Episodic memory
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-EMEM-ER |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Episodic memory |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów - oferta Erasmus Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (studia II stopnia) |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Wymagania wstępne: | Wymagana jest znajomość języka angielskiego na poziomie B2. Zalecane jest posiadanie wiadomości z zakresu kursu podstawowego Psychologii procesów poznawczych oraz podstawowa orientacja w zakresie metodologii badań psychologicznych (szczególnie badań eksperymentalnych). |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z klasycznymi i najnowszymi koncepcjami i teoriami dotyczącymi pamięci epizodycznej oraz z głównymi paradygmatami badawczymi stosowanymi w tej dziedzinie. |
Pełny opis: |
Zdolność do powrotu i odtwarzania wydarzeń z przeszłości jest niezwykłym osiągnięciem ludzkiej pamięci, które bada się pod pojęciem pamięci epizodycznej. Koncepcja pamięci epizodycznej została sformułowana na początku lat 70. przez Endela Tulvinga i początkowo definiowana była jako system pamięci, który odbiera i przechowuje informacje o epizodach lub wydarzeniach oraz ich kontekstach przestrzennych i czasowych. Pamięć epizodyczną definiuje się również ze względu na charakter doświadczanej świadomości, która towarzyszy wydobywaniu wspomnień (tj. świadomości autonoetycznej) - mentalnego ponownego przeżywania poprzedniego momentu w przeszłości. Podczas wykładów skupimy się na omówieniu wyników badań eksperymentalnych nad pamięcią epizodyczną oraz na nowych podejściach teoretycznych do zapamiętywania i przywoływania przeszłych zdarzeń i ich kontekstu. Tematyka wykładów będzie obejmowała takie zagadnienia jak: Tło historyczne - początki badania eksperymentalnego pamięci (Ebbinghaus, Mueller). Główne podejścia w rozumieniu natury pamięci. Pojęcia engramu i śladu pamięciowego. Podstawowe prawa pamięci – czynniki określające efektywność uczenia się. Klasyfikacja systemów pamięci wg Tulvinga. Pamięć epizodyczna a mentalna podróż w czasie. Mózgowe korelaty pamięci epizodycznej. Rozdzielanie wzorców i uzupełnianie wzorców w zapamiętywaniu i rozpoznawaniu obiektów. Konsolidacja i rekonsolidacja śladu pamięciowego a trwałość w pamięci. Procesy zapamiętywania (kodowania) i wydobywania. Poziomy przetwarzania a skuteczność pamięci. Teoria siły śladu pamięciowego i modele dwóch procesów. Teoria rozmytego śladu. Modele atrybutów i modele asocjacyjne. Mechanizmy zapominania - interferencja retroaktywna i interferencja proaktywna. Pamięć fałszywa. Pamięć źródła. |
Literatura: |
Craik F. I. (2021). Remembering: An Activity of Mind and Brain. Oxford University Press. Dere, E., Easton, A., Nadel, L., & Huston, J. P. (Eds.). (2008). Handbook of episodic memory. Elsevier. Gallo, D. A. (2006). Associative illusions of memory: False memory research in DRM and related tasks. Psychology Press. Kahana, M. J. (2012). Foundations of human memory. Oxford University Press Schacter, D. L. (2001). The Seven Sins of Memory: How the Mind Forgets and Remembers. New York, Houghton Mifflin. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna i rozumie, na czym polega specyfika ujęcia pamięci zdarzeń z perspektywy psychologii eksperymentalnej. Student zna i rozumie, na czym polega oraz jak powinna przebiegać analiza procesów pamięci epizodycznej. Student jest gotów do samodzielnego uzupełniania wiedzy i umiejętności w świetle nowych doniesień z badań nad pamięcią człowieka. Rozumie i posługuje się specjalistyczną terminologią w języku angielskim z zakresu psychologii pamięci. ECTS: 6 pkt 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach (1p) 50 godzin - lektury (2 p) 80 godzin - przygotowanie do egzaminu (3 p) |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym w formie testu (studenci otrzymają wcześniej zbiór pytań pomocniczych). W każdym pytaniu testowym będą po cztery opcje odpowiedzi z jedną prawidłową. Kryteria oceniania: Ocena końcowa będzie zależała od: - uczestnictwa w wykładach, - wyniku testu końcowego Warunkiem koniecznym otrzymania oceny pozytywnej jest: uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego oraz nie więcej niż 5 nieobecności. Uzyskanie takiego wyniku oznacza, że student osiągną efekty uczenia się w stopniu dostatecznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Jastrzębski, Marek Nieznański, Agnieszka Szymańska | |
Prowadzący grup: | Marek Nieznański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO - przedmioty ogólnouczelniane (bez obszaru) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.