Ocena szkieletowa oddziaływania środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-OSOS |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Ocena szkieletowa oddziaływania środowiska |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku Ochrony Środowiska MONITORING |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W15 OB1_U02 OB1_U09 OB1_U10 |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z podstawowymi technikami pracy z materiałem szkieletowym: ocena płci, wieku, cechy metryczne i niemetryczne czaszki oraz szkieletu poskranialnego, rekonstrukcja wybranych parametrów budowy ciała, ocena szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego. Celem zajęć jest ponadto przybliżenie zagadnienia oddziaływania środowiska na szkielet ludzki oraz rekonstrukcji cech biologicznych osobnika na podstawie szkieletu i morfologicznych reakcji na warunki życia w populacjach pradziejowych. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1) Organizacja zajęć. Termini generalis; osie i płaszczyzny ciała. Budowa, funkcje i podział kości 2) Anatomia układu kostnego – czaszka. 3) Anatomia układu kostnego – czaszka (c.d.). 4) Anatomia układu kostnego – szkielet postkranialny. 5) Anatomia układu kostnego – szkielet postkranialny (c.d.). 6) Szkieletowa ocena płci. 7) Szkieletowa ocena wieku osobnika dorosłego. 8) Szkieletowa ocena wieku dziecka. 9) Cechy metryczne i niemetryczne szkieletu. 10-11) Szkieletowe wyznaczniki stresu środowiskowego (cribra orbtalia, linie Harrisa, hipoplazja szkliwa, wybrane markery aktywności ruchowej) 12-13) Wybrane patologie kośćca oraz wybrane zagadnienia z zakresu tafonomii ludzkich szczątków kostnych. 14) Rekonstrukcja wysokości i masy ciała w oparciu o cechy szkieletu. 15) Podsumowanie zajęć . |
Literatura: |
Bochenek A., Reicher M, 1990, Anatomia człowieka, t. I, PZWL, Warszawa. Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii: metody, techniki, normy. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa – Łódź. Piontek J., 1999, Biologia populacji pradziejowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. White, Tim D., and Pieter A. Folkens, 1995, The human bone manual. Academic Press, 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza 1. Student zna budowę układu kostnego. 2. Student definiuje wybrane wyznaczniki stresu środowiskowego. 3. Student zna metody oceny płci, wieku, rekonstrukcji wysokości i masy ciała w oparciu o wybrane cechy szkieletu. 4. Student rozumie znaczenie wpływu czynników środowiska na organizm ( w tym na cechy morfologiczne kośćca). Umiejętności 1. Student potrafi rozpoznać elementy morfologiczne kośćca. 2. Student posługuje się sprzętem antropometrycznym. 3. Student potrafi wskazać zmiany patologiczne kośćca. Kompetencje 1. Student współpracuje w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (dopuszczane 2 nieobecności), 2 kolokwia cząstkowe, odpytywanie w trakcie zajęć. 100-85 bardzo dobry 85-80 dobry plus 80-70 dobry 70-65 dostateczny plus 65-51 dostateczny 51-0 niedostateczny |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Myszka | |
Prowadzący grup: | Anna Myszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z podstawowymi technikami pracy z materiałem szkieletowym: ocena płci, wieku, cechy metryczne i niemetryczne czaszki oraz szkieletu postkranialnego, rekonstrukcja wybranych parametrów budowy ciała, ocena szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego. Celem zajęć jest ponadto przybliżenie zagadnienia oddziaływania środowiska na szkielet ludzki oraz rekonstrukcji cech biologicznych osobnika na podstawie szkieletu i morfologicznych reakcji na warunki życia w populacjach pradziejowych. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1) Organizacja zajęć. Termini generalis; osie i płaszczyzny ciała. Budowa, funkcje i podział kości 2) Anatomia układu kostnego – czaszka. 3) Anatomia układu kostnego – czaszka (c.d.). 4) Anatomia układu kostnego – szkielet postkranialny. 5) Anatomia układu kostnego – szkielet postkranialny (c.d.). 6) Szkieletowa ocena płci. 7) Szkieletowa ocena wieku osobnika dorosłego. 8) Szkieletowa ocena wieku dziecka. 9) Cechy metryczne i niemetryczne szkieletu. 10-11) Szkieletowe wyznaczniki stresu środowiskowego (cribra orbtalia, linie Harrisa, hipoplazja szkliwa, wybrane markery aktywności ruchowej) 12-13) Wybrane patologie kośćca oraz wybrane zagadnienia z zakresu tafonomii ludzkich szczątków kostnych. 14) Rekonstrukcja wysokości i masy ciała w oparciu o cechy szkieletu. 15) Podsumowanie zajęć . |
