warszawa 2.Sutherland W. J., I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP 3. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing. Artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii i działań ochronnych dotyczących ptaków |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bukacińska | |
Prowadzący grup: | Monika Bukacińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta Udział w zajęciach - 30 Przygotowanie prezentacji - 30 Suma godzin 60 [60/30 (25) = 2] Liczba ECTS 2 |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki. Wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej |
|
Pełny opis: |
1.Organizacja zajęć. Wprowadzenie. Czym się zajmuje ekologia ptaków? 2. Metody pracy w terenie z ptakami – problemy etyczne i prawne. Bezpieczeństwo pracy w terenie 3. Monitoring liczebności i rozmieszczenia ptaków – po co liczymy ptaki? 4. Biologia i ekologia lęgowa – metody w terenie 5. Po co i jak łapiemy ptaki, obchodzenie się ze złapanymi osobnikami. 6. W jakim celu obrączkujemy ptaki – metalowe i kolorowe obrączki oraz inne metody znakowania 7. W jakim celu pobieramy krew, metody pobierania i przechowywania 8. Badania genetyczne ptaków (ekologia molekularna) 9. Metody badania żerowania ptaków i ich diety 10. Wybór siedlisk i miejsca na gniazdo - metody badawcze 11. Behawioralne badania ptaków – obserwacje zachowania się ptaków (ekologia behawioralna) 12. Różne zagadnienia dotyczące biologii i ekologii lęgowej ptaków 13. Zarządzanie ochroną zagrożonych gatunków 14. Życie w koloniach mew i rybitw 15. Aktywna ochrona ptaków siewkowych na Wiśle |
|
Literatura: |
1.Krebs C.J. 2011. Ekologia. PWN Warszawa 2.Sutherland W. J., I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP 3. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing. Artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii i działań ochronnych dotyczących ptaków |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.