Humanistic aspect of enviroment protection
General data
Course ID: | WF-OB-HWOS |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(9998) Sustainable development
|
Course title: | Humanistic aspect of enviroment protection |
Name in Polish: | Humanistyczny wymiar ochrony środowiska |
Organizational unit: | Center for Ecology and Ecophilosophy |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku studiów II stopnia magisterskich |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | OB2_W09 OB2_W12 OB2_U01 OB2_U09 |
Short description: |
(in Polish) Wykład ma na celu ukazanie studentom znaczenia i roli nauk humanistycznych w ochronie środowiska. Ukazanie sposobu wykorzystania współczesnej wiedzy przyrodniczej w procesach kształtowania świadomości, które prowadzić mają do wypracowania nowego modelu relacji pomiędzy człowiekiem, kulturą a przyrodą. |
Full description: |
(in Polish) 1. Historia rozwoju nauk przyrodniczych – 2 godz. 2. Przedmiot zainteresowań nauk humanistycznych w perspektywie ekologicznej – 2 godz. 3. Filozofia ekologiczna (ekofilozofia) – 2 godz. 4. Człowiek–przyroda w perspektywie dziejów filozofii – 4 godz. 5. Przedmiot etyki środowiskowej – 2 godz. 6. Rola i znaczenie świadomości ekologicznej – 2 godz. 7. Perspektywy edukacji ekologicznej – 2 godz. 8. Sozologia jako nauka humanistyczna – 2 godz. 9. Sposób tworzenia przepisów prawa – 4 godz. 10. Wpływ wyników badań nauk przyrodniczych na nauki humanistyczne – 4 godz. 11. Wykorzystanie wiedzy ekologicznej na rozwój nauk humanistycznych – 4 godz. |
Bibliography: |
(in Polish) Abdank-Kozubski A., Czartoszewski J.W., 2003, Humanistyczny profil ochrony środowiska, Warszawa. Czartoszewski J.W., 2010, Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa. Kolbuszewski J. 1992, Ochrona przyrody a kultura, Wrocław. Latawiec M., 2016, Kultura ekologiczna jako wyraz bezpieczeństwa, w: Bezpieczeństwo człowieka a sytuacja młodzieży, (red.) Jarmoch E., Trzpil I., Świderski A., Siedlce: WUP-H w Siedlcach, s. 135-147. Latawiec M., 2017, Idea ochrony przyrody a Raport Brundtland, w: Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Warszawa, 85-98. Tyburski W., 2013, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_1 – student zna znaczenie nauk humanistycznych w ochronie środowiska EK_2 – student wymienia argumenty na rzecz humanistycznego wymiaru ochrony środowiska Umiejętności: EK_3 – student potrafi uzasadnić argumenty na rzecz humanistycznego wymiaru ochrony środowiska Kompetencje: EK_4 – student ma świadomość humanistycznego wymiaru ochrony środowiska ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.] udział w konwersatorium 30 godz. przygotowanie do zajęć 20 godz. przygotowanie egzaminu 10 godz. suma godzin: 60 liczba ECTS: 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach wg skali: 15-14 = 5 13 = 4,5 12-11 = 4 10 = 3,5 9-7 = 3 6-0 = 2 (w przypadku mniejszej liczby zrealizowanych zajęć skala ulegnie zmianie na końcu semestru) 2. ocena z egzaminu Ocena końcowa jest średnią oceny z obecności na zajęciach i oceny z egzaminu końcowego. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Michał Latawiec | |
Group instructors: | Michał Latawiec | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aabc8d899cfa342bb94057ac809e000d8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ca55e9a6-4942-456d-bc3e-8a87dd5f0f52&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład ma na celu ukazanie studentom znaczenia i roli nauk humanistycznych w ochronie środowiska. Ukazanie sposobu wykorzystania współczesnej wiedzy przyrodniczej w procesach kształtowania świadomości, które prowadzić mają do wypracowania nowego modelu relacji pomiędzy człowiekiem, kulturą a przyrodą. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Historia rozwoju nauk przyrodniczych – 2 godz. 2. Przedmiot zainteresowań nauk humanistycznych w perspektywie ekologicznej – 2 godz. 3. Filozofia ekologiczna (ekofilozofia) – 2 godz. 4. Człowiek–przyroda w perspektywie dziejów filozofii – 4 godz. 5. Przedmiot etyki środowiskowej – 2 godz. 6. Rola i znaczenie świadomości ekologicznej – 2 godz. 7. Perspektywy edukacji ekologicznej – 2 godz. 8. Sozologia jako nauka humanistyczna – 2 godz. 9. Sposób tworzenia przepisów prawa – 4 godz. 10. Wpływ wyników badań nauk przyrodniczych na nauki humanistyczne – 4 godz. 11. Wykorzystanie wiedzy ekologicznej na rozwój nauk humanistycznych – 4 godz. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Abdank-Kozubski A., Czartoszewski J.W., 2003, Humanistyczny profil ochrony środowiska, Warszawa. Czartoszewski J.W., 2010, Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa. Kolbuszewski J. 1992, Ochrona przyrody a kultura, Wrocław. Latawiec M., 2016, Kultura ekologiczna jako wyraz bezpieczeństwa, w: Bezpieczeństwo człowieka a sytuacja młodzieży, (red.) Jarmoch E., Trzpil I., Świderski A., Siedlce: WUP-H w Siedlcach, s. 135-147. Latawiec M., 2017, Idea ochrony przyrody a Raport Brundtland, w: Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Warszawa, 85-98. Tyburski W., 2013, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
