Edukacja i poradnictwo - coaching i doradztwo zawodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-CDZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja i poradnictwo - coaching i doradztwo zawodowe |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia pracy i organizacji Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_K04 PS_K06 PS_U04 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie i nauczenie studentów technik oraz metod wykorzystywanych w coachingu i doradztwie zawodowym. W ramach kursu zostaną zrealizowane następujące moduły tematyczne: 1. Podstawy prowadzania sesji coachingowych i doradztwa zawodowego 2. Zasady etyczne i dobre praktyki prowadzenia sesji coachingowych oraz doradztwa zawodowego 3. Praktyczne prowadzenie sesji coachingowych 4. Praktyczne prowadzenie sesji doradztwa zawodowego |
Pełny opis: |
W ramach kursu studenci otrzymają wiedzę oraz praktyczne umiejętności z zakresu coachingu oraz doradztwa zawodowego. Cel ten zostanie osiągnięty przez realizację trzech działań: 1. Studenci otrzymają wiedzę dotyczącą coachingu oraz doradztwa zawodowego. Zostaną przedstawione definicje, źródła, mechanizmy działania, modele sesji oraz wyjaśnione podejście Evidence Based dotyczące coachingu i doradztwa. 2. Studenci otrzymają rzetelną wiedzę z zakresu etyki prowadzenia coachingu i doradztwa zawodowego. Zostaną poinformowani o etycznym aspekcie prowadzenia takich działań oraz otrzymają wytyczne oraz kryteria pozwalające im na dokładne określenie roli jaką w tych procesach odgrywa coach/doradca a jakie prawa ma klient. 3. Każdy z studentów zostanie zaproszony do przeprowadzenia próbki sesji coachingowej lub doradczej. Podczas zajęć studenci zostaną zachęceni do wcielenia się w coacha/doradcę i przeprowadzenie około 20 minutowej sesji wraz z klientem (student z tej samej grupy zajęciowej). Następnie wykładowca udzieli informacji zwrotnej prowadzącemu sesji. Również pozostali studenci zostaną zaproszeni do udzielenia informacji zwrotnej (ten element będzie trwał około 15 minut). Na każdych zajęciach są planowane przynajmniej dwie takie sesje. |
Literatura: |
Evers, W. J. G., Brouwers, A., & Tomic, W. (2006). A quasi-experimental study on management coaching effectiveness. Consulting Psychology Journal, 58(3), 174–182. https://doi.org/10.1037/1065-9293.58.3.174 Grant, A. M., & Gerrard, B. (2020). Comparing problem-focused, solution-focused and combined problem-focused/solution-focused coaching approach: solution-focused coaching questions mitigate the negative impact of dysfunctional attitudes. Coaching, 13(1), 61–77. https://doi.org/10.1080/17521882.2019.1599030 Smółka, P. (2011). Podejście Oparte na Dowodach w Coachingu: Istota oraz Implikcje dla Praktyki. Coaching Review, 1(3), 5–19. Wildflower, L., & Brennan, D. (2018). Kompendium wiedzy coacha: od teorii do praktyki. Wydawnictwo Company&Me Publishing. Zemełka, A. M. (2016). Wczesna historia coachingu : poszukiwanie definicji i interferencji idei. Forum Oświatowe, 28(2), 143–160. http://forumoswiatowe.pl/ index.php/czasopismo/article/view/439 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student po zakończeniu kursu będzie potrafił trafnie określić różnice między coachingiem i doradztwem zawodowym a innymi formami wsparcia, rozwoju człowieka. Student będzie potrafił wyjaśnić na czym polega relacja coachingowa i doradztwa zawodowego. Będzie w sposób rzetelny posługiwać się zasadami etycznymi. Umiejętności: Studenci po zakończeniu kursu będą wstanie przeprowadzić sesję coachingową oraz spotkanie w ramach doradztwa zawodowego w oparciu o standardowe metody z tego zakresu. Postawy: Studenci będą w sposób trafny opisać etyczne aspekty prowadzenia rozmowy coachingowej i doradczej. Będą