Environmental Law
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-SUEL | Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Environmental Law | ||
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii | ||
Grupy: |
Sustainability Studies - Philosophical Aspects of Sustainability Zajęcia w językach obcych w Instytucie Ekologii i Bioetyki |
||
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=21818 | ||
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | angielski | ||
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W03 OB2_W04 OB2_W07 OB2_W09 OB2_W12 OB2_U01 OB2_U07 OB2_U09 OB2_U10 OB2_K02 OB2_K03 |
||
Skrócony opis: |
Kurs wprowadzający do prawa ochrony środowiska poszerzony o zagadnienia dotyczące prawodawstwa UE, prawa międzynarodowego i prawa krajowego. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na podstawowe zasady, instytucje i mechanizm ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. |
||
Pełny opis: |
Prawo ochrony środowiska kształtowane jest przez regulacje pochodzące z różnych obszarów (np. Wolny handel). Regulacje prawne i działania prawne są wspierane i legitymizowane przez prawo międzynarodowe, prawo europejskie i prawo krajowe. Kluczowe kwestie, przedstawione na wykładzie, to: - źródła prawa ochrony środowiska: międzynarodowe, europejskie, krajowe - ogólne zasady prawa ochrony środowiska - wybrane obszary regulacji: ochrona przyrody, wpływ na środowisko oceny, ochrona przed zanieczyszczeniem, ochrona powietrza, woda ochrona i gospodarka wodna, zmiany klimatu - odpowiedzialność za naruszenie prawa ochrony środowiska. |
||
Literatura: |
literatura Konwencja o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, sporządzona w Espoo dnia 25 lutego 1991 r. Konwencja bazylejska o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, sporządzona w Bazylei dnia 22 marca 1989 r. Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzona w Nowym Jorku dnia 9 maja 1992 r. Konwencja o różnorodności biologicznej, sporządzona w Rio de Janeiro dnia 5 czerwca 1992 r. Konwencja o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, sporządzona w Aarhus dnia 25 czerwca 1998 r. (Dz.U. 2003 nr 78 poz. 706) J. Ciechanowicz-McLean, Międzynarodowe prawo ochrony środowiska, lexisNexis 2001 M.M. Kenig-Witkowska, Międzynarodowe prawo środowiska. Wybrane zagadnienia systemowe, Warszawa 2011 |
||
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
A. Wiedza 1.Student wyjaśnia terminologię i dane z zakresu zrównoważonego rozwoju, prawa ochrony środowiska i ochrony przyrody, rozumie znaczenie poszczególnych źródeł ochrony środowiska 2. Student identyfikuje instrumenty międzynarodowego, europejskiego, polskiego prawa ochrony środowiska i otoczenia instytucjonalnego. B. Umiejętności 3.Student potrafi konstruować wnioski z przedstawionych mu faktów i koncepcji dotyczących prawa ochrony środowiska. 4.Student interpretuje akty prawne i na ich podstawie wyciąga prawidłowe wnioski (bada akty prawne, znajduje niezbędne akty prawne). C. Kompetencje społeczne 5. Student potrafi pracować w grupie, jest krytycznie zainteresowany i otwarty na innowacyjne osiągnięcia w zakresie prawa ochrony środowiska (przyczynianie się do lepszego środowiska i oszczędzania różnorodności biologicznej) Opis ECTS: Wykładowcy: 30 Konsultacja 20 Samokształcenie: 50 Nauka do egzaminu: 50 Łącznie: 150 (6 x 25) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny egzamin Ocena niedostateczna A 1. Student nie wyjaśnia terminologii i zasad z zakresu zrównoważonego rozwoju, prawa ochrony środowiska i ochrony przyrody, nie rozumie znaczenia poszczególnych źródeł ochrony środowiska. 2. Student nie identyfikuje instrumentów międzynarodowego, europejskiego, polskiego prawa ochrony środowiska i otoczenia instytucjonalnego. b 3.Student nie może wyciągać wniosków z przedstawionych mu faktów i koncepcji dotyczących prawa ochrony środowiska. 4.Student nie interpretuje aktów prawnych i na ich podstawie nie może podać prawidłowych wniosków (bada akty prawne, znajduje niezbędne czynności). do 5. Student nie jest w stanie pracować w grupie, jest krytycznie zainteresowany i nie jest otwarty na innowacyjne osiągnięcia w zakresie prawa ochrony środowiska (przyczynianie się do lepszego środowiska i oszczędzania różnorodności biologicznej). Ocena 3 A 1.Student wyjaśnia podstawową terminologię i zasady z zakresu zrównoważonego rozwoju, prawa ochrony środowiska i ochrony przyrody, ogólnie rozumie znaczenie poszczególnych źródeł ochrony środowiska. 