Od etologii zwierząt do ekologii człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-EZEC |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Od etologii zwierząt do ekologii człowieka |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Konwersatoria monograficzne dla studiów II stopnia magisterskich Wykłady monograficzne dla Ochrony Środowiska |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0cece3c5320845b39ddeae66ed2f0a4d%40thread.tacv2/conversations?groupId=9c9c28a8-9207-4f30-b490-810c27aeb8cc&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Wymagania wstępne: | Konwersatorium zakłada wstępną wiedzę z zakresu biologii zachowania się zwierząt, ekologii humanistycznej i ochrony środowiska. |
Skrócony opis: |
Konwersatorium podejmuje problematykę humanistycznej relewancji biologii zachowania się istot żywych (etologii), ze szczególnym uwzględnieniem relewancji humanekologicznej. Tym samym ukazuje możliwości współpracy przedstawicieli różnych dziedzin wiedzy w dążeniu do identyfikowania i przezwyciężania zagrożeń środowiskowych. Problematyka konwersatorium adresowana jest więc przede wszystkim do studentów ochrony środowiska z Centrum Ekologii i Ekofilozofii. |
Pełny opis: |
Problematyka konwersatorium obejmuje trzy grupy zagadnień: 1. Problematyka heurystycznego charakteru etologii (10 godzin) - źródła etologii - specyfika badawcza etologii - efekty prac badawczych etologii 2. Problematyka humanistycznej relewancji etologii (10 godzin) - filozoficzna relewancja etologii - pedagogiczna relewancja etologii - socjologiczna relewancja etologii 3. Ekologiczna relewancja etologii (10 godzi) - otoczenie i środowisko istot żywych - identyfikacja zagrożeń środowiskowych - możliwości opanowania i przezwyciężenia zagrożeń środowiskowych |
Literatura: |
Literatura 1. Łepko Z., Od etologii zwierząt do ekologii człowieka, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 11(2013)3, ss. 9-27. 2. Łepko Z., Etologiczna teoria destrukcji człowieczeństwa, w: A. Abdank-Kozubski, J. Tomczyk (red.), Człowiek w czasie i przestrzeni. Warszawa 2006, ss. 73-86. 3. Łepko Z., Ekologiczna relewancja antropologii filozoficznej, „Seminare” 25 (2008), ss. 137-148. 4. Łepko Z., Ekopedagogiczna relewancja etologii, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 38(2017)1, ss. 53-63. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student potrafi opisywać przyrodę jako zbiór wartości poznawczych, ekonomicznych, estetycznych i edukacyjnych. Umiejętności: użytkuje komputer w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, organizowania i wstępnej analizy danych, sporządzania raportów i prezentacji wyników. Kompetencje: zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska. Jest świadomy samoograniczenia się w gospodarce zasobami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Metody oceny: Kolokwium pisemne. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektura. ECTS: udział w konwersatorium - 30 przygotowanie do konwersatorium - 10 konsultacje - 5 przygotowanie do kolokwium - 15 SUMA GODZIN 60 [60 : 30 = 2] LICZBA ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Łepko | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Łepko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium podejmuje problematykę humanistycznej relewancji biologii zachowania się istot żywych (etologii), ze szczególnym uwzględnieniem relewancji humanekologicznej. Tym samym ukazuje możliwości współpracy przedstawicieli różnych dziedzin wiedzy w dążeniu do identyfikowania i przezwyciężania zagrożeń środowiskowych. Problematyka konwersatorium adresowana jest więc przede wszystkim do studentów ochrony środowiska z Centrum Ekologii i Ekofilozofii. |
|
Pełny opis: |
Problematyka konwersatorium obejmuje trzy grupy zagadnień: 1. Problematyka heurystycznego charakteru etologii (10 godzin) - źródła etologii - specyfika badawcza etologii - efekty prac badawczych etologii 2. Problematyka humanistycznej relewancji etologii (10 godzin) - filozoficzna relewancja etologii - pedagogiczna relewancja etologii - socjologiczna relewancja etologii 3. Ekologiczna relewancja etologii (10 godzi) - otoczenie i środowisko istot żywych - identyfikacja zagrożeń środowiskowych - możliwości opanowania i przezwyciężenia zagrożeń środowiskowych |
|
Literatura: |
1. Łepko Z., Od etologii zwierząt do ekologii człowieka, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 11(2013)3, ss. 9-27. 2. Łepko Z., Etologiczna teoria destrukcji człowieczeństwa, w: A. Abdank-Kozubski, J. Tomczyk (red.), Człowiek w czasie i przestrzeni. Warszawa 2006, ss. 73-86. 3. Łepko Z., Ekologiczna relewancja antropologii filozoficznej, „Seminare” 25 (2008), ss. 137-148. 4. Łepko Z., Ekopedagogiczna relewancja etologii, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 38(2017)1, ss. 53-63. |
|
Wymagania wstępne: |
Wykład odwołuje się do wstępnej wiedzy z zakresu biologii zachowania się istot żywych oraz jej humanistycznej relewancji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.