Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy nauczyciela psychologa w przedszkolu i szkole podstawowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PED-DPSSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy nauczyciela psychologa w przedszkolu i szkole podstawowej
Jednostka: Wydział Filozofii Chrześcijańskiej
Grupy: Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel psycholog
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

F.2.W1.

F.2.W2.  

F.2.W3.  

F.2.W4.

F.2.W5.  

F.2.W6.

F.2.W7.  

F.2.W8.

F.2.W9.

F.2.W10.  

F.2.W11.

F.2.W12.

F.2.W13.


F.2.U1.  

F.2.U2.  

F.2.U3.  

F.2.U4.  

F.2.U5.

F.2.U6.  

F.2.U7.  

F.2.U8.  

F.2.U9.  


F.2.K1.  

F.2.K2.  

F.2.K3. 


Wymagania wstępne:

Zaliczenie wykładu i ćwiczeń z Metodyki pracy nauczyciela psychologa w szkole ponadpodstawowej i innych placówkach systemu oświaty.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodyką pracy nauczyciela psychologa w przedszkolu, szkołach i placówkach systemu oświaty.

W ramach ćwiczeń studenci sporządzają konspekty zajęć lekcji wychowawczych i uczą się prowadzić lekcje o tematyce psychologicznej, przeprowadzać ich ewaluację, diagnozować sytuacje wychowawcze, interweniować w sytuacjach konfliktowych.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

F.2.W1.  problematykę rozwoju dziecka w kontekście edukacji oraz metody zastosowania wiedzy psychologicznej w działaniach dydaktyczno-wychowawczych;

F.2.W5.  rolę wspierania rozwoju dziecka lub ucznia: wspomaganie rozwoju kompetencji społecznych i komunikacyjnych oraz sposoby wspierania rozwoju społeczno- -moralnego, emocjonalnego i samoregulacji, znaczenie wspomagania uczniów w adaptacji do przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz konieczność wspierania uczniów lub wychowanków w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania;

F.2.W7.  problematykę animowania działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem ucznia; potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, motywacji do uczenia się i nawyków systematycznego uczenia się, stymulowania samodzielnej pracy dziecka lub ucznia w kontekście uczenia się przez całe życie, rozwijania ciekawości, aktywności, samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, a także umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia lub wychowanka do samokształcenia; 


F.2.W8.  rolę profilaktyki i promocji zdrowia: sposoby konstruowania szkolnych programów profilaktycznych, zasady promocji i ochrony zdrowia uczniów, edukacji zdrowotnej oraz udzielania pierwszej pomocy, zagadnienia związane z promowaniem rozwoju fizycznego i zdrowia psychicznego (kształtowanie odporności emocjonalnej, prowadzenie treningów interpersonalnych, radzenia sobie ze stresem, zarządzania własnymi emocjami), profilaktyką uzależnień, zapobieganiem zjawiskom dyskryminacji, agresji i przemocy oraz sposoby interwencji w sytuacjach konfliktowych (prowadzenie mediacji) i kryzysowych (interwencja kryzysowa);

F.2.W12. rolę psychoedukacji, zasady udzielania porad psychologicznych, wspomagania rodziców lub opiekunów w działaniach wychowawczych oraz wspierania rozwoju dzieci i młodzieży, zasady prowadzenia warsztatów dla uczniów, nauczycieli i rodziców lub opiekunów, działania na rzecz popularyzacji wiedzy psychologicznej;

F.2.W13. znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka oraz etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej.

