Seminarium licencjackie: Biogeografia ekologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-SLBG |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie: Biogeografia ekologiczna |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Seminaria licencjackie dla Ochrony Środowiska MONITORING |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W08 OB1_W10 OB1_U04 OB1_U05 OB1_U08 OB1_U09 OB1_K01 OB1_K05 OB1_K09 |
Wymagania wstępne: | znajomość podstaw zoologii, ekologii i biogeografii |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. Zima: 1-2. Zajęcia organizacyjne. Rodzaje publikacji naukowych: artykuł naukowy, materiałowy i przeglądowy, artykuły popularnonaukowe 3. Poszukiwanie i gromadzenie literatury do pracy dyplomowej 4. Zasady przygotowania pracy dyplomowej 5-15. Prezentacja konspektu pracy dyplomowej oraz konsultacje szczegółowe dotyczące prac Lato: 1. Zajęcia organizacyjne, jak przygotować prezentację 2. Zasięgi gatunków – czynniki ograniczające, status gatunku 3-4. Dyspersja i rola barier w ograniczaniu dyspersji (przykłady) 5-6. Specjacja (wyspy Galapagos, jeziora afrykańskie) 7-8. Ginięcie gatunków – współczesne przykłady 9-10. Endemity, relikty – pochodzenie, rodzaje (przykłady) 11. Rola człowieka w wymieraniu gatunków – fragmentacja i niszczenie siedlisk 12. Rola człowieka w wymieraniu gatunków – nadmierna eksploatacja gatunków 13. Rola człowieka w wymieraniu gatunków – zawleczenia 14. Reintrodukcja – przywracanie „wymarłych” gatunków w starych granicach zasięgu - przykłady 15. Wybór tematyki planowanej pracy dyplomowej |
Literatura: |
Zima: Czasopisma naukowe i popularnonaukowe z zakresu biologii, zoologii, biogeografii oraz ochrony przyrody: Przegląd Zoologiczny, Przyroda Polska, Kosmos, Notatki Ornitologiczne, Acta Ornithologica, Chrońmy Przyrodę Ojczystą, Wiedza i Życie, Świat Nauki, The American Naturalist, Trends of Ecology and Evolution, Journal of Biogeography, Conservation Biology i inne Książki w zależnosci od wybranego tematu pracy licencjackiej Lato: 1. Ch.J. Krebs 2011. Ekologia. PWN, Warszawa 2. J. Weiner 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa 3. A.S. Pullin 2007. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa 4. T. Umiński 1984. Zwierzęta i kontynenty. WSiP, Warszawa 5. T. Umiński 1986. Zwierzęta i oceany. WSiP, Warszawa 6. T. Umiński 1998. Życie naszej ziemi. WSiP, Warszawa 7. G.C. MacGavin 2007. Zagrożona przyroda. Gatunki, które wkrótce wyginą. Bellona, Warszawa Literatura uzupełniająca: 1. M.V. Lomolino, B. Riddle, R.J. Whittaker, J.H.Brown 2010. Biogeography, Fourth Ed. Sinauer 2. P.P. Wtorow, N.N. Drozdow 1981. Biogeografia kontynentów. PWN, Warszawa 3. D. Palmer, P.Barrett. 2009. Ewolucja. Historia życia. MAK, Bremen 4. D.J. Futuyma 2008. Ewolucja Wydawnictwo UW, Warszawa 5. E.O. Wilson 1992. Różnorodność życia, PIW 6. P.D. Ward 1997. Tajemnica epoki lodowcowej Prószyński i S-ka Czasopisma naukowe i popularnonaukowe z zakresu biologii, zoologii, biogeografii oraz ochrony przyrody: Przegląd Zoologiczny, Przyroda Polska, Kosmos, Notatki Ornitologiczne, Acta Ornithologica, Chrońmy Przyrodę Ojczystą, Wiedza i Życie, Świat Nauki, The American Naturalist, Trends of Ecology and Evolution, Journal of Biogeography, Conservation Biology |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
a) Efekty kształcenia 1. Wiedza. EK1 - student rozumie i wyjaśnia znaczenie czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historyczne, jak i współczesne; interpretuje znaczenie różnych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe; EK2 – student charakteryzuje poziomy organizacji życia, bioróżnorodności w różnych rejonach świata EK3 - student identyfikuje, klasyfikuje i analizuje zakłócenia spowodowane przez człowieka wpływające na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność. 2. Umiejętności: EK4 – student użytkuje komputer i stosowne oprogramowanie w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, sporządzania prezentacji EK5 - student korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) prowadzi analizy, syntezy, podsumowania, krytyczne oceny i poprawne wnioskowania na podstawie źródeł EK6 – student stawia hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń EK7 – student potrafi przygotować ustną prezentację szczegółowych zagadnień z zakresu biogeografii oraz uczestniczyć w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego, potrafi napisać pracę licencjacką 3.Kompetencje: EK8 - Zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się EK9 - Wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, Internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do biogeografii EK10 - Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne b) opis ECTS Aktywność studenta - liczba godzin/nakład pracy studenta Udział w seminarium - 30 Przygotowanie prezentacji - 20 Gromadzenie literatury - 10 Przygotowanie pracy semestralnej - 60 Suma godzin 120 [120/30(25) = 4] Liczba ECTS - 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zima: 1. Wiedza (EK 1-3): - na ocenę 2 (ndst.) Student nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić znaczenia czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historycznych, jak i współczesnych; nie potrafi zinterpretować znaczenia różnych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe; student ma problem ze scharakteryzowaniem poziomów organizacji życia, bioróżnorodności w różnych rejonach świata; student nie potrafi poprawnie zidentyfikować, sklasyfikować i przeanalizować zakłóceń spowodowanych przez człowieka wpływających na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność. - na ocenę 3 (dst.) Student poprawnie rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie niektórych czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historyczne, jak i współczesne; poprawnie interpretuje znaczenie niektórych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe; student stara się scharakteryzować poziomy organizacji życia, bioróżnorodności w różnych rejonach świata, nie zawsze poprawnie; student poprawnie identyfikuje i klasyfikuje niektóre zakłócenia spowodowane przez człowieka wpływające na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność, ale ma problemy z poprawną analizą ich przyczyn i nie wie jak można im zapobiegać. - na ocenę 4 (db.) Student rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie większości czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historycznych, jak i współczesnych; dobrze interpretuje znaczenie różnych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe; student właściwie charakteryzuje poziomy organizacji życia, bioróżnorodności w różnych rejonach świata; student identyfikuje, klasyfikuje i prawidłowo analizuje zakłócenia spowodowane przez człowieka wpływające na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność i zna niektóre sposoby zapobiegania tym zakłóceniom. - na ocenę 5 (bdb.) Student doskonale rozumie i wyczerpująco wyjaśnia znaczenie czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historycznych, jak i współczesnych; wyczerpująco interpretuje znaczenie różnych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe; student bardzo dobrze charakteryzuje poziomy organizacji życia, bioróżnorodności w różnych rejonach świata; student trafnie identyfikuje, klasyfikuje i wyczerpująco analizuje zakłócenia spowodowane przez człowieka wpływające na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność i wie jak im zapobiegać. 2. Umiejętności (EK4-7): - na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi użytkować komputera i stosownego oprogramowania w zakresie koniecznym do wyszukiwania ważnych informacji i sporządzania prezentacji, potrafi komunikować się za pomocą komputera; student korzysta z informacji źródłowych wyłącznie w języku polskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe), nie potrafi prowadzić analizy, syntezy, podsumowania, krytycznej oceny i poprawnego wnioskowania na podstawie źródeł; student nie potrafi postawić poprawnej hipotezy dotyczącej przyczyn zaistniałych zagrożeń; student nie potrafi przygotować w sposób poprawny ustnej prezentacji dotyczącej szczegółowych zagadnień z zakresu biogeografii oraz nie uczestniczy w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego; nie potrafi napisać pracy dyplomowej. - na ocenę 3 (dst.): student poprawnie użytkuje komputer i stosowne oprogramowanie w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, sporządzania prezentacji; student korzysta z informacji źródłowych wyłącznie w języku polskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) prowadzi analizy, podsumowania, ma problem z poprawnym wnioskowaniem na podstawie źródeł; student próbuje stawiać poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń, choć nie zawsze mu się to udaje; student potrafi przygotować poprawną ustną prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu biogeografii, ale nie uczestniczy w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego, posługuje się językiem potocznym i nieprecyzyjnym; jest w stanie napisać prace dyplomowa, ale jest ona napisana nieprofesjonalnie, oparta głównie o źródła internetowe (nieliczne) - na ocenę 4 (db.): Student sprawnie użytkuje komputer i stosowne oprogramowanie w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, sporządzania prezentacji, choć nie zawsze właściwie dobiera źródła; student potrafi korzystać z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim w zakresie podstawowym (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) prowadzi analizy, syntezy, podsumowania, krytyczne oceny i poprawne wnioskowania na podstawie źródeł; student stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń; student potrafi przygotować samodzielnie ustną prezentację dotycząca szczegółowych zagadnień z zakresu biogeografii oraz uczestniczy w ukierunkowanej dyskusji. Brakuje mu biegłości w wykorzystaniu języka naukowego; student jest w stanie przygotować dobra prace licencjacką, która jest jednak oparta na słabym materiale literaturowym i wymaga wielu poprawek i uzupełnień. Brakuje biegłości w posługiwaniu się językiem naukowym - na ocenę 5 (bdb.): student sprawnie użytkuje komputer i stosowne oprogramowanie w zakresie koniecznym do wyszukiwania właściwych informacji, komunikowania się, sporządzania prezentacji; student bez problemu korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) doskonale prowadzi analizy, syntezy, podsumowania, krytyczne oceny i prawidłowe wnioskowania na podstawie znalezionych źródeł; student stawia prawidłowe hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń, potrafi znaleźć rozwiązania; student potrafi przygotować samodzielną ustną prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu biogeografii oraz uczestniczy w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego; jest w stanie napisać bardzo dobrą prace licencjacka, dobrze przygotowana, napisana językiem naukowym i oparta na bogatym materiale źródłowym 3. Kompetencje (EK8-10): Oceniana jest chęć ciągłego dokształcania się, głębsze zainteresowanie tematyką, ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, Internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do zagadnień poruszanych na seminarium; pogłębianie umiejętności językowych, a także samodzielność w wyszukiwaniu i wykorzystywaniu dostępnych źródeł. Na ocenę końcową składają się: Ocena z prezentacji artykułu związanego z tematem i/lub prezentacji związanej z danym tematem. Oceniane są: forma, treść i sposób przedstawienia prezentacji, umiejętność wyszukania odpowiedniego materiału do prezentacji) Ocena z wstępnej wersji pracy dyplomowej. Oceniane są forma, treść oraz samodzielność w wyszukiwaniu i odpowiedni wybór literatury do przeglądu. Ocena aktywności podczas zajęć (uczestniczenie w dyskusji). Ocena semestralna w semestrze zimowym jest wypadkową (średnią arytmetyczną) dwóch czynników: oceny z prezentacji konspektu pracy dyplomowej i oceny z wstępnej wersji