Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityczno-prawne aspekty zrównoważonego rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-OB-PZZR
Kod Erasmus / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityczno-prawne aspekty zrównoważonego rozwoju
Jednostka: Instytut Ekologii i Bioetyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

OB1_W02

OB1_W07

OB1_W09

OB1_U11

OB1_K08

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studentów z zakresu kluczowych dla kształtowania się oraz realizacji polityki zrównoważonego rozwoju dokumentów legislacyjnych i strategicznych.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom założeń polityczno-prawnych idei zrównoważonego rozwoju. Pierwsza część wykładu obejmuje kwestię wpływu prawa ochrony środowiska oraz wydarzeń politycznych na ukształtowanie się koncepcji ekorozwoju (przegląd kluczowych dokumentów do roku 1987). Następnie zostanie przeprowadzona analiza Raportu Brundtland służąca ukazaniu systemowego podejścia do spraw środowiskowych. Wielopłaszczyznowe postrzeganie problemów globalnych, charakterystyczne dla polityki zrównoważonego rozwoju po 1987 roku zostanie zobrazowane dodatkowo o kluczowe akty prawa międzynarodowego oraz polskiego. Druga część zajęć poświęcona będzie wspólnej analizie dokumentów z zakresu zrównoważonego rozwoju, m.in. Agendy Zrównoważonego Rozwoju 2030 oraz Europa 2020 – Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030.

2. Bukowski Z., Zrównoważony rozwój w systemie prawa, Toruń 2009.

3. Europa 2020- Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu

4. Nasza wspólna przyszłość: raport Światowej Komisji do Spraw Środowiska i Rozwoju, przeł. U. Grzelońska, E. Kolanowska, Warszawa 1991.

5. Olejarczyk E., Zasada zrównoważonego rozwoju w systemie prawa polskiego: wybrane zagadnienia, „Przegląd Prawa Ochrony Środowiska” 2016, nr 2, s. 119-140.

6. Pyć Dorota, Prawo zrównoważonego rozwoju, Gdańsk 2006.

7. Strategia Zrównoważonego Rozwoju Polski do 2025 roku, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 1999.

Literatura uzupełniająca:

1. Jabłoński M., Legal conditions for sustainable development, w: A humanist approach to sustainable development, pod red. Z. Łepki. R. F. Sadowskiego, Warszawa 2010, s. 75-92.

2. Sommer J., Prawo a koncepcja zrównoważonego rozwoju, w: Zrównoważony rozwój. Od utopii do praw człowieka, pod red. A. Papuzińskiego, Bydgoszcz 2005, s. 74-93.

3. Sommer J., Unijne i krajowe uwarunkowania prawne kształtowania zrównoważonego rozwoju, [w:] Zrównoważony rozwój wybrane problemy teoretyczne i implementacja w świetle dokumentów Unii Europejskiej, pod red. B. Poskrobki, S. Kozłowskiego, Białystok–Warszawa 2005.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: student potrafi wskazać na zależności i wyjaśnić rolę czy wkład poszczególnych dyscyplin naukowych w politykę zrównoważonego rozwoju. Ponadto zna kluczowe dokumenty prawne oraz kierunki polityki zrównoważonego rozwoju na poziomie międzynarodowym, UE oraz krajowym.

Umiejętności: student posiada umiejętności wykorzystywania instrumentów, zwłaszcza prawnych, służących ograniczaniu antropopresji.

ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

Indywidualna analiza aktów prawnych: 30 godz.

Konsultacje: 10

przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

suma godzin: 90 [90/30(25)=3]

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

- na ocenę 2 (ndst.): student nie dostrzega znaczenia i roli poszczególnych dyscyplin naukowych w kształtowaniu polityki zrównoważonego rozwoju. Nie potrafi wymienić i omówić kluczowych dokumentów prawnych i wydarzeń międzynarodowych z zakresu zrównoważonego rozwoju.

- na ocenę 3 (dst): student dostrzega wpływ poszczególnych dyscyplin naukowych na politykę zrównoważonego rozwoju, nie postrzega jednak systemowej relacji dyscyplin naukowych. W umiarkowanym stopniu orientuje się w wydarzeniach międzynarodowych oraz pobieżnie zna dokumenty legislacyjne z zakresu zrównoważonego rozwoju.

- na ocenę 4 (db): student dobrze orientuje się w polityce zrównoważonego rozwoju, dostrzega relację pomiędzy wydarzeniami międzynarodowymi a procesem zarządzania rozwojem w Polsce; dostrzega wpływ poszczególnych dyscyplin naukowych na politykę zrównoważonego rozwoju; dobrze zna i potrafi omówić kluczowe dokumenty z zakresu prawa zrównoważonego rozwoju, w aspekcie międzynarodowym, wspólnotowym i krajowym.

- na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze orientuje się w polityce zrównoważonego rozwoju, dostrzega relację pomiędzy wydarzeniami międzynarodowymi a procesem zarządzania rozwojem w Polsce; dostrzega relacje systemowe dyscyplin naukowych zaangażowanych w kształtowanie polityki zrównoważonego rozwoju; bardzo dobrze zna i potrafi omówić kluczowe dokumenty z zakresu prawa zrównoważonego rozwoju, w aspekcie międzynarodowym, wspólnotowym i krajowym.

Umiejętności:

- na ocenę 2 (ndst): student nie dostrzega i nie potrafi korzystać z instrumentów, zwłaszcza prawnych, służących ograniczaniu antropopresji.

- na ocenę 3 (dst): student dostrzega możliwości, ale nie potrafi korzystać z instrumentów, zwłaszcza prawnych, służących ograniczaniu antropopresji.

- na ocenę 4 (db): student dostrzega i potrafi korzystać z instrumentów, zwłaszcza prawnych, służących ograniczaniu antropopresji..

- na ocenę 5 (bdb): student dostrzega i potrafi umiejętnie korzystać z instrumentów, zwłaszcza prawnych, służących ograniczaniu antropopresji.

Zaliczenie przedmiotu: Test pisemny (pytania zamknięte i otwarte).

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieobecności. Kolejne nieobecności skutkują obniżeniem oceny końcowej. Finalnie (wliczając dopuszczalne nieobecności) powyżej 3-4 nieobecności ocena końcowa obniżona zostanie o jeden stopień, powyżej 5-6 nieobecności - o dwa stopnie, powyżej 7 nieobecności - student nie zostaje dopuszczony do kolokwium.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)