Metodyka pracy nauczyciela psychologa w szkole ponadpodstawowej i innych placówkach systemu oświaty - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PED-DPSPP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy nauczyciela psychologa w szkole ponadpodstawowej i innych placówkach systemu oświaty - ćwiczenia |
Jednostka: | Wydział Filozofii Chrześcijańskiej |
Grupy: |
Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel psycholog |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | F.2.U1. F.2.U2. F.2.U3. F.2.U4. F.2.U5. F.2.U6. F.2.U7. F.2.U8. F.2.U9. F.2.K1. F.2.K2. F.2.K3.
|
Skrócony opis: |
Studenci definiują przedmiot i zadania dydaktyki szkolnej, cele nauczania – uczenia się, formułują zadania psychologa szkolnego, objaśniają problemy uczniów i specyficzne problemy psychologiczne nauczycieli (wykład). Sporządzają konspekty zajęć lekcji wychowawczych. Prowadzą lekcje w ramach ćwiczeń i przeprowadzają ich ewaluację. |
Pełny opis: |
Zakres tematów (ćwiczenia): 1. Operacjonalizacja celów nauczania i metody nauczania. 2. Ewaluacja szkolna. 3–15. Lekcje wychowawcze prowadzone przez studentów w ramach ćwiczeń. |
Literatura: |
Bereźnicki, F. (2015). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Impuls Grose-Fifer, J., Brooks, P. J., & O'Connor, M. (2019). Teaching Psychology: An Evidence-based Approach. John Wiley & Sons. Katra, G., Sokołowska, E. (2010). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Wolters Kluwer Polska przy współpracy Wydawnictwa Fraszka Edukacyjna. Kowalik, S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Wydawnictwo PWN. Kruszewski, K. (red.) (2012). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Wydawnictwo PWN Kupisiewicz, Cz. (2012). Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Impuls. Kwiatkowski, T., Walczak, D. (red.) (2017). Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Lucas, S. G., & Bernstein, D. A. (2015). Teaching psychology: A step by step guide (2nd ed.). Psychology Press. Ormrod, J. E., & Jones, B. D. (2018). Essentials of educational psychology: Big ideas to guide effective teaching (5th ed.). Pearson Boston. Półturzycki, J. (1996). Dydaktyka dla nauczycieli. Wydawnictwo Adam Marszałek |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: UMIEJĘTNOŚCI: W zakresie umiejętności absolwent potrafi: F.2.U1. diagnozować sytuacje wychowawcze; F.2.U2. diagnozować potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów, zaburzenia i trudności w uczeniu się oraz ich źródła; F.2.U3. wspomagać dzieci lub uczniów w adaptacji do przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty; F.2.U4. wspierać uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania; F.2.U5. promować zdrowy styl życia uczniów oraz rozwój i zdrowie psychiczne (kształtować odporność emocjonalną, prowadzić treningi interpersonalne, radzenia sobie ze stresem i zarządzania własnymi emocjami); F.2.U6. działać na rzecz profilaktyki uzależnień, zapobiegania zjawiskom dyskryminacji, agresji i przemocy; F.2.U7. interweniować w sytuacjach konfliktowych (prowadzić mediację) i kryzysowych (podjąć interwencję kryzysową); F.2.U8. wspomagać rodziców lub opiekunów i nauczycieli w działaniach wychowawczych; F.2.U9. wspierać proces nauczania-uczenia się uczniów w oparciu o wiedzę w zakresie prawidłowości i metod efektywnego uczenia się. KOMPETENCJE: W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: F.2.K1. nawiązywania skutecznego dialogu z uczniem, jego rodzicami lub opiekunami na temat rozwoju ucznia; F.2.K2. popularyzacji wiedzy psychologicznej; F.2.K3. podejmowania współpracy z różnymi podmiotami w środowisku ucznia na rzecz jego rozwoju. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt wiedzy metoda dydaktyczna - wykład, prezentacje multimedialne. weryfikacja - ocena testu końcowego na podstawie lektury. Efekt umiejętności metoda dydaktyczna - dyskusja, projekt. weryfikacja - hospitacja lekcji wychowawczej z psychologii. Efekty kompetencji metoda dydaktyczna - wykład i dyskusja WIEDZA: - na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze zna podstawowe zagadnienia dydaktyki szkolnej, bardzo dobrze zna wartości, cele i dobór treści procesu nauczania – uczenia się, zna bardzo dobrze różne metody nauczania, bardzo dobrze wie jak skonstruować konspekt lekcji wychowawczej. - na ocenę 4 (db): dobrze zna podstawowe zagadnienia dydaktyki szkolnej, dobrze zna wartości, cele i dobór treści procesu nauczania – uczenia się, zna dobrze różne metody nauczania, dobrze wie jak skonstruować konspekt lekcji wychowawczej. - na ocenę 3 (dst): słabo zna podstawowe zagadnienia dydaktyki szkolnej, słabo zna wartości, cele i dobór treści procesu nauczania – uczenia się, słabo zna różne metody nauczania, słabo wie jak skonstruować konspekt lekcji wychowawczej. - na ocenę 2 (ndst): nie