pracy dyplomowej. Do zaliczenia konieczne jest zaliczenie przynajmniej na ocenę dostateczną zarówno prezentacji jak i pracy dyplomowej. Praca dyplomowa musi być oddana w terminie wyznaczonym przez wykładowcę, w wyjątkowych przypadkach, w porozumieniu z wykładowcą, co najmniej 4 tygodnie przed terminem oddania pracy do dziekanatu, prace oddane później mogą nie zostać ocenione w I terminie. W terminie poprawkowym prace będą przyjmowane do oceny najpóźniej do połowy/końca czerwca w zależności od terminu urlopu wykładowcy. Po tym terminie praca nie będzie oceniana, co jest jednoznaczne z niezaliczeniem seminarium. Dalsze szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane uczestnikom w trakcie zajęć. Lato: 1. Wiedza (EK 1-3): - na ocenę 2 (ndst.) Student nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić znaczenia czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historycznych, jak i współczesnych; nie potrafi zinterpretować znaczenia różnych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe; student ma problem ze scharakteryzowaniem poziomów organizacji życia, bioróżnorodności w różnych rejonach świata; student nie potrafi poprawnie zidentyfikować, sklasyfikować i przeanalizować zakłóceń spowodowanych przez człowieka wpływających na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność. - na ocenę 3 (dst.) Student poprawnie rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie niektórych czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historyczne, jak i współczesne; poprawnie interpretuje znaczenie niektórych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe; student stara się scharakteryzować poziomy organizacji życia, bioróżnorodności w różnych rejonach świata, nie zawsze poprawnie; student poprawnie identyfikuje i klasyfikuje niektóre zakłócenia spowodowane przez człowieka wpływające na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność, ale ma problemy z poprawną analizą ich przyczyn i nie wie jak można im zapobiegać. - na ocenę 4 (db.) Student rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie większości czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historycznych, jak i współczesnych; dobrze interpretuje znaczenie różnych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe; student właściwie charakteryzuje poziomy organizacji życia, bioróżnorodności w różnych rejonach świata; student identyfikuje, klasyfikuje i prawidłowo analizuje zakłócenia spowodowane przez człowieka wpływające na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność i zna niektóre sposoby zapobiegania tym zakłóceniom. - na ocenę 5 (bdb.) Student doskonale rozumie i wyczerpująco wyjaśnia znaczenie czynników odpowiedzialnych za współczesne rozmieszczenie i różnorodność fauny i flory, zarówno historycznych, jak i współczesnych; wyczerpująco interpretuje znaczenie różnych czynników zmieniających zasięgi gatunkowe; student bardzo dobrze charakteryzuje poziomy organizacji życia, bioróżnorodności w różnych rejonach świata; student trafnie identyfikuje, klasyfikuje i wyczerpująco analizuje zakłócenia spowodowane przez człowieka wpływające na rozmieszczenie fauny i flory i jej różnorodność i wie jak im zapobiegać. 2. Umiejętności (EK4-7): - na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi użytkować komputera i stosownego oprogramowania w zakresie koniecznym do wyszukiwania ważnych informacji i sporządzania prezentacji, potrafi komunikować się za pomocą komputera; student korzysta z informacji źródłowych wyłącznie w języku polskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe), nie potrafi prowadzić analizy, syntezy, podsumowania, krytycznej oceny i poprawnego wnioskowania na podstawie źródeł; student nie potrafi postawić poprawnej hipotezy dotyczącej przyczyn zaistniałych zagrożeń; student nie potrafi przygotować w sposób poprawny ustnej prezentacji dotyczącej szczegółowych zagadnień z zakresu biogeografii oraz nie uczestniczy w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego; nie