potrafili wykazać się postawą otwartego słuchania oraz dociekliwością w zakresie poszukiwania rozwiązań odpowiednich dla danej grupy klientów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu będzie uczestnictwo w zajęciach (100% frekwencja). Każdy ze studentów będzie musiał podczas zajęć przeprowadzić 20 minutową sesję coachingową / doradczą w roli coacha / doardcy zawodowego. Drugim kryterium będzie uczestnictwo w sesji coachingowej / doradczej w roli klienta. Sesje będą się odbywały podczas zajęć. Jeżeli ktoś nie będzie mógł uzyskać 100 frekwencji będzie zobligowany do dostarczenia nagrania z sesji w roli klienta lub prowadzącego sesję. Na ocenę bardzo dobrą – student będzie miał 100% frekwencję oraz przeprowadzi sesję zgodnie z standardami zaprezentowanymi podczas zajęć Na ocenę dobrą – student będzie miał frekwencję poniżej 100% i dostarczy nagrania przeprowadzonych przez siebie sesji, które będą spełniały kryteria zaprezentowane podczas zajęć Na ocenę dostateczną – student będzie uczęszczał na zajęcia (100% frekwencji) i przeprowadzone przez niego sesję będą nie zgodne z standardami zaprezentowanymi podczas zajęć Niezaliczenie przedmiotu – student nie uzyska 100% frekwencji i dostarczone przez niego materiały będą nie zgodne z standardami zaprezentowanymi podczas zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mikołaj Stolarski | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Stolarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Laura Dryjańska | |
Prowadzący grup: | Laura Dryjańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mikołaj Stolarski | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Stolarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Kompetencje społeczne: PS_K04 - student jest gotów do organizowania i planowania własnych badań zmierzających do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych PS_K06 - student jest gotów do organizowania szkoleń prezentujących problemy psychologiczne oraz analizowania praktycznych zagadnień psychologicznych PS_U04 - student jest gotów do udzielania pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie i nauczenie studentów technik oraz metod wykorzystywanych w coachingu i doradztwie zawodowym. W ramach kursu zostaną zrealizowane następujące moduły tematyczne: 1. Podstawy prowadzania sesji coachingowych i doradztwa zawodowego 2. Zasady etyczne i dobre praktyki prowadzenia sesji coachingowych oraz doradztwa zawodowego 3. Praktyczne prowadzenie sesji coachingowych 4. Praktyczne prowadzenie sesji doradztwa zawodowego |
|
Literatura: |
Evers, W. J. G., Brouwers, A., & Tomic, W. (2006). A quasi-experimental study on management coaching effectiveness. Consulting Psychology Journal, 58(3), 174–182. https://doi.org/10.1037/1065-9293.58.3.174 Grant, A. M., & Gerrard, B. (2020). Comparing problem-focused, solution-focused and combined problem-focused/solution-focused coaching approach: solution-focused coaching questions mitigate the negative impact of dysfunctional attitudes. Coaching, 13(1), 61–77. https://doi.org/10.1080/17521882.2019.1599030 Smółka, P. (2011). Podejście Oparte na Dowodach w Coachingu: Istota oraz Implikcje dla Praktyki. Coaching Review, 1(3), 5–19. Wildflower, L., & Brennan, D. (2018). Kompendium wiedzy coacha: od teorii do praktyki. Wydawnictwo Company&Me Publishing. Zemełka, A. M. (2016). Wczesna historia coachingu : poszukiwanie definicji i interferencji idei. Forum Oświatowe, 28(2), 143–160. http://forumoswiatowe.pl/ index.php/czasopismo/article/view/439 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Laura Dryjańska, Aleksandra Stolarska | |
Prowadzący grup: | Laura Dryjańska, Aleksandra Stolarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.