Illusions of Memory and Cognition
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-IMC-ER |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Illusions of Memory and Cognition |
Jednostka: | Wydział Filozofii Chrześcijańskiej |
Grupy: |
Grupa przedmiotów - oferta Erasmus Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (I stopień i jednolite magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Złudzenia poznawcze i pamięci są intrygującymi zjawiskami, które inspirują liczne badania empiryczne i dociekania teoretyczne. Złudzenia poznawcze, podobnie jak iluzje optyczne, są błędami w sądach o rzeczywistości, popełnianymi przy subiektywnym przekonaniu o poprawności dokonanej oceny. W czasie wykładów omówione zostaną wybrane przykłady błedów poznawczych i zniekształceń pamięci, których badania doprowadziły do zrozumienia istotnych mechanizmów przetwarzania informacji przez człowieka. Celem wykładu jest poszerzenie wiedzy studentów na temat paradygmatów i modeli teoretycznych pamięci i poznania. Oczekuje się, że studenci zyskają dobre zrozumienie natury naukowego (eksperymentalnego) dociekania mechanizmów poznawczych leżących u podstaw obserwowanych zjawisk. Dodatkowym celem jest wzbogacenie zasobu słownictwa studentów o angielskie terminy dotyczące pamięci i poznania. |
Pełny opis: |
Szczegółowe treści programowe: 1. Wprowadzenie. Program badawczy Kahnemana i Tversky’ego. 2. Zaniedbywanie proporcji bazowej. Pseudozależności. 3. Nadmierna pewność ocen i złudzenie mądrości po fakcie. 4. Subaddytywność w ocenie prawdopodobieństwa. 5. Odwracanie preferencji wyboru. 6. Zmiana preferencji pod wpływem dokonania wyboru. 7. Klasyfikacja złudzeń pamięci i przyczyn ich powstawania. 8. Skojarzeniowe złudzenia pamięci – paradygmat DRM 9. Teoria monitorowania źródła. Błędy atrybucji i kryptomnezja. 10. Teoria rozmytego śladu – pamięć treści a pamięć dosłowna. 11-12. Głębokie zniekształcenia pamięci (podejście Ch. Brainerda) 13. Pamięć utajona i efekt czystej ekspozycji. 14. Efekt dezinformacji. Efekt prawdy. 15. Zapominanie indukowane wydobywaniem. Podsumowanie wykładów. |
Literatura: |
Lektura: Gallo, D. A. (2006). Associative illusions of memory: False memory research in DRM and related tasks. Psychology Press. Pohl, R. (Ed.) (2016). Cognitive illusions. Intriguing phenomena in judgement, thinking and memory. 2nd Ed. Psychology Press. Schacter, D. L. (2003). Siedem grzechów pamięci. Jak zapominamy i zapamiętujemy. Tłum. E. Haman & J. Rączaszek, Warszawa, PIW. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student zna podstawowe rodzaje złudzeń poznawczych i pamięci i rozumie znaczenie ich badania dla rozwoju współczesnych teorii psychologicznych. Student zna główne pojęcia i zasady prowadzenia badań w psychologii pamięci. Umiejętności: Rozumie jakie jest znaczenie eksperymentu i precyzyjnego definiowania pojęć w badaniach naukowych w psychologii poznawczej. Kompetencje i postawy: Student jest gotowy do samodzielnego uzupełniania wiedzy, w związku z ciągle pojawiającymi się nowymi odkryciami w dziedzinie psychologii pamięci i poznania. ECTS: 6 pkt 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach (1p) 50 godzin - lektury (2 p) 80 godzin - przygotowanie do egzaminu (3 p) |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym w formie testu (studenci otrzymają wcześniej zbiór pytań pomocniczych). W każdym pytaniu testowym będą po cztery opcje odpowiedzi z jedną prawidłową. Kryteria oceniania: Ocena końcowa będzie zależała od: - uczestnictwa w wykładach, - wyniku testu końcowego Warunkiem koniecznym otrzymania oceny pozytywnej jest: uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego oraz nie więcej niż 5 nieobecności. Wykład odbywać się będzie stacjonarnie (dopóki nie zostaną wprowadzone inne zalecenia przez Uniwersytet). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK_MON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nieznański, Włodzimierz Strus, Agnieszka Szymańska | |
Prowadzący grup: | Marek Nieznański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.