WYK
WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Michał Latawiec | |
Group instructors: | Michał Latawiec | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aabc8d899cfa342bb94057ac809e000d8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ca55e9a6-4942-456d-bc3e-8a87dd5f0f52&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład ma na celu ukazanie studentom znaczenia i roli nauk humanistycznych w ochronie środowiska. Ukazanie sposobu wykorzystania współczesnej wiedzy przyrodniczej w procesach kształtowania świadomości, które prowadzić mają do wypracowania nowego modelu relacji pomiędzy człowiekiem, kulturą a przyrodą. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Historia rozwoju nauk przyrodniczych – 2 godz. 2. Przedmiot zainteresowań nauk humanistycznych w perspektywie ekologicznej – 2 godz. 3. Filozofia ekologiczna (ekofilozofia) – 2 godz. 4. Człowiek–przyroda w perspektywie dziejów filozofii – 4 godz. 5. Przedmiot etyki środowiskowej – 2 godz. 6. Rola i znaczenie świadomości ekologicznej – 2 godz. 7. Perspektywy edukacji ekologicznej – 2 godz. 8. Sozologia jako nauka humanistyczna – 2 godz. 9. Sposób tworzenia przepisów prawa – 4 godz. 10. Wpływ wyników badań nauk przyrodniczych na nauki humanistyczne – 4 godz. 11. Wykorzystanie wiedzy ekologicznej na rozwój nauk humanistycznych – 4 godz. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Abdank-Kozubski A., Czartoszewski J.W., 2003, Humanistyczny profil ochrony środowiska, Warszawa. Czartoszewski J.W., 2010, Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa. Kolbuszewski J. 1992, Ochrona przyrody a kultura, Wrocław. Latawiec M., 2016, Kultura ekologiczna jako wyraz bezpieczeństwa, w: Bezpieczeństwo człowieka a sytuacja młodzieży, (red.) Jarmoch E., Trzpil I., Świderski A., Siedlce: WUP-H w Siedlcach, s. 135-147. Latawiec M., 2017, Idea ochrony przyrody a Raport Brundtland, w: Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Warszawa, 85-98. Tyburski W., 2013, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Michał Latawiec | |
Group instructors: | Michał Latawiec | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aZkKGR6rRECZICUfIDqBlyQCU-RAf8G1roqJvRvFH10Y1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c6cba471-15eb-40eb-90de-aad4d2b136d5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład ma na celu ukazanie studentom znaczenia i roli nauk humanistycznych w ochronie środowiska. Ukazanie sposobu wykorzystania współczesnej wiedzy przyrodniczej w procesach kształtowania świadomości, które prowadzić mają do wypracowania nowego modelu relacji pomiędzy człowiekiem, kulturą a przyrodą. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Historia rozwoju nauk przyrodniczych – 2 godz. 2. Przedmiot zainteresowań nauk humanistycznych w perspektywie ekologicznej – 2 godz. 3. Filozofia ekologiczna (ekofilozofia) – 2 godz. 4. Człowiek–przyroda w perspektywie dziejów filozofii – 4 godz. 5. Przedmiot etyki środowiskowej – 2 godz. 6. Rola i znaczenie świadomości ekologicznej – 2 godz. 7. Perspektywy edukacji ekologicznej – 2 godz. 8. Sozologia jako nauka humanistyczna – 2 godz. 9. Sposób tworzenia przepisów prawa – 4 godz. 10. Wpływ wyników badań nauk przyrodniczych na nauki humanistyczne – 4 godz. 11. Wykorzystanie wiedzy ekologicznej na rozwój nauk humanistycznych – 4 godz. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Abdank-Kozubski A., Czartoszewski J.W., 2003, Humanistyczny profil ochrony środowiska, Warszawa. Czartoszewski J.W., 2010, Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa. Kolbuszewski J. 1992, Ochrona przyrody a kultura, Wrocław. Latawiec M., 2016, Kultura ekologiczna jako wyraz bezpieczeństwa, w: Bezpieczeństwo człowieka a sytuacja młodzieży, (red.) Jarmoch E., Trzpil I., Świderski A., Siedlce: WUP-H w Siedlcach, s. 135-147. Latawiec M., 2017, Idea ochrony przyrody a Raport Brundtland, w: Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Warszawa, 85-98. Tyburski W., 2013, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.