zna podstawowych zagadnień dydaktyki szkolnej, nie zna wartości, celów i doboru treści procesu nauczania – uczenia się, nie zna różnych metod nauczania, nie wie jak skonstruować konspekt lekcji wychowawczej. UMIEJĘTNOŚCI: - na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze dobiera właściwie metody nauczania, bardzo dobrze konstruuje konspekty lekcji wychowawczych, bardzo dobrze przeprowadza lekcję wychowawczą z psychologii. - na ocenę 4 (db): dobrze dobiera właściwie metody nauczania, dobrze konstruuje konspekty lekcji wychowawczych, dobrze przeprowadza lekcję wychowawczą z psychologii. - na ocenę 3 (dst): słabo dobiera właściwie metody nauczania, słabo konstruuje konspekty lekcji wychowawczych, słabo przeprowadza lekcję wychowawczą z psychologii. - na ocenę 2 (ndst): nie dobiera właściwych metod nauczania, nie konstruuje konspektów lekcji wychowawczych, nie przeprowadza lekcji wychowawczej z psychologii. UMIEJĘTNOŚCI: Oceniane są: zachowanie ostrożności/krytycyzmu w wyrażaniu opinii, praca w zespole, wykazanie zrozumienia i i tolerancji wobec różnorodności. Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń: 1. Liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie). 2. Przygotowanie i przeprowadzenie lekcji wychowawczej dla studentów w ramach zajęć (1-2) oraz prezentacja wybranej metody dydaktycznej (50% oceny końcowej z ćwiczeń). 3. Zaliczenie testu na podstawie lektury obowiązkowej (50% oceny końcowej z ćwiczeń). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Szydłowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Szydłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Nabywanie umiejętności prawidłowego wykorzystywania metod dydaktycznych oraz prowadzenia lekcji wychowawczych z psychologii. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów (ćwiczenia): 1. Operacjonalizacja celów nauczania i ewaluacja szkolna. 2. Metody nauczania i uczenia się szkolnego. 3–15. Lekcje wychowawcze prowadzone przez studentów w ramach ćwiczeń. |
|
Literatura: |
1. Bereźnicki, F. (2015). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Impuls. 2. Katra, G.; Sokołowska, E. (2010). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Warszawa: Wolters Kluwer Polska przy współpracy Wydawnictwa Fraszka Edukacyjna. 3. Kowalik, S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 4. Kupisiewicz, Cz. (2012). Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków: Impuls. 5. Kwiatkowski, T., Walczak, D. (red.) (2017). Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 6. Półturzycki, J. (1996). Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Szydłowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Szydłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Nabywanie umiejętności prawidłowego wykorzystywania metod dydaktycznych oraz prowadzenia lekcji wychowawczych z psychologii. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów (ćwiczenia): 1. Operacjonalizacja celów nauczania i ewaluacja szkolna. 2. Metody nauczania i uczenia się szkolnego. 3–15. Lekcje wychowawcze prowadzone przez studentów w ramach ćwiczeń. |
|
Literatura: |
1. Bereźnicki, F. (2015). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Impuls. 2. Katra, G.; Sokołowska, E. (2010). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Warszawa: Wolters Kluwer Polska przy współpracy Wydawnictwa Fraszka Edukacyjna. 3. Kowalik, S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 4. Kupisiewicz, Cz. (2012). Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków: Impuls. 5. Kwiatkowski, T., Walczak, D. (red.) (2017). Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 6. Półturzycki, J. (1996). Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Szydłowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Szydłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Nabywanie umiejętności prawidłowego wykorzystywania metod dydaktycznych oraz prowadzenia lekcji wychowawczych z psychologii. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów (ćwiczenia): 1. Operacjonalizacja celów nauczania i ewaluacja szkolna. 2. Metody nauczania i uczenia się szkolnego. 3–15. Lekcje wychowawcze prowadzone przez studentów w ramach ćwiczeń. |
|
Literatura: |
1. Bereźnicki, F. (2015). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Impuls. 2. Katra, G.; Sokołowska, E. (2010). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Warszawa: Wolters Kluwer Polska przy współpracy Wydawnictwa Fraszka Edukacyjna. 3. Kowalik, S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 4. Kupisiewicz, Cz. (2012). Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków: Impuls. 5. Kwiatkowski, T., Walczak, D. (red.) (2017). Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 6. Półturzycki, J. (1996). Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.