Dydaktyka nauczania etyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PED-DESPiPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka nauczania etyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej |
Jednostka: | Wydział Filozofii Chrześcijańskiej |
Grupy: |
Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel etyki |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=22540 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_U12 FI1_W13 FI1_W14 FI1_W17 FI1_K01 |
Wymagania wstępne: | Student(ka) filozofii lub student(ka) realizująca przygotowanie do nauczania etyki jako kolejnego przedmiotu. [INFORMACJA: spotkanie organizacyjne dla modułów nauczycielskich w dniu 3.10.2022 o godz. 16:45 w ramach wykładu Dydaktyka nauczania etyki stacjonarnie i za pomocą MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a22fcab4e74c8483a959fa215e35a6db8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8e2ab243-8cd0-4b61-900a-08330863d975&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 ] |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu wprowadzenie w teoretyczne zagadnienia dydaktyki i metodyki etyki w szkołach podstawowej i ponadpodstawowej oraz przygotowania studenta do roli nauczyciela etyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie z podstawową wiedzą dotyczącą zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu informacji z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania etyki na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. W ramach wykładu student ma zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela etyki. |
Literatura: |
1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 2. B. Hiszpańska, Pomóż młodzieży znaleźć wartości - drogowskazy, Warszawa 1994 3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003 4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998 5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996 6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998 7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000 8. Z. Sareło (red.), Etyka w szkole. Jak nauczać, Warszawa 1997 9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992 10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998 11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki. 12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA: Wiedza: Student (ka): - wymienia i wyjaśnia główne metody uczenia etyki, - definiuje główne koncepcje etyki i nurty w filozofii, - charakteryzuje istotne problemy edukacji moralnej dzieci i młodzieży, - wyjaśnia poglądy wybranych filozofów na poziomie ucznia, - tłumaczy stanowiska i koncepcje etyczne - świadomie wybiera program nauczania oraz podręcznik w odniesieniu do podstawy programowej oraz do priorytetów własnej koncepcji pedagogiki Umiejętności: Student (ka): - jest przygotowany do prowadzenia zajęć w szkole - czyta i interpretuje obowiązującą podstawę programową z etyki, - potrafi ocenić wartość programów nauczania ze względu na cele wybranego programu, - poprawnie konstruuje scenariusze lekcji, - prowadzi zajęcia wykorzystując główne metody nauczania (innowacyjne i klasyczne) - umie uzasadnić wybór metody nauczania w relacji do deklarowanego celu lekcji. - rozpoznaje motywy i cele nauczyciela w dowolnym scenariuszu lekcji Kompetencje: Student jest zaangażowany w ćwiczenia praktyczne podczas zajęć, integruje grupę podczas prowadzenia zajęć, dyskutuje zadane problemy, kieruje pracą uczniów lub studentów podczas zajęć ćwiczeniowych , jest otwarty na nowe metody dydaktyczne (kreatywność!), jest wrażliwy na moralny punkt widzenia. ECTS: udział w ćwiczeniach - 30 lektura tekstów - 30 przygotowanie do egzaminu - 20 SUMA GODZIN - 80 [80: 30(25)=3] LICZBA ECTS - 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana jest: Wiedza - przyswojenie podstawy procesu dydaktycznego w odniesieniu do nauczania etyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Umiejętności - przygotowanie i przedstawienie konspektów lekcji tematycznych. Aktywność na zajęciach (na platformie MS Teams i Moodle) - zadania problemowe Kompetencje społeczne - Aktywność w zajęciach – współpraca w rozwiązywaniu zadań grupowych. Przygotowywanie się do zajęć praktycznych- jak wykorzystuje dorobek dydaktyki etyki w planowaniu własnego rozwoju zawodowego Wykład: Egzamin ustny z zagadnień podejmowanych na wykładzie. |
Praktyki zawodowe: |
Zgodne z programem praktyk nauczycielskich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Waleszczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Waleszczyński | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=22540 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu wprowadzenie w teoretyczne zagadnienia dydaktyki i metodyki etyki w szkołach podstawowej i ponadpodstawowej oraz przygotowania studenta do roli nauczyciela etyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie z podstawową wiedzą dotyczącą zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu informacji z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania etyki na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. W ramach wykładu student ma zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela etyki. |
|
Literatura: |
1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 2. B. Hiszpańska, Pomóż młodzieży znaleźć wartości - drogowskazy, Warszawa 1994 3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003 4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998 5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996 6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998 7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000 8. Z. Sareło (red.), Etyka w szkole. Jak nauczać, Warszawa 1997 9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992 10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998 11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki. 12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska. |
|
Wymagania wstępne: |
Student(ka) filozofii lub student(ka) realizująca przygotowanie do nauczania etyki jako kolejnego przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Waleszczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Waleszczyński | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=22540 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu wprowadzenie w teoretyczne zagadnienia dydaktyki i metodyki etyki w szkołach podstawowej i ponadpodstawowej oraz przygotowania studenta do roli nauczyciela etyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie z podstawową wiedzą dotyczącą zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu informacji z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania etyki na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. W ramach wykładu student ma zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela etyki. |
|
Literatura: |
1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 2. B. Hiszpańska, Pomóż młodzieży znaleźć wartości - drogowskazy, Warszawa 1994 3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003 4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998 5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996 6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998 7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000 8. Z. Sareło (red.), Etyka w szkole. Jak nauczać, Warszawa 1997 9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992 10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998 11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki. 12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska. |
|
Wymagania wstępne: |
Student(ka) filozofii lub student(ka) realizująca przygotowanie do nauczania etyki jako kolejnego przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Waleszczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Waleszczyński | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=22540 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny ograniczonego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu wprowadzenie w teoretyczne zagadnienia dydaktyki i metodyki etyki w szkołach podstawowej i ponadpodstawowej oraz przygotowania studenta do roli nauczyciela etyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie z podstawową wiedzą dotyczącą zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu informacji z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania etyki na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. W ramach wykładu student ma zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela etyki. |
|
Literatura: |
1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 2. B. Hiszpańska, Pomóż młodzieży znaleźć wartości - drogowskazy, Warszawa 1994 3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003 4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998 5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996 6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998 7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000 8. Z. Sareło (red.), Etyka w szkole. Jak nauczać, Warszawa 1997 9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992 10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998 11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki. 12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska. |
|
Wymagania wstępne: |
Student(ka) filozofii lub student(ka) realizująca przygotowanie do nauczania etyki jako kolejnego przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.