Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PED-PEDO
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika ogólna
Jednostka: Wydział Filozofii Chrześcijańskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_U12

K_U16

K_K01

Skrócony opis:

Przedmiot przygotowuje studenta do pracy w szkole w charakterze nauczyciela ze szczególnym zwróceniem uwagi na zagadnienia pedagogiki ogólnej powiązanej z praktyką działań profilaktyczno - wychowawczych w stosunku do uczniów na wszystkich etapach edukacyjnych oraz ich rodziców.

Pełny opis:

Wykład konwersatoryjny w oparciu o zagadnienia pedagogiki ogólnej ma za zadanie przekonać studenta do ważności i celowości działań profilaktyczno - wychowawczych w procesie wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą w szkole i poza nią.

Obejmuje następujące treści:

1. Wprowadzenie. Cel i zakres programowy oraz metody realizacji zajęć.

Wymagania i warunki zaliczenia,

2. Wspólnota szkolna: rodzice, uczniowie, nauczyciele. Rola rodzica w procesie dydaktyczno - wychowawczym w szkole.

3. Zadania i umiejętności nauczyciela w kontakcie z rodzicami uczniów,

4.Typologia rodziców. Predyspozycje i przygotowanie nauczyciela do współpracy z rodzicami o określonej osobowości oraz charakterystycznym zachowaniu,

5. Przygotowanie i przeprowadzenie spotkań z rodzicami na forum klasy i szkoły. Korzyści dla uczniów, rodziców, nauczyciela,

6. Trudne rozmowy z rodzicami uczniów szczególnie zdolnych i sprawiających kłopoty w nauce oraz wychowaniu,

7. Zadania i możliwości nauczyciela w zakresie różnych form pomocy rodzicom, wspieranie i pomoc rodzicom niewydolnym wychowawczo,

8. Autoprezentacja nauczyciela wobec innych nauczycieli w szkole, uczniów i ich rodziców, warunki dobrej komunikacji,

9. Wykorzystanie autorytetu nauczyciela pracy dydaktyczno - wychowawczej z uczniami i codziennych, roboczych, kontaktach z ich

rodzicami,

10. Nauczyciel a rodzina dysfunkcyjna ucznia, sposoby współpracy i możliwości pomocy tej rodzinie,

11. Nauczyciel a konflikty w szkole, sposoby radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi wśród uczniów i niewłaściwymi relacjami między uczniem a nauczycielem, nauczycielem i rodzicem,

12. Asertywne zachowania nauczyciela, asertywność w stosunkach społecznych w szkole,

13. Możliwości nauczyciela w zakresie motywowania uczniów do nauki - uwarunkowania,

14. Stres w pracy nauczyciela - wypalenie zawodowe, przyczyny, sposoby radzenia sobie z tym zjawiskiem,

15. Stres ucznia, uwarunkowania, przyczyny, sposoby pomocy.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Cindy J. Christopher: Nauczyciel - rodzic: skuteczne porozumiewanie się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004,

2. Danilewska J.: Agresja u dzieci - szkoła porozumienia, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 2002,

3. Ginger S.: Gestalt: sztuka kontaktu, Wydawnictwo Jacek Santorski & Co, Warszawa 2004,

4. Herbert M.: Rozwój społeczny ucznia: poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004,

5. Kowalczyk M.: Determinanty zagrożeń procesu wychowania we współczesnej rodzinie polskiej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004,

6. Kretschmann R.: Stres w zawodzie nauczyciela, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003,

7. Kwieciński Z., Śliwerski B.: Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003,

8. Łobocki M.: Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005,

9. Notling H.: Jak zachować porządek w klasie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004,

10. Pijarowska R., Seweryńska M.: Sztuka prezentacji: dać szansę młodzieży, czyli jak uczyć prezentacji: poradnik dla nauczycieli, Wydawnictwa WSiP, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca:

1. Acman J., Ryll R.: Awans zawodowy nauczyciela, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa - Łódź 2003,

2. Babiker G., Arnord L.: Autoagresja: mowa zranionego ciała, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003,

3. Bocheńska K.: Sztuka retoryki: uczeń w roli mówcy, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 2005,

4. Brophy J.: Motywowanie uczniów do nauki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012,

5. Kunowski S.: Wartości w procesie wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003,

6. Minczakiewicz E.: Komunikacja - mowa - język w diagnozie i terapii zaburzeń rozwoju dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2002,

7. Minczakiewicz E., Grzyb B., Gajewski Ł.: Elementarz dla rodziców: dziecko ryzyka a wychowanie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003,

8. Nikitorowicz J.: Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005,

9. Szczęsny W.: Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003,

10. Vopel K.: Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2002.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

- Wiedza: student posiada wiedzę dotyczącą współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów, głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju i funkcji systemu edukacji - celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.

- Umiejętności: student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji, potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych, potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.

- Kompetencje: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

ECTS:

udział w wykładzie - 30

samodzielna lektura i opracowanie tekstów - 20

przygotowanie do kolokwium - 10

suma godzin 60 [60:30(25)=2]

liczba ECTS - 2

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania na poszczególne oceny w zakresie wiedzy, umiejętności i

kompetencji:

Ocena bardzo dobra:

- 90 - 100% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,

- Student w pełnym stopniu opanował materiał programowy i umiejętności. Samodzielnie potrafi interpretować wydarzenia pedagogiczne i zdobywane informacje, posługując się różnymi źródłami wiedzy. Skutecznie wykorzystuje wiedzę i umiejętności zdobyte na innych zajęciach. Student bardzo dobrze organizuje i planuje pracę oraz samodzielnie potrafi formułować i rozwiązywać teoretyczne i praktyczne problemy pedagogiczne, dokonuje ich weryfikacji, potrafi docenić ich znaczenie. Wypowiedzi ustne i pisemne studenta charakteryzują się wzorowym słownictwem.

Ocena dobra:

- 70 - 89% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,

- Student ma niewielkie braki w zakresie wiedzy i umiejętności z treści programowych. Przy niewielkiej pomocy i inspiracji nauczyciela akademickiego potrafi samodzielnie rozwiązać teoretyczne i praktyczne zadania pedagogiczne o pewnym stopniu trudności oraz właściwie je zinterpretować. Jego wypowiedzi ustne i pisemne są poprawne stylistycznie.

Ocena dostateczna:

- 60 - 69% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,

- Wiedza studenta jest niepełna, wyrywkowa i fragmentaryczna. Najważniejsze zagadnienia z teorii i praktyki pedagogicznej jest w stanie zinterpretować przy pomocy nauczyciela akademickiego. Ma trudności z samodzielnym wnioskowaniu. Jego wypowiedzi ustne i pisemne są poprawne stylistycznie.

Ocena niedostateczna:

- 50 - 59% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,

- Student ma poważne braki w zakresie podstawowej wiedzy i umiejętności określonych w treściach programowych przedmiotu. Charakteryzuje się bierną postawą podczas zajęć, ale motywowany przez nauczyciela przejawia chęć współpracy. Nie systematycznie uczestniczy w zajęciach. Nie potrafi odtworzyć nabytej wiedzy i wykorzystać w praktyce pedagogicznej podstawowych umiejętności nabytych podczas zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)