Niechemiczne metody ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-NMOR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Niechemiczne metody ochrony roślin przed szkodnikami i patogenami |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (studia II stopnia) Wykłady monograficzne dla studiów II stopnia magisterskich |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W02 OB2_W09 OB2_W12 OB2_U01 OB2_U09 OB2_U13 OB2_K07 |
Wymagania wstępne: | podstawowe wiadomości z zakresu biologii, ekologii, mikrobiologii. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z alternatywnymi do chemicznych metodami ochronny roślin przed szkodnikami i chorobami. Szczególny nacisk położony będzie na omówienie roli jaką w walce z agrofagami pełnią organizmy pożyteczne, a także omówione zostaną inne metody - agrotechniczna, kwarantannowa, biologiczna, biotechniczna, hodowlana i integrowana. |
Literatura: |
1. Boczek J., 1992. Niechemiczne metody zwalczania szkodników roślin. Wydawnictwo SGGW, Warszawa. 2. Bohmer B., Wohanka W., 2006. Choroby i szkodniki roślin uprawnych. Rozpoznawanie, zapobieganie, leczenie. Wyd. Weltbild Media. 3. Tyburski J., Żakowska-Biemans S.,2007. Wprowadzenie do rolnictwa ekologicznego. Wyd. SGGW, Warszawa. 4. Prószyński S., Wolny S.,2009. Przewodnik Dobrej Praktyki Ochrony Roślin. IOR–PIB Poznań. 5. Suter H., Grabe C.,1995. Biologiczna ochrona roślin. Wyd. MULTICO, Warszawa. Wybrane artykuły czasopism polskich i zagranicznych oraz materiały z konferencji krajowych i międzynarodowych o tematyce związanej z ochroną roślin. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 1. Student opisuje szczegółowo na czym polegają niechemiczne metody zwalczania szkodników i chorób w różnego typu uprawach. 2. Student opisuje wady i zalety niechemicznych metod ochrony roślin. 3. Student definiuje zależności pomiędzy organizmami szkodliwymi a ich wrogami naturalnym. 4. Student opisuje rolę wrogów naturalnych szkodników w środowisku przyrodniczym i ich znaczenie dla zachowania różnorodności biologicznej. 5. Student zna Zasady Dobrej Praktyki w Ochronie Roślin Umiejętności: 1.Potrafi wyszukiwać informacji dotyczących problemów w ochronie roślin związanych ze szkodnikami i chorobami oraz zastosowania odpowiednich do tych problemów metod ochrony. 2. Student potrafi odnaleźć, przeanalizować i zinterpretować rezultaty badań dotyczących stosowania różnych metod ochrony roślin przed szkodnikami i chorobami, dostępne zarówno w języku polskim jak i angielskim z różnych źródeł (literatura fachowa, czasopisma fachowe i popularno-naukowe, internet). 3. Student potrafi przygotować wystąpienie ustne wraz z prezentacją wyników na zadany przez prowadzącego temat na podstawie artykułów naukowych dotyczący niechemicznych metod ochrony roślin. 4. Student potrafi przedstawiać swoje opinie i spostrzeżenia będące tematem dyskusji; Kompetencje: 1. Student ma świadomość ryzyka i zagrożenia dla środowiska związanego ze stosowaniem pestycydów w ochronie roślin. 2. Student postępuje zgodnie z Zasadami Dobrej Praktyki w Ochronie Roślin 3. Student ma świadomość konieczności dalszego pogłębiania wiedzy związanej z ochroną roślin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie samodzielnie (lub max. w grupie 2 osobowej) referatu z prezentacją na zadany przez prowadzącego temat oparty na analizie i interpretacji wyników zawartych w artykułach naukowych dotyczących poszczególnych metod ochrony roślin. Aktywność na zajęciach - przygotowanie się i udział w dyskusji na omawiany temat na podstawie wskazanych do przeczytania materiałów przekazanych przez prowadzącego. Zajęcia kończą się testem jednokrotnego wyboru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK_MON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Augustyniuk-Kram | |
Prowadzący grup: | Anna Augustyniuk-Kram | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aFgZ0bg06WHV7a5sKqValZkeCDZWhbpnGWFSquZoonFo1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=81d06c62-4085-4be5-aaf9-47cbdb53f6ff&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Wymagania wstępne: |
podstawowe wiadomości z zakresu biologii, ekologii, mikrobiologii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK_MON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Augustyniuk-Kram | |
Prowadzący grup: | Anna Augustyniuk-Kram | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajcjmXW1POHDio2eHOHiGshqDPnJwtW6eTbWgQN7aNH81%40thread.tacv2/conversations?groupId=120f9406-93d5-45a1-879c-8f48e8618676&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Wymagania wstępne: |
podstawowe wiadomości z zakresu biologii, ekologii, mikrobiologii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK_MON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Augustyniuk-Kram | |
Prowadzący grup: | Anna Augustyniuk-Kram | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajcjmXW1POHDio2eHOHiGshqDPnJwtW6eTbWgQN7aNH81%40thread.tacv2/conversations?groupId=120f9406-93d5-45a1-879c-8f48e8618676&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]: udział w zajęciach – 30 przygotowanie referatu i prezentacji multimedialnej - 20 samodzielna analiza materiałów źródłowych niezbędna do przygotowania prezentacji – 20 konsultacje - 10 przygotowanie do dyskusji - przestudiowanie i analiza artykułów i materiałów zaproponowanych przez prowadzącego -30 suma godzin 110 [110:30(25)=4] liczba ECTS - 4 |
|
Wymagania wstępne: |
podstawowe wiadomości z zakresu biologii, ekologii, mikrobiologii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK_MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Augustyniuk-Kram | |
Prowadzący grup: | Anna Augustyniuk-Kram | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]: udział w zajęciach – 30 przygotowanie referatu i prezentacji multimedialnej - 20 samodzielna analiza materiałów źródłowych niezbędna do przygotowania prezentacji – 20 konsultacje - 10 przygotowanie do dyskusji - przestudiowanie i analiza artykułów i materiałów zaproponowanych przez prowadzącego -30 suma godzin 110 [110:30(25)=4] liczba ECTS - 4 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień |
|
Wymagania wstępne: |
podstawowe wiadomości z zakresu biologii, ekologii, mikrobiologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.