Badania poligraficzne i ich zastosowanie w postępowaniu sądowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-BP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badania poligraficzne i ich zastosowanie w postępowaniu sądowym |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia sądowa i penitencjarna |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W03, PS_W06, PS_W08, PS_U01, PS_K07 |
Wymagania wstępne: | Zaliczony IV rok studiów. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie problematyki detekcji nieszczerości przy zastosowaniu metod psychofizjologicznych, w szczególności badań poligraficznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia służyć będą przybliżeniu zagadnienia kłamstwa, metod detekcji nieszczerości oraz obszarów ich zastosowania ze szczególnym uwzględnieniem metod opartych o wskaźniki psychofizjologiczne (w tym badań poligraficznych). W ramach zajęć omówione zostaną następujące obszary tematyczne: 1. Kłamstwo w dyskursie publicznym. Filozofia kłamstwa. 2. Pojęcie prawdy i kłamstwa w pracy psychologa. 3. Metody wnioskowania o nieszczerości. 4. Wprowadzenie do tematyki badań psychofizjologicznych. 5. Podstawowe informacje dot. badań poligraficznych. 6. Mity i przekonania na temat badań poligraficznych. 7. Historia badań poligraficznych. Naukowe podstawy metody. 8. Istota skuteczności badań poligraficznych. Krytyka metody, empiryczne dowody użyteczności. 9. Standardy i procedury badań poligraficznych. 10. Użyteczność badań poligraficznych. 11. Regulacje prawne w obszarze stosowania poligrafu. 12. Poligraf w sprawach karnych. 13. Problemy w zakresie stosowania poligrafu. 14. Kontrowersje. Poligraf jako "narzędzie rozrywki". 15. Praktyka badań poligraficznych. |
Literatura: |
Gołaszewski, M., Ibek, A., Widacki, M. (2013). Współczesne standardy badań poligraficznych. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Krapohl, D., Shaw, P. (2015). Fundamentals of polygraph practice. Academic Press. Widacki, J. (2014). Badania poligraficzne w Polsce. Widacki, J. (2017). Historia badań poligraficznych. Oficyna Wydawnicza AFM. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Osoba uczestnicząca w zajęciach: - zna i rozumie, na czym polega oraz jak powinna przebiegać szczegółowo analiza i interpretacja różnych procesów psychicznych z różnych perspektyw teoretycznych (W03), - zna i rozumie nowoczesną metodologię badań bazującą na zaawansowanej statystyce i aktualnej psychometrii (W06), - zna i rozumie metody interpretacji zmienności zachowań jednostkowych w kontekście społecznym i w zależności od zróżnicowanych struktur, instytucji i interakcji społecznych (W08), - potrafi tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich (U01), - jest gotowa do ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz samodzielnego wykorzystywania w tym celu dostępnych mu źródeł i ich krytycznej oceny pod względem przydatności do swojej pracy zawodowej (K07). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne w ramach przedmiotu obejmują: - pracę z tekstem, - dyskusję, - prezentacje multimedialne, - inscenizację, - metodę warsztatową. Zasady oceniania: - aktywność studenta, praca na zajęciach, zadania dodatkowe, przygotowanie prezentacji (50%), - kolokwium (50%). Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: - test jednokrotnego wyboru, - wykonywanie zadań praktycznych, - ocenianie ciągłe. Wymagana jest obecność na zajęciach (maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione). (5): Student wskazuje i opisuje potwierdzone naukowo metody detekcji nieszczerości, obszary ich stosowania. Identyfikuje trudności praktyczne. Zna podstawy prawne dotyczące stosowania badań psychofizjologicznych w zróżnicowanych kontekstach. Poprawnie identyfikuje elementy poligrafu. Student osiągnął wszystkie założone efekty kształcenia. (4): Student wskazuje i opisuje potwierdzone naukowo metody detekcji nieszczerości, obszary ich stosowania. Identyfikuje trudności praktyczne. Student nie osiągnął wszystkich założonych efektów kształcenia. (3): Student wskazuje i opisuje potwierdzone naukowo metody detekcji nieszczerości, obszary ich stosowania. Student nie osiągnął wszystkich założonych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Jastrzębska | |
Prowadzący grup: | Justyna Jastrzębska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Jastrzębska | |
Prowadzący grup: | Justyna Jastrzębska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.