Dojrzewanie w człowieczeństwie z różnych perspektyw
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-DCRP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Dojrzewanie w człowieczeństwie z różnych perspektyw |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Inspiracją zawartości wykładu jest myśl Gabriela Marcela o potrzebie "dojrzewania w człowieczeństwie". Wykład przybliża problematykę rozwoju, przemiany i kształtowania siebie w dorosłości, w szczególności zagadnień odnoszących się do osiągania dojrzałości osobowej i duchowej. Szersza refleksja teoretyczna nad człowiekiem dotyczy tu jego rozwoju społeczno-moralnego, osobowości, rozwoju ku wartościom, rozwoju w relacjach, poszukiwania sensu i znaczenia. Pomocna jest w tym myśl z obszaru antropologii kulturowej (Eliade) i filozofii dialogu (Marcel, Buber, Levinas). Uwzględniane są elementy koncepcji Eriksona, Loevinger, Kohlberga, Labouvie-Vief, Frankla, Allporta, Straś-Romanowskiej, Kępińskiego, Dąbrowskiego i innych. Analizie krytycznej poddana jest koncepcja mocnych stron charakteru i cