Informatyka 2 - zastosowanie metod statystycznych w naukach przyrodniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-INFO2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Informatyka 2 - zastosowanie metod statystycznych w naukach przyrodniczych |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku Ochrony Środowiska |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_U03 OB1_K03 OB1_K04 OB1_K05 |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest praktyczne zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Ćwiczenia w postaci prezentacji multimedialnych oraz samodzielna analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych. Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są samodzielnym obliczeniom statystycznym. Zajęcia praktyczne obejmują: • Tworzenie szeregów rozdzielczych i graficzne przedstawianie struktury szeregu rozdzielczego (histogramy i wieloboki liczebności) • Obliczanie podstawowych statystyk z szeregów rozdzielczych w postaci miar tendencji centralnych i mierników rozproszenia. (średnia oraz odchylenie standardowe metodą kumulacji i odchyleń, współczynniki zmienności) • Analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu • Statystyka indukcyjna w tym: etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju. • Parametryczne i nieparametryczne testy statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA, testy dla frakcji) • analiza regresji, • test Chi2, Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. W trakcie kursu student zapoznaje się z wnioskowaniem statystycznym wykorzystując odpowiednie testy statystyczne (test t-Studenta, jednoczynnikowa analiza wariancji, test Manna-Whitneya, Wilcoxona, Kruskala Walisa, korelacja i regresja prostoliniowa, test Chi 2 ). Wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji statystycznej pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi. Potrafi przeprowadzić testy statystyczne. Prawidłowo interpretuje dane empiryczne oraz formułuje odpowiednie wnioski. |
Literatura: |
Literatura uzupełniająca 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W zakresie wiedzy: Po ukończeniu kursu student rozumie znaczenie metod statystycznych i numerycznych dla opisu i interpretacji zjawisk i procesów biologicznych. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi i technikami informatycznymi do opisu zjawisk i analizy danych. Rozumie znaczenie badań metod statystycznych w wyjaśnianiu podłoża procesów biologicznych i neurobiologicznych. Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł. W zakresie umiejętności: Umie sformułować hipotezy statystyczne i poprawnie konstruować problem badawczy i weryfikować hipotezy statystyczne. Umie zaplanować i przeprowadzić zadania badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach Wykazuje umiejętność rozwiązywania zadań i problemów statystycznych przy zastosowaniu odpowiednich wzorów statystycznych. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi adekwatnymi do stawianych problemów naukowych Potrafi przeprowadzać analizę informacji pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski W zakresie kompetencji społecznych: Student konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na podstawach empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów biologicznych. Wykazuje krytycyzm w przyjmowaniu informacji mających odniesienie do nauk biologicznych z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach. Potrafi być samokrytyczny i wyciągać wnioski na podstawie analizy swoich umiejętności, postaw i działań ECTS 2 (1ECTS=30h] zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h zadanie 2: przygotowanie do kolokwiów - 30h |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę, kolokwium/zaliczenie praktyczne. Efekty kształcenia są weryfikowane w formie kolokwiów przeprowadzanych w trakcie zajęć. W celu zaliczenia przedmiotu student powinien poprawnie rozwiązać zdania statystyczne wykorzystując odpowiednie wzory. Ocena końcowa z ćwiczeń jest wypadkową cząstkowych kolokwiów sprawdzających wiedzę z ćwiczeń. Zaliczenie jest w postaci pisemnego rozwiązywania zadań. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szostek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szostek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem modułu jest praktyczne zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Ćwiczenia w postaci prezentacji multimedialnych oraz samodzielna analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych. Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są samodzielnym obliczeniom statystycznym. Zajęcia praktyczne obejmują: • Tworzenie szeregów rozdzielczych i graficzne przedstawianie struktury szeregu rozdzielczego (histogramy i wieloboki liczebności) • Obliczanie podstawowych statystyk z szeregów rozdzielczych w postaci miar tendencji centralnych i mierników rozproszenia. (średnia oraz odchylenie standardowe metodą kumulacji i odchyleń, współczynniki zmienności) • Analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu • Statystyka indukcyjna w tym: etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju. • Parametryczne i nieparametryczne testy statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA, testy dla frakcji) • analiza regresji, • test Chi2, Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. W trakcie kursu student zapoznaje się z wnioskowaniem statystycznym wykorzystując odpowiednie testy statystyczne (test t-Studenta, jednoczynnikowa analiza wariancji, test Manna-Whitneya, Wilcoxona, Kruskala Walisa, korelacja i regresja prostoliniowa, test Chi 2 ). Wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji statystycznej pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi. Potrafi przeprowadzić testy statystyczne. Prawidłowo interpretuje dane empiryczne oraz formułuje odpowiednie wnioski. |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 |
|
Wymagania wstępne: |
Uczęszczanie na wykłady, podstawy matematyki i biologii populacyjnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szostek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szostek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem modułu jest praktyczne zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Ćwiczenia w postaci prezentacji multimedialnych oraz samodzielna analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych. Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są samodzielnym obliczeniom statystycznym. Zajęcia praktyczne obejmują: • Tworzenie szeregów rozdzielczych i graficzne przedstawianie struktury szeregu rozdzielczego (histogramy i wieloboki liczebności) • Obliczanie podstawowych statystyk z szeregów rozdzielczych w postaci miar tendencji centralnych i mierników rozproszenia. (średnia oraz odchylenie standardowe metodą kumulacji i odchyleń, współczynniki zmienności) • Analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu • Statystyka indukcyjna w tym: etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju. • Parametryczne i nieparametryczne testy statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA, testy dla frakcji) • analiza regresji, • test Chi2, Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. W trakcie kursu student zapoznaje się z wnioskowaniem statystycznym wykorzystując odpowiednie testy statystyczne (test t-Studenta, jednoczynnikowa analiza wariancji, test Manna-Whitneya, Wilcoxona, Kruskala Walisa, korelacja i regresja prostoliniowa, test Chi 2 ). Wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji statystycznej pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi. Potrafi przeprowadzić testy statystyczne. Prawidłowo interpretuje dane empiryczne oraz formułuje odpowiednie wnioski. |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 |
|
Wymagania wstępne: |
Uczęszczanie na wykłady, podstawy matematyki i biologii populacyjnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szostek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szostek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem modułu jest praktyczne zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Ćwiczenia w postaci prezentacji multimedialnych oraz samodzielna analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych. Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są samodzielnym obliczeniom statystycznym. Zajęcia praktyczne obejmują: • Tworzenie szeregów rozdzielczych i graficzne przedstawianie struktury szeregu rozdzielczego (histogramy i wieloboki liczebności) • Obliczanie podstawowych statystyk z szeregów rozdzielczych w postaci miar tendencji centralnych i mierników rozproszenia. (średnia oraz odchylenie standardowe metodą kumulacji i odchyleń, współczynniki zmienności) • Analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu • Statystyka indukcyjna w tym: etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju. • Parametryczne i nieparametryczne testy statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA, testy dla frakcji) • analiza regresji, • test Chi2, Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. W trakcie kursu student zapoznaje się z wnioskowaniem statystycznym wykorzystując odpowiednie testy statystyczne (test t-Studenta, jednoczynnikowa analiza wariancji, test Manna-Whitneya, Wilcoxona, Kruskala Walisa, korelacja i regresja prostoliniowa, test Chi 2 ). Wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji statystycznej pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi. Potrafi przeprowadzić testy statystyczne. Prawidłowo interpretuje dane empiryczne oraz formułuje odpowiednie wnioski. |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 |
|
Wymagania wstępne: |
Uczęszczanie na wykłady, podstawy matematyki i biologii populacyjnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.