|
Literatura: |
Bochenek A., Reicher M, 1990, Anatomia człowieka, t. I, PZWL, Warszawa. Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii: metody, techniki, normy. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa – Łódź. Piontek J., 1999, Biologia populacji pradziejowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. White, Tim D., and Pieter A. Folkens, 1995, The human bone manual. Academic Press, 2005. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Myszka | |
Prowadzący grup: | Anna Myszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z podstawowymi technikami pracy z materiałem szkieletowym: ocena płci, wieku, cechy metryczne i niemetryczne czaszki oraz szkieletu postkranialnego, rekonstrukcja wybranych parametrów budowy ciała, ocena szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego. Celem zajęć jest ponadto przybliżenie zagadnienia oddziaływania środowiska na szkielet ludzki oraz rekonstrukcji cech biologicznych osobnika na podstawie szkieletu i morfologicznych reakcji na warunki życia w populacjach pradziejowych. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1) Organizacja zajęć. Termini generalis; osie i płaszczyzny ciała. Budowa, funkcje i podział kości 2) Anatomia układu kostnego – czaszka. 3) Anatomia układu kostnego – czaszka (c.d.). 4) Anatomia układu kostnego – szkielet postkranialny. 5) Anatomia układu kostnego – szkielet postkranialny (c.d.). 6) Szkieletowa ocena płci. 7) Szkieletowa ocena wieku osobnika dorosłego. 8) Szkieletowa ocena wieku dziecka. 9) Cechy metryczne i niemetryczne szkieletu. 10-11) Szkieletowe wyznaczniki stresu środowiskowego (cribra orbtalia, linie Harrisa, hipoplazja szkliwa, wybrane markery aktywności ruchowej) 12-13) Wybrane patologie kośćca oraz wybrane zagadnienia z zakresu tafonomii ludzkich szczątków kostnych. 14) Rekonstrukcja wysokości i masy ciała w oparciu o cechy szkieletu. 15) Podsumowanie zajęć . |
|
Literatura: |
Bochenek A., Reicher M, 1990, Anatomia człowieka, t. I, PZWL, Warszawa. Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii: metody, techniki, normy. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa – Łódź. Piontek J., 1999, Biologia populacji pradziejowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. White, Tim D., and Pieter A. Folkens, 1995, The human bone manual. Academic Press, 2005. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Myszka | |
Prowadzący grup: | Anna Myszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z podstawowymi technikami pracy z materiałem szkieletowym: ocena płci, wieku, cechy metryczne i niemetryczne czaszki oraz szkieletu postkranialnego, rekonstrukcja wybranych parametrów budowy ciała, ocena szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego. Celem zajęć jest ponadto przybliżenie zagadnienia oddziaływania środowiska na szkielet ludzki oraz rekonstrukcji cech biologicznych osobnika na podstawie szkieletu i morfologicznych reakcji na warunki życia w populacjach pradziejowych. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1) Organizacja zajęć. Termini generalis; osie i płaszczyzny ciała. Budowa, funkcje i podział kości 2) Anatomia układu kostnego – czaszka. 3) Anatomia układu kostnego – czaszka (c.d.). 4) Anatomia układu kostnego – szkielet postkranialny. 5) Anatomia układu kostnego – szkielet postkranialny (c.d.). 6) Szkieletowa ocena płci. 7) Szkieletowa ocena wieku osobnika dorosłego. 8) Szkieletowa ocena wieku dziecka. 9) Cechy metryczne i niemetryczne szkieletu. 10-11) Szkieletowe wyznaczniki stresu środowiskowego (cribra orbtalia, linie Harrisa, hipoplazja szkliwa, wybrane markery aktywności ruchowej) 12-13) Wybrane patologie kośćca oraz wybrane zagadnienia z zakresu tafonomii ludzkich szczątków kostnych. 14) Rekonstrukcja wysokości i masy ciała w oparciu o cechy szkieletu. 15) Podsumowanie zajęć . |
|
Literatura: |
Bochenek A., Reicher M, 1990, Anatomia człowieka, t. I, PZWL, Warszawa. Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii: metody, techniki, normy. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa – Łódź. Piontek J., 1999, Biologia populacji pradziejowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. White, Tim D., and Pieter A. Folkens, 1995, The human bone manual. Academic Press, 2005. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.