Życie morza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-ZYM |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Życie morza |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W10 OB2_W12 OB2_U01 OB2_U09 OB2_U13 OB2_K07 |
Skrócony opis: |
Poznanie geografii Ziemi, Wszechoceanu, roli Wszechoceanu w funkcjonowaniu geosfery. Poznanie stref biotycznych w oceanie i ich fauny, biologicznych i nieożywionych zasobów morza, poznanie czynników kształtujących życie w morzu temperatura, zasolenie, ciśnienie, pływalność). Celem wykładu jest zapoznanie studentów z życiem wszechoceanu zajmującego 2/3 powierzchni Ziemi, różnorodnością siedlisk oraz roślin i zwierząt, ich przystosowaniami do życia w poszczególnych habitatach. |
Pełny opis: |
1.Wszechocean, skład wody, wody słonawe, estuaria 2. Rozmiary Wszechoceanu, krzywa hipsometryczna 3. Strefy klimatyczne: temperatura, zasolenie, tlen, lód, pH 4. Strefowość pionowa: plaża, litoral, szelf, skłon, abysal, rowy tektoniczne, płyty tektoniczne, wulkanizm podwodny, tsunami 5. Warunki życia w abysalu: temperatura, pokarm, metabolizm, ciśnienie, rozpuszczalność 6. Pelagial: strefa fotyczna i afotyczna, pływalność, formy larwalne 7. Życie w pelagialu: neuston, pleuston, plankton, nekton 8. Ptaki morskie 9. Przystosowania do życia w morzu: zasolenie, temperatura 10. Podmorskie źródła termalne i ich fauna 11. Morskie łańcuchy pokarmowe i ich wykorzystanie 12. Eksploatacja zasobów morza: frutti di mare. Kwoty połowowe 13. Nieożywione zasoby morza i ich eksploatacja 14. Ochrona żywych zasobów morza 15. Ekologia mórz polarnych |
Literatura: |
Demel K. 1974 – Życie morza – Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 431 pp (wszystkie wydania) Odum E.P. 1982 – Podstawy ekologii – Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Warszawa, 660 pp (wszystkie wydania) Pipkin B.F., Gortsline D.S., Casey R.E., Dunn D., Schellenberg S.A. 2000 – Laboratory Exercises in Oceanography (third edition) – W.H. Freeman, 272 pp Schmidt-Nielsen K. 1992 – Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska – Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 634 pp Vinogradov M.E. (Red.) 1988 – Oceanobiologia. Biologiczna struktura oceanu – PWN, Warszawa, 496 pp Thruman H.V. 1982 – Zarys oceanologii – Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 554 pp |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student zna historię eksploracji Wszechoceanu, geografię Ziemi, definiuje i wyjaśnia różnice pomiędzy woda słoną a słodką; wymienia cechy wód słodkich, słonawych, słonych , mórz, oceanów, estuariów; charakteryzuje strefy biotyczne morza i ich mieszkańców; wylicza i opisuje przystosowania organizmów do życia w wodzie morskiej, objaśnia funkcjonowanie łańcuchów, sieci i piramid troficznych w ekosystemie morskim; charakteryzuje zasoby biologiczne morza i możliwości ich wykorzystania. Umiejetności: student klasyfikuje typy mórz i porównuje ich zasoby, analizuje poszczególne elementy ekosystemów morskich (producenci, konsumenci, reducenci w różnych strefach geograficznych Wszechoceanu) i ocenia różnice ilościowe i jakościowe miedzy nimi, wyprowadza wnioski na temat możliwości eksploatacji poszczególnych zasobów morza; poprawnie posługuje się terminologią hydrologiczną i oceanograficzną; przewiduje i ocenia skutki naturalnych i antropogenicznych procesów w środowisku morskim (tsunami, katastrofy morskie, wydobycie ropy i gazu). Kompetencje: student jest zdolny do dyskusji na temat morza w skali Wszechoceanu jako środowiska życia; zachowuje krytycyzm w stosunku do nowych pomysłów wykorzystania morza i jego zasobów; docenia korzyści wypływające z posiadania dostępu do morza i ograniczenia wynikające z umów międzynarodowych, jest zdolny do przygotowania prostych prezentacji, wykładów itp. na tematy związane z biologią, ekologia i ochroną morza. ECTS Udział w wykładzie - 30 Konsultacje – 15 Studia literaturowe i przygotowania do syskusji -40 Przygotowanie denonstracji/referatu –40 Suma godzin – 125 (125:25-30 = 5) Liczba ECTS –5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny: napisanie eseju na wybrany temat (spośród przedstawionych przez prowadzącego) Utrzymanie się z zadanej objętości, zamieszczenie oryginalnych rysunków, tabel itp. materiałóów faktograficznych, kozystanie z wielu źródeł, poprawna bibliografia: 5; Jak wyżej, ale bez materiały faktograficznego (lub kserokopie): 4,5 - 4; Korzystanie wyłącznie ze źródeł internetowych: 4 - 3,5; Ubóstwo merytoryczne, zbyt obfite przepisywanie ze źródeł ( a nie własna ich interpretacja, brak krytycyzmu w stosunku do źródeł): 3- 2; Brak bibliografii -2. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.