Seminarium magisterskie: Biologia i ekologia ekosystemów wodnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-SMBE | Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie: Biologia i ekologia ekosystemów wodnych | ||
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W02 OB2_W11 OB2_U04 OB2_U08 OB2_U14 OB2_K07 OB2_K08 OB2_K09 |
||
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest zebranie materiałów, ich opracowanie a następnie na ich podstawie przygotowani pracy magisterskiej. Prace te maja wyłącznie charakter terenowy lub laboratoryjny i obejmują dwa tematy: 1. przepływ energii przez ekosystem Wisły; 2. konkurencja wewnątrzgatunkowa w populacjach zwierząt. Możliwa jest realizacja tematu zaproponowanego przez słuchacza seminarium, pod warunkiem możliwości kompetencyjnych i technicznych. |
||
Pełny opis: |
Przygotowanie studentów do pisania prac magisterskich, publikacja wyników prac magisterskich, przygotowanie publikacji do druku: 1. Po co pisze się prace naukowe, rodzaje prac naukowych, objętość publikacji; 2. Specyfika prac z zakresu nauk przyrodniczych: wstęp, materiał/teren, metody, wyniki, dyskusja, spis literatury, streszczenie, abstrakt, słowa kluczowe, podziękowania;3. Rysunki, tabele, prawa autorskie;4. Co i jak cytować, spis literatury, tytuły czasopism, „szara literatura”; 5. Przepisy dla autorów w czasopismach i wydawnictwach. Recenzje - po co one są. Treści merytoryczne: Wisła: 1. woda jako środowisko życia; 2.woda słona i słodka; 3.jeziora; 4.rzeki; 5; ocean; 6. Bałtyk; 7. strefy biotyczne w wodach słodkich i słonych i ich fauna; 8.cieplice podmorskie; 9.strefy biotyczne w rzekach; 10. Wisła- ostatnia dzika rzeka Europy; 11. plaże i przepływ energii przez ekosystemy wodne; 12.łańcuchy troficzne rzekach; 13.koncepecja”river continuum”; 14. zmiany klimatu i zmiany w ekosystemach wodnych; 15. adaptacje organizmów wodnych do warunków ekstremalnych. Konkurencja: 1. wzajemne stosunki miedzy gatunkami i populacjami; 2. konkurencja wewnątrzgatunkowa i międzygatunkowa; 3. skutki konkurencji, ekstynkcja; 4. mikroewolucja; 5. kryteria prowadzenia doświadczeń - kanon jedynej różnicy, 6. pokarm jako podstawowe źródło konkurencji; 7. sukces reprodukcyjny, 8. bilans energetyczny; 9. wskaźniki konwersji energii; 10.efekt konkurencji w kolejnych pokoleniach. |
||
Literatura: |
Weiner J. 2005 - Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych: przewodnik praktyczny - Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa 156 pp (również wydania starsze i nowsze) CargillM., O’Connor P. 2009 - Writing Scientific Research Articles: Strategy and Steps - Blackwell Publishing, Chichester, West Sussex, UK, 173 pp https://www.colby.edu/biology/BI17x/writing_papers.html Begon M., Mortimer M., Thompson D. J. 1999- Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roslin - Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 362 pp Kajak Z., 1998 – Hydrobiologia – Limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych – Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 355 pp. Kleiber M., 1967 – Ogień życia. Zarys bioenergetyki zwierząt – Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 456 pp. Klekowski R.Z., Opaliński K.W. 1993 - Metabolizm energetyczny. w: Bioenergetyka ekologiczna zwierząt zmiennocieplnych. R.Z.Klekowski, Z. Fisher (Red) - Polska Akademia Nauk, 35-82. Lampert W., Sommer U. 2001 - Ekologia wód śródlądowych - Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Mikulski J. S., 1982 – Biologia wód śródlądowych – Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 491 pp. Opaliński K.W. 2011 - O Wiśle i piasku - Wiadomości Ekologiczne, 57(2):49-61. Stańczykowska A. 1997 - Ekologia naszych wód. - WSiP, Warszawa. Wiszniewski J. 1933 - O życiu w wilgotnych piaskach – Warszawa, 7 pp. Żmudziński L. 2002 - Słownik hydrobiologiczny: terminy, pojęcia, interpretacje – PWN, Warszawa, 287 pp. |