2. Student identyfikuje podstawowe instrumenty międzynarodowego, europejskiego, polskiego prawa ochrony środowiska i otoczenia instytucjonalnego. b 3. Student potrafi konstruować podstawowe wnioski z przedstawionych mu faktów i pojęć z zakresu prawa ochrony środowiska. 4. Student interpretuje ogólnie akty prawne i na ich podstawie wyciąga podstawowe wnioski (bada akty prawne, znajduje niezbędne akty prawne). do 5. Student potrafi w pewnym stopniu pracować w grupie, jest mało krytycznie zainteresowany i otwarty na innowacyjne osiągnięcia w zakresie prawa ochrony środowiska (przyczynianie się do lepszego środowiska i oszczędzania różnorodności biologicznej). Stopień 4 A 1.Student w odpowiedni sposób wyjaśnia terminologię i zasady z zakresu zrównoważonego rozwoju, prawa ochrony środowiska i ochrony przyrody, dobrze rozumie znaczenie poszczególnych źródeł ochrony środowiska. 2.Student dobrze identyfikuje instrumenty międzynarodowego, europejskiego, polskiego prawa ochrony środowiska i otoczenia instytucjonalnego. b 3.Student potrafi konstruować właściwe wnioski z przedstawionych mu faktów i koncepcji dotyczących prawa ochrony środowiska. 4. Student dobrze interpretuje akty prawne i na ich podstawie wyciąga prawidłowe wnioski (bada akty prawne, znajduje niezbędne działania). 5. Student potrafi pracować w grupie, jest krytycznie zainteresowany i otwarty na innowacyjne osiągnięcia w zakresie prawa ochrony środowiska (przyczynianie się do lepszego środowiska i oszczędzania różnorodności biologicznej). Ocena 5 A 1.Student wyjaśnia bardzo dobrze terminologię i zasady z zakresu zrównoważonego rozwoju, prawa ochrony środowiska i ochrony przyrody, przedstawia dogłębne zrozumienie znaczenia poszczególnych źródeł ochrony środowiska. 2. Student bardzo dobrze identyfikuje instrumenty międzynarodowego, europejskiego, polskiego prawa ochrony środowiska i otoczenia instytucjonalnego. b 3. Student potrafi konstruować bardzo dobrze wnioski z przedstawionych mu faktów i koncepcji dotyczących prawa ochrony środowiska. 4. Student bardzo dobrze interpretuje akty prawne i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski wraz ze złożonym wyjaśnieniem (bada akty prawne, znajduje niezbędne działania). 5. Student potrafi pracować w grupie wykonującej różne role, jest bardzo krytycznie zainteresowany i bardzo otwarty na innowacyjne osiągnięcia w zakresie prawa ochrony środowiska (przyczynianie się do lepszego środowiska i oszczędzania różnorodności biologicznej). środowiska i ochrony przyrody, nie rozumie znaczenia poszczególnych źródeł ochrony środowiska. 2. Student nie identyfikuje instrumentów międzynarodowego, europejskiego, polskiego prawa ochrony środowiska i otoczenia instytucjonalnego. b 3.Student nie może wyciągać wniosków z przedstawionych mu faktów i koncepcji dotyczących prawa ochrony środowiska. 4.Student nie interpretuje aktów prawnych i na ich podstawie nie może podać prawidłowych wniosków (bada akty prawne, znajduje niezbędne czynności). do 5. Student nie jest w stanie pracować w grupie, jest krytycznie zainteresowany i nie jest otwarty na innowacyjne osiągnięcia w zakresie prawa ochrony środowiska (przyczynianie się do lepszego środowiska i oszczędzania różnorodności biologicznej). Ocena 3 A 1.Student wyjaśnia podstawową terminologię i zasady z zakresu zrównoważonego rozwoju, prawa ochrony środowiska i ochrony przyrody, ogólnie rozumie znaczenie poszczególnych źródeł ochrony środowiska. 2. Student identyfikuje podstawowe instrumenty międzynarodowego, europejskiego, polskiego prawa ochrony środowiska i otoczenia instytucjonalnego. b 3. Student potrafi konstruować podstawowe wnioski z przedstawionych mu faktów i pojęć z zakresu prawa ochrony środowiska. 4. Student interpretuje ogólnie akty prawne i na ich podstawie wyciąga podstawowe wnioski (bada akty prawne, znajduje niezbędne akty prawne). 5. Student potrafi w pewnym stopniu pracować w grupie, jest mało krytycznie zainteresowany i otwarty na innowacyjne osiągnięcia w zakresie prawa ochrony środowiska (przyczynianie się do lepszego środowiska i oszczędzania różnorodności biologicznej). Stopień 4 A 1.Student w odpowiedni sposób wyjaśnia terminologię i zasady z zakresu zrównoważonego rozwoju, prawa ochrony środowiska i ochrony przyrody, dobrze rozumie znaczenie poszczególnych źródeł ochrony środowiska. 2.Student dobrze identyfikuje instrumenty międzynarodowego, europejskiego, polskiego prawa ochrony środowiska i otoczenia instytucjonalnego. b 3.Student potrafi konstruować właściwe wnioski z przedstawionych mu faktów i koncepcji dotyczących prawa ochrony środowiska. 