Humanistyczny wymiar ochrony środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-HWOS |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Humanistyczny wymiar ochrony środowiska |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku studiów II stopnia magisterskich |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W09 OB2_W12 OB2_U01 OB2_U09 |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu ukazanie studentom znaczenia i roli nauk humanistycznych w ochronie środowiska. Ukazanie sposobu wykorzystania współczesnej wiedzy przyrodniczej w procesach kształtowania świadomości, które prowadzić mają do wypracowania nowego modelu relacji pomiędzy człowiekiem, kulturą a przyrodą. |
Pełny opis: |
1. Historia rozwoju nauk przyrodniczych – 2 godz. 2. Przedmiot zainteresowań nauk humanistycznych w perspektywie ekologicznej – 2 godz. 3. Filozofia ekologiczna (ekofilozofia) – 2 godz. 4. Człowiek–przyroda w perspektywie dziejów filozofii – 4 godz. 5. Przedmiot etyki środowiskowej – 2 godz. 6. Rola i znaczenie świadomości ekologicznej – 2 godz. 7. Perspektywy edukacji ekologicznej – 2 godz. 8. Sozologia jako nauka humanistyczna – 2 godz. 9. Sposób tworzenia przepisów prawa – 4 godz. 10. Wpływ wyników badań nauk przyrodniczych na nauki humanistyczne – 4 godz. 11. Wykorzystanie wiedzy ekologicznej na rozwój nauk humanistycznych – 4 godz. |
Literatura: |
Abdank-Kozubski A., Czartoszewski J.W., 2003, Humanistyczny profil ochrony środowiska, Warszawa. Czartoszewski J.W., 2010, Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa. Kolbuszewski J. 1992, Ochrona przyrody a kultura, Wrocław. Latawiec M., 2016, Kultura ekologiczna jako wyraz bezpieczeństwa, w: Bezpieczeństwo człowieka a sytuacja młodzieży, (red.) Jarmoch E., Trzpil I., Świderski A., Siedlce: WUP-H w Siedlcach, s. 135-147. Latawiec M., 2017, Idea ochrony przyrody a Raport Brundtland, w: Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Warszawa, 85-98. Tyburski W., 2013, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK_1 – student zna znaczenie nauk humanistycznych w ochronie środowiska EK_2 – student wymienia argumenty na rzecz humanistycznego wymiaru ochrony środowiska Umiejętności: EK_3 – student potrafi uzasadnić argumenty na rzecz humanistycznego wymiaru ochrony środowiska Kompetencje: EK_4 – student ma świadomość humanistycznego wymiaru ochrony środowiska ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.] udział w konwersatorium 30 godz. przygotowanie do zajęć 20 godz. przygotowanie egzaminu 10 godz. suma godzin: 60 liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach wg skali: 15-14 = 5 13 = 4,5 12-11 = 4 10 = 3,5 9-7 = 3 6-0 = 2 (w przypadku mniejszej liczby zrealizowanych zajęć skala ulegnie zmianie na końcu semestru) 2. ocena z egzaminu Ocena końcowa jest średnią oceny z obecności na zajęciach i oceny z egzaminu końcowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Latawiec | |
Prowadzący grup: | Michał Latawiec | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aabc8d899cfa342bb94057ac809e000d8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ca55e9a6-4942-456d-bc3e-8a87dd5f0f52&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu ukazanie studentom znaczenia i roli nauk humanistycznych w ochronie środowiska. Ukazanie sposobu wykorzystania współczesnej wiedzy przyrodniczej w procesach kształtowania świadomości, które prowadzić mają do wypracowania nowego modelu relacji pomiędzy człowiekiem, kulturą a przyrodą. |
|
Pełny opis: |
1. Historia rozwoju nauk przyrodniczych – 2 godz. 2. Przedmiot zainteresowań nauk humanistycznych w perspektywie ekologicznej – 2 godz. 3. Filozofia ekologiczna (ekofilozofia) – 2 godz. 4. Człowiek–przyroda w perspektywie dziejów filozofii – 4 godz. 5. Przedmiot etyki środowiskowej – 2 godz. 6. Rola i znaczenie świadomości ekologicznej – 2 godz. 7. Perspektywy edukacji ekologicznej – 2 godz. 8. Sozologia jako nauka humanistyczna – 2 godz. 9. Sposób tworzenia przepisów prawa – 4 godz. 10. Wpływ wyników badań nauk przyrodniczych na nauki humanistyczne – 4 godz. 11. Wykorzystanie wiedzy ekologicznej na rozwój nauk humanistycznych – 4 godz. |
|
Literatura: |