potrafi napisać pracy dyplomowej. - na ocenę 3 (dst.): student poprawnie użytkuje komputer i stosowne oprogramowanie w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, sporządzania prezentacji; student korzysta z informacji źródłowych wyłącznie w języku polskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) prowadzi analizy, podsumowania, ma problem z poprawnym wnioskowaniem na podstawie źródeł; student próbuje stawiać poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń, choć nie zawsze mu się to udaje; student potrafi przygotować poprawną ustną prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu biogeografii, ale nie uczestniczy w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego, posługuje się językiem potocznym i nieprecyzyjnym; jest w stanie napisać prace dyplomowa, ale jest ona napisana nieprofesjonalnie, oparta głównie o źródła internetowe (nieliczne) - na ocenę 4 (db.): Student sprawnie użytkuje komputer i stosowne oprogramowanie w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, sporządzania prezentacji, choć nie zawsze właściwie dobiera źródła; student potrafi korzystać z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim w zakresie podstawowym (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) prowadzi analizy, syntezy, podsumowania, krytyczne oceny i poprawne wnioskowania na podstawie źródeł; student stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń; student potrafi przygotować samodzielnie ustną prezentację dotycząca szczegółowych zagadnień z zakresu biogeografii oraz uczestniczy w ukierunkowanej dyskusji. Brakuje mu biegłości w wykorzystaniu języka naukowego; student jest w stanie przygotować dobra prace licencjacką, która jest jednak oparta na słabym materiale literaturowym i wymaga wielu poprawek i uzupełnień. Brakuje biegłości w posługiwaniu się językiem naukowym - na ocenę 5 (bdb.): student sprawnie użytkuje komputer i stosowne oprogramowanie w zakresie koniecznym do wyszukiwania właściwych informacji, komunikowania się, sporządzania prezentacji; student bez problemu korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim (np. mapy, fotografie, wywiad, Internet, czasopisma fachowe) doskonale prowadzi analizy, syntezy, podsumowania, krytyczne oceny i prawidłowe wnioskowania na podstawie znalezionych źródeł; student stawia prawidłowe hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych zagrożeń, potrafi znaleźć rozwiązania; student potrafi przygotować samodzielną ustną prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu biogeografii oraz uczestniczy w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego; jest w stanie napisać bardzo dobrą prace licencjacka, dobrze przygotowana, napisana językiem naukowym i oparta na bogatym materiale źródłowym 3. Kompetencje (EK8-10): Oceniana jest chęć ciągłego dokształcania się, głębsze zainteresowanie tematyką, ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, Internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do zagadnień poruszanych na seminarium; pogłębianie umiejętności językowych, a także samodzielność w wyszukiwaniu i wykorzystywaniu dostępnych źródeł. Na ocenę końcową składają się: Ocena z prezentacji artykułu związanego z tematem i/lub prezentacji związanej z danym tematem. Oceniane są: forma, treść i sposób przedstawienia prezentacji, umiejętność wyszukania odpowiedniego materiału do prezentacji) Ocena aktywności podczas zajęć (uczestniczenie w dyskusji). W semestrze letnim ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z prezentacji; Dalsze szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane uczestnikom w trakcie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN SEMLI
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 2 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bukacińska | |
