Pedagogika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PED-PEDO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna |
Jednostka: | Wydział Filozofii Chrześcijańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_U12 K_U16 K_K01 |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do pracy w szkole w charakterze nauczyciela ze szczególnym zwróceniem uwagi na zagadnienia pedagogiki ogólnej powiązanej z praktyką działań profilaktyczno - wychowawczych w stosunku do uczniów na wszystkich etapach edukacyjnych oraz ich rodziców. |
Pełny opis: |
Wykład konwersatoryjny w oparciu o zagadnienia pedagogiki ogólnej ma za zadanie przekonać studenta do ważności i celowości działań profilaktyczno - wychowawczych w procesie wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą w szkole i poza nią. Obejmuje następujące treści: 1. Wprowadzenie. Cel i zakres programowy oraz metody realizacji zajęć. Wymagania i warunki zaliczenia, 2. Wspólnota szkolna: rodzice, uczniowie, nauczyciele. Rola rodzica w procesie dydaktyczno - wychowawczym w szkole. 3. Zadania i umiejętności nauczyciela w kontakcie z rodzicami uczniów, 4.Typologia rodziców. Predyspozycje i przygotowanie nauczyciela do współpracy z rodzicami o określonej osobowości oraz charakterystycznym zachowaniu, 5. Przygotowanie i przeprowadzenie spotkań z rodzicami na forum klasy i szkoły. Korzyści dla uczniów, rodziców, nauczyciela, 6. Trudne rozmowy z rodzicami uczniów szczególnie zdolnych i sprawiających kłopoty w nauce oraz wychowaniu, 7. Zadania i możliwości nauczyciela w zakresie różnych form pomocy rodzicom, wspieranie i pomoc rodzicom niewydolnym wychowawczo, 8. Autoprezentacja nauczyciela wobec innych nauczycieli w szkole, uczniów i ich rodziców, warunki dobrej komunikacji, 9. Wykorzystanie autorytetu nauczyciela pracy dydaktyczno - wychowawczej z uczniami i codziennych, roboczych, kontaktach z ich rodzicami, 10. Nauczyciel a rodzina dysfunkcyjna ucznia, sposoby współpracy i możliwości pomocy tej rodzinie, 11. Nauczyciel a konflikty w szkole, sposoby radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi wśród uczniów i niewłaściwymi relacjami między uczniem a nauczycielem, nauczycielem i rodzicem, 12. Asertywne zachowania nauczyciela, asertywność w stosunkach społecznych w szkole, 13. Możliwości nauczyciela w zakresie motywowania uczniów do nauki - uwarunkowania, 14. Stres w pracy nauczyciela - wypalenie zawodowe, przyczyny, sposoby radzenia sobie z tym zjawiskiem, 15. Stres ucznia, uwarunkowania, przyczyny, sposoby pomocy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Cindy J. Christopher: Nauczyciel - rodzic: skuteczne porozumiewanie się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004, 2. Danilewska J.: Agresja u dzieci - szkoła porozumienia, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 2002, 3. Ginger S.: Gestalt: sztuka kontaktu, Wydawnictwo Jacek Santorski & Co, Warszawa 2004, 4. Herbert M.: Rozwój społeczny ucznia: poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004, 5. Kowalczyk M.: Determinanty zagrożeń procesu wychowania we współczesnej rodzinie polskiej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004, 6. Kretschmann R.: Stres w zawodzie nauczyciela, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003, 7. Kwieciński Z., Śliwerski B.: Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, 8. Łobocki M.: Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005, 9. Notling H.: Jak zachować porządek w klasie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004, 10. Pijarowska R., Seweryńska M.: Sztuka prezentacji: dać szansę młodzieży, czyli jak uczyć prezentacji: poradnik dla nauczycieli, Wydawnictwa WSiP, Warszawa 2002. Literatura uzupełniająca: 1. Acman J., Ryll R.: Awans zawodowy nauczyciela, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa - Łódź 2003, 2. Babiker G., Arnord L.: Autoagresja: mowa zranionego ciała, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003, 3. Bocheńska K.: Sztuka retoryki: uczeń w roli mówcy, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 2005, 4. Brophy J.: Motywowanie uczniów do nauki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, 5. Kunowski S.: Wartości w procesie wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003, 6. Minczakiewicz E.: Komunikacja - mowa - język w diagnozie i terapii zaburzeń rozwoju dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2002, 7. Minczakiewicz E., Grzyb B., Gajewski Ł.: Elementarz dla rodziców: dziecko ryzyka a wychowanie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003, 8. Nikitorowicz J.: Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005, 9. Szczęsny W.: Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003, 10. Vopel K.: Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2002. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- Wiedza: student posiada wiedzę dotyczącą współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów, głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju i funkcji systemu edukacji - celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. - Umiejętności: student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji, potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych, potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. - Kompetencje: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. ECTS: udział w wykładzie - 30 samodzielna lektura i opracowanie tekstów - 20 przygotowanie do kolokwium - 10 suma godzin 60 [60:30(25)=2] liczba ECTS - 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania na poszczególne oceny w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji: Ocena bardzo dobra: - 90 - 100% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych, - Student w pełnym stopniu opanował materiał programowy i umiejętności. Samodzielnie potrafi interpretować wydarzenia pedagogiczne i zdobywane informacje, posługując się różnymi źródłami wiedzy. Skutecznie wykorzystuje wiedzę i umiejętności zdobyte na innych zajęciach. Student bardzo dobrze organizuje i planuje pracę oraz samodzielnie potrafi formułować i rozwiązywać teoretyczne i praktyczne problemy pedagogiczne, dokonuje ich weryfikacji, potrafi docenić ich znaczenie. Wypowiedzi ustne i pisemne studenta charakteryzują się wzorowym słownictwem. Ocena dobra: - 70 - 89% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych, - Student ma niewielkie braki w zakresie wiedzy i umiejętności z treści programowych. Przy niewielkiej pomocy i inspiracji nauczyciela akademickiego potrafi samodzielnie rozwiązać teoretyczne i praktyczne zadania pedagogiczne o pewnym stopniu trudności oraz właściwie je zinterpretować. Jego wypowiedzi ustne i pisemne są poprawne stylistycznie. Ocena dostateczna: - 60 - 69% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych, - Wiedza studenta jest niepełna, wyrywkowa i fragmentaryczna. Najważniejsze zagadnienia z teorii i praktyki pedagogicznej jest w stanie zinterpretować przy pomocy nauczyciela akademickiego. Ma trudności z samodzielnym wnioskowaniu. Jego wypowiedzi ustne i pisemne są poprawne stylistycznie. Ocena niedostateczna: - 50 - 59% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych, - Student ma poważne braki w zakresie podstawowej wiedzy i umiejętności określonych w treściach programowych przedmiotu. Charakteryzuje się bierną postawą podczas zajęć, ale motywowany przez nauczyciela przejawia chęć współpracy. Nie systematycznie uczestniczy w zajęciach. Nie potrafi odtworzyć nabytej wiedzy i wykorzystać w praktyce pedagogicznej podstawowych umiejętności nabytych podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.