Abdank-Kozubski A., Czartoszewski J.W., 2003, Humanistyczny profil ochrony środowiska, Warszawa. Czartoszewski J.W., 2010, Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa. Kolbuszewski J. 1992, Ochrona przyrody a kultura, Wrocław. Latawiec M., 2016, Kultura ekologiczna jako wyraz bezpieczeństwa, w: Bezpieczeństwo człowieka a sytuacja młodzieży, (red.) Jarmoch E., Trzpil I., Świderski A., Siedlce: WUP-H w Siedlcach, s. 135-147. Latawiec M., 2017, Idea ochrony przyrody a Raport Brundtland, w: Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Warszawa, 85-98. Tyburski W., 2013, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Latawiec | |
Prowadzący grup: | Michał Latawiec | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aabc8d899cfa342bb94057ac809e000d8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ca55e9a6-4942-456d-bc3e-8a87dd5f0f52&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu ukazanie studentom znaczenia i roli nauk humanistycznych w ochronie środowiska. Ukazanie sposobu wykorzystania współczesnej wiedzy przyrodniczej w procesach kształtowania świadomości, które prowadzić mają do wypracowania nowego modelu relacji pomiędzy człowiekiem, kulturą a przyrodą. |
|
Pełny opis: |
1. Historia rozwoju nauk przyrodniczych – 2 godz. 2. Przedmiot zainteresowań nauk humanistycznych w perspektywie ekologicznej – 2 godz. 3. Filozofia ekologiczna (ekofilozofia) – 2 godz. 4. Człowiek–przyroda w perspektywie dziejów filozofii – 4 godz. 5. Przedmiot etyki środowiskowej – 2 godz. 6. Rola i znaczenie świadomości ekologicznej – 2 godz. 7. Perspektywy edukacji ekologicznej – 2 godz. 8. Sozologia jako nauka humanistyczna – 2 godz. 9. Sposób tworzenia przepisów prawa – 4 godz. 10. Wpływ wyników badań nauk przyrodniczych na nauki humanistyczne – 4 godz. 11. Wykorzystanie wiedzy ekologicznej na rozwój nauk humanistycznych – 4 godz. |
|
Literatura: |
Abdank-Kozubski A., Czartoszewski J.W., 2003, Humanistyczny profil ochrony środowiska, Warszawa. Czartoszewski J.W., 2010, Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa. Kolbuszewski J. 1992, Ochrona przyrody a kultura, Wrocław. Latawiec M., 2016, Kultura ekologiczna jako wyraz bezpieczeństwa, w: Bezpieczeństwo człowieka a sytuacja młodzieży, (red.) Jarmoch E., Trzpil I., Świderski A., Siedlce: WUP-H w Siedlcach, s. 135-147. Latawiec M., 2017, Idea ochrony przyrody a Raport Brundtland, w: Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Warszawa, 85-98. Tyburski W., 2013, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Latawiec | |
Prowadzący grup: | Michał Latawiec | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aabc8d899cfa342bb94057ac809e000d8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ca55e9a6-4942-456d-bc3e-8a87dd5f0f52&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu ukazanie studentom znaczenia i roli nauk humanistycznych w ochronie środowiska. Ukazanie sposobu wykorzystania współczesnej wiedzy przyrodniczej w procesach kształtowania świadomości, które prowadzić mają do wypracowania nowego modelu relacji pomiędzy człowiekiem, kulturą a przyrodą. |
|
Pełny opis: |
1. Historia rozwoju nauk przyrodniczych – 2 godz. 2. Przedmiot zainteresowań nauk humanistycznych w perspektywie ekologicznej – 2 godz. 3. Filozofia ekologiczna (ekofilozofia) – 2 godz. 4. Człowiek–przyroda w perspektywie dziejów filozofii – 4 godz. 5. Przedmiot etyki środowiskowej – 2 godz. 6. Rola i znaczenie świadomości ekologicznej – 2 godz. 7. Perspektywy edukacji ekologicznej – 2 godz. 8. Sozologia jako nauka humanistyczna – 2 godz. 9. Sposób tworzenia przepisów prawa – 4 godz. 10. Wpływ wyników badań nauk przyrodniczych na nauki humanistyczne – 4 godz. 11. Wykorzystanie wiedzy ekologicznej na rozwój nauk humanistycznych – 4 godz. |
|
Literatura: |
Abdank-Kozubski A., Czartoszewski J.W., 2003, Humanistyczny profil ochrony środowiska, Warszawa. Czartoszewski J.W., 2010, Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa. Kolbuszewski J. 1992, Ochrona przyrody a kultura, Wrocław. Latawiec M., 2016, Kultura ekologiczna jako wyraz bezpieczeństwa, w: Bezpieczeństwo człowieka a sytuacja młodzieży, (red.) Jarmoch E., Trzpil I., Świderski A., Siedlce: WUP-H w Siedlcach, s. 135-147. Latawiec M., 2017, Idea ochrony przyrody a Raport Brundtland, w: Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland, R. F. Sadowski, Z. Łepko (red.), Warszawa, 85-98. Tyburski W., 2013, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.