Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Powstanie i organizacja życia na Ziemi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-OB-POZZ
Kod Erasmus / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Powstanie i organizacja życia na Ziemi
Jednostka: Centrum Ekologii i Ekofilozofii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku Ochrony Środowiska
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

OB1_W02

OB1_W05

OB1_U11

Skrócony opis:

Jedną "z idei" naszego gatunku jest poznanie genezy życia oraz próba uporządkowania form żyjących. Człowiek będąc elementem przyrody ożywionej sam podlega przekształceniom. Celem zajęć jest prezentacja rozwoju życia ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju naszego gatunku.

Pełny opis:

1. Pojęcia gatunku, specjacji, niszy …. (2g)

2. Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2g)

3. ‘Małpio-ludzka’ swoistość człowieka. (2g)

4. Zarys taksonomii współczesnych naczelnych. (2g)

5. Specyfika rzędu Primates. (2g)

6. Przyrodnicze uwarunkowania kranialnej koncepcji antropogenezy. (2g)

7. Powody afirmacji bipedalnej koncepcji antropogenezy. (2g)

8. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych. (3g)

9. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2g)

10. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo neanderthalensis. (3g)

11. W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2g)

12. Koncepcje jedno- i wielomiejscowej ewolucji człowieka. (2g)

13. Pradziejowe i współczesne trendy przemian społecznych naszego gatunku. (2g)

14. Historyczne i metodologiczne podłoże konfliktu kreacjonizmu z ewolucjonizmem. (2g)

Literatura:

1) Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa.

2) Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago.

3) Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.

4) Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

5) Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa.

6) Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa.

7) Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.

8) Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: Student zna historię powstania kosmosu i życia na Ziemi; dostrzega rozwój świata żywego; wymienia i definiuje związki między poszczególnymi grupami organizmów; charakteryzuje przełomowe procesy kształtujące powstanie i rozwój życia na Ziemi, tłumaczy funkcjonowanie poszczególnych procesów ekologicznych, objaśnia związki miedzy osobnikami, biocenozami, ekosystemami.

Umiejętności: student opisuje procesy przebiegające w kosmosie i geosferze; dobiera właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego, posługuje się specjalistyczną terminologią w zakresie ekologii i ewolucji.

Kompetencje: Student rozwija świadomość o funkcjonowaniu geosfery i biosfery, dostrzega i ocenia procesy zmian w geosferze i biosferze, ocenia swoje kompetencje, dba o rzetelność swojej pracy, wniosków i decyzji.

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 50 godz.

suma godzin: 80 [80/30(25)=2,7]

liczba ECTS: 3

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny: test (jednorazowy wybór)

90%-100% bdb

79%-89% db

56%%-88% dst

0%-55% ndst

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Tomczyk
Prowadzący grup: Jacek Tomczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Skrócony opis:

Jedną "z idei" naszego gatunku jest poznanie genezy życia oraz próba uporządkowania form żyjących. Człowiek będąc elementem przyrody ożywionej sam podlega przekształceniom. Celem zajęć jest prezentacja rozwoju życia ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju naszego gatunku.

Pełny opis:

1. Pojęcia gatunku, specjacji, niszy …. (2g)

2. Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2g)

3. ‘Małpio-ludzka’ swoistość człowieka. (2g)

4. Zarys taksonomii współczesnych naczelnych. (2g)

5. Specyfika rzędu Primates. (2g)

6. Przyrodnicze uwarunkowania kranialnej koncepcji antropogenezy. (2g)

7. Powody afirmacji bipedalnej koncepcji antropogenezy. (2g)

8. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych. (3g)

9. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2g)

10. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo neanderthalensis. (3g)

11. W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2g)

12. Koncepcje jedno- i wielomiejscowej ewolucji człowieka. (2g)

13. Pradziejowe i współczesne trendy przemian społecznych naszego gatunku. (2g)

14. Historyczne i metodologiczne podłoże konfliktu kreacjonizmu z ewolucjonizmem. (2g)

Literatura:

1) Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa.

2) Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago.

3) Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.

4) Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

5) Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa.

6) Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa.

7) Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.

8) Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216.

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z obszaru biologii i geografii.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Tomczyk
Prowadzący grup: Jacek Tomczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Skrócony opis:

Jedną "z idei" naszego gatunku jest poznanie genezy życia oraz próba uporządkowania form żyjących. Człowiek będąc elementem przyrody ożywionej sam podlega przekształceniom. Celem zajęć jest prezentacja rozwoju życia ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju naszego gatunku.

Pełny opis:

1. Pojęcia gatunku, specjacji, niszy …. (2g)

2. Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2g)

3. ‘Małpio-ludzka’ swoistość człowieka. (2g)

4. Zarys taksonomii współczesnych naczelnych. (2g)

5. Specyfika rzędu Primates. (2g)

6. Przyrodnicze uwarunkowania kranialnej koncepcji antropogenezy. (2g)

7. Powody afirmacji bipedalnej koncepcji antropogenezy. (2g)

8. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych. (3g)

9. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2g)

10. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo neanderthalensis. (3g)

11. W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2g)

12. Koncepcje jedno- i wielomiejscowej ewolucji człowieka. (2g)

13. Pradziejowe i współczesne trendy przemian społecznych naszego gatunku. (2g)

14. Historyczne i metodologiczne podłoże konfliktu kreacjonizmu z ewolucjonizmem. (2g)

Literatura:

1) Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa.

2) Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago.

3) Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.

4) Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

5) Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa.

6) Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa.

7) Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.

8) Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216.

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z obszaru biologii i geografii.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Tomczyk
Prowadzący grup: Jacek Tomczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Jedną "z idei" naszego gatunku jest poznanie genezy życia oraz próba uporządkowania form żyjących. Człowiek będąc elementem przyrody ożywionej sam podlega przekształceniom. Celem zajęć jest prezentacja rozwoju życia ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju naszego gatunku.

Pełny opis:

1. Pojęcia gatunku, specjacji, niszy …. (2g)

2. Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2g)

3. ‘Małpio-ludzka’ swoistość człowieka. (2g)

4. Zarys taksonomii współczesnych naczelnych. (2g)

5. Specyfika rzędu Primates. (2g)

6. Przyrodnicze uwarunkowania kranialnej koncepcji antropogenezy. (2g)

7. Powody afirmacji bipedalnej koncepcji antropogenezy. (2g)

8. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych. (3g)

9. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2g)

10. Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo neanderthalensis. (3g)

11. W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2g)

12. Koncepcje jedno- i wielomiejscowej ewolucji człowieka. (2g)

13. Pradziejowe i współczesne trendy przemian społecznych naszego gatunku. (2g)

14. Historyczne i metodologiczne podłoże konfliktu kreacjonizmu z ewolucjonizmem. (2g)

Literatura:

1) Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa.

2) Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago.

3) Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.

4) Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

5) Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa.

6) Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa.

7) Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.

8) Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216.

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z obszaru biologii i geografii.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)