Ćwiczenia z psychoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-CPT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia z psychoterapii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W13 PS_U11 PS_K06 |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia z zakresu psychoterapii (kontakt, wgląd, zmiana, utrwalanie zmiany). Praktyczne poznanie niektórych metod i technik stosowanych w podstawowych kierunkach psychoterapii indywidualnej i grupowej. |
Pełny opis: |
1.Psychoterapia a poradnictwo. 2.Niespecyficzne czynniki leczące. 3.Pojęcie relacji terapeutycznej. 4.Kontrakt terapeutyczny. 5.Ustalenie celów terapii. 6.Interakcja psychoterapeutyczna. 7.Budowanie hipotez terapeutycznych. 8.Interwencje terapeutyczne. 9.Dialog terapeutyczny. 10.Techniki pozawerbalne. 11.Metody podejmowania decyzji. 12.Rysunek w terapii. 13.Praca z pacjentem w ujęciu poznawczo-behawioralnym. 14.Praca z pacjentem w ujęciu psychoanalitycznym i humanistycznym. 15.Podsumowanie. |
Literatura: |
Aleksandrowicz J. W. : Psychoterapia medyczna. PZWL: 1996. Barbaro B. (red.): Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. UJ. Kraków: 1999. Grzesiuk L. (red.) : Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki, specyficzne problemy. PWN: Warszawa 1995. Kokoszka A., Drozdowski P. (red.): Wprowadzenie do psychoterapii. AM. Kraków. 1993. Vinogradov S., Yalom I. D. : Psychoterapia grupowa. IPZ: Warszawa. 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza : Student wie czym zajmuje się psychoterapia, dysponuje wiedzą na temat podstawowych zagadnień z jej zakresu, zna główne jej nurty, zasady nawiązania relacji terapeutycznej oraz podstawowe metody i techniki terapeutyczne z różnych kierunków psychologicznych. Umiejętności : Student rozumie zasady nawiązania kontaktu z drugą osobą, umie przeprowadzić wywiad terapeutyczny, interpretować informacje werbalne i pozawerbalne, stworzyć ramowy plan terapii, potrafi zaproponować techniki i metody terapeutyczne odpowiednie dla danej formy dysfunkcji. Kompetencje : Student wykazuje otwartość i wrażliwość na drugą osobę, zachowuje ostrożność, odpowiedzialność i krytycyzm w formułowaniu swoich ocen, wykazuje kreatywność w poszukiwaniu metod pomocy, jest zorientowany na pracę w zespole. ECTS : Udział w ćwiczeniach – 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń – 10 godz. Przygotowanie prezentacji – 5 godz. Konsultacje – 5 godz. Przygotowanie do egzaminu – 10 godz. Suma godzin – 60 [60 : 30 (25) = 2] Liczba ECTS – 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza : (2) : Student nie wie czym zajmuje się psychoterapia, nie zna zasad jej stosowania, nie rozumie znaczenia kryzysu w życiu człowieka. (3) : Student pobieżnie orientuje się w psychoterapii, dysponuje niewielką wiedzą na temat podstawowych zagadnień z jej zakresu, m.in. zasad nawiązania relacji terapeutycznej i podstawowych metod i technik terapeutycznych. (4) : Student posiada poprawną wiedzę na temat psychoterapii, zna modele pracy terapeutycznej w przypadku wybranych zaburzeń, ale nie zawsze rozumie znaczenia kryzysów w życiu człowieka. (5) : Student doskonale orientuje się w dyscyplinie jaką jest psychoterapia, zna zasady nawiązania relacji terapeutycznej oraz podstawowe metody i techniki terapeutyczne, rozumie znaczenie kryzysów w życiu człowieka, posiada wiedzę na temat zapobiegania tym zjawiskom. Umiejętności : (2) : Student nie potrafi nawiązać kontaktu z drugą osobą, nie umie przeprowadzić wywiadu terapeutycznego, ani stworzyć ramowego planu terapii. (3) : Student słabo nawiązuje