Animal Behaviour
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-POAB |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Animal Behaviour |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (I stopień i jednolite magisterskie) Przedmioty ERASMUS Zajęcia w językach obcych w Instytucie Ekologii i Bioetyki |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W09 OB2_U01 OB2_U09 OB2_K04 |
Wymagania wstępne: | wiedza uzyskana w szkole średniej |
Skrócony opis: |
Zachowanie zwierząt jest jedną z dyscyplin biologicznych intensywnie rozwijającą się w ostatnim dziesięcioleciu. Badacze skupiają się na takich zagadnieniach jak: zachowania łowieckie, rozrodcze czy altruistyczne. Celem zajęć jest: 1) zapoznanie studentów ze złożonością zachowań zwierząt 2) wyjaśnienie, w jaki sposób zachowanie zwierząt wpływa na zdolność przetrwania zwierząt 3) pokazanie możliwości wykorzystania wiedzy o zachowaniach zwierząt w ochronie przyrody Podczas zajęć studenci będą obserwować zachowania wybranych gatunków bezkręgowców Niewątpliwie kurs dotyczący zachowań zwierząt zainspiruje studentów do humanitarnego podejścia do zwierząt. |
Pełny opis: |
Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne): 1. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku 2. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d. 3. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d. Zajęcia na wystawie psów rasowych (zajęcia półdzienne) 4 Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi 5. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d. 6. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d. Zajęcia w parku miejskim (zajęcia półdzienne): 7. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. 8. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d. 9.Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d. Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 10. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. 11. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. 12. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 13.Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta? 14. Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta? Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 15. Zachowania społeczne: owady społeczne: zachowania altruistyczne u owadów społecznych, zachowania altruistyczne u kręgowców. Nowe zagadnienia zachowania zwierząt: behawioryści kontra etolodzy, „Umwelt”. Prezentacja wybranego zagadnienia |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: studenci otrzymywać będą oryginalne publikacje dostępne w internecie zgodne z omawianym tematem Literatura uzupełniająca Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P. (2000). Imitating the initial evolutionary stage of a tail ornament. Evolution 54 (2): 704-711. Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (2000). Examining the cost of experimentally imitated ornaments. Ethology 106 (7): 665-668. Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (1999). Foraging cost of a long tail ornament: an experiment with sand martin females. Ethology 105 (6): 521-530. Kozakiewicz A., Boniecki P. 1994 – Intra- and interspecyfic behaviours in Bank Vole and Striped Field Mouse under enclosure conditions - Acta Theriol. 39:29-36. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: W – 9: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu złożoność zachowania zwierząt oraz potencjalne zagrożenia wpływające na zachowania zwierząt, a także zna podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie kontroli, analizy zachowań zwierząt Umiejętności: U – 1: student w innowacyjny sposób wykonuje zadania oraz dokonuje pomiarów i ocenia ich wiarygodność U – 9: student planuje i organizuje pracę indywidualną oraz w zespole, przyjmując w niej różne role, dokonuje obserwacji dotyczących zachowania zwierząt Kompetencje: K – 4: student odpowiedzialnie pełni role zawodowe, wykazuje inicjatywę w planowaniu zadań badawczych, efektywnie współpracuje z zespołem pełniąc w nim różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja multimedialna wybranego zagadnienia na ocenę 5- wyczerpujące omówienie zagadnienia w oparciu o najnowszą literaturę oraz własne wnioski na ocenę 4 - omówienie zagadnienia w oparciu o najnowszą literaturę na ocenę 3 - poprawne omówienie zagadnienia na ocenę2 , brak prezentacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Olejniczak | |
Prowadzący grup: | Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afe837159cc034439880aa476da09da82%40thread.tacv2/conversations?groupII | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Bezpośredni nakład pracy Udział w zajęciach 30 godzin Konsultacje programowe 30 godzin Razem 60 godzin Praca własna: 1.Zapoznanie się z literaturą w języku angielskim 60 godzin 2. Przygotowanie do zaliczenia zajęć (prezentacja w języku angielskim) 60 godzin Razem 120 godzin Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 180godzin/6ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Skrócony opis: |
Zachowanie zwierząt jest jedną z dyscyplin biologicznych intensywnie rozwijającą się w ostatnim dziesięcioleciu. Badacze skupiają się na takich zagadnieniach jak: zachowania łowieckie, rozrodcze czy altruistyczne. Celem zajęć jest: 1) zapoznanie studentów ze złożonością zachowań zwierząt 2) wyjaśnienie, w jaki sposób zachowanie zwierząt wpływa na zdolność przetrwania zwierząt 3) pokazanie możliwości wykorzystania wiedzy o zachowaniach zwierząt w ochronie przyrody Podczas zajęć studenci będą obserwować zachowania wybranych gatunków bezkręgowców Niewątpliwie kurs dotyczący zachowań zwierząt zainspiruje studentów do humanitarnego podejścia do zwierząt. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne): 1. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku 2. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d. 3. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d. Zajęcia na wystawie psów rasowych (zajęcia półdzienne) 4 Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi 5. