KN: Metodyka przedmiotowa 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PED-METPRZE2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | KN: Metodyka przedmiotowa 3 |
Jednostka: | Wydział Filozofii Chrześcijańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_U12 K_U16 K_K01 |
Skrócony opis: |
Nabywanie umiejętności prawidłowego wykorzystywania metod dydaktycznych oraz prowadzenia lekcji wychowawczych o psychologii. |
Pełny opis: |
Zakres tematów (ćwiczenia): 1. Wprowadzenie, podział na grupy, dyskusja nad tematem projektu, podział zadań. 2. Konspekt projektu, omówienie problematyki. 3. Złożenie konspektów oraz ankiet ewaluacyjnych. 4. Lekcja 1 (grupa 1). 5. Lekcja 2 6. Lekcja 3 7. Lekcja 4 8. Lekcja 5 9. Podsumowanie - prezentacja i omówienie ewaluacji (grupa 1). 10. Lekcja 1 11. Lekcja 2 12. Lekcja 3 13. Lekcja 4 14. Lekcja 5 15. Podsumowanie - prezentacja i omówienie ewaluacji (grupa 2). |
Literatura: |
1. Bereźnicki, F. (2015). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Impuls. 2. Katra, G.; Sokołowska, E. (2010). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Warszawa: Wolters Kluwer Polska przy współpracy Wydawnictwa Fraszka Edukacyjna. 3. Kowalik, S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 4. Kupisiewicz, Cz. (2012). Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków: Impuls. 5. Kwiatkowski, T., Walczak, D. (red.) (2017). Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 6. Mikina, A., Zając, B. (2006). Jak wdrażać metodę projektów? Poradnik dla nauczycieli i uczniów gimnazjum, liceum i szkoły zawodowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 7. Mizerek, H. (2011). Efektywna autoewaluacja w szkole - jak ją sensownie zaprojektować i przeprowadzić? W: G. Mazurkiewicz (Red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Autonomia (s. 19-62). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 8. Półturzycki, J. (1996). Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: 1. Definiuje wartości i cele kształcenia. 2. Dobiera właściwie treści nauczania – uczenia się. 3. Odtwarza metody nauczania – uczenia się. UMIEJĘTNOŚCI: 1. Dobiera właściwie metody nauczania. 2. Konstruuje konspekty lekcji wychowawczych. 3. Przeprowadza lekcję wychowawczą z psychologii. KOMPETENCJE: 1. Zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii. 2. Pracuje w zespole. 3. Zachowuje otwartość na różnorodne poglądy. 4. Wykazuje zrozumienie i i tolerancję wobec różnorodności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt wiedzy metoda dydaktyczna - wykład, prezentacje multimedialne. weryfikacja - ocena testu końcowego na podstawie lektury. Efekt umiejętności metoda dydaktyczna - dyskusja, projekt. weryfikacja - hospitacja lekcji wychowawczej z psychologii. Efekty kompetencji metoda dydaktyczna - wykład i dyskusja Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń: 1. Liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie). 2. Przygotowanie projektu i przeprowadzenie serii lekcji wychowawczych o psychologii dla studentów w ramach zajęć (50% oceny końcowej z ćwiczeń). 3. Zaliczenie testu na podstawie lektury obowiązkowej (50% oceny końcowej z ćwiczeń). WIEDZA: - na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze zna podstawowe zagadnienia dydaktyki szkolnej, bardzo dobrze zna wartości, cele i dobór treści procesu nauczania – uczenia się, zna bardzo dobrze różne metody nauczania, bardzo dobrze wie jak skonstruować konspekt lekcji wychowawczej. - na ocenę 4 (db): dobrze zna podstawowe zagadnienia dydaktyki szkolnej, dobrze zna wartości, cele i dobór treści procesu nauczania – uczenia się, zna dobrze różne metody nauczania, dobrze wie jak skonstruować konspekt lekcji wychowawczej. - na ocenę 3 (dst): słabo zna podstawowe zagadnienia dydaktyki szkolnej, słabo zna wartości, cele i dobór treści procesu nauczania – uczenia się, słabo zna różne metody nauczania, słabo wie jak skonstruować konspekt lekcji wychowawczej. - na ocenę 2 (ndst): nie zna podstawowych zagadnień dydaktyki szkolnej, nie zna wartości, celów i doboru treści procesu nauczania – uczenia się, nie zna różnych metod nauczania, nie wie jak skonstruować konspekt lekcji wychowawczej. UMIEJĘTNOŚCI: - na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze dobiera właściwie metody nauczania, bardzo dobrze konstruuje konspekty lekcji wychowawczych, bardzo dobrze przeprowadza lekcję wychowawczą z psychologii. - na ocenę 4 (db): dobrze dobiera właściwie metody nauczania, dobrze konstruuje konspekty lekcji wychowawczych, dobrze przeprowadza lekcję wychowawczą z psychologii. - na ocenę 3 (dst): słabo dobiera właściwie metody nauczania, słabo konstruuje konspekty lekcji wychowawczych, słabo przeprowadza lekcję wychowawczą z psychologii. - na ocenę 2 (ndst): nie dobiera właściwych metod nauczania, nie konstruuje konspektów lekcji wychowawczych, nie przeprowadza lekcji wychowawczej z psychologii UMIEJĘTNOŚCI: Oceniane są: zachowanie ostrożności/krytycyzmu w wyrażaniu opinii, praca w zespole, wykazanie zrozumienia i i tolerancji wobec różnorodności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.