4. Student dobrze interpretuje akty prawne i na ich podstawie wyciąga prawidłowe wnioski (bada akty prawne, znajduje niezbędne działania). do 5. Student potrafi pracować w grupie, jest krytycznie zainteresowany i otwarty na innowacyjne osiągnięcia w zakresie prawa ochrony środowiska (przyczynianie się do lepszego środowiska i oszczędzania różnorodności biologicznej). Ocena 5 A 1.Student wyjaśnia bardzo dobrze terminologię i zasady z zakresu zrównoważonego rozwoju, prawa ochrony środowiska i ochrony przyrody, przedstawia dogłębne zrozumienie znaczenia poszczególnych źródeł ochrony środowiska. 2. Student bardzo dobrze identyfikuje instrumenty międzynarodowego, europejskiego, polskiego prawa ochrony środowiska i otoczenia instytucjonalnego. b 3. Student potrafi konstruować bardzo dobrze wnioski z przedstawionych mu faktów i koncepcji dotyczących prawa ochrony środowiska. 4. Student bardzo dobrze interpretuje akty prawne i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski wraz ze złożonym wyjaśnieniem (bada akty prawne, znajduje niezbędne działania). do 5. Student potrafi pracować w grupie wykonującej różne role, jest bardzo krytycznie zainteresowany i bardzo otwarty na innowacyjne osiągnięcia w zakresie prawa ochrony środowiska (przyczynianie się do lepszego środowiska i oszczędzania różnorodności biologicznej). |
||
Praktyki zawodowe: |
nie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-01 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agata Kosieradzka-Federczyk | |
Prowadzący grup: | Agata Kosieradzka-Federczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Kurs wprowadzający do prawa ochrony środowiska poszerzony o zagadnienia dotyczące prawodawstwa UE, prawa międzynarodowego i prawa krajowego. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na podstawowe zasady, instytucje i mechanizm ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. | |
Pełny opis: |
Prawo ochrony środowiska kształtowane jest przez regulacje pochodzące z różnych obszarów (np. Wolny handel). Regulacje prawne i działania prawne są wspierane i legitymizowane przez prawo międzynarodowe, prawo europejskie i prawo krajowe. Kluczowe kwestie, przedstawione na wykładzie, to: - źródła prawa ochrony środowiska: międzynarodowe, europejskie, krajowe - ogólne zasady prawa ochrony środowiska - wybrane obszary regulacji: ochrona przyrody, wpływ na środowisko oceny, ochrona przed zanieczyszczeniem, ochrona powietrza, woda ochrona i gospodarka wodna, zmiany klimatu - odpowiedzialność za naruszenie prawa ochrony środowiska. | |
Literatura: |
literatura Konwencja o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, sporządzona w Espoo dnia 25 lutego 1991 r. Konwencja bazylejska o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, sporządzona w Bazylei dnia 22 marca 1989 r. Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzona w Nowym Jorku dnia 9 maja 1992 r. Konwencja o różnorodności biologicznej, sporządzona w Rio de Janeiro dnia 5 czerwca 1992 r. Konwencja o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, sporządzona w Aarhus dnia 25 czerwca 1998 r. (Dz.U. 2003 nr 78 poz. 706) J. Ciechanowicz-McLean, Międzynarodowe prawo ochrony środowiska, lexisNexis 2001 M.M. Kenig-Witkowska, Międzynarodowe prawo środowiska. Wybrane zagadnienia systemowe, Warszawa 2011 | |
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agata Kosieradzka-Federczyk | |
Prowadzący grup: | Agata Kosieradzka-Federczyk | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=21818 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Skrócony opis: |
Kurs wprowadzający do prawa ochrony środowiska poszerzony o zagadnienia dotyczące prawodawstwa UE, prawa międzynarodowego i prawa krajowego. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na podstawowe zasady, instytucje i mechanizm ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. | |
Pełny opis: |
Prawo ochrony środowiska kształtowane jest przez regulacje pochodzące z różnych obszarów (np. Wolny handel). Regulacje prawne i działania prawne są wspierane i legitymizowane przez prawo międzynarodowe, prawo europejskie i prawo krajowe. Kluczowe kwestie, przedstawione na wykładzie, to: - źródła prawa ochrony środowiska: międzynarodowe, europejskie, krajowe - ogólne zasady prawa ochrony środowiska - wybrane obszary regulacji: ochrona przyrody, wpływ na środowisko oceny, ochrona przed zanieczyszczeniem, ochrona powietrza, woda ochrona i gospodarka wodna, zmiany klimatu - odpowiedzialność za naruszenie prawa ochrony środowiska. | |
Literatura: |
