Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Animal Behaviour

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-OB-POAB
Kod Erasmus / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Animal Behaviour
Jednostka: Centrum Ekologii i Ekofilozofii
Grupy: Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (I stopień i jednolite magisterskie)
Przedmioty ERASMUS
Zajęcia w językach obcych w Instytucie Ekologii i Bioetyki
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

OB2_W09

OB2_U01

OB2_U09

OB2_K04

Wymagania wstępne:

wiedza uzyskana w szkole średniej

Skrócony opis:

Zachowanie zwierząt jest jedną z dyscyplin biologicznych intensywnie rozwijającą się w ostatnim dziesięcioleciu. Badacze skupiają się na takich zagadnieniach jak: zachowania łowieckie, rozrodcze czy altruistyczne.

Celem zajęć jest:

1) zapoznanie studentów ze złożonością zachowań zwierząt

2) wyjaśnienie, w jaki sposób zachowanie zwierząt wpływa na zdolność przetrwania zwierząt

3) pokazanie możliwości wykorzystania wiedzy o zachowaniach zwierząt w ochronie przyrody

Podczas zajęć studenci będą obserwować zachowania wybranych gatunków bezkręgowców

Niewątpliwie kurs dotyczący zachowań zwierząt zainspiruje studentów do humanitarnego podejścia do zwierząt.

Pełny opis:

Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne):

1. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku

2. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d.

3. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d.

Zajęcia na wystawie psów rasowych (zajęcia półdzienne)

4 Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi

5. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d.

6. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d.

Zajęcia w parku miejskim (zajęcia półdzienne):

7. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście.

8. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d.

9.Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d.

Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):

10. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.

11. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.

12. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.

Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):

13.Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta?

14. Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta?

Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):

15. Zachowania społeczne: owady społeczne: zachowania altruistyczne u owadów społecznych, zachowania altruistyczne u kręgowców. Nowe zagadnienia zachowania zwierząt: behawioryści kontra etolodzy, „Umwelt”. Prezentacja wybranego zagadnienia

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

studenci otrzymywać będą oryginalne publikacje dostępne w internecie zgodne z omawianym tematem

Literatura uzupełniająca

Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P. (2000). Imitating the initial evolutionary stage of a tail ornament. Evolution 54 (2): 704-711.

Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (2000). Examining the cost of experimentally imitated ornaments. Ethology 106 (7): 665-668.

Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (1999). Foraging cost of a long tail ornament: an experiment with sand martin females. Ethology 105 (6): 521-530.

Kozakiewicz A., Boniecki P. 1994 – Intra- and interspecyfic behaviours in Bank Vole

and Striped Field Mouse under enclosure conditions - Acta Theriol. 39:29-36.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

W – 9: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu złożoność zachowania zwierząt oraz potencjalne zagrożenia wpływające na zachowania zwierząt, a także zna

podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie kontroli, analizy zachowań zwierząt

Umiejętności:

U – 1: student w innowacyjny sposób wykonuje zadania oraz dokonuje pomiarów i ocenia ich wiarygodność

U – 9: student planuje i organizuje pracę indywidualną oraz w zespole, przyjmując w niej różne role, dokonuje obserwacji dotyczących zachowania zwierząt

Kompetencje:

K – 4: student odpowiedzialnie pełni role zawodowe, wykazuje inicjatywę w planowaniu zadań badawczych, efektywnie współpracuje z zespołem pełniąc w nim różne role

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja multimedialna wybranego zagadnienia

na ocenę 5- wyczerpujące omówienie zagadnienia w oparciu o najnowszą literaturę oraz własne wnioski

na ocenę 4 - omówienie zagadnienia w oparciu o najnowszą literaturę

na ocenę 3 - poprawne omówienie zagadnienia

na ocenę2 , brak prezentacji

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 5 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Olejniczak
Prowadzący grup: Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afe837159cc034439880aa476da09da82%40thread.tacv2/conversations?groupII
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Bezpośredni nakład pracy

Udział w zajęciach 30 godzin

Konsultacje programowe 30 godzin

Razem 60 godzin

Praca własna:

1.Zapoznanie się z literaturą w języku angielskim 60 godzin

2. Przygotowanie do zaliczenia zajęć (prezentacja w języku angielskim) 60 godzin

Razem 120 godzin

Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 180godzin/6ECTS


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Skrócony opis:

Zachowanie zwierząt jest jedną z dyscyplin biologicznych intensywnie rozwijającą się w ostatnim dziesięcioleciu. Badacze skupiają się na takich zagadnieniach jak: zachowania łowieckie, rozrodcze czy altruistyczne.

Celem zajęć jest:

1) zapoznanie studentów ze złożonością zachowań zwierząt

2) wyjaśnienie, w jaki sposób zachowanie zwierząt wpływa na zdolność przetrwania zwierząt

3) pokazanie możliwości wykorzystania wiedzy o zachowaniach zwierząt w ochronie przyrody

Podczas zajęć studenci będą obserwować zachowania wybranych gatunków bezkręgowców

Niewątpliwie kurs dotyczący zachowań zwierząt zainspiruje studentów do humanitarnego podejścia do zwierząt.

