Seminarium magisterskie: Ekologiczna antropologia kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-SMEA |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie: Ekologiczna antropologia kulturowa |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Seminaria magisterskie dla Ochrony Środowiska POLITYKA |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W02 OB2_W11 OB2_U04 OB2_U08 OB2_U14 OB2_K07 OB2_K08 OB2_K09 |
Skrócony opis: |
W ramach seminarium podejmowane są projekty magisterskie, których tematyka dotyczy wzajemnego oddziaływania natury i kultury. Preferowane są te tematy, które podejmują zagadnienia związane z wpływem religii na relacje człowieka do przyrody. W ramach seminarium powstają także prace dyplomowe, których tematyka oscyluje wokół takich zagadnień, jak zasada zrównoważonego rozwoju, Cele Milenijne, Cele Zrównoważonego Rozwoju oraz wpływ poszczególnych gatunków zwierząt i roślin na kształt ludzkiej cywilizacji. Celem seminarium jest nauczenie studenta stosowania zasad metodyki pisarstwa naukowego oraz merytorycznego opracowywania tytułowej problematyki pracy magisterskiej. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Semestr pierwszy (30 godz.) 1. Podstawowe informacje na temat tematyki seminarium magisterskiego 2. Informacje na temat metodologii pracy naukowej 3. Treść i zakres pojęcia „kultura” 4. Podstawowe pojęcia dotyczące kultury 5. Anropologia, kultura i environmentalizm 6. Kultura i ekologia 7. Enviromentalizm i różnorodność kulturowa Semestr drugi (30 godz.) Wybrane koncepcje rozwoju i badań kultury 1. Ewolucjonizm 2. Dyfuzjonizm 3. Funkcjonalizm 4. Holizm 5. Kierunek etnopsychologiczny 6. Strukturalizm 7. Neoewolucjonizm 8. Antropologia kognitywna 9. Antropologia symboliczna 10-15. Prezentacja projektów magisterskich |
Literatura: |
BARNARD A., Antropologia. Zarys teorii i historii, PIW: Warszawa 2006. CAMPBELL B. G., Ekologia człowieka: historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych, tłum. z ang. M. A. Bitner, PWN: Warszawa 1995. CHMIELEWSKI P., Kultura i ewolucja, PWN: Warszawa 1988. GAJDA J., Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, cz. 1, Wydawnictwo Adam Marszałek: Toruń 2003. KRAWCZAK E., Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wydawnictwo UMCS: Lublin 2003. MILTON K., Environmentalism and Cultural Theory. Exploring the role of anthropology in environmental discourse, Routledge: London - New York 1999. NOWICKA E., Świat człowieka - świat kultury, PWN: Warszawa 2004. PALUCH A. K., Mistrzowie antropologii społecznej, PWN: Warszawa 1990. TOWNSEND P. K., Environmental Anthropology, From Pigs to Policies, Waveland Press: Prospects Hights 2000. TYLOR E. B., Antropologia: wstęp do badań człowieka i cywilizacji, tłm. z ang. Aleksandra Bąkowska, Pro Filia: Cieszyn 1997. WAGNER R., Wynalezienie kultury, [w:] M. KEMPNY (red.), E. NOWICKA (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, PWN: Warszawa 2003, ss. 59-72. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: Student zna rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka; zna i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; Student opisuje problemy zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju. UMIEJĘTNOŚCI: Student, w oparciu o logiczne przesłanki, stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych; Student korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim). KOMPETENCJE: Student wykazuje zrozumienie dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. Student jest otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach. ECTS: udział w seminarium magisterskim - 60 godzin lektura literatury do pracy magisterskiej - 120 godzin pisanie pracy magisterskiej - 50 godzin konsultacje z prowadzącym zajęcia - 10 godzin SUMA GODZIN 240 [240 : 60 = 4] |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA: Ocena 2 (ndst): student nie zna roli i znaczenia środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka; nie zna i nie rozumie też związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; ponadto nie potrafi opisać zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju. Ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka; podobnie w ograniczonym stopniu zna i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; ponadto poprawnie opisuje tylko niektóre problemy zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju. Ocena 4 (db): student zna rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka; zna i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; ponadto właściwie opisuje problemy zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju. Ocena 5 (bdb): student doskonale zna rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka, doskonale też zna i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; ponadto znakomicie opisuje problemy zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju. UMIEJĘTNOŚCI: Ocena 2 (ndst): student nie stawia poprawnych, opartych na logicznych przesłankach, hipotez dotyczących przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych; nie korzysta nawet na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim). Ocena 3 (dst): student w dostatecznym stopniu stawia, oparte na logicznych przesłankach, poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych; ponadto w dostatecznym stopniu korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim). Ocena 4 (db): student właściwie stawia, oparte na logicznych przesłankach, poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych; ponadto dobrze korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim). Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze stawia, oparte na logicznych przesłankach, poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych; ponadto biegle korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim). KOMPETENCJE: Ocena 2 (ndst): student nie wykazuje zrozumienia dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; nie jest też otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach. Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu wykazuje zrozumienie dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; jest otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach. Ocena 4 (db): student wykazuje zrozumienie dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; często jest otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach. Ocena 5 (bdb): student wykazuje zrozumienie dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; jest ponadto bardzo otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach. METODY OCENY: Ocena poszczególnych uczestników seminarium jest uzależniona od etapu studiów: PIERWSZY SEMESTR WYMAGANIA: 1) wypracowanie tytułu pracy; 2) wypracowanie wstępnej struktury pracy; 2) zebranie literatury z zakresu przygotowywanej pracy; 3) przedstawienie jednego rozdziału pracy magisterskiej. OCENA: Ocena na podstawie przedstawionego przez studenta jednego pełnego rozdziału pracy magisterskiej oraz jego zaangażowania w zbieranie literatury i wypracowanie struktury przygotowywanej pracy magisterskiej. DRUGI SEMESTR WYMAGANIA: 1) przedstawienie drugiego pełnego rozdziału pracy magisterskiej; 2) poszerzanie literatury z zakresu przygotowywanej pracy. OCENA: Ocena na podstawie przedstawionego przez studenta rozdziału pracy magisterskiej oraz jego zaangażowania w zbieranie literatury i pisanie pracy. TRZECI SEMESTR WYMAGANIA: 1) przedstawienie trzeciego pełnego rozdziału pracy magisterskiej (do Świąt Wielkanocnych); 2) przedstawienie pełnej pracy (wraz ze Wstępem, Zakończeniem i Bibliografią) – na pierwszych zajęciach po tzw. długim weekendzie majowym. OCENA: Ocena na podstawie całej pracy przedstawionej przez studenta oraz jego zaangażowania w jej przygotowanie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 7 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Sadowski | |
Prowadzący grup: | Dominika Dzwonkowska, Ryszard Sadowski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0c8adf29d7fc453aa3ac1c1a0fd1ef76%40thread.tacv2/conversations?groupId=77f2bf42-5361-4f00-9eac-04c24151338d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywają się za pośrednictwem platformy MS Teams, kod dostępu do zajęć to: dnbiuj9. W ramach seminarium podejmowane są projekty magisterskie, których tematyka dotyczy wzajemnego oddziaływania natury i kultury. Preferowane są te tematy, które podejmują zagadnienia związane z wpływem religii na relacje człowieka do przyrody. W ramach seminarium powstają także prace dyplomowe, których tematyka oscyluje wokół takich zagadnień, jak zasada zrównoważonego rozwoju, Cele Milenijne, Cele Zrównoważonego Rozwoju oraz wpływ poszczególnych gatunków zwierząt i roślin na kształt ludzkiej cywilizacji. Celem seminarium jest nauczenie studenta stosowania zasad metodyki pisarstwa naukowego oraz merytorycznego opracowywania tytułowej problematyki pracy magisterskiej. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Semestr pierwszy (30 godz.) 1. Podstawowe informacje na temat tematyki seminarium magisterskiego 2. Informacje na temat metodologii pracy naukowej 3. Treść i zakres pojęcia „kultura” 4. Podstawowe pojęcia dotyczące kultury 5. Anropologia, kultura i environmentalizm 6. Kultura i ekologia 7. Enviromentalizm i różnorodność kulturowa Semestr drugi (30 godz.) Wybrane koncepcje rozwoju i badań kultury 1. Ewolucjonizm 2. Dyfuzjonizm 3. Funkcjonalizm 4. Holizm 5. Kierunek etnopsychologiczny 6. Strukturalizm 7. Neoewolucjonizm 8. Antropologia kognitywna 9. Antropologia symboliczna 10-15. Prezentacja projektów magisterskich |
|
Literatura: |
BARNARD A., Antropologia. Zarys teorii i historii, PIW: Warszawa 2006. CAMPBELL B. G., Ekologia człowieka: historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych, tłum. z ang. M. A. Bitner, PWN: Warszawa 1995. CHMIELEWSKI P., Kultura i ewolucja, PWN: Warszawa 1988. GAJDA J., Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, cz. 1, Wydawnictwo Adam Marszałek: Toruń 2003. KRAWCZAK E., Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wydawnictwo UMCS: Lublin 2003. MILTON K., Environmentalism and Cultural Theory. Exploring the role of anthropology in environmental discourse, Routledge: London - New York 1999. NOWICKA E., Świat człowieka - świat kultury, PWN: Warszawa 2004. PALUCH A. K., Mistrzowie antropologii społecznej, PWN: Warszawa 1990. TOWNSEND P. K., Environmental Anthropology, From Pigs to Policies, Waveland Press: Prospects Hights 2000. TYLOR E. B., Antropologia: wstęp do badań człowieka i cywilizacji, tłm. z ang. Aleksandra Bąkowska, Pro Filia: Cieszyn 1997. WAGNER R., Wynalezienie kultury, [w:] M. KEMPNY (red.), E. NOWICKA (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, PWN: Warszawa 2003, ss. 59-72. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Sadowski | |
Prowadzący grup: | Dominika Dzwonkowska, Ryszard Sadowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
W ramach seminarium podejmowane są projekty magisterskie, których tematyka dotyczy wzajemnego oddziaływania natury i kultury. Preferowane są te tematy, które podejmują zagadnienia związane z wpływem religii na relacje człowieka do przyrody. W ramach seminarium powstają także prace dyplomowe, których tematyka oscyluje wokół takich zagadnień, jak zasada zrównoważonego rozwoju, Cele Milenijne, Cele Zrównoważonego Rozwoju oraz wpływ poszczególnych gatunków zwierząt i roślin na kształt ludzkiej cywilizacji. Celem seminarium jest nauczenie studenta stosowania zasad metodyki pisarstwa naukowego oraz merytorycznego opracowywania tytułowej problematyki pracy magisterskiej. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Semestr pierwszy (30 godz.) 1. Podstawowe informacje na temat tematyki seminarium magisterskiego 2. Informacje na temat metodologii pracy naukowej 3. Treść i zakres pojęcia „kultura” 4. Podstawowe pojęcia dotyczące kultury 5. Anropologia, kultura i environmentalizm 6. Kultura i ekologia 7. Enviromentalizm i różnorodność kulturowa Semestr drugi (30 godz.) Wybrane koncepcje rozwoju i badań kultury 1. Ewolucjonizm 2. Dyfuzjonizm 3. Funkcjonalizm 4. Holizm 5. Kierunek etnopsychologiczny 6. Strukturalizm 7. Neoewolucjonizm 8. Antropologia kognitywna 9. Antropologia symboliczna 10-15. Prezentacja projektów magisterskich |
|
Literatura: |
BARNARD A., Antropologia. Zarys teorii i historii, PIW: Warszawa 2006. CAMPBELL B. G., Ekologia człowieka: historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych, tłum. z ang. M. A. Bitner, PWN: Warszawa 1995. CHMIELEWSKI P., Kultura i ewolucja, PWN: Warszawa 1988. GAJDA J., Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, cz. 1, Wydawnictwo Adam Marszałek: Toruń 2003. KRAWCZAK E., Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wydawnictwo UMCS: Lublin 2003. MILTON K., Environmentalism and Cultural Theory. Exploring the role of anthropology in environmental discourse, Routledge: London - New York 1999. NOWICKA E., Świat człowieka - świat kultury, PWN: Warszawa 2004. PALUCH A. K., Mistrzowie antropologii społecznej, PWN: Warszawa 1990. TOWNSEND P. K., Environmental Anthropology, From Pigs to Policies, Waveland Press: Prospects Hights 2000. TYLOR E. B., Antropologia: wstęp do badań człowieka i cywilizacji, tłm. z ang. Aleksandra Bąkowska, Pro Filia: Cieszyn 1997. WAGNER R., Wynalezienie kultury, [w:] M. KEMPNY (red.), E. NOWICKA (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, PWN: Warszawa 2003, ss. 59-72. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN SEM
SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 7 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Sadowski | |
Prowadzący grup: | Dominika Dzwonkowska, Ryszard Sadowski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0c8adf29d7fc453aa3ac1c1a0fd1ef76%40thread.tacv2/conversations?groupId=77f2bf42-5361-4f00-9eac-04c24151338d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywają się za pośrednictwem platformy MS Teams, kod dostępu do zajęć to: dnbiuj9. W ramach seminarium podejmowane są projekty magisterskie, których tematyka dotyczy wzajemnego oddziaływania natury i kultury. Preferowane są te tematy, które podejmują zagadnienia związane z wpływem religii na relacje człowieka do przyrody. W ramach seminarium powstają także prace dyplomowe, których tematyka oscyluje wokół takich zagadnień, jak zasada zrównoważonego rozwoju, Cele Milenijne, Cele Zrównoważonego Rozwoju oraz wpływ poszczególnych gatunków zwierząt i roślin na kształt ludzkiej cywilizacji. Celem seminarium jest nauczenie studenta stosowania zasad metodyki pisarstwa naukowego oraz merytorycznego opracowywania tytułowej problematyki pracy magisterskiej. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Semestr pierwszy (30 godz.) 1. Podstawowe informacje na temat tematyki seminarium magisterskiego 2. Informacje na temat metodologii pracy naukowej 3. Treść i zakres pojęcia „kultura” 4. Podstawowe pojęcia dotyczące kultury 5. Anropologia, kultura i environmentalizm 6. Kultura i ekologia 7. Enviromentalizm i różnorodność kulturowa Semestr drugi (30 godz.) Wybrane koncepcje rozwoju i badań kultury 1. Ewolucjonizm 2. Dyfuzjonizm 3. Funkcjonalizm 4. Holizm 5. Kierunek etnopsychologiczny 6. Strukturalizm 7. Neoewolucjonizm 8. Antropologia kognitywna 9. Antropologia symboliczna 10-15. Prezentacja projektów magisterskich |
|
Literatura: |
BARNARD A., Antropologia. Zarys teorii i historii, PIW: Warszawa 2006. CAMPBELL B. G., Ekologia człowieka: historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych, tłum. z ang. M. A. Bitner, PWN: Warszawa 1995. CHMIELEWSKI P., Kultura i ewolucja, PWN: Warszawa 1988. GAJDA J., Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, cz. 1, Wydawnictwo Adam Marszałek: Toruń 2003. KRAWCZAK E., Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wydawnictwo UMCS: Lublin 2003. MILTON K., Environmentalism and Cultural Theory. Exploring the role of anthropology in environmental discourse, Routledge: London - New York 1999. NOWICKA E., Świat człowieka - świat kultury, PWN: Warszawa 2004. PALUCH A. K., Mistrzowie antropologii społecznej, PWN: Warszawa 1990. TOWNSEND P. K., Environmental Anthropology, From Pigs to Policies, Waveland Press: Prospects Hights 2000. TYLOR E. B., Antropologia: wstęp do badań człowieka i cywilizacji, tłm. z ang. Aleksandra Bąkowska, Pro Filia: Cieszyn 1997. WAGNER R., Wynalezienie kultury, [w:] M. KEMPNY (red.), E. NOWICKA (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, PWN: Warszawa 2003, ss. 59-72. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Sadowski | |
Prowadzący grup: | Dominika Dzwonkowska, Ryszard Sadowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
W ramach seminarium podejmowane są projekty magisterskie, których tematyka dotyczy wzajemnego oddziaływania natury i kultury. Preferowane są te tematy, które podejmują zagadnienia związane z wpływem religii na relacje człowieka do przyrody. W ramach seminarium powstają także prace dyplomowe, których tematyka oscyluje wokół takich zagadnień, jak zasada zrównoważonego rozwoju, Cele Milenijne, Cele Zrównoważonego Rozwoju oraz wpływ poszczególnych gatunków zwierząt i roślin na kształt ludzkiej cywilizacji. Celem seminarium jest nauczenie studenta stosowania zasad metodyki pisarstwa naukowego oraz merytorycznego opracowywania tytułowej problematyki pracy magisterskiej. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Semestr pierwszy (30 godz.) 1. Podstawowe informacje na temat tematyki seminarium magisterskiego 2. Informacje na temat metodologii pracy naukowej 3. Treść i zakres pojęcia „kultura” 4. Podstawowe pojęcia dotyczące kultury 5. Anropologia, kultura i environmentalizm 6. Kultura i ekologia 7. Enviromentalizm i różnorodność kulturowa Semestr drugi (30 godz.) Wybrane koncepcje rozwoju i badań kultury 1. Ewolucjonizm 2. Dyfuzjonizm 3. Funkcjonalizm 4. Holizm 5. Kierunek etnopsychologiczny 6. Strukturalizm 7. Neoewolucjonizm 8. Antropologia kognitywna 9. Antropologia symboliczna 10-15. Prezentacja projektów magisterskich |
|
Literatura: |
BARNARD A., Antropologia. Zarys teorii i historii, PIW: Warszawa 2006. CAMPBELL B. G., Ekologia człowieka: historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych, tłum. z ang. M. A. Bitner, PWN: Warszawa 1995. CHMIELEWSKI P., Kultura i ewolucja, PWN: Warszawa 1988. GAJDA J., Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, cz. 1, Wydawnictwo Adam Marszałek: Toruń 2003. KRAWCZAK E., Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wydawnictwo UMCS: Lublin 2003. MILTON K., Environmentalism and Cultural Theory. Exploring the role of anthropology in environmental discourse, Routledge: London - New York 1999. NOWICKA E., Świat człowieka - świat kultury, PWN: Warszawa 2004. PALUCH A. K., Mistrzowie antropologii społecznej, PWN: Warszawa 1990. TOWNSEND P. K., Environmental Anthropology, From Pigs to Policies, Waveland Press: Prospects Hights 2000. TYLOR E. B., Antropologia: wstęp do badań człowieka i cywilizacji, tłm. z ang. Aleksandra Bąkowska, Pro Filia: Cieszyn 1997. WAGNER R., Wynalezienie kultury, [w:] M. KEMPNY (red.), E. NOWICKA (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, PWN: Warszawa 2003, ss. 59-72. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN SEM_MGR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 20 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Dzwonkowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Dzwonkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium magisterskie - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Dzwonkowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Dzwonkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
W ramach seminarium podejmowane są projekty magisterskie, których tematyka dotyczy wzajemnego oddziaływania natury i kultury. Preferowane są te tematy, które podejmują zagadnienia związane z wpływem religii na relacje człowieka do przyrody. W ramach seminarium powstają także prace dyplomowe, których tematyka oscyluje wokół takich zagadnień, jak zasada zrównoważonego rozwoju, Cele Milenijne, Cele Zrównoważonego Rozwoju oraz wpływ poszczególnych gatunków zwierząt i roślin na kształt ludzkiej cywilizacji. Celem seminarium jest nauczenie studenta stosowania zasad metodyki pisarstwa naukowego oraz merytorycznego opracowywania tytułowej problematyki pracy magisterskiej. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Semestr pierwszy (30 godz.) 1. Podstawowe informacje na temat tematyki seminarium magisterskiego 2. Informacje na temat metodologii pracy naukowej 3. Treść i zakres pojęcia „kultura” 4. Podstawowe pojęcia dotyczące kultury 5. Anropologia, kultura i environmentalizm 6. Kultura i ekologia 7. Enviromentalizm i różnorodność kulturowa Semestr drugi (30 godz.) Wybrane koncepcje rozwoju i badań kultury 1. Ewolucjonizm 2. Dyfuzjonizm 3. Funkcjonalizm 4. Holizm 5. Kierunek etnopsychologiczny 6. Strukturalizm 7. Neoewolucjonizm 8. Antropologia kognitywna 9. Antropologia symboliczna 10-15. Prezentacja projektów magisterskich |
|
Literatura: |
BARNARD A., Antropologia. Zarys teorii i historii, PIW: Warszawa 2006. CAMPBELL B. G., Ekologia człowieka: historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych, tłum. z ang. M. A. Bitner, PWN: Warszawa 1995. CHMIELEWSKI P., Kultura i ewolucja, PWN: Warszawa 1988. GAJDA J., Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, cz. 1, Wydawnictwo Adam Marszałek: Toruń 2003. KRAWCZAK E., Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wydawnictwo UMCS: Lublin 2003. MILTON K., Environmentalism and Cultural Theory. Exploring the role of anthropology in environmental discourse, Routledge: London - New York 1999. NOWICKA E., Świat człowieka - świat kultury, PWN: Warszawa 2004. PALUCH A. K., Mistrzowie antropologii społecznej, PWN: Warszawa 1990. TOWNSEND P. K., Environmental Anthropology, From Pigs to Policies, Waveland Press: Prospects Hights 2000. TYLOR E. B., Antropologia: wstęp do badań człowieka i cywilizacji, tłm. z ang. Aleksandra Bąkowska, Pro Filia: Cieszyn 1997. WAGNER R., Wynalezienie kultury, [w:] M. KEMPNY (red.), E. NOWICKA (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, PWN: Warszawa 2003, ss. 59-72. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.