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d. 6. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d. Zajęcia w parku miejskim (zajęcia półdzienne): 7. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. 8. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d. 9.Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d. Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 10. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. 11. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. 12. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 13.Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta? 14. Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta? Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 15. Zachowania społeczne: owady społeczne: zachowania altruistyczne u owadów społecznych, zachowania altruistyczne u kręgowców. Nowe zagadnienia zachowania zwierząt: behawioryści kontra etolodzy, „Umwelt”. Prezentacja wybranego zagadnienia |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: studenci otrzymywać będą oryginalne publikacje dostępne w internecie zgodne z omawianym tematem Literatura uzupełniająca Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P. (2000). Imitating the initial evolutionary stage of a tail ornament. Evolution 54 (2): 704-711. Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (2000). Examining the cost of experimentally imitated ornaments. Ethology 106 (7): 665-668. Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (1999). Foraging cost of a long tail ornament: an experiment with sand martin females. Ethology 105 (6): 521-530. Kozakiewicz A., Boniecki P. 1994 – Intra- and interspecyfic behaviours in Bank Vole and Striped Field Mouse under enclosure conditions - Acta Theriol. 39:29-36. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Olejniczak | |
Prowadzący grup: | Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Bezpośredni nakład pracy Udział w zajęciach 30 godzin Konsultacje programowe 30 godzin Razem 60 godzin Praca własna: 1.Zapoznanie się z literaturą w języku angielskim 60 godzin 2. Przygotowanie do zaliczenia zajęć (prezentacja w języku angielskim) 60 godzin Razem 120 godzin Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 180godzin/6ECTS |
|
Skrócony opis: |
Zachowanie zwierząt jest jedną z dyscyplin biologicznych intensywnie rozwijającą się w ostatnim dziesięcioleciu. Badacze skupiają się na takich zagadnieniach jak: zachowania łowieckie, rozrodcze czy altruistyczne. Celem zajęć jest: 1) zapoznanie studentów ze złożonością zachowań zwierząt 2) wyjaśnienie, w jaki sposób zachowanie zwierząt wpływa na zdolność przetrwania zwierząt 3) pokazanie możliwości wykorzystania wiedzy o zachowaniach zwierząt w ochronie przyrody Podczas zajęć studenci będą obserwować zachowania wybranych gatunków bezkręgowców Niewątpliwie kurs dotyczący zachowań zwierząt zainspiruje studentów do humanitarnego podejścia do zwierząt. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne): 1. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku 2. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d. 3. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d. Zajęcia na wystawie psów rasowych (zajęcia półdzienne) 4 Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi 5. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d. 6. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d. Zajęcia w parku miejskim (zajęcia półdzienne): 7. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. 8. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d. 9.Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d. Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 10. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. 11. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. 12. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 13.Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta? 14. Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta? Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 15. Zachowania społeczne: owady społeczne: zachowania altruistyczne u owadów społecznych, zachowania altruistyczne u kręgowców. Nowe zagadnienia zachowania zwierząt: behawioryści kontra etolodzy, „Umwelt”. Prezentacja wybranego zagadnienia |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: studenci otrzymywać będą oryginalne publikacje dostępne w internecie zgodne z omawianym tematem Literatura uzupełniająca Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P. (2000). Imitating the initial evolutionary stage of a tail ornament. Evolution 54 (2): 704-711. Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (2000). Examining the cost of experimentally imitated ornaments. Ethology 106 (7): 665-668. Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (1999). Foraging cost of a long tail ornament: an experiment with sand martin females. Ethology 105 (6): 521-530. Kozakiewicz A., Boniecki P. 1994 – Intra- and interspecyfic behaviours in Bank Vole and Striped Field Mouse under enclosure conditions - Acta Theriol. 39:29-36. |
|
Wymagania wstępne: |
zajęcia tylko stacjonarne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Olejniczak | |
Prowadzący grup: | Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Bezpośredni nakład pracy Udział w zajęciach 30 godzin Konsultacje programowe 30 godzin Razem 60 godzin Praca własna: 1.Zapoznanie się z literaturą w języku angielskim 60 godzin 2. Przygotowanie do zaliczenia zajęć (prezentacja w języku angielskim) 60 godzin Razem 120 godzin Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 180godzin/6ECTS |
|
Skrócony opis: |