||
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student opisuje i wyjaśnia procesy biotyczne i abiotyczne z zakresu hydrobiologii, hydrologii i fizjologii organizmów wodnych oraz ochrony wód; charakteryzuje typy wód słodkich i słonych i wyjaśnia funkcjonowanie ekosystemów wodnych; charakteryzuje zespoły ekologiczne i strefy troficzne występujące w wodach słodkich i słonych oraz procesy w nich występujące ( produkcji pierwotnej i dekompozycji, przepływ energii i krążenie materii) wylicza przystosowania organizmów do życia w wodzie, wylicza mechanizmy zanieczyszczania wód i formułuje zasady ich ochrony; opisuje ekosystem Wisły w jej górnym, środkowym i dolnym biegu, charakteryzuje i ilustruje przykładami bilans energii organizmu i układu ekologicznego Umiejętności: student klasyfikuje obserwowane procesy w zbiorniku wodnym (produkcja, rozkład, drapieżnictwo, cyrkulacja termiczna, trofia, przepływ energii, krążenie materii itd); klasyfikuje i analizuje procesy naturalne i antropogeniczne (zanieczyszczenia, eutrofizacja, stagnacja, zakwaszanie, ewolucja zbiornika) w środowisku wodnym; wyprowadza wnioski na temat obserwowanych zjawisk przepływu energii w zbiorniku wodnym (rzece); sprawnie posługuje się terminologią z zakresu ekologii, hydrobiologii i ochrony wód; przeprowadza doświadczenia terenowe i laboratoryjne, interpretuje ich wyniki. Kompetencje: student jest zdolny do opisu i analizy zjawisk naturalnych i powstałych w wyniku manipulacji (doświadczeń) w zbiornikach wodnych, postrzega relacje miedzy poszczególnymi procesami zachodzącymi w ekosystemie wodnym i dąży do ich wzajemnego powiązania i wyjaśnienia mechanizmów je wiążących (np.: łańcuchy pokarmowe, piramidy troficzne, przepływ energii); jest zdolny do dyskusji na te tematy na podstawie znajomości literatury fachowej; zachowuje krytycyzm w stosunku do informacji z szarej literatury, przygotowuje pracę magisterska o charkterze rozprawy naukowej. ECTS Udział w zajęciach - 30 Konsultacje – 30 Studia literaturowe -10 Prace terenowe i laboratoryjne - 40 Opracowanie wyników (przygotowanie raportów) – 20 Suma godzin – 150 Liczba ECTS –150 : (25-30) = 5 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Rok I: ocena postępu w zbieraniu materiałów, ich opracowaniu i przygotowaniu pracy magisterskiej Rok II: przy ocenie pracy punktowane będzie: wkład pracy studenta, samodzielność myślenia, umiejętność dotarcia do źródeł i ich wykorzystanie, opanowanie techniki pisania pracy. |
||
Praktyki zawodowe: |
nie przewiduj się |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 5 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Opaliński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Opaliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
onieważ prace terenowe i laboratoryjne mają charakter długoterminowy, zamykający się w cyklu rocznym, opis zajęć dla semestru letniego i zimowego są tożsame: Celem seminarium jest zebranie materiałów do pracy magisterskiej i ich opracowanie. 1. przepływ energii przez ekosystem Wisły: całoroczne, comiesięczne pobieranie próbek na warszawskim odcinku Wisły: produkcja pierwotna i zużycie tlenu w kolumnie wody i w plaży pod wodą (całkowite, biotyczne i abiotyczne), zużycie tlenu przez plażę mokra i suchą (całkowite, biotyczne i abiotyczne), laboratoryjne opracowanie pobranych próbek, zestawienia tabelaryczne i graficzne wyników. 2. konkurencja wewnątrzgatunkowa w populacjach zwierząt: zaplanowanie, prowadzenie eksperymentu laboratoryjnego dotyczącego konkurencji wewnątrzpopulacyjnej o pokarm. 3. możliwa jest realizacja tematu zaproponowanego przez słuchacza seminarium, pod warunkiem możliwości kompetencyjnych i technicznych. | |
Pełny opis: |