UMIEJĘTNOŚCI:

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

F.2.U1.  diagnozować sytuacje wychowawcze;

F.2.U2.  diagnozować potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów, zaburzenia i trudności w uczeniu się oraz ich źródła;

F.2.U3.  wspomagać dzieci lub uczniów w adaptacji do przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty;

F.2.U4.  wspierać uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania;

F.2.U5.  promować zdrowy styl życia uczniów oraz rozwój i zdrowie psychiczne (kształtować odporność emocjonalną, prowadzić treningi interpersonalne, radzenia sobie ze stresem i zarządzania własnymi emocjami);

F.2.U6.  działać na rzecz profilaktyki uzależnień, zapobiegania zjawiskom dyskryminacji, agresji i przemocy;

F.2.U7.  interweniować w sytuacjach konfliktowych (prowadzić mediację) i kryzysowych (podjąć interwencję kryzysową);

F.2.U8.  wspomagać rodziców lub opiekunów i nauczycieli w działaniach wychowawczych;

F.2.U9.  wspierać proces nauczania-uczenia się uczniów w oparciu o wiedzę w zakresie prawidłowości i metod efektywnego uczenia się. 


KOMPETENCJE:

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

F.2.K1.  nawiązywania skutecznego dialogu z uczniem, jego rodzicami lub opiekunami na temat rozwoju ucznia;

F.2.K2.  popularyzacji wiedzy psychologicznej;

F.2.K3.  podejmowania współpracy z różnymi podmiotami w środowisku ucznia na rzecz jego rozwoju. 


Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA:

- na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze zna przedmiot i zadania metodyki pracy nauczyciela psychologa w przedszkolu i szkole podstawowej, bardzo dobrze zna strategie wspomagania dziecka w procesie uczenia się, zna bardzo dobrze proces nauczania – uczenia się z perspektywy motywacji, rozwoju poznawczego, osobowego, społecznego i moralnego, zna bardzo dobrze zagadnienia związane z ocenianiem i ewaluacją ucznia, zna bardzo dobrze środowiskowe czynniki sprzyjające procesowi nauczania – uczenia się, zna bardzo dobrze strategie radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi.

- na ocenę 4 (db): dobrze zna przedmiot i zadania metodyki pracy nauczyciela psychologa w przedszkolu i szkole podstawowej, dobrze zna strategie wspomagania dziecka w procesie uczenia się, zna dobrze proces nauczania – uczenia się z perspektywy motywacji, rozwoju poznawczego, osobowego, społecznego i moralnego, zna dobrze zagadnienia związane z ocenianiem i ewaluacją ucznia, zna dobrze środowiskowe czynniki sprzyjające procesowi nauczania – uczenia się, zna dobrze strategie radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi.

- na ocenę 3 (dst): słabo zna przedmiot i zadania metodyki pracy nauczyciela psychologa w przedszkolu i szkole podstawowej, słabo zna strategie wspomagania dziecka w procesie uczenia się, zna słabo proces nauczania – uczenia się z perspektywy motywacji, rozwoju poznawczego, osobowego, społecznego i moralnego, zna słabo zagadnienia związane z ocenianiem i ewaluacją ucznia, zna słabo środowiskowe czynniki sprzyjające procesowi nauczania – uczenia się, zna słabo strategie radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi.

- na ocenę 2 (ndst): nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej przedmiotu i zadań metodyki pracy nauczyciela psychologa w przedszkolu i szkole podstawowej, nie zna strategii wspomagania dziecka w procesie uczenia się, nie potrafi wymienić elementów procesu nauczania – uczenia się z perspektywy motywacji, rozwoju poznawczego, osobowego, społecznego i moralnego, nie zna zagadnienia związanego z ocenianiem i ewaluacją ucznia, nie zna środowiskowych czynników sprzyjających procesowi nauczania – uczenia się, nie zna strategi radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi.