Pełny opis:

Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne):

1. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku

2. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d.

3. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d.

Zajęcia na wystawie psów rasowych (zajęcia półdzienne)

4 Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi

5. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d.

6. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d.

Zajęcia w parku miejskim (zajęcia półdzienne):

7. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście.

8. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d.

9.Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d.

Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):

10. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.

11. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.

12. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.

Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):

13.Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta?

14. Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta?

Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):

15. Zachowania społeczne: owady społeczne: zachowania altruistyczne u owadów społecznych, zachowania altruistyczne u kręgowców. Nowe zagadnienia zachowania zwierząt: behawioryści kontra etolodzy, „Umwelt”. Prezentacja wybranego zagadnienia

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

studenci otrzymywać będą oryginalne publikacje dostępne w internecie zgodne z omawianym tematem

Literatura uzupełniająca

Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P. (2000). Imitating the initial evolutionary stage of a tail ornament. Evolution 54 (2): 704-711.

Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (2000). Examining the cost of experimentally imitated ornaments. Ethology 106 (7): 665-668.

Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (1999). Foraging cost of a long tail ornament: an experiment with sand martin females. Ethology 105 (6): 521-530.

Kozakiewicz A., Boniecki P. 1994 – Intra- and interspecyfic behaviours in Bank Vole

and Striped Field Mouse under enclosure conditions - Acta Theriol. 39:29-36.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 5 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Olejniczak
Prowadzący grup: Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Bezpośredni nakład pracy

Udział w zajęciach 30 godzin

Konsultacje programowe 30 godzin

Razem 60 godzin

Praca własna:

1.Zapoznanie się z literaturą w języku angielskim 60 godzin

2. Przygotowanie do zaliczenia zajęć (prezentacja w języku angielskim) 60 godzin

Razem 120 godzin

Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 180godzin/6ECTS



Skrócony opis:

Zachowanie zwierząt jest jedną z dyscyplin biologicznych intensywnie rozwijającą się w ostatnim dziesięcioleciu. Badacze skupiają się na takich zagadnieniach jak: zachowania łowieckie, rozrodcze czy altruistyczne.

Celem zajęć jest:

1) zapoznanie studentów ze złożonością zachowań zwierząt

2) wyjaśnienie, w jaki sposób zachowanie zwierząt wpływa na zdolność przetrwania zwierząt

3) pokazanie możliwości wykorzystania wiedzy o zachowaniach zwierząt w ochronie przyrody

Podczas zajęć studenci będą obserwować zachowania wybranych gatunków bezkręgowców

Niewątpliwie kurs dotyczący zachowań zwierząt zainspiruje studentów do humanitarnego podejścia do zwierząt.

Pełny opis:

Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne):

1. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku

2. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d.

3. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d.

Zajęcia na wystawie psów rasowych (zajęcia półdzienne)

4 Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi

5. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d.

6. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d.

Zajęcia w parku miejskim (zajęcia półdzienne):

7. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście.

8. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d.

9.Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d.

Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):

10. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.

11. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.

12. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.

Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):

13.Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta?

14. Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta?

Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):

15. Zachowania społeczne: owady społeczne: zachowania altruistyczne u owadów społecznych, zachowania altruistyczne u kręgowców. Nowe zagadnienia zachowania zwierząt: behawioryści kontra etolodzy, „Umwelt”. Prezentacja wybranego zagadnienia

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

studenci otrzymywać będą oryginalne publikacje dostępne w internecie zgodne z omawianym tematem

Literatura uzupełniająca

Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P. (2000). Imitating the initial evolutionary stage of a tail ornament. Evolution 54 (2): 704-711.

Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (2000). Examining the cost of experimentally imitated ornaments. Ethology 106 (7): 665-668.

Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (1999). Foraging cost of a long tail ornament: an experiment with sand martin females. Ethology 105 (6): 521-530.

Kozakiewicz A., Boniecki P. 1994 – Intra- and interspecyfic behaviours in Bank Vole

and Striped Field Mouse under enclosure conditions - Acta Theriol. 39:29-36.

Wymagania wstępne:

zajęcia tylko stacjonarne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Olejniczak
Prowadzący grup: Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Bezpośredni nakład pracy

Udział w zajęciach 30 godzin

Konsultacje programowe 30 godzin

Razem 60 godzin

Praca własna:

1.Zapoznanie się z literaturą w języku angielskim 60 godzin

2. Przygotowanie do zaliczenia zajęć (prezentacja w języku angielskim) 60 godzin

Razem 120 godzin

Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 180godzin/6ECTS


Skrócony opis:

Zachowanie zwierząt jest jedną z dyscyplin biologicznych intensywnie rozwijającą się w ostatnim dziesięcioleciu. Badacze skupiają się na takich zagadnieniach jak: zachowania łowieckie, rozrodcze czy altruistyczne.