Prowadzący grup: | Monika Bukacińska | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=23181 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium licencjackie - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. 1-2. Zajęcia organizacyjne. Rodzaje publikacji naukowych: artykuł naukowy, materiałowy i przeglądowy, artykuły popularnonaukowe 3. Poszukiwanie i gromadzenie literatury do pracy dyplomowej 4. Zasady przygotowania pracy dyplomowej 5-15. Prezentacja konspektu pracy dyplomowej oraz konsultacje szczegółowe dotyczące prac |
|
Literatura: |
Czasopisma naukowe i popularnonaukowe z zakresu biologii, zoologii, biogeografii oraz ochrony przyrody: Przegląd Zoologiczny, Przyroda Polska, Kosmos, Notatki Ornitologiczne, Acta Ornithologica, Chrońmy Przyrodę Ojczystą, Wiedza i Życie, Świat Nauki, The American Naturalist, Trends of Ecology and Evolution, Journal of Biogeography, Conservation Biology i inne Książki w zależnosci od wybranego tematu pracy licencjackiej |
|
Wymagania wstępne: |
podstawowa wiedza z zakresu zoologii, ekologii i biogeografii |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 3 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bukacińska | |
Prowadzący grup: | Monika Bukacińska | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=23083 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. 1. Zajęcia organizacyjne, jak przygotować prezentację 2. Zasięgi gatunków – czynniki ograniczające, status gatunku 3-4. Dyspersja i rola barier w ograniczaniu dyspersji (przykłady) 5-6. Specjacja (wyspy Galapagos, jeziora afrykańskie) 7-8. Ginięcie gatunków – współczesne przykłady 9-10. Endemity, relikty – pochodzenie, rodzaje (przykłady) 11. Rola człowieka w wymieraniu gatunków – fragmentacja i niszczenie siedlisk 12. Rola człowieka w wymieraniu gatunków – nadmierna eksploatacja gatunków 13. Rola człowieka w wymieraniu gatunków – zawleczenia 14. Reintrodukcja – przywracanie „wymarłych” gatunków w starych granicach zasięgu - przykłady 15. Wybór tematyki planowanej pracy dyplomowej |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Ch.J. Krebs 2011. Ekologia. PWN, Warszawa 2. J. Weiner 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa 3. A.S. Pullin 2007. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa 4. T. Umiński 1984. Zwierzęta i kontynenty. WSiP, Warszawa 5. T. Umiński 1986. Zwierzęta i oceany. WSiP, Warszawa 6. T. Umiński 1998. Życie naszej ziemi. WSiP, Warszawa 7. G.C. MacGavin 2007. Zagrożona przyroda. Gatunki, które wkrótce wyginą. Bellona, Warszawa Literatura uzupełniająca: 1. M.V. Lomolino, B. Riddle, R.J. Whittaker, J.H.Brown 2010. Biogeography, Fourth Ed. Sinauer 2. P.P. Wtorow, N.N. Drozdow 1981. Biogeografia kontynentów. PWN, Warszawa 3. D. Palmer, P.Barrett. 2009. Ewolucja. Historia życia. MAK, Bremen 4. D.J. Futuyma 2008. Ewolucja Wydawnictwo UW, Warszawa 5. E.O. Wilson 1992. Różnorodność życia, PIW 6. P.D. Ward 1997. Tajemnica epoki lodowcowej Prószyński i S-ka Czasopisma naukowe i popularnonaukowe z zakresu biologii, zoologii, biogeografii oraz ochrony przyrody: Przegląd Zoologiczny, Przyroda Polska, Kosmos, Notatki Ornitologiczne, Acta Ornithologica, Chrońmy Przyrodę Ojczystą, Wiedza i Życie, Świat Nauki, The American Naturalist, Trends of Ecology and Evolution, Journal of Biogeography, Conservation Biology |
|
Wymagania wstępne: |
znajomość podstaw zoologii, ekologii i biogeografii |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN SEMLI
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 5 godzin, 2 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bukacińska | |
Prowadzący grup: | Monika Bukacińska | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=31400 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium licencjackie - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywność studenta - liczba godzin/nakład pracy studenta Udział w seminarium - 30 Przygotowanie prezentacji - 10 Gromadzenie literatury i przygotowanie konspektu - 20 Przygotowanie pracy semestralnej - 60 Suma godzin 120 [120/30(25) = 4] Liczba ECTS - 4 |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. 1-2. Zajęcia organizacyjne. Rodzaje publikacji naukowych: artykuł naukowy, materiałowy i przeglądowy, artykuły popularnonaukowe 3. Poszukiwanie i gromadzenie literatury do pracy dyplomowej 4. Zasady przygotowania pracy dyplomowej 5-15. Prezentacja konspektu pracy dyplomowej oraz konsultacje szczegółowe dotyczące prac |