UMIEJĘTNOŚCI:

na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze porządkuje podstawowe pojęcia i strategie z zakresu procesu nauczania – uczenia się, bardzo dobrze poddaje krytyce strategie wspomagania dziecka w procesie uczenia się, bardzo dobrze wdraża rozwiązania z zakresu motywacji, rozwoju poznawczego, osobowego, społecznego i moralnego pomocne w prowadzeniu lekcji wychowawczej, bardzo dobrze klasyfikuje zagadnienia związane z ocenianiem i ewaluacją uczniów, bardzo dobrze ocenia środowiskowe czynniki sprzyjające procesowi nauczania – uczenia się, bardzo dobrze wdraża strategie radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi.

na ocenę 4 (db): dobrze porządkuje podstawowe pojęcia i strategie z zakresu procesu nauczania – uczenia się, dobrze poddaje krytyce strategie wspomagania dziecka w procesie uczenia się, dobrze wdraża rozwiązania z zakresu motywacji, rozwoju poznawczego, osobowego, społecznego i moralnego pomocne w prowadzeniu lekcji wychowawczej, dobrze klasyfikuje zagadnienia związane z ocenianiem i ewaluacją uczniów, dobrze ocenia środowiskowe czynniki sprzyjające procesowi nauczania – uczenia się, dobrze wdraża strategie radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi.

na ocenę 3 (dst): słabo porządkuje podstawowe pojęcia i strategie z zakresu procesu nauczania – uczenia się, słabo poddaje krytyce strategie wspomagania dziecka w procesie uczenia się, słabo wdraża rozwiązania z zakresu motywacji, rozwoju poznawczego, osobowego, społecznego i moralnego pomocne w prowadzeniu lekcji wychowawczej, słabo klasyfikuje zagadnienia związane z ocenianiem i ewaluacją uczniów, słabo ocenia środowiskowe czynniki sprzyjające procesowi nauczania – uczenia się, słabo wdraża strategie radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi.

na ocenę 2 (ndst): nie porządkuje podstawowych pojęć i strategii z zakresu procesu nauczania – uczenia się, nie poddaje krytyce strategii wspomagania dziecka w procesie uczenia się, słabo wdraża rozwiązania z zakresu motywacji, rozwoju poznawczego, osobowego, społecznego i moralnego pomocne w prowadzeniu lekcji wychowawczej, nie potrafi sklasyfikować zagadnień związanych z ocenianiem i ewaluacją uczniów, nie ocenia środowiskowych czynników sprzyjających procesowi nauczania – uczenia się, nie wdraża strategii radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi.

Forma zaliczenia wykładu: egzamin pisemny (test).

Warunki zaliczenia wykładu:

1. Zaliczenie wykładu i ćwiczeń: Metodyka pracy nauczyciela psychologa w szkole ponadpodstawowej i innych placówkach systemu oświaty.

2. Liczba nieobecności nieprzekraczająca pięciu (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie).

3. Zaliczenie ćwiczeń.

4. Pomyślne zaliczenie kolokwium pisemnego (udzielenie poprawnej odpowiedzi na ponad 50% pytań - zadania zamknięte i otwarte).

Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń:

1. Zaliczenie wykładu i ćwiczeń: Metodyka pracy nauczyciela psychologa w szkole ponadpodstawowej i innych placówkach systemu oświaty.

2. Liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie).

3. Przygotowanie projektu i przeprowadzenie serii lekcji wychowawczych o psychologii dla studentów w ramach zajęć (100% oceny końcowej z ćwiczeń).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Szydłowski
Prowadzący grup: Piotr Szydłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Wymagania wstępne:

Zaliczony wykład - Metodyka pracy nauczyciela psychologa w szkole ponadpodstawowej i innych placówkach systemu oświaty.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Szydłowski
Prowadzący grup: Piotr Szydłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

fakultatywny dowolnego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

Zaliczony wykład - Metodyka pracy nauczyciela psychologa w szkole ponadpodstawowej i innych placówkach systemu oświaty.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Szydłowski
Prowadzący grup: Piotr Szydłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

fakultatywny dowolnego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Szydłowski
Prowadzący grup: Piotr Szydłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:


udział w wykładzie: 30 godz.

udział w ćwiczeniach: 30 godz.

przygotowanie do ćwiczeń: 10 godz.

przygotowanie do kolokwium: 20 godz.

suma godzin: 90 [90/30(25)=3]

liczba ECTS: 3

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)