Ponieważ prace terenowe i laboratoryjne mają charakter długoterminowy, zamykający się w cyklu rocznym, opis zajęć dla semestru letniego i zimowego są tożsame: Rok I: Wisła: comiesięczne, całoroczne pobieranie materiałów w terenie, a po 24 godzinach prowadzenie analiz w laboratorium. Prace terenowe prowadzone są bez względu na pogodę i porę roku. opracowanie zebranych wyników w formie tabelarycznej i graficznej. Zbieranie i analiza literatury związanej z tematem pracy. Konkurencja: zaplanowanie i przeprowadzenie eksperymentu laboratoryjnego nad wpływem konkurencji o pokarm na zróżnicowanie wielkości osobników w populacji. Prowadzenie eksperymentu wymaga: kontrolo stanu hodowli i karmienia zwierząt (co 2-4 dni), ważenia zwierząt (co 4-5 dni) prze około 400 dni (również w weekendy,święta , wakacje itp.) Zbieranie i analiza literatury dotyczącej tematu. Pisanie prac naukowych: zapoznanie się z zasadami przygotowania i pisania prac naukowych, zawartość poszczególnych rozdziałów, spis źródeł, rysunki i tabele itd. Rok II: Wisła i Konkurencja: statystyczna analiza wyników badań przeprowadzonych na Roku I; porównanie otrzymanych wyników z danymi literaturowymi; przygotowanie pracy magisterskiej; obrona pracy magisterskiej przygotowanie prezentacji wyników pracy na seminarium instytutowe. | |
Literatura: |
Weiner J. 2005 - Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych: przewodnik praktyczny - Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa 156 pp (również wydania starsze i nowsze) CargillM., O’Connor P. 2009 - Writing Scientific Research Articles: Strategy and Steps - Blackwell Publishing, Chichester, West Sussex, UK, 173 pp https://www.colby.edu/biology/BI17x/writing_papers.html Begon M., Mortimer M., Thompson D. J. 1999- Ekologia populacji. Studihttps://usosweb.uksw.edu.pl/img/wrnode-plus.gifum porównawcze zwierząt i roslin - Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 362 pp Kajak Z., 1998 – Hydrobiologia – Limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych – Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 355 pp. Kleiber M., 1967 – Ogień życia. Zarys bioenergetyki zwierząt – Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 456 pp. Klekowski R.Z., Opaliński K.W. 1993 - Metabolizm energetyczny. w: Bioenergetyka ekologiczna zwierząt zmiennocieplnych. R.Z.Klekowski, Z. Fisher (Red) - Polska Akademia Nauk, 35-82. Lampert W., Sommer U. 2001 - Ekologia wód śródlądowych - Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Mikulski J. S., 1982 – Biologia wód śródlądowych – Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 491 pp. Opaliński K.W. 2011 - O Wiśle i piasku - Wiadomości Ekologiczne, 57(2):49-61. Stańczykowska A. 1997 - Ekologia naszych wód. - WSiP, Warszawa. Wiszniewski J. 1933 - O życiu w wilgotnych piaskach – Warszawa, 7 pp. Żmudziński L. 2002 - Słownik hydrobiologiczny: terminy, pojęcia, interpretacje – PWN, Warszawa, 287 pp | |
Wymagania wstępne: |
Zamiłowanie do prac terenowych i laboratoryjnych, umiejętność pracy w laboratorium, dyspozycyjność. Wysokie oceny (5 lub 4,5) z Biologii, Ekologii, Zoologii i Hydrologii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-01 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 6 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Opaliński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Opaliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Ponieważ prace terenowe i laboratoryjne mają charakter długoterminowy, zamykający się w cyklu rocznym, opis zajęć dla semestru letniego i zimowego są tożsame: Celem seminarium jest zebranie materiałów do pracy magisterskiej i ich opracowanie. 1. przepływ energii przez ekosystem Wisły: całoroczne, comiesięczne pobieranie próbek na warszawskim odcinku Wisły: produkcja pierwotna i zużycie tlenu w kolumnie wody i w plaży pod wodą (całkowite, biotyczne i abiotyczne), zużycie tlenu przez plażę mokra i suchą (całkowite, biotyczne i abiotyczne), laboratoryjne opracowanie pobranych próbek, zestawienia tabelaryczne i graficzne wyników. 2. konkurencja wewnątrzgatunkowa w populacjach zwierząt: zaplanowanie, prowadzenie eksperymentu laboratoryjnego dotyczącego konkurencji wewnątrzpopulacyjnej o pokarm. 3. możliwa jest realizacja tematu zaproponowanego przez słuchacza seminarium, pod warunkiem możliwości kompetencyjnych i technicznych. | |