Zachowanie zwierząt jest jedną z dyscyplin biologicznych intensywnie rozwijającą się w ostatnim dziesięcioleciu. Badacze skupiają się na takich zagadnieniach jak: zachowania łowieckie, rozrodcze czy altruistyczne. Celem zajęć jest: 1) zapoznanie studentów ze złożonością zachowań zwierząt 2) wyjaśnienie, w jaki sposób zachowanie zwierząt wpływa na zdolność przetrwania zwierząt 3) pokazanie możliwości wykorzystania wiedzy o zachowaniach zwierząt w ochronie przyrody Podczas zajęć studenci będą obserwować zachowania wybranych gatunków bezkręgowców Niewątpliwie kurs dotyczący zachowań zwierząt zainspiruje studentów do humanitarnego podejścia do zwierząt. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne): 1. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku 2. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d. 3. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d. Zajęcia na wystawie psów rasowych (zajęcia półdzienne) 4 Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi 5. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d. 6. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d. Zajęcia w parku miejskim (zajęcia półdzienne): 7. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. 8. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d. 9.Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d. Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 10. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. 11. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. 12. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 13.Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta? 14. Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta? Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 15. Zachowania społeczne: owady społeczne: zachowania altruistyczne u owadów społecznych, zachowania altruistyczne u kręgowców. Nowe zagadnienia zachowania zwierząt: behawioryści kontra etolodzy, „Umwelt”. Prezentacja wybranego zagadnienia |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: studenci otrzymywać będą oryginalne publikacje dostępne w internecie zgodne z omawianym tematem Literatura uzupełniająca Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P. (2000). Imitating the initial evolutionary stage of a tail ornament. Evolution 54 (2): 704-711. Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (2000). Examining the cost of experimentally imitated ornaments. Ethology 106 (7): 665-668. Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (1999). Foraging cost of a long tail ornament: an experiment with sand martin females. Ethology 105 (6): 521-530. Kozakiewicz A., Boniecki P. 1994 – Intra- and interspecyfic behaviours in Bank Vole and Striped Field Mouse under enclosure conditions - Acta Theriol. 39:29-36. |
|
Wymagania wstępne: |
zajęcia tylko stacjonarne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Olejniczak | |
Prowadzący grup: | Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Bezpośredni nakład pracy Udział w zajęciach 30 godzin Konsultacje programowe 30 godzin Razem 60 godzin Praca własna: 1.Zapoznanie się z literaturą w języku angielskim 60 godzin 2. Przygotowanie do zaliczenia zajęć (prezentacja w języku angielskim) 60 godzin Razem 120 godzin Razem: bezpośredni nakład pracy i praca własna 180godzin/6ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
Zachowanie zwierząt jest jedną z dyscyplin biologicznych intensywnie rozwijającą się w ostatnim dziesięcioleciu. Badacze skupiają się na takich zagadnieniach jak: zachowania łowieckie, rozrodcze czy altruistyczne. Celem zajęć jest: 1) zapoznanie studentów ze złożonością zachowań zwierząt 2) wyjaśnienie, w jaki sposób zachowanie zwierząt wpływa na zdolność przetrwania zwierząt 3) pokazanie możliwości wykorzystania wiedzy o zachowaniach zwierząt w ochronie przyrody Podczas zajęć studenci będą obserwować zachowania wybranych gatunków bezkręgowców Niewątpliwie kurs dotyczący zachowań zwierząt zainspiruje studentów do humanitarnego podejścia do zwierząt. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne): 1. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku 2. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d. 3. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d. Zajęcia na wystawie psów rasowych (zajęcia półdzienne) 4 Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi 5. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d. 6. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d. Zajęcia w parku miejskim (zajęcia półdzienne): 7. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. 8. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d. 9.Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d. Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 10. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. 11. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. 12. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 13.Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta? 14. Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta? Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 15. Zachowania społeczne: owady społeczne: zachowania altruistyczne u owadów społecznych, zachowania altruistyczne u kręgowców. Nowe zagadnienia zachowania zwierząt: behawioryści kontra etolodzy, „Umwelt”. Prezentacja wybranego zagadnienia |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: studenci otrzymywać będą oryginalne publikacje dostępne w internecie zgodne z omawianym tematem Literatura uzupełniająca Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P. (2000). Imitating the initial evolutionary stage of a tail ornament. Evolution 54 (2): 704-711. Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (2000). Examining the cost of experimentally imitated ornaments. Ethology 106 (7): 665-668. Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (1999). Foraging cost of a long tail ornament: an experiment with sand martin females. Ethology 105 (6): 521-530. Kozakiewicz A., Boniecki P. 1994 – Intra- and interspecyfic behaviours in Bank Vole and Striped Field Mouse under enclosure conditions - Acta Theriol. 39:29-36. |
|
Wymagania wstępne: |
zajęcia tylko stacjonarne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.