Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bioethics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-OB-MELLERBIO-ER
Kod Erasmus / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Bioethics
Jednostka: Centrum Ekologii i Ekofilozofii
Grupy: Grupa przedmiotów - oferta Erasmus
Przedmioty ERASMUS
Zajęcia w językach obcych w Instytucie Ekologii i Bioetyki
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

OB2_W09

OB2_W12

OB2_U01

OB2_U09

Skrócony opis:

Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości.

Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu.

W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy.

Pełny opis:

Ze względu na szeroko prezentowane w mediach przypadki angażujący szerokie grono ludzi dyskurs polityczny dotyczący wprowadzania nowych regulacji prawnych pytania z zakresu bioetyki stały się popularne. Wyrażana jest też potrzeba sformułowania prostych metod podejmowania decyzji przy łóżku pacjenta, które byłyby akceptowalne w zróżnicowanym społeczeństwie.

Podczas wykładu bioetyka definiowana jest jako dziedzina interdyscyplinarna, która przyjmuje twierdzenia filozofii, biomedycyny, prawa i nauk społecznych. Zaprezentowane są filozoficzne założenia podstawowych zasad i modeli formułowania szczegółowych wskazań. Wskazany jest także instytucjonalny aspekt bioetyki (komisje, konwencje międzynarodowe i prawo krajowe)

Prezentowane treści:

1. Powstanie i rozwój bioetyki

2. Bioetyka jako dyskurs i nauka interdyscyplinarna

3. Różne modele bioetyki

4. Przykładowe schematy argumentacyjne (zasada podwójnego skutku, argument śliskiego stoku itp.)

5. Instytucjonalny aspekt bioetyki

6. Spór o naturę człowieka

7. Świętość a jakość ludzkiego życia

8. Prawa człowieka jako możliwa podstawa uniwersalnej bioetyki

9. Medycznie wspomagana prokreacja

10. Status embrionu i aborcja

11. Manipulacje genetyczne i klonowania

12. Eksperymenty na człowieku

13. Przeszczepy

14. Ingerencje w nature człowieka

15. Przedłużanie życia i eutanazja

Literatura:

Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015

Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009

Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002

Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: student definiuje podstawowe pojęcia bioetyki, zna jej genezę oraz główne kierunki, w tym wybranych przedstawicieli. Student identyfikuje i rozróżnia metody uprawiania bioetyki.

Umiejętności: student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi. Student potrafi uzasadnić konieczność uprawiania bioetyki i jej stosowania.

Kompetencje: student potrafi określić i uzasadnić swoje stanowisko bioetyczne oraz uczestniczy we współczesnym dyskursie bioetycznym.

ECTS:

udział w wykładzie - 30

przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40

konsultacje - 10

przygotowanie do egzaminu - 30

SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) =4]

LICZBA ECTS – 4

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

- na ocenę 2 (ndst.): nie zna podstawowych terminów, pojęć oraz teorii bioetycznych, ani metod jej uprawiania

- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest bioetyka, zna podstawowe terminy, pojęcia oraz teorie ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych zagadnień

- na ocenę 4 (db.): Student identyfikuje i rozróżnia metody uprawiania bioetyki oraz omawia w sposób poprawny wybrane zagadnienia bioetyczne.

- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w problematyce bioetycznej, posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie

Umiejętności

- na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi interpretować i porównywać teoretycznych założeń głównych kierunków w bioetyce.

na ocenę 3 (dst.): Student uzasadnia konieczność uprawiania bioetyki i jej stosowania, jednak nie potrafi wskazać i wytłumaczyć związku praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi.

- na ocenę 4 (db.): student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi poprawnie wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi.

- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do współczesnego dyskursu bioetycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach bioetycznych oraz je poprawnie uzasadnić

Kompetencje:

Jest świadomy złożoności problematyki bioetycznej w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wykazuje racjonalne podejście w stosunku do informacji dostępnej w literaturze naukowej i mass mediach.

Sposób weryfikacji: sprawdzian pisemny.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Dzwonkowska, Jacek Meller, Agnieszka Szymańska
Prowadzący grup: Jacek Meller
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Skrócony opis:

Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości.

Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu.

W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy.

Pełny opis:

Ze względu na szeroko prezentowane w mediach przypadki angażujący szerokie grono ludzi dyskurs polityczny dotyczący wprowadzania nowych regulacji prawnych pytania z zakresu bioetyki stały się popularne. Wyrażana jest też potrzeba sformułowania prostych metod podejmowania decyzji przy łóżku pacjenta, które byłyby akceptowalne w zróżnicowanym społeczeństwie.

Podczas wykładu bioetyka definiowana jest jako dziedzina interdyscyplinarna, która przyjmuje twierdzenia filozofii, biomedycyny, prawa i nauk społecznych. Zaprezentowane są filozoficzne założenia podstawowych zasad i modeli formułowania szczegółowych wskazań. Wskazany jest także instytucjonalny aspekt bioetyki (komisje, konwencje międzynarodowe i prawo krajowe)

Literatura:

Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015

Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009

Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002

Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)