literatura Konwencja o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, sporządzona w Espoo dnia 25 lutego 1991 r. Konwencja bazylejska o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, sporządzona w Bazylei dnia 22 marca 1989 r. Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzona w Nowym Jorku dnia 9 maja 1992 r. Konwencja o różnorodności biologicznej, sporządzona w Rio de Janeiro dnia 5 czerwca 1992 r. Konwencja o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, sporządzona w Aarhus dnia 25 czerwca 1998 r. (Dz.U. 2003 nr 78 poz. 706) J. Ciechanowicz-McLean, Międzynarodowe prawo ochrony środowiska, lexisNexis 2001 M.M. Kenig-Witkowska, Międzynarodowe prawo środowiska. Wybrane zagadnienia systemowe, Warszawa 2011 | |
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agata Kosieradzka-Federczyk | |
Prowadzący grup: | Agata Kosieradzka-Federczyk | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=21818 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Kurs wprowadzający do prawa ochrony środowiska poszerzony o zagadnienia dotyczące prawodawstwa UE, prawa międzynarodowego i prawa krajowego. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na podstawowe zasady, instytucje i mechanizm ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. | |
Pełny opis: |
Prawo ochrony środowiska kształtowane jest przez regulacje pochodzące z różnych obszarów (np. Wolny handel). Regulacje prawne i działania prawne są wspierane i legitymizowane przez prawo międzynarodowe, prawo europejskie i prawo krajowe. Kluczowe kwestie, przedstawione na wykładzie, to: - źródła prawa ochrony środowiska: międzynarodowe, europejskie, krajowe - ogólne zasady prawa ochrony środowiska - wybrane obszary regulacji: ochrona przyrody, wpływ na środowisko oceny, ochrona przed zanieczyszczeniem, ochrona powietrza, woda ochrona i gospodarka wodna, zmiany klimatu - odpowiedzialność za naruszenie prawa ochrony środowiska. | |
Literatura: |
literatura Konwencja o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, sporządzona w Espoo dnia 25 lutego 1991 r. Konwencja bazylejska o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, sporządzona w Bazylei dnia 22 marca 1989 r. Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzona w Nowym Jorku dnia 9 maja 1992 r. Konwencja o różnorodności biologicznej, sporządzona w Rio de Janeiro dnia 5 czerwca 1992 r. Konwencja o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, sporządzona w Aarhus dnia 25 czerwca 1998 r. (Dz.U. 2003 nr 78 poz. 706) J. Ciechanowicz-McLean, Międzynarodowe prawo ochrony środowiska, lexisNexis 2001 M.M. Kenig-Witkowska, Międzynarodowe prawo środowiska. Wybrane zagadnienia systemowe, Warszawa 2011 | |
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agata Kosieradzka-Federczyk | |
Prowadzący grup: | Agata Kosieradzka-Federczyk | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=21818 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Kurs wprowadzający do prawa ochrony środowiska poszerzony o zagadnienia dotyczące prawodawstwa UE, prawa międzynarodowego i prawa krajowego. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na podstawowe zasady, instytucje i mechanizm ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. | |
Pełny opis: |
Prawo ochrony środowiska kształtowane jest przez regulacje pochodzące z różnych obszarów (np. Wolny handel). Regulacje prawne i działania prawne są wspierane i legitymizowane przez prawo międzynarodowe, prawo europejskie i prawo krajowe. Kluczowe kwestie, przedstawione na wykładzie, to: - źródła prawa ochrony środowiska: międzynarodowe, europejskie, krajowe - ogólne zasady prawa ochrony środowiska - wybrane obszary regulacji: ochrona przyrody, wpływ na środowisko oceny, ochrona przed zanieczyszczeniem, ochrona powietrza, woda ochrona i gospodarka wodna, zmiany klimatu - odpowiedzialność za naruszenie prawa ochrony środowiska. | |
Literatura: |
literatura Konwencja o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, sporządzona w Espoo dnia 25 lutego 1991 r. Konwencja bazylejska o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, sporządzona w Bazylei dnia 22 marca 1989 r. Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzona w Nowym Jorku dnia 9 maja 1992 r. Konwencja o różnorodności biologicznej, sporządzona w Rio de Janeiro dnia 5 czerwca 1992 r. Konwencja o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, sporządzona w Aarhus dnia 25 czerwca 1998 r. (Dz.U. 2003 nr 78 poz. 706) J. Ciechanowicz-McLean, Międzynarodowe prawo ochrony środowiska, lexisNexis 2001 M.M. Kenig-Witkowska, Międzynarodowe prawo środowiska. Wybrane zagadnienia systemowe, Warszawa 2011 | |
Wymagania wstępne: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.