Statystyka w naukach o środowisku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-ZMI |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Statystyka w naukach o środowisku |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku Ochrony Środowiska |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W06 OB1_W08 OB1_W11 OB1_U01 OB1_U06 OB1_U08 OB1_U09 OB1_K01 OB1_K05 |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studenta z metodyką badań statystycznych oraz zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Wykłady z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, Ćwiczenia analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych, prezentacje multimedialne Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. Po zaliczeniu części praktycznej następuje egzamin. |
Pełny opis: |
Kurs poświęcony jest zapoznaniu się z podstawowymi metodami statystycznym. W części ćwiczeniowej będzie realizowany w oparciu o zajęcia praktyczne: • Statystyka opisowa w tym: zapoznanie się ze skalami pomiarowymi, wprowadzenie do statystyki opisowej, miary tendencji centralnej i miary rozproszenia i analiza zmienności. • Analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu • Statystyka indukcyjna w tym: etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju. • parametryczne i nieparametryczne metody statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA, MNOVA, testy dla frakcji) • prosta i wielozmiennowa analiza regresji, test Chi2, • Wielozmiennowe analizy danych w tym: analiza dendrogramów, analiza skupień i analiza faktorów Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. W trakcie kursu student zapoznaje się z wnioskowaniem statystycznym wykorzystując odpowiednie testy statystyczne (test t-Studenta, jedno i wieloczynnikowa analiza wariancji, test Manna-Whitneya, Wilcoxona Kruskala Walisa, korelacja i regresja prostoliniowa, test Chi 2 ). Wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji statystycznej pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi. Potrafi przeprowadzić testy statystyczne. Prawidłowo interpretuje dane empiryczne oraz formułuje odpowiednie wnioski. |
Literatura: |
Literatura uzupełniająca Wykładowca służy pomocą przy doborze literatury 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W zakresie wiedzy: Po ukończeniu kursu student rozumie znaczenie metod statystycznych i numerycznych dla opisu i interpretacji zjawisk i procesów biologicznych. opisuje przyrodę jako zbiór wartości poznawczych, ekonomicznych, estetycznych i edukacyjnych P1A_W02 wykazuje znajomość podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii z obszaru nauk przyrodniczych oraz rozwoju tych dyscyplin i stosowanych w nich metod badawczych P1A_W04 P1A_W05 H1A_W04 zna i operuje narzędziami matematycznymi i statystycznymi na poziomie pozwalającym opisywanie zjawisk przyrodniczych P1A_W02 P1A_W03 Rozumie znaczenie badań metod statystycznych w wyjaśnianiu podłoża procesów biologicznych. Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł. W zakresie umiejętności: Student dokonuje pomiarów i wyznacza wartości oraz ocenia wiarygodność podstawowych wielkości fizycznych i chemicznych P1A_U01 Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi i technikami informatycznymi do opisu zjawisk i analizy danych. P1A_U01 P1A_U05 interpretuje obserwacje oraz pomiary i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski P1A_U07 stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń oparte na logicznych przesłankach P1A_U07 Umie sformułować hipotezy statystyczne i poprawnie konstruować problem badawczy i weryfikować hipotezy statystyczne. Umie zaplanować i przeprowadzić zadania badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach. Wykazuje umiejętność rozwiązywania zadań i problemów statystycznych przy zastosowaniu odpowiednich wzorów statystycznych. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi adekwatnymi do stawianych problemów naukowych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski W zakresie kompetencji społecznych: Student zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego H1A_K01 H1A_K02 H1A_K06 wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, Internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska P1A_K04 P1A_K07 Student konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na podstawach empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów biologicznych. Wykazuje krytycyzm w przyjmowaniu informacji mających odniesienie do nauk biologicznych z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach. Potrafi być samokrytyczny i wyciągać wnioski na podstawie analizy swoich umiejętności, postaw i działań. ECTS 3 (1ECTS=30h] zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h zadanie 2: przygotowanie do egzaminy - 60h |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin na ocenę test. Zaliczenie ćwiczeń na ocenę, kolokwium/zaliczenie praktyczne. Efekty kształcenia są weryfikowane w formie egzaminu pisemnego, który sprawdza rozumienie działania narzędzi statystycznych, umiejętność poprawnego przeprowadzenia wnioskowania statystycznego, a także oceny takiego wnioskowania. Egzamin odbywa się w postaci testu jednokrotnego wyboru i zwiera informacje przekazane w trakcie wykładów. W celu zaliczenia przedmiotu student powinien uzyskać, co najmniej 50% z maksymalnej liczby punktów wynikających z testu. Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania w trakcie egzaminu jest zmienna (zależna od liczby pytań) i będzie podawana do wiadomości studentów w każdym roku akademickim |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szostek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szostek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studenta z metodyką badań statystycznych oraz zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Wykłady z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, Ćwiczenia analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych, prezentacje multimedialne Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. Po zaliczeniu części praktycznej następuje egzamin. |
|
Pełny opis: |
Kurs poświęcony jest zapoznaniu się z podstawowymi metodami statystycznym. W części ćwiczeniowej będzie realizowany w oparciu o zajęcia praktyczne: • Statystyka opisowa w tym: zapoznanie się ze skalami pomiarowymi, wprowadzenie do statystyki opisowej, miary tendencji centralnej i miary rozproszenia i analiza zmienności. • Analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu • Statystyka indukcyjna w tym: etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju. • parametryczne i nieparametryczne metody statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA, MNOVA, testy dla frakcji) • prosta i wielozmiennowa analiza regresji, test Chi2, • Wielozmiennowe analizy danych w tym: analiza dendrogramów, analiza skupień i analiza faktorów Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. W trakcie kursu student zapoznaje się z wnioskowaniem statystycznym wykorzystując odpowiednie testy statystyczne (test t-Studenta, jedno i wieloczynnikowa analiza wariancji, test Manna-Whitneya, Wilcoxona Kruskala Walisa, korelacja i regresja prostoliniowa, test Chi 2 ). Wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji statystycznej pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi. Potrafi przeprowadzić testy statystyczne. Prawidłowo interpretuje dane empiryczne oraz formułuje odpowiednie wnioski. Wykazuje podstawową znajomość posługiwania się programami statystycznymi. |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 |
|
Wymagania wstępne: |
Student powinien znać podstawy matematyki oraz mieć podstawową wiedzę z zakresu biologii populacyjnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szostek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szostek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studenta z metodyką badań statystycznych oraz zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Wykłady z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, Ćwiczenia analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych, prezentacje multimedialne Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. Po zaliczeniu części praktycznej następuje egzamin. |
|
Pełny opis: |
Kurs poświęcony jest zapoznaniu się z podstawowymi metodami statystycznym. W części ćwiczeniowej będzie realizowany w oparciu o zajęcia praktyczne: • Statystyka opisowa w tym: zapoznanie się ze skalami pomiarowymi, wprowadzenie do statystyki opisowej, miary tendencji centralnej i miary rozproszenia i analiza zmienności. • Analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu • Statystyka indukcyjna w tym: etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju. • parametryczne i nieparametryczne metody statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA, MNOVA, testy dla frakcji) • prosta i wielozmiennowa analiza regresji, test Chi2, • Wielozmiennowe analizy danych w tym: analiza dendrogramów, analiza skupień i analiza faktorów Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. W trakcie kursu student zapoznaje się z wnioskowaniem statystycznym wykorzystując odpowiednie testy statystyczne (test t-Studenta, jedno i wieloczynnikowa analiza wariancji, test Manna-Whitneya, Wilcoxona Kruskala Walisa, korelacja i regresja prostoliniowa, test Chi 2 ). Wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji statystycznej pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi. Potrafi przeprowadzić testy statystyczne. Prawidłowo interpretuje dane empiryczne oraz formułuje odpowiednie wnioski. Wykazuje podstawową znajomość posługiwania się programami statystycznymi. |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 |
|
Wymagania wstępne: |
Student powinien znać podstawy matematyki oraz mieć podstawową wiedzę z zakresu biologii populacyjnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szostek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szostek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studenta z metodyką badań statystycznych oraz zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Wykłady z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, Ćwiczenia analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych, prezentacje multimedialne Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. Po zaliczeniu części praktycznej następuje egzamin. |
|
Pełny opis: |
Kurs poświęcony jest zapoznaniu się z podstawowymi metodami statystycznym. W części ćwiczeniowej będzie realizowany w oparciu o zajęcia praktyczne: • Statystyka opisowa w tym: zapoznanie się ze skalami pomiarowymi, wprowadzenie do statystyki opisowej, miary tendencji centralnej i miary rozproszenia i analiza zmienności. • Analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu • Statystyka indukcyjna w tym: etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju. • parametryczne i nieparametryczne metody statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA, MNOVA, testy dla frakcji) • prosta i wielozmiennowa analiza regresji, test Chi2, • Wielozmiennowe analizy danych w tym: analiza dendrogramów, analiza skupień i analiza faktorów Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. W trakcie kursu student zapoznaje się z wnioskowaniem statystycznym wykorzystując odpowiednie testy statystyczne (test t-Studenta, jedno i wieloczynnikowa analiza wariancji, test Manna-Whitneya, Wilcoxona Kruskala Walisa, korelacja i regresja prostoliniowa, test Chi 2 ). Wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji statystycznej pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi. Potrafi przeprowadzić testy statystyczne. Prawidłowo interpretuje dane empiryczne oraz formułuje odpowiednie wnioski. Wykazuje podstawową znajomość posługiwania się programami statystycznymi. |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 |
|
Wymagania wstępne: |
Student powinien znać podstawy matematyki oraz mieć podstawową wiedzę z zakresu biologii populacyjnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szostek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szostek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studenta z metodyką badań statystycznych oraz zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Wykłady z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, Ćwiczenia analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych, prezentacje multimedialne Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. Po zaliczeniu części praktycznej następuje egzamin. |
|
Pełny opis: |
Kurs poświęcony jest zapoznaniu się z podstawowymi metodami statystycznym. W części ćwiczeniowej będzie realizowany w oparciu o zajęcia praktyczne: • Statystyka opisowa w tym: zapoznanie się ze skalami pomiarowymi, wprowadzenie do statystyki opisowej, miary tendencji centralnej i miary rozproszenia i analiza zmienności. • Analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu • Statystyka indukcyjna w tym: etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju. • parametryczne i nieparametryczne metody statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA, MNOVA, testy dla frakcji) • prosta i wielozmiennowa analiza regresji, test Chi2, • Wielozmiennowe analizy danych w tym: analiza dendrogramów, analiza skupień i analiza faktorów Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. W trakcie kursu student zapoznaje się z wnioskowaniem statystycznym wykorzystując odpowiednie testy statystyczne (test t-Studenta, jedno i wieloczynnikowa analiza wariancji, test Manna-Whitneya, Wilcoxona Kruskala Walisa, korelacja i regresja prostoliniowa, test Chi 2 ). Wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji statystycznej pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi. Potrafi przeprowadzić testy statystyczne. Prawidłowo interpretuje dane empiryczne oraz formułuje odpowiednie wnioski. Wykazuje podstawową znajomość posługiwania się programami statystycznymi. |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 |
|
Wymagania wstępne: |
Student powinien znać podstawy matematyki oraz mieć podstawową wiedzę z zakresu biologii populacyjnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.