Celem zajęć jest:

1) zapoznanie studentów ze złożonością zachowań zwierząt

2) wyjaśnienie, w jaki sposób zachowanie zwierząt wpływa na zdolność przetrwania zwierząt

3) pokazanie możliwości wykorzystania wiedzy o zachowaniach zwierząt w ochronie przyrody

Podczas zajęć studenci będą obserwować zachowania wybranych gatunków bezkręgowców

Niewątpliwie kurs dotyczący zachowań zwierząt zainspiruje studentów do humanitarnego podejścia do zwierząt.

Pełny opis:

Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne):

1. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku

2. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d.

3. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d.

Zajęcia na wystawie psów rasowych (zajęcia półdzienne)

4 Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi

5. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d.

6. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d.

Zajęcia w parku miejskim (zajęcia półdzienne):

7. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście.

8. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d.

9.Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d.

Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):

10. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.

11. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.

12. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.

Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):

13.Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta?

14. Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta?

Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):

15. Zachowania społeczne: owady społeczne: zachowania altruistyczne u owadów społecznych, zachowania altruistyczne u kręgowców. Nowe zagadnienia zachowania zwierząt: behawioryści kontra etolodzy, „Umwelt”. Prezentacja wybranego zagadnienia

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

studenci otrzymywać będą oryginalne publikacje dostępne w internecie zgodne z omawianym tematem

Literatura uzupełniająca

Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P. (2000). Imitating the initial evolutionary stage of a tail ornament. Evolution 54 (2): 704-711.

Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (2000). Examining the cost of experimentally imitated ornaments. Ethology 106 (7): 665-668.

Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (1999). Foraging cost of a long tail ornament: an experiment with sand martin females. Ethology 105 (6): 521-530.

Kozakiewicz A., Boniecki P. 1994 – Intra- and interspecyfic behaviours in Bank Vole

and Striped Field Mouse under enclosure conditions - Acta Theriol. 39:29-36.

Wymagania wstępne:

zajęcia tylko stacjonarne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Olejniczak
Prowadzący grup: Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Bezpośredni nakład pracy

Udział w zajęciach 30 godzin

Konsultacje programowe 30 godzin

Razem 60 godzin

Praca własna:

1.Zapoznanie się z literaturą w języku angielskim 60 godzin

2. Przygotowanie do zaliczenia zajęć (prezentacja w języku angielskim) 60 godzin

Razem 120 godzin

Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 180godzin/6ECTS


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM

Skrócony opis:

Zachowanie zwierząt jest jedną z dyscyplin biologicznych intensywnie rozwijającą się w ostatnim dziesięcioleciu. Badacze skupiają się na takich zagadnieniach jak: zachowania łowieckie, rozrodcze czy altruistyczne.

Celem zajęć jest:

1) zapoznanie studentów ze złożonością zachowań zwierząt

2) wyjaśnienie, w jaki sposób zachowanie zwierząt wpływa na zdolność przetrwania zwierząt

3) pokazanie możliwości wykorzystania wiedzy o zachowaniach zwierząt w ochronie przyrody

Podczas zajęć studenci będą obserwować zachowania wybranych gatunków bezkręgowców

Niewątpliwie kurs dotyczący zachowań zwierząt zainspiruje studentów do humanitarnego podejścia do zwierząt.

Pełny opis:

Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne):

1. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku

2. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d.

3. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d.

Zajęcia na wystawie psów rasowych (zajęcia półdzienne)

4 Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi

5. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d.

6. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d.

Zajęcia w parku miejskim (zajęcia półdzienne):

7. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście.

8. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d.

9.Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d.

Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):

10. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.

11. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.

12. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.

Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):

13.Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta?

14. Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta?

Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):

15. Zachowania społeczne: owady społeczne: zachowania altruistyczne u owadów społecznych, zachowania altruistyczne u kręgowców. Nowe zagadnienia zachowania zwierząt: behawioryści kontra etolodzy, „Umwelt”. Prezentacja wybranego zagadnienia

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

studenci otrzymywać będą oryginalne publikacje dostępne w internecie zgodne z omawianym tematem

Literatura uzupełniająca

Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P. (2000). Imitating the initial evolutionary stage of a tail ornament. Evolution 54 (2): 704-711.

Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (2000). Examining the cost of experimentally imitated ornaments. Ethology 106 (7): 665-668.

Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (1999). Foraging cost of a long tail ornament: an experiment with sand martin females. Ethology 105 (6): 521-530.

Kozakiewicz A., Boniecki P. 1994 – Intra- and interspecyfic behaviours in Bank Vole

and Striped Field Mouse under enclosure conditions - Acta Theriol. 39:29-36.

Wymagania wstępne:

zajęcia tylko stacjonarne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)