Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

History of Aesthetics of Nature

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-OB-STIBRALHist-ER
Kod Erasmus / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: History of Aesthetics of Nature
Jednostka: Instytut Ekologii i Bioetyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

OB2_W09

OB2_W12

OB2_U01

OB2_U09


Skrócony opis:

The course is focused on a history of the changes of aesthetic attitude and appreciation of nature. At the end of this course students should be able to understand main changes in the history of aesthetic appreciation of nature and to explain differences among appreciation of natural individual objects, places and landscape, also between rural and wild landscape; to explain main aesthetic concepts connected with appreciation of nature as Beauty, Sublime and Picturesque; to interpret connections between aesthetic appreciation of nature and environmental thinking.

Pełny opis:

Course content

1. Introduction. Basic concepts and approaches, methodology.

2. Aesthetic appreciation of nature in antiquity - individual natural object, place: locus amoenus, origin of the "arcadian landscape". Philosophy and aesthetics of nature.

3. Middle age - Beauty of nature in the work of medieval philosophy and aesthetics.

4. Renaissance - origins of the concept of landscape. First tours and aesthetic liking of nature. Renaissance painting and landscape. An Arcadian landscape.

5. 17th century - Landscape painting and the changing aesthetic attitude towards nature: Dutch landscape painting, classical landscape (Claude Lorrain, Poussin), Baroque period in the Central Europe.

6. British aesthetics of the 18th century: Roots of the philosophical reflection of the aesthetic appreciation of nature - Lord of Shaftesbury. Appreciation of the untamed nature. British aesthetics and the Beauty and Sublime of the natural object (E. Burke).

7. The picturesque tours and concept of the Picturesque (Gilpin, Price), Origin of the tourism.

8. France: J.-J. Rousseau. Origin of appreciation of wilderness.

9. German region: Aesthetics of nature - J. G. Sulzer. I. Kant: Critique of Judgement.

10. New aesthetic appreciation of mountains in the 18th century – its origins nad consequences

11. Beauties of nature and Romanticism. Aesthetic liking of nature and first protection of nature.

12. "The fall" of aesthetics of nature in philosophy. Nature and art in the 19th century. Aesthetics of nature in the 19th century thinking.

13. Aesthetic appreciation of nature and Far East.

14. 20th century aesthetics: lack of an interest in the 50th and new wave of interest in the last decades in the aesthetics and art. Environmental aesthetics (Hepburn, Carlson, Berleant).

15. Conclusion, discussion

Literatura:

1. Addison, J., Steele, R., and others: The Spectator III (ed. G. Smith). London-N.Y. 1967, s. 276-309, No. 411-421.

2. Adorno, T. W. F.: Teoria estetyczna. Warszawa: PWN 1994

3. Andrews, M.: The Search for the Picturesque. Landscape Aesthetics and Tourism in Britain, 1760-1800. Stanford: Stanford UP 1989

4. Andrews, M.: Landscape and Western Art. Oxford: Oxford: Oxford University Press, 1999

5. Budd, M.: Delight in the natural World: Kant on the Aesthetics Appreciation of Nature. Part I: Natural Beauty, v: British Journal of Aesthetics 1/1998, pp. 1-18.

6. CARLSON, Allen. Aesthetics and the environment :the appreciation of nature, art and architecture. 1st pub. London: Routledge, 2000. xxi, 247 s. ISBN 0-415-20683-9.

7. Gerhardi, G. C.: Hortus Clausus: Funktionen der Landschaft bei Jean-Jacques Rousseau. v: Zeitschrift für Ästhetik und Allgemeine Kunstwissenschaft. 1/1983, pp. 34 – 61.

8. Gilpin, W.: Observations on the river Wye, and several parts of South Wales, etc., relative chiefly to picturesque beauty; made in the summer of the year 1770. Reprint Richmond 1973

9. Gilpin, W.: Forest Scenery (ed., intr. F. G. Heath). London: Sampson Low 1879

10. Heringman, N.: Romantic Rocks, Aesthetic Geology. Ithaca and London 2004

11. Kant, I.: Critique of Judgement. Oxford: Oxford University Press, 2007

12. Nicolson, M. H.: Mountain Gloom, Mountain Glory. The Development of the Aesthetics of the Infinite. New York: W. W. Norton 1959

13. SHAFTESBURY, Anthony Ashley Cooper. Characteristics of men, manners, opinions, times. Edited by Lawrence E. Klein. 1st publ. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.

14. Stibral, K.: The beauty of nature: The end of beauty's connection with proportionality and usefullness in modern aesthetics, v: Szabó, P., Hédl, R. (Eds.): Human nature. Studies in Historical Ecology and Environ. History. Brno : Institute of Botany of the ASCR 2008, pp. 46-51.

15. Sulzer, J. G.: Unterredung über die Schönheit der Natur. (Reprint vyd. z r. 1770) Frankfurt am Main 1971.

16. Woźniakowski, J.: Die Wildnis: zur Deutungsgeschichte d. Berges in der europeischen Neuzeit. Frankfurt a. Main 1987

17. Woźniakowski J.: Góry niewzruszone. O różnych wyobrażeniach przyrody w dziejach nowożytnej kultury europejskiej. Warszawa 1974.

Metody i kryteria oceniania:

Written exam and essay

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)