Prawo oświatowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PED-PRAOS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Prawo oświatowe |
Jednostka: | Wydział Filozofii Chrześcijańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_U12 K_U16 K_K01 |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje podstawowe zagadnienia z prawa oświatowego, które powinien znać i stosować w praktyce nauczyciel rozpoczynający pracę w szkole. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają za zadanie przekonać studenta do ważności zagadnień związanych z prawem w szkole. Obejmują następujące treści: 1. Prawo oświatowe, system oświaty w Polsce, szkoła w systemie oświaty, 2. Ustawa o Systemie Oświaty, 3. Ustawa Karta Nauczyciela, 4. Samorząd terytorialny jako podmiot prowadzący szkoły i placówki oświatowe, 5. Dyrektor szkoły, 6. Rada Pedagogiczna, 7. Rada rodziców, Rada szkoły lub placówki oświatowej, 8. Samorząd uczniowski, 9. Statut Szkoły, Regulamin Szkoły, 10. Wewnątrzszkolny system oceniania, 11. Szkolny program wychowawczy, Szkolny program profilaktyki, 12. Kryteria oceniania z zachowania, 13. Kurator oświaty, 14. Kształcenie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, 15. Poradnie psychologiczno - pedagogiczne w systemie oświaty. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Barański A., Rozwadowska - Skrzyczyna J., Szymańska M.: Karta Nauczyciela, Komentarz, wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2012, 2. Bartoszewska B.: Nadzór pedagogiczny, Ewaluacja, kontrola, wspomaganie, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2012, 3. Bojarska L., Osuch M.: Prawa człowieka w szkole, Niezbędnik Aktywnego Rodzica, wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2008, 4. Bojarska L., Osuch M.: Prawa człowieka w szkole, Niezbędnik Dyrektora, wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2008, 5. Dzierzgowska I., Rękawek A.: Rada Rodziców - sposoby skutecznego działania w grupie, Niezbędnik Aktywnego Rodzica, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2008, 6. Gawroński K.: Dyrektor szkoły, wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2008, 7. Gawroński K.: Szkoła a organ prowadzący, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2008, 8. Lodziński K.: Kwalifikacje zawodowe nauczycieli, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2008, 9. Pilch M.: Ustawa o systemie oświaty, Komentarz, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2011, 10. Serafin T.: Kształcenie specjalne w systemie oświaty, Vademekum dla organu prowadzącego, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Bojarska L.: Samorząd szkolny nie bibelot, Ściągawka dyrektora gimnazjum, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2011, 2. Frąckiewicz B., Kołodziejska J.: Organizowanie i dokumentowanie pracy w szkole podstawowej, Praktyczne rozwiązania, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2010, 3. Gawroński K.: Potyczki prawne dyrektora szkoły, Rola prawa w wybranych obszarach zarządzania oświatą, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2010, 4. Konarska T.: Szkolne prawo pracy, Poradnik dyrektora szkoły, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2012, 5. Kordziński J.: Zarządzanie rozwojem szkoły, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2012, 6. Koźmiński G.: Szkolny program profilaktyki w praktyce, Pracownia Wydawnictwo - Edukacyjna K&K, Warszawa 2003, 7. Kurzyna - Chmiel D.: Podstawy prawne i organizacyjne oświaty, Prawo oświatowe w zarysie, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2009, 8. Otręba R.: Sukces i autonomia w zarządzaniu organizacją szkolną, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2012, 9. Piwowar - Sulej K.: Zarządzanie personelem nauczycielskim w oświacie, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2009, 10. Śliwerski B.: Rada szkoły, Rada oświatowa: przewodnik dla samorządów, władz oświatowych, dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców i uczniów, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2002. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- Wiedza: student posiada podstawową wiedzę na temat struktury i funkcji systemu edukacji - celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych, - Umiejętności: student potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe zagadnienia prawa szkolnego, posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności, zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, - Kompetencje: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizacji działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) ECTS: udział w konwersatorium - 15 samodzielna lektura tekstów - 15 suma godzin - 30 [30:30(25)=1] liczba ECTS - 1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania na poszczególne oceny w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji: Ocena bardzo dobra: - 90 - 100% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych, - Student w pełnym stopniu opanował materiał programowy i umiejętności. Samodzielnie potrafi interpretować przepisy prawa oświatowego i zdobywać informacje, posługując się różnymi źródłami wiedzy. Skutecznie wykorzystuje wiedzę i umiejętności zdobyte na innych zajęciach. Ocena dobra: - 70 - 89% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych, - Student ma niewielkie braki w zakresie wiedzy i umiejętności z treści programowych. Przy niewielkiej pomocy i inspiracji nauczyciela akademickiego potrafi samodzielnie rozwiązać zadanie prawne o pewnym stopniu trudności oraz właściwie je zinterpretować, dowodząc myślenia przyczynowo - skutkowego. Ocena dostateczna: - 60 - 69% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych, - Wiedza studenta jest niepełna, wyrywkowa i fragmentaryczna. Najważniejsze zagadnienia prawa oświatowego jest w stanie zinterpretować przy pomocy nauczyciela akademickiego, ma trudności w połączeniu ich w logiczne ciągi oraz z samodzielnym wyciąganiem wniosków. Ocena niedostateczna: - 50 - 59% wiadomości, umiejętności i rozumienia treści programowych, - Student ma poważne braki w zakresie podstawowej wiedzy i umiejętności określonych w treściach programowych. Charakteryzuje się bierną postawą podczas konwersatorium ale motywowany przez nauczyciela akademickiego przejawia chęć współpracy. Nie systematycznie uczestniczy w zajęciach. Nie potrafi odtworzyć w praktyce szkolnej podstawowych umiejętności nabytych podczas zajęć. W ocenianiu będzie brane również pod uwagę przygotowanie się studenta do ćwiczeń, wystąpienia na nich oraz aktywność na zajęciach. Kolokwium końcowe przeprowadzone będzie w formie pisemnej z możliwością dodatkowej rozmowy (gruntującej ocenę) z prowadzącym zajęcia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.