Pełny opis: |
Ponieważ prace terenowe i laboratoryjne mają charakter długoterminowy, zamykający się w cyklu rocznym, opis zajęć dla semestru letniego i zimowego są tożsame: Rok I: Wisła: comiesięczne, całoroczne pobieranie materiałów w terenie, a po 24 godzinach prowadzenie analiz w laboratorium. Prace terenowe prowadzone są bez względu na pogodę i porę roku. opracowanie zebranych wyników w formie tabelarycznej i graficznej. Zbieranie i analiza literatury związanej z tematem pracy. Konkurencja: zaplanowanie i przeprowadzenie eksperymentu laboratoryjnego nad wpływem konkurencji o pokarm na zróżnicowanie wielkości osobników w populacji. Prowadzenie eksperymentu wymaga: kontrolo stanu hodowli i karmienia zwierząt (co 2-4 dni), ważenia zwierząt (co 4-5 dni) prze około 400 dni (również w weekendy,święta , wakacje itp.) Zbieranie i analiza literatury dotyczącej tematu. Pisanie prac naukowych: zapoznanie się z zasadami przygotowania i pisania prac naukowych, zawartość poszczególnych rozdziałów, spis źródeł, rysunki i tabele itd. Rok II: Wisła i Konkurencja: statystyczna analiza wyników badań przeprowadzonych na Roku I; porównanie otrzymanych wyników z danymi literaturowymi; przygotowanie pracy magisterskiej; obrona pracy magisterskiej przygotowanie prezentacji wyników pracy na seminarium instytutowe. | |
Literatura: |
Weiner J. 2005 - Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych: przewodnik praktyczny - Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa 156 pp (również wydania starsze i nowsze) CargillM., O’Connor P. 2009 - Writing Scientific Research Articles: Strategy and Steps - Blackwell Publishing, Chichester, West Sussex, UK, 173 pp https://www.colby.edu/biology/BI17x/writing_papers.html Begon M., Mortimer M., Thompson D. J. 1999- Ekologia populacji. Studihttps://usosweb.uksw.edu.pl/img/wrnode-plus.gifum porównawcze zwierząt i roslin - Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 362 pp Kajak Z., 1998 – Hydrobiologia – Limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych – Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 355 pp. Kleiber M., 1967 – Ogień życia. Zarys bioenergetyki zwierząt – Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 456 pp. Klekowski R.Z., Opaliński K.W. 1993 - Metabolizm energetyczny. w: Bioenergetyka ekologiczna zwierząt zmiennocieplnych. R.Z.Klekowski, Z. Fisher (Red) - Polska Akademia Nauk, 35-82. Lampert W., Sommer U. 2001 - Ekologia wód śródlądowych - Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Mikulski J. S., 1982 – Biologia wód śródlądowych – Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 491 pp. Opaliński K.W. 2011 - O Wiśle i piasku - Wiadomości Ekologiczne, 57(2):49-61. Stańczykowska A. 1997 - Ekologia naszych wód. - WSiP, Warszawa. Wiszniewski J. 1933 - O życiu w wilgotnych piaskach – Warszawa, 7 pp. Żmudziński L. 2002 - Słownik hydrobiologiczny: terminy, pojęcia, interpretacje – PWN, Warszawa, 287 pp | |
Wymagania wstępne: |