kontakt z drugą osobą, umie przeprowadzić wywiad terapeutyczny, ale nie do końca potrafi ocenić jego wartość, ma trudności z zaproponowaniem ramowego planu terapii. (4) : Student poprawnie nawiązuje kontakt z drugą osobą, umie przeprowadzić wywiad terapeutyczny i docenia jego wartość, potrafi zaproponować niektóre techniki i metody terapeutyczne. (5) : Student doskonale potrafi nawiązać kontakt z drugą osobą, umie przeprowadzić wywiad terapeutyczny i docenić jego wartość, stara się interpretować informacje werbalne i pozawerbalne, potrafi zaproponować właściwe techniki i metody terapeutyczne, szukać odniesień terapeutycznych wśród sytuacji rzeczywistych i fikcyjnych. Kompetencje : Oceniany jest stopień otwartości i wrażliwości na osobę pacjenta, ostrożności, odpowiedzialność i krytycyzmu w formułowaniu ocen oraz kreatywności w poszukiwaniu metod pomocy, a także zaangażowania w pracę zespołu. |
Praktyki zawodowe: |
nie przewidziano |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia z zakresu psychoterapii (kontakt, wgląd, zmiana, utrwalanie zmiany). Praktyczne poznanie niektórych metod i technik stosowanych w podstawowych kierunkach psychoterapii indywidualnej i grupowej. |
|
Pełny opis: |
1.Psychoterapia a poradnictwo. 2.Niespecyficzne czynniki leczące. 3.Pojęcie relacji terapeutycznej. 4.Kontrakt terapeutyczny. 5.Ustalenie celów terapii. 6.Interakcja psychoterapeutyczna. 7.Budowanie hipotez terapeutycznych. 8.Interwencje terapeutyczne. 9.Dialog terapeutyczny. 10.Techniki pozawerbalne. 11.Metody podejmowania decyzji. 12.Rysunek w terapii. 13.Praca z pacjentem w ujęciu poznawczo-behawioralnym. 14.Praca z pacjentem w ujęciu psychoanalitycznym i humanistycznym. 15.Podsumowanie. |
|
Literatura: |
Aleksandrowicz J. W. : Psychoterapia medyczna. PZWL: 1996. Barbaro B. (red.): Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. UJ. Kraków: 1999. Grzesiuk L. (red.) : Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki, specyficzne problemy. PWN: Warszawa 1995. Kokoszka A., Drozdowski P. (red.): Wprowadzenie do psychoterapii. AM. Kraków. 1993. Vinogradov S., Yalom I. D. : Psychoterapia grupowa. IPZ: Warszawa. 2007. |
|
Wymagania wstępne: |
znajomość psychologii osobowości i klinicznej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia z zakresu psychoterapii (kontakt, wgląd, zmiana, utrwalanie zmiany). Praktyczne poznanie niektórych metod i technik stosowanych w podstawowych kierunkach psychoterapii indywidualnej i grupowej. |
|
Pełny opis: |
1.Psychoterapia a poradnictwo. 2.Niespecyficzne czynniki leczące. 3.Pojęcie relacji terapeutycznej. 4.Kontrakt terapeutyczny. 5.Ustalenie celów terapii. 6.Interakcja psychoterapeutyczna. 7.Budowanie hipotez terapeutycznych. 8.Interwencje terapeutyczne. 9.Dialog terapeutyczny. 10.Techniki pozawerbalne. 11.Metody podejmowania decyzji. 12.Rysunek w terapii. 13.Praca z pacjentem w ujęciu poznawczo-behawioralnym. 14.Praca z pacjentem w ujęciu psychoanalitycznym i humanistycznym. 15.Podsumowanie. |
|
Literatura: |
Aleksandrowicz J. W. : Psychoterapia medyczna. PZWL: 1996. Barbaro B. (red.): Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. UJ. Kraków: 1999. Grzesiuk L. (red.) : Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki, specyficzne problemy. PWN: Warszawa 1995. Kokoszka A., Drozdowski P. (red.): Wprowadzenie do psychoterapii. AM. Kraków. 1993. Vinogradov S., Yalom I. D. : Psychoterapia grupowa. IPZ: Warszawa. 2007. |
|
Wymagania wstępne: |
znajomość psychologii osobowości i klinicznej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.