Prawidłowy rozwój człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-RPC |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Prawidłowy rozwój człowieka |
Jednostka: | Instytut Ekologii i Bioetyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W12 OB2_U01 OB2_U09 OB2_U13 OB2_K07 |
Skrócony opis: |
Cel: celem wykładu jest zaznajomienie studentów z prawidłowymi fazami rozwojowymi człowieka z uwzględnieniem roli środowiska w prawidłowym rozwoju. Program: 1. Ontogeneza: definicja, składowe. 2. Czynniki rozwoju osobniczego (endogenne i egzogenne). 3. Etapy rozwoju osobniczego. 4. Rozwój cech morfologicznych i proporcji ciała. 5. Akceleracja rozwoju. 6. Ocena rozwoju biologicznego człowieka – normy rozwojowe. |
Literatura: |
1.Romer T.E. (red.: Zaburzenia hormonalne u dzieci i młodzieży. Omnitech Press, Warszawa, 1993. 2. Malinowski A., Chlebna-Sokół D. (red.): Dziecko Łódzkie. Metody badań i normy rozwoju biologicznego. Wyd. Ankal, Łódź 1998. 3. Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka. PWN Warszawa 2005. 4. Jodkowska Maria, Woynarowska Barbara, Oblacińska Anna: Test przesiewowy do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Materiały metodyczne dla pielęgniarek szkolnych oraz lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej. wyd. IMiD, Warszawa 2007. 5. Hermanussen Michael (editor): Auxology, Studying Human Growth and Development. Schweizerbart Science Publishers, supported by Sandoz Biopharmaceuticals 2013. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy z 30 godzin wykładów - praca pisemna, 15 pytań opisowych. Zaliczenie - 60% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.