Zamiłowanie do prac terenowych i laboratoryjnych, umiejętność pracy w laboratorium, dyspozycyjność. Wysokie oceny (5 lub 4,5) z Biologii, Ekologii, Zoologii i Hydrologii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 5 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Ponieważ prace terenowe i laboratoryjne mają charakter długoterminowy, zamykający się w cyklu rocznym, opis zajęć dla semestru letniego i zimowego są tożsame: Celem seminarium jest zebranie materiałów do pracy magisterskiej i ich opracowanie. 1. przepływ energii przez ekosystem Wisły: całoroczne, comiesięczne pobieranie próbek na warszawskim odcinku Wisły: produkcja pierwotna i zużycie tlenu w kolumnie wody i w plaży pod wodą (całkowite, biotyczne i abiotyczne), zużycie tlenu przez plażę mokra i suchą (całkowite, biotyczne i abiotyczne), laboratoryjne opracowanie pobranych próbek, zestawienia tabelaryczne i graficzne wyników. 2. konkurencja wewnątrzgatunkowa w populacjach zwierząt: zaplanowanie, prowadzenie eksperymentu laboratoryjnego dotyczącego konkurencji wewnątrzpopulacyjnej o pokarm. 3. możliwa jest realizacja tematu zaproponowanego przez słuchacza seminarium, pod warunkiem możliwości kompetencyjnych i technicznych. | |
Pełny opis: |
Ponieważ prace terenowe i laboratoryjne mają charakter długoterminowy, zamykający się w cyklu rocznym, opis zajęć dla semestru letniego i zimowego są tożsame: Rok I: Wisła: comiesięczne, całoroczne pobieranie materiałów w terenie, a po 24 godzinach prowadzenie analiz w laboratorium. Prace terenowe prowadzone są bez względu na pogodę i porę roku. opracowanie zebranych wyników w formie tabelarycznej i graficznej. Zbieranie i analiza literatury związanej z tematem pracy. Konkurencja: zaplanowanie i przeprowadzenie eksperymentu laboratoryjnego nad wpływem konkurencji o pokarm na zróżnicowanie wielkości osobników w populacji. Prowadzenie eksperymentu wymaga: kontrolo stanu hodowli i karmienia zwierząt (co 2-4 dni), ważenia zwierząt (co 4-5 dni) prze około 400 dni (również w weekendy,święta , wakacje itp.) Zbieranie i analiza literatury dotyczącej tematu. Pisanie prac naukowych: zapoznanie się z zasadami przygotowania i pisania prac naukowych, zawartość poszczególnych rozdziałów, spis źródeł, rysunki i tabele itd. Rok II: Wisła i Konkurencja: statystyczna analiza wyników badań przeprowadzonych na Roku I; porównanie otrzymanych wyników z danymi literaturowymi; przygotowanie pracy magisterskiej; obrona pracy magisterskiej przygotowanie prezentacji wyników pracy na seminarium instytutowe. | |
Literatura: |
Weiner J. 2005 - Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych: przewodnik praktyczny - Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa 156 pp (również wydania starsze i nowsze) CargillM., O’Connor P. 2009 - Writing Scientific Research Articles: Strategy and Steps - Blackwell Publishing, Chichester, West Sussex, UK, 173 pp https://www.colby.edu/biology/BI17x/writing_papers.html Begon M., Mortimer M., Thompson D. J. 1999- Ekologia populacji. Studihttps://usosweb.uksw.edu.pl/img/wrnode-plus.gifum porównawcze zwierząt i roslin - Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 362 pp Kajak Z., 1998 – Hydrobiologia – Limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych – Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 355 pp. Kleiber M., 1967 – Ogień życia. Zarys bioenergetyki zwierząt – Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 456 pp. Klekowski R.Z., Opaliński K.W. 1993 - Metabolizm energetyczny. w: Bioenergetyka ekologiczna zwierząt zmiennocieplnych. R.Z.Klekowski, Z. Fisher (Red) - Polska Akademia Nauk, 35-82. Lampert W., Sommer U. 2001 - Ekologia wód śródlądowych - Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Mikulski J. S., 1982 – Biologia wód śródlądowych – Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 491 pp. Opaliński K.W. 2011 - O Wiśle i piasku - Wiadomości Ekologiczne, 57(2):49-61. Stańczykowska A. 1997 - Ekologia naszych wód. - WSiP, Warszawa. Wiszniewski J. 1933 - O życiu w wilgotnych piaskach – Warszawa, 7 pp. Żmudziński L. 2002 - Słownik hydrobiologiczny: terminy, pojęcia, interpretacje – PWN, Warszawa, 287 pp | |
Wymagania wstępne: |
Zamiłowanie do prac terenowych i laboratoryjnych, umiejętność pracy w laboratorium, dyspozycyjność. Wysokie oceny (5 lub 4,5) z Biologii, Ekologii, Zoologii i Hydrologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.