|
Literatura: |
Czasopisma naukowe i popularnonaukowe z zakresu biologii, zoologii, biogeografii oraz ochrony przyrody: Przegląd Zoologiczny, Przyroda Polska, Kosmos, Notatki Ornitologiczne, Acta Ornithologica, Chrońmy Przyrodę Ojczystą, Wiedza i Życie, Świat Nauki, The American Naturalist, Trends of Ecology and Evolution, Journal of Biogeography, Conservation Biology i inne Książki w zależności od wybranego tematu pracy licencjackiej |
|
Wymagania wstępne: |
podstawowa wiedza z zakresu zoologii, ekologii i biogeografii |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 10 godzin, 3 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bukacińska | |
Prowadzący grup: | Monika Bukacińska | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=32270 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywność studenta - liczba godzin/nakład pracy studenta Udział w seminarium - 30 Przygotowanie prezentacji - 20 Gromadzenie literatury - 10 Przygotowanie pracy semestralnej - 60 Suma godzin 120 [120/30(25) = 4] Liczba ECTS - 4 |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie do prezentowania problemu/ zagadnienia na forum publicznym, dyskusji na temat prezentacji. Przedmiot pomaga przygotować pracę licencjacką z zakresu szeroko pojętej biogeografii (m in. przyczyn współczesnego rozmieszczenia gatunków, ich obecnego statusu, zagrożeń czy sposobów ochrony i/lub zwiększenia liczebności, wpływu inwazji na bioróżnorodność, itp.). W ramach zajęć poruszane i dyskutowane są zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, migracje, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory. 1. Zajęcia organizacyjne, jak przygotować prezentację 2. Zasięgi gatunków – czynniki ograniczające, status gatunku 3-4. Dyspersja i rola barier w ograniczaniu dyspersji (przykłady) 5-6. Specjacja (wyspy Galapagos, jeziora afrykańskie) 7-8. Ginięcie gatunków – współczesne przykłady 9-10. Endemity, relikty – pochodzenie, rodzaje (przykłady) 11. Rola człowieka w wymieraniu gatunków – fragmentacja i niszczenie siedlisk 12. Rola człowieka w wymieraniu gatunków – nadmierna eksploatacja gatunków 13. Rola człowieka w wymieraniu gatunków – zawleczenia 14. Reintrodukcja – przywracanie „wymarłych” gatunków w starych granicach zasięgu - przykłady 15. Wybór tematyki planowanej pracy dyplomowej |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Ch.J. Krebs 2011. Ekologia. PWN, Warszawa 2. J. Weiner 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa 3. A.S. Pullin 2007. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa 4. T. Umiński 1984. Zwierzęta i kontynenty. WSiP, Warszawa 5. T. Umiński 1986. Zwierzęta i oceany. WSiP, Warszawa 6. T. Umiński 1998. Życie naszej ziemi. WSiP, Warszawa 7. G.C. MacGavin 2007. Zagrożona przyroda. Gatunki, które wkrótce wyginą. Bellona, Warszawa Literatura uzupełniająca: 1. M.V. Lomolino, B. Riddle, R.J. Whittaker, J.H.Brown 2010. Biogeography, Fourth Ed. Sinauer 2. P.P. Wtorow, N.N. Drozdow 1981. Biogeografia kontynentów. PWN, Warszawa 3. D. Palmer, P.Barrett. 2009. Ewolucja. Historia życia. MAK, Bremen 4. D.J. Futuyma 2008. Ewolucja Wydawnictwo UW, Warszawa 5. E.O. Wilson 1992. Różnorodność życia, PIW 6. P.D. Ward 1997. Tajemnica epoki lodowcowej Prószyński i S-ka Czasopisma naukowe i popularnonaukowe z zakresu biologii, zoologii, biogeografii oraz ochrony przyrody: Przegląd Zoologiczny, Przyroda Polska, Kosmos, Notatki Ornitologiczne, Acta Ornithologica, Chrońmy Przyrodę Ojczystą, Wiedza i Życie, Świat Nauki, The American Naturalist, Trends of Ecology and Evolution, Journal of Biogeography, Conservation Biology |
|
Wymagania wstępne: |
zajęcia on-line/teren |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.