Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zmiany jakości życia i zdrowia człowieka: od przeszłości do współczesności. (cel 3)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-OB-ZR-JZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (9998) Sustainable development Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zmiany jakości życia i zdrowia człowieka: od przeszłości do współczesności. (cel 3)
Jednostka: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Grupy: Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia)
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (studia II stopnia)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

OB2_W09

OB2_W12

OB2_U01

OB2_U09


Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z nauki przyrodniczych

Skrócony opis:

Zdrowie i jakość życia (dobrostan) człowieka to ważny element współczesnego funkcjonowania społeczeństw i państwa. Duże nakłady finansowe kierowane są na ochronę zdrowia. Okazuje się jednak, że mówienie o zdrowiu i jakości życia traktowane jest w oderwaniu od jakości środowiska naturalnego. Człowiek (podobnie jak inne organizmy) żyje w środowisku i to środowisko wywiera określony wpływ na organizm. Wszystkie systemy biologiczne muszą podlegać samoregulacji w kontekście zmieniających się wymagań środowiskowych. W trakcie zajęć zostanie przedstawiona problematyka funkcjonowania człowieka w przyrodzie oraz wpływu środowiska na nasz gatunek. Moment czasowy pojawienia się naszego gatunku wskazuje się w przeszłości 300/400 tys. lat. Od tego czasu, chociaż wytwory kultury spowolniły naszą ewolucję biologiczną, w żaden sposób jej nie powstrzymały. Jak się okazuje, większość chorób czy zmian rozwojowych jest generowana przez procesy cywilizacyjne wynikające z wytworów naszej kultury.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

1/ Definicja zdrowia i dobrostanu życia.

2/ Koncepcja adaptabilności, adjustacji, adaptacji. Reguły ekologiczne.

3/ Ewolucyjne mechanizmy powstania naszego gatunku.

4/ Rewolucja neolityczna i jej wpływ na zmiany naszego życia i zdrowia.

5/ Największe epidemie ludzkości.

Literatura:

Aufderheide A.C., Rodríguez-Martín C., 2008. The Cambridge encyclopedia of human paleopathology, Cambridge University Press, Cambridge.

Byers S.N., 2005. Introduction to forensic anthropology, Pearson Education, Boston.

Carrera-Bastos P., Fontes-villalba M., O’Keefe J.H., Lindeberg S., Loren Cordain L., 2011. The western diet and lifestyle and diseases of civilization. Research Reports in Clinical Cardiology 2: 15–35

Garruto R.M., Litte M.A., Weitz C.A., 2004. Environmental Stress and Adaptational Responses: Consequences for Human Health Outcomes. Coll. Antropol. 28 2: 509–540.

Larsen C.S., 2003. Bioarcheology, Interpreting behavior from the human skeleton, Cambridge University Press, Cambridge.

Smith G.D., Brunne E., 1997. Socio-economic differentials in health: the role of nutrition. Proceedings of the Nutrition Society 56: 75-90.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

wiedza: student dostrzega wielorakie związki między elementami środowiskowymi; Posiada wiedzę statystyczną na temat stawiania hipotez, analizy wniosków i wnioskowania; Zna skutki (negatywne i pozytywne) antropopresji na bioróżnorodność

umiejętności: wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo; Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej; Tworzy krytyczne opracowania w zakresie biologii człowieka; Zna metody zdobywania najnowszych informacji o środowisku i zdrowia

kompetencje: docenia rolę edukacji środowiskowej

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone w wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, tablic poglądowych, map oraz odlewów kostnych.

Weryfikacja efektów kształcenia poprzez dyskusję i pytanie w trakcie zajęć oraz prowadzenia testu sprawdzającego wiedzę.

Test końcowy pisemny, pytania zamknięte, jednorazowego wyboru.

Skala ocen

niedostateczny 0-50%

dostateczny 51% -70%

dobry 71-85%

bardzo dobry 86-100%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Tomczyk
Prowadzący grup: Jacek Tomczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień

Skrócony opis:

Zdrowie i jakość życia (dobrostan) człowieka to ważny element współczesnego funkcjonowania społeczeństw i państwa. Duże nakłady finansowe kierowane są na ochronę zdrowia. Okazuje się jednak, że mówienie o zdrowiu i jakości życia traktowane jest w oderwaniu od jakości środowiska naturalnego. Człowiek (podobnie jak inne organizmy) żyje w środowisku i to środowisko wywiera określony wpływ na organizm. Wszystkie systemy biologiczne muszą podlegać samoregulacji w kontekście zmieniających się wymagań środowiskowych. W trakcie zajęć zostanie przedstawiona problematyka funkcjonowania człowieka w przyrodzie oraz wpływu środowiska na nasz gatunek. Moment czasowy pojawienia się naszego gatunku wskazuje się w przeszłości 300/400 tys. lat. Od tego czasu, chociaż wytwory kultury spowolniły naszą ewolucję biologiczną, w żaden sposób jej nie powstrzymały. Jak się okazuje, większość chorób czy zmian rozwojowych jest generowana przez procesy cywilizacyjne wynikające z wytworów naszej kultury.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

1/ Definicja zdrowia i dobrostanu życia.

2/ Koncepcja adaptabilności, adjustacji, adaptacji. Reguły ekologiczne.

3/ Ewolucyjne mechanizmy powstania naszego gatunku.

4/ Rewolucja neolityczna i jej wpływ na zmiany naszego życia i zdrowia.

5/ Największe epidemie ludzkości.

Literatura:

Aufderheide A.C., Rodríguez-Martín C., 2008. The Cambridge encyclopedia of human paleopathology, Cambridge University Press, Cambridge.

Byers S.N., 2005. Introduction to forensic anthropology, Pearson Education, Boston.

Carrera-Bastos P., Fontes-villalba M., O’Keefe J.H., Lindeberg S., Loren Cordain L., 2011. The western diet and lifestyle and diseases of civilization. Research Reports in Clinical Cardiology 2: 15–35

Garruto R.M., Litte M.A., Weitz C.A., 2004. Environmental Stress and Adaptational Responses: Consequences for Human Health Outcomes. Coll. Antropol. 28 2: 509–540.

Larsen C.S., 2003. Bioarcheology, Interpreting behavior from the human skeleton, Cambridge University Press, Cambridge.

Smith G.D., Brunne E., 1997. Socio-economic differentials in health: the role of nutrition. Proceedings of the Nutrition Society 56: 75-90.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)