Dydaktyka nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PED-DFSPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej |
Jednostka: | Wydział Filozofii Chrześcijańskiej |
Grupy: |
Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aIYmpWizpkgQXu5lTu_diGZgZIFFDVzs13vmNr8Su6JQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=60bb42eb-640c-4241-acd8-ff8292a10837&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_U12 FI1_W13 FI1_W14 FI1_W17 FI1_K01 |
Wymagania wstępne: | Student(ka) filozofii lub student(ka) realizująca przygotowanie do nauczania filozofii jako kolejnego przedmiotu. |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu wprowadzenie w teoretyczne zagadnienia dydaktyki i metodyki filozofii w szkole ponadpodstawowej oraz przygotowania studenta do roli nauczyciela filozofii w szkołach ponadpodstawowych. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie z podstawową wiedzą dotyczącą zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu informacji z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania filozofii na poziomie szkoły ponadpodstawowej. W ramach wykładu student ma zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela filozofii. |
Literatura: |
1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 2. Ł. Krzywoń, Filozofuj z dziećmi. Poradnik do prowadzenia filozoficznych dociekań z dziećmi i młodzieżą. Lublin 2019. 3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003 4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998 5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996 6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998 7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000 8. L. Krzywoń. Filozofuj z dziećmi 2. 100 pomysłów na dociekania filozoficzne z dziećmi, Lublin 2021. 9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992 10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998 11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki. 12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA: Wiedza: Student (ka): - wymienia i wyjaśnia główne metody uczenia filozofii, - definiuje główne koncepcje i nurty w filozofii, - charakteryzuje istotne problemy edukacji filozoficznej młodzieży, - wyjaśnia poglądy wybranych filozofów na poziomie ucznia, - tłumaczy stanowiska i koncepcje filozoficzne - świadomie wybiera program nauczania oraz podręcznik w odniesieniu do podstawy programowej oraz do priorytetów własnej koncepcji pedagogiki Umiejętności: Student (ka): - jest przygotowany do prowadzenia zajęć w szkole - czyta i interpretuje obowiązującą podstawę programową z filozofii, - potrafi ocenić wartość programów nauczania ze względu na cele wybranego programu, - poprawnie konstruuje scenariusze lekcji, - prowadzi zajęcia wykorzystując główne metody nauczania (innowacyjne i klasyczne) - umie uzasadnić wybór metody nauczania w relacji do deklarowanego celu lekcji. - rozpoznaje motywy i cele nauczyciela w dowolnym scenariuszu lekcji Kompetencje: Student jest zaangażowany w ćwiczenia praktyczne podczas zajęć, integruje grupę podczas prowadzenia zajęć, dyskutuje zadane problemy, kieruje pracą uczniów lub studentów podczas zajęć ćwiczeniowych, jest otwarty na nowe metody dydaktyczne (kreatywność!), jest wrażliwy na moralny punkt widzenia. ECTS: udział w ćwiczeniach - 30 lektura tekstów - 30 przygotowanie do egzaminu - 20 SUMA GODZIN - 80 [80: 30(25)=3] LICZBA ECTS - 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana jest: Wiedza - przyswojenie podstawy procesu dydaktycznego w odniesieniu do nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej. Umiejętności - przygotowanie i przedstawienie konspektów lekcji tematycznych. Aktywność na zajęciach (na platformie MS Teams i Moodle) - zadania problemowe Kompetencje społeczne - Aktywność w zajęciach – współpraca w rozwiązywaniu zadań grupowych. Przygotowywanie się do zajęć praktycznych- jak wykorzystuje dorobek dydaktyki filozofii w planowaniu własnego rozwoju zawodowego Wykład: Egzamin ustny z zagadnień podejmowanych na wykładzie. |
Praktyki zawodowe: |
Zgodne z programem praktyk nauczycielskich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Waleszczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Waleszczyński | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aIYmpWizpkgQXu5lTu_diGZgZIFFDVzs13vmNr8Su6JQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=60bb42eb-640c-4241-acd8-ff8292a10837&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu wprowadzenie w teoretyczne zagadnienia dydaktyki i metodyki filozofii w szkole ponadpodstawowej oraz przygotowania studenta do roli nauczyciela filozofii w szkołach ponadpodstawowych. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie z podstawową wiedzą dotyczącą zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu informacji z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania filozofii na poziomie szkoły ponadpodstawowej. W ramach wykładu student ma zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela filozofii. |
|
Literatura: |
1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 2. Ł. Krzywoń, Filozofuj z dziećmi. Poradnik do prowadzenia filozoficznych dociekań z dziećmi i młodzieżą. Lublin 2019. 3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003 4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998 5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996 6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998 7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000 8. L. Krzywoń. Filozofuj z dziećmi 2. 100 pomysłów na dociekania filozoficzne z dziećmi, Lublin 2021. 9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992 10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998 11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki. 12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska. |
|
Wymagania wstępne: |
Student(ka) filozofii lub student(ka) realizująca przygotowanie do nauczania filozofii jako kolejnego przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Waleszczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Waleszczyński | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aIYmpWizpkgQXu5lTu_diGZgZIFFDVzs13vmNr8Su6JQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=60bb42eb-640c-4241-acd8-ff8292a10837&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu wprowadzenie w teoretyczne zagadnienia dydaktyki i metodyki filozofii w szkole ponadpodstawowej oraz przygotowania studenta do roli nauczyciela filozofii w szkołach ponadpodstawowych. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie z podstawową wiedzą dotyczącą zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu informacji z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania filozofii na poziomie szkoły ponadpodstawowej. W ramach wykładu student ma zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela filozofii. |
|
Literatura: |
1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 2. Ł. Krzywoń, Filozofuj z dziećmi. Poradnik do prowadzenia filozoficznych dociekań z dziećmi i młodzieżą. Lublin 2019. 3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003 4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998 5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996 6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998 7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000 8. L. Krzywoń. Filozofuj z dziećmi 2. 100 pomysłów na dociekania filozoficzne z dziećmi, Lublin 2021. 9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992 10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998 11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki. 12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska. |
|
Wymagania wstępne: |
Student(ka) filozofii lub student(ka) realizująca przygotowanie do nauczania filozofii jako pierwszego lub kolejnego przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Waleszczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Waleszczyński | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aIYmpWizpkgQXu5lTu_diGZgZIFFDVzs13vmNr8Su6JQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=60bb42eb-640c-4241-acd8-ff8292a10837&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu wprowadzenie w teoretyczne zagadnienia dydaktyki i metodyki filozofii w szkole ponadpodstawowej oraz przygotowania studenta do roli nauczyciela filozofii w szkołach ponadpodstawowych. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie z podstawową wiedzą dotyczącą zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu informacji z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania filozofii na poziomie szkoły ponadpodstawowej. W ramach wykładu student ma zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela filozofii. |
|
Literatura: |
1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 2. Ł. Krzywoń, Filozofuj z dziećmi. Poradnik do prowadzenia filozoficznych dociekań z dziećmi i młodzieżą. Lublin 2019. 3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003 4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998 5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996 6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998 7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000 8. L. Krzywoń. Filozofuj z dziećmi 2. 100 pomysłów na dociekania filozoficzne z dziećmi, Lublin 2021. 9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992 10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998 11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki. 12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska. |
|
Wymagania wstępne: |
Student(ka) filozofii lub student(ka) realizująca przygotowanie do nauczania filozofii jako pierwszego lub kolejnego przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.