Zarządzanie konfliktami w ochronie środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-ZKOS |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie konfliktami w ochronie środowiska |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W08 OB1_W10 OB1_U04 OB1_U05 |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie sporów o ochronę dóbr natury w kontekście społecznych relacji i konfliktów. Tłem dla zajęć są aspekty prawne wynikające z konwencji z Aarhus oraz idea tzw. „demokracji środowiskowej”. Słuchacze po zajęciach będą znali przepisy prawa polskiego i międzynarodowego, będą umieli rozpoznać sytuacje potencjalnie konfliktowe, będą wiedzieli jakie są metody rozwiązywania konfliktów związanych ze środowiskiem oraz znali zasady dotyczące prowadzenia konsultacji społecznych przy realizacji inwestycji infrastrukturalnych. W trakcie warsztatu będą mogli przećwiczyć podstawowe umiejętności komunikacyjne i techniki negocjacyjne. tematy ogólne: 1. Demokracja środowiskowa, zarządzanie środowiskiem i zrównoważonym rozwojem. 2. Przepisy prawa krajowego i międzynarodowego. 3. Konflikty społeczne i ekologiczne (aspekty teoretyczne). 4. Mapowanie, diagnozowanie konfliktów. 5. Analiza przypadków (symulacje). 6. Sposoby rozwiązywania konfliktów (negocjacje). |
Pełny opis: |
1.Infrastruktura i środowisko przyrodnicze i społeczne. Spory o ochronę dóbr natury. Spory o sąsiedztwo z przedsięwzięciem. „Demokracja środowiskowa”. Konsultacje podejmującego decyzję. Program promocyjno-konsultacyjny inwestora. 2. Konflikt. Co to jest konflikt, rodzaje konfliktów, model kluczowych umiejętności mających znaczenie dla przebiegu konfliktu, przyczyny konfliktu 3. Tworzenie mapy konfliktu: Beneficjenci, poszkodowani i interwenienci. Interesy uczestników postępowania decyzyjnego. Konflikty: danych, relacji, interesów i wartości. Zasięg obszarowy konfliktu. Możliwe scenariusze konfliktów 4.Analiza danych, diagnoza: badanie opinii publicznej. Rola socjologów i wprowadzenie do metodologii badań społecznych 5.Dylematy zrównoważonego rozwoju (analizy przypadków) 6.Negocjacje problemowe (1) Odchodzenie od NIE. Działania na zasadzie "wygrana-wygrana" - rola negocjacji problemowych: kwestie, pozycje, interesy; ustalenia proceduralne. 7.Negocjacje problemowe (2) Fazy negocjacji w strategii problemowej, konsekwencje 8.Działania promocyjno – komunikacyjne. Komunikacja: informowanie, konsultowanie i angażowanie zainteresowanych grup społecznych. Techniki działań komunikacyjnych. Przykład: program promocyjno – konsultacyjny w związku z modernizacją gospodarki ściekowej dla Warszawy 9.„Twoja opinia jest dla nas ważna”: czyli narzędzia konsultacji społecznych. Kanały wymiany informacji, rola Internetu, badania opinii publicznej, world cafe, clearing house. |
Literatura: |
1) Tekst „Konwencji z Aarhus” http://ec.europa.eu/environment/aarhus/ (z dnia 1.05.2010) polskie tłumaczenie: http://www.kp.org.pl/pdf/prawo/konw_aarhus.htm. 2) USTAWA z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko http://lex.pl/serwis/du/2008/1227.htm. 3) Jendrośka J., Bar M. (red.). 2008. Wspólnotowe prawo ochrony środowiska i jego implementacja w Polsce trzy lata po akcesji. Centrum Prawa Ekologicznego, Wrocław. 4) Długosz D., Wygnański J.J. 2005. Obywatele współdecydują: przewodnik po partycypacji społecznej. Stowarzyszenie na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych, Warszawa. 5) Matczak P. 1996. Społeczne uwarunkowania eliminacji syndromu NIMBY, w: Cichocki R. (red.), Podmiotowość społeczności lokalnej. Wyd. UAM, Poznań. 6) Chełpa S., Witkowski T. 1995. Psychologia konfliktów: praktyka radzenia sobie ze sporami. WSiP, Warszawa. 7) Ury W. 1998. Odchodząc od nie – negocjowanie od konfrontacji do kooperacji. PWE, Warszawa. 8). Iwińska, K., M. Troszyński. 2014. "Infrastructural investments decision making processes within environmental democracy", TRANSFORMACJE: an interdisciplinary journal; 1-2 (80 -81). 9) Arnstein, Sherry R. Drabina Społecznej Partycypacji, Magazyn Amerykańskiego Instytutu Planistów, 1969, tłum. Łukasz Stępnik 10) Dubel A. , 2013. Metody rozwiązywania konfliktów ekologicznych na obszarach Natura 2000, Stowarzyszenie Centrum Rozwiązań Systemowych Wrocław, Kraków. 11) Derwich P., K. Iwińska. 2010. „Konsultacje społeczne - przymus czy wsparcie realizacji inwestycji?” w: „Jak projektować i prowadzić działania informacyjno-konsultacyjne na obszarach chronionych?” red. M. Grodzińska-Jurczak i M. Tarabuła-Fiertak, Kraków Dodatkowo: https://www.researchgate.net/profile/Karolina_Krolikowska/publication/272566027_Metody_rozwiazywania_konfliktow_na_obszarach_Natura_2000/links/559f80f308ae02b96ae6055d/Metody-rozwiazywania-konfliktow-na-obszarach-Natura-2000.pdf http://natura2000.org.pl/e-szkolenia/e11-spoleczenstwo-obywatelskie-2/ |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu procesu uczenia Student powinien: 1.) potrafić zidentyfikować potencjalne konflikty zwiazane z ochroną środowiska, 2.) potrafić przeanalizować i opisać w sposób syntetyczny strukturę danego konfliktu, zidentyfikować przyczyny, strony konfliktu, stanowiska oraz zaplanować efektywne formy komunikacji, 3.) potrafić zaplanować etapy konsultacji społecznych, 4.) znać i rozumieć różnicę pomiędzy różnymi typami rozwiązywania sporów oraz procesów komunikacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci oceniani są za: 1.) realizację prac pisemnych, podlegających konsultacji w trakcie całego cyklu zajęć Prace pisemne oceniane są pod względem adekwatności przedstawionych treści do zadanego tematu, wykorzystania źródeł i materiałów prezentowanych w trakcie wykładu, umiejętności syntetycznego przedstawienia opisywanych zagadnień, wyciągania odpowiednich wniosków, przejrzystości przekazu i formy graficznej 2.) aktywność w trakcie zajęć, Oceniane na podstawie przedstawionych przez studentów w trakcie zajęć prezentacjach, przygotowaniu materiałów oraz uczestnictwie w zadaniach (grach, symulacjach, itp) prowadzonych w trakcie zajęć. ). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.