Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Od etologii zwierząt do ekologii człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-OB-EZEC
Kod Erasmus / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Od etologii zwierząt do ekologii człowieka
Jednostka: Centrum Ekologii i Ekofilozofii
Grupy: Konwersatoria monograficzne dla studiów II stopnia magisterskich
Wykłady monograficzne dla Ochrony Środowiska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0cece3c5320845b39ddeae66ed2f0a4d%40thread.tacv2/conversations?groupId=9c9c28a8-9207-4f30-b490-810c27aeb8cc&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Wymagania wstępne:

Konwersatorium zakłada wstępną wiedzę z zakresu biologii zachowania się zwierząt, ekologii humanistycznej i ochrony środowiska.

Skrócony opis:

Konwersatorium podejmuje problematykę humanistycznej relewancji biologii zachowania się istot żywych (etologii), ze szczególnym uwzględnieniem relewancji humanekologicznej. Tym samym ukazuje możliwości współpracy przedstawicieli różnych dziedzin wiedzy w dążeniu do identyfikowania i przezwyciężania zagrożeń środowiskowych. Problematyka konwersatorium adresowana jest więc przede wszystkim do studentów ochrony środowiska z Centrum Ekologii i Ekofilozofii.

Pełny opis:

Problematyka konwersatorium obejmuje trzy grupy zagadnień:

1. Problematyka heurystycznego charakteru etologii (10 godzin)

- źródła etologii

- specyfika badawcza etologii

- efekty prac badawczych etologii

2. Problematyka humanistycznej relewancji etologii (10 godzin)

- filozoficzna relewancja etologii

- pedagogiczna relewancja etologii

- socjologiczna relewancja etologii

3. Ekologiczna relewancja etologii (10 godzi)

- otoczenie i środowisko istot żywych

- identyfikacja zagrożeń środowiskowych

- możliwości opanowania i przezwyciężenia zagrożeń środowiskowych

Literatura:

Literatura

1. Łepko Z., Od etologii zwierząt do ekologii człowieka, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 11(2013)3, ss. 9-27.

2. Łepko Z., Etologiczna teoria destrukcji człowieczeństwa, w: A. Abdank-Kozubski, J. Tomczyk (red.), Człowiek w czasie i przestrzeni. Warszawa 2006, ss. 73-86.

3. Łepko Z., Ekologiczna relewancja antropologii filozoficznej, „Seminare” 25 (2008), ss. 137-148.

4. Łepko Z., Ekopedagogiczna relewancja etologii,

„Seminare. Poszukiwania naukowe” 38(2017)1, ss. 53-63.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: student potrafi opisywać przyrodę jako zbiór wartości poznawczych, ekonomicznych, estetycznych i edukacyjnych.

Umiejętności: użytkuje komputer w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, organizowania i wstępnej analizy danych, sporządzania raportów i prezentacji wyników.

Kompetencje: zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska. Jest świadomy samoograniczenia się w gospodarce zasobami.

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania: Metody oceny: Kolokwium pisemne. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektura.

ECTS:

udział w konwersatorium - 30

przygotowanie do konwersatorium - 10

konsultacje - 5

przygotowanie do kolokwium - 15

SUMA GODZIN 60 [60 : 30 = 2]

LICZBA ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Łepko
Prowadzący grup: Zbigniew Łepko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Konwersatorium podejmuje problematykę humanistycznej relewancji biologii zachowania się istot żywych (etologii), ze szczególnym uwzględnieniem relewancji humanekologicznej. Tym samym ukazuje możliwości współpracy przedstawicieli różnych dziedzin wiedzy w dążeniu do identyfikowania i przezwyciężania zagrożeń środowiskowych. Problematyka konwersatorium adresowana jest więc przede wszystkim do studentów ochrony środowiska z Centrum Ekologii i Ekofilozofii.

Pełny opis:

Problematyka konwersatorium obejmuje trzy grupy zagadnień:

1. Problematyka heurystycznego charakteru etologii (10 godzin)

- źródła etologii

- specyfika badawcza etologii

- efekty prac badawczych etologii

2. Problematyka humanistycznej relewancji etologii (10 godzin)

- filozoficzna relewancja etologii

- pedagogiczna relewancja etologii

- socjologiczna relewancja etologii

3. Ekologiczna relewancja etologii (10 godzi)

- otoczenie i środowisko istot żywych

- identyfikacja zagrożeń środowiskowych

- możliwości opanowania i przezwyciężenia zagrożeń środowiskowych

Literatura:

1. Łepko Z., Od etologii zwierząt do ekologii człowieka, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 11(2013)3, ss. 9-27.

2. Łepko Z., Etologiczna teoria destrukcji człowieczeństwa, w: A. Abdank-Kozubski, J. Tomczyk (red.), Człowiek w czasie i przestrzeni. Warszawa 2006, ss. 73-86.

3. Łepko Z., Ekologiczna relewancja antropologii filozoficznej, „Seminare” 25 (2008), ss. 137-148.

4. Łepko Z., Ekopedagogiczna relewancja etologii,

„Seminare. Poszukiwania naukowe” 38(2017)1, ss. 53-63.

Wymagania wstępne:

Wykład odwołuje się do wstępnej wiedzy z zakresu biologii zachowania się istot żywych oraz jej humanistycznej relewancji.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)