Powstanie i organizacja życia na Ziemi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-POZZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Powstanie i organizacja życia na Ziemi |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W02 OB1_W05 OB1_U11 |
Skrócony opis: |
Jedną "z idei" naszego gatunku jest poznanie genezy życia oraz próba uporządkowania form żyjących. Człowiek będąc elementem przyrody ożywionej sam podlega przekształceniom. Celem zajęć jest prezentacja rozwoju życia ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju naszego gatunku. |
Pełny opis: |
1. Pojęcia gatunku, specjacji, niszy …. (2g) 2. Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2g) 3. ‘Małpio-ludzka’ swoistość człowieka. (2g) 4. Zarys taksonomii współczesnych naczelnych. (2g) 5. Specyfika rzędu Primates. (2g) 6. Przyrodnicze uwarunkowania kranialnej koncepcji antropogenezy. (2g) 7. Powody afirmacji bipedalnej koncepcji antropogenezy. (2g) 8. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych. (3g) 9. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2g) 10. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo neanderthalensis. (3g) 11. W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2g) 12. Koncepcje jedno- i wielomiejscowej ewolucji człowieka. (2g) 13. Pradziejowe i współczesne trendy przemian społecznych naszego gatunku. (2g) 14. Historyczne i metodologiczne podłoże konfliktu kreacjonizmu z ewolucjonizmem. (2g) |
Literatura: |
1) Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa. 2) Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago. 3) Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa. 4) Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 5) Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa. 6) Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa. 7) Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa. 8) Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student zna historię powstania kosmosu i życia na Ziemi; dostrzega rozwój świata żywego; wymienia i definiuje związki między poszczególnymi grupami organizmów; charakteryzuje przełomowe procesy kształtujące powstanie i rozwój życia na Ziemi, tłumaczy funkcjonowanie poszczególnych procesów ekologicznych, objaśnia związki miedzy osobnikami, biocenozami, ekosystemami. Umiejętności: student opisuje procesy przebiegające w kosmosie i geosferze; dobiera właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego, posługuje się specjalistyczną terminologią w zakresie ekologii i ewolucji. Kompetencje: Student rozwija świadomość o funkcjonowaniu geosfery i biosfery, dostrzega i ocenia procesy zmian w geosferze i biosferze, ocenia swoje kompetencje, dba o rzetelność swojej pracy, wniosków i decyzji. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 50 godz. suma godzin: 80 [80/30(25)=2,7] liczba ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny: test (jednorazowy wybór) 90%-100% bdb 79%-89% db 56%%-88% dst 0%-55% ndst |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Tomczyk | |
Prowadzący grup: | Jacek Tomczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Jedną "z idei" naszego gatunku jest poznanie genezy życia oraz próba uporządkowania form żyjących. Człowiek będąc elementem przyrody ożywionej sam podlega przekształceniom. Celem zajęć jest prezentacja rozwoju życia ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju naszego gatunku. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcia gatunku, specjacji, niszy …. (2g) 2. Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2g) 3. ‘Małpio-ludzka’ swoistość człowieka. (2g) 4. Zarys taksonomii współczesnych naczelnych. (2g) 5. Specyfika rzędu Primates. (2g) 6. Przyrodnicze uwarunkowania kranialnej koncepcji antropogenezy. (2g) 7. Powody afirmacji bipedalnej koncepcji antropogenezy. (2g) 8. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych. (3g) 9. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2g) 10. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo neanderthalensis. (3g) 11. W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2g) 12. Koncepcje jedno- i wielomiejscowej ewolucji człowieka. (2g) 13. Pradziejowe i współczesne trendy przemian społecznych naszego gatunku. (2g) 14. Historyczne i metodologiczne podłoże konfliktu kreacjonizmu z ewolucjonizmem. (2g) |
|
Literatura: |
1) Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa. 2) Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago. 3) Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa. 4) Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 5) Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa. 6) Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa. 7) Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa. 8) Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa wiedza z obszaru biologii i geografii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Tomczyk | |
Prowadzący grup: | Jacek Tomczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Jedną "z idei" naszego gatunku jest poznanie genezy życia oraz próba uporządkowania form żyjących. Człowiek będąc elementem przyrody ożywionej sam podlega przekształceniom. Celem zajęć jest prezentacja rozwoju życia ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju naszego gatunku. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcia gatunku, specjacji, niszy …. (2g) 2. Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2g) 3. ‘Małpio-ludzka’ swoistość człowieka. (2g) 4. Zarys taksonomii współczesnych naczelnych. (2g) 5. Specyfika rzędu Primates. (2g) 6. Przyrodnicze uwarunkowania kranialnej koncepcji antropogenezy. (2g) 7. Powody afirmacji bipedalnej koncepcji antropogenezy. (2g) 8. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych. (3g) 9. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2g) 10. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo neanderthalensis. (3g) 11. W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2g) 12. Koncepcje jedno- i wielomiejscowej ewolucji człowieka. (2g) 13. Pradziejowe i współczesne trendy przemian społecznych naszego gatunku. (2g) 14. Historyczne i metodologiczne podłoże konfliktu kreacjonizmu z ewolucjonizmem. (2g) |
|
Literatura: |
1) Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa. 2) Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago. 3) Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa. 4) Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 5) Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa. 6) Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa. 7) Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa. 8) Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa wiedza z obszaru biologii i geografii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Tomczyk | |
Prowadzący grup: | Jacek Tomczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Jedną "z idei" naszego gatunku jest poznanie genezy życia oraz próba uporządkowania form żyjących. Człowiek będąc elementem przyrody ożywionej sam podlega przekształceniom. Celem zajęć jest prezentacja rozwoju życia ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju naszego gatunku. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcia gatunku, specjacji, niszy …. (2g) 2. Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2g) 3. ‘Małpio-ludzka’ swoistość człowieka. (2g) 4. Zarys taksonomii współczesnych naczelnych. (2g) 5. Specyfika rzędu Primates. (2g) 6. Przyrodnicze uwarunkowania kranialnej koncepcji antropogenezy. (2g) 7. Powody afirmacji bipedalnej koncepcji antropogenezy. (2g) 8. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych. (3g) 9. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2g) 10. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo neanderthalensis. (3g) 11. W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2g) 12. Koncepcje jedno- i wielomiejscowej ewolucji człowieka. (2g) 13. Pradziejowe i współczesne trendy przemian społecznych naszego gatunku. (2g) 14. Historyczne i metodologiczne podłoże konfliktu kreacjonizmu z ewolucjonizmem. (2g) |
|
Literatura: |
1) Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa. 2) Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago. 3) Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa. 4) Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 5) Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa. 6) Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa. 7) Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa. 8) Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa wiedza z obszaru biologii i geografii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.