Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawidłowy rozwój człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-OB-RPC
Kod Erasmus / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawidłowy rozwój człowieka
Jednostka: Instytut Ekologii i Bioetyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

OB2_W12

OB2_U01

OB2_U09

OB2_U13

OB2_K07

Skrócony opis:

Cel: celem wykładu jest zaznajomienie studentów z prawidłowymi fazami rozwojowymi człowieka z uwzględnieniem roli środowiska w prawidłowym rozwoju.

Program:

1. Ontogeneza: definicja, składowe.

2. Czynniki rozwoju osobniczego (endogenne i egzogenne).

3. Etapy rozwoju osobniczego.

4. Rozwój cech morfologicznych i proporcji ciała.

5. Akceleracja rozwoju.

6. Ocena rozwoju biologicznego człowieka – normy rozwojowe.

Literatura:

1.Romer T.E. (red.: Zaburzenia hormonalne u dzieci i młodzieży.

Omnitech Press, Warszawa, 1993.

2. Malinowski A., Chlebna-Sokół D. (red.): Dziecko Łódzkie. Metody badań

i normy rozwoju biologicznego. Wyd. Ankal, Łódź 1998.

3. Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka. PWN Warszawa 2005.

4. Jodkowska Maria, Woynarowska Barbara, Oblacińska Anna:

Test przesiewowy do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym

u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Materiały metodyczne dla

pielęgniarek szkolnych oraz lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej.

wyd. IMiD, Warszawa 2007.

5. Hermanussen Michael (editor): Auxology, Studying Human Growth and

Development. Schweizerbart Science Publishers, supported by Sandoz

Biopharmaceuticals 2013.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy z 30 godzin wykładów - praca pisemna, 15 pytań opisowych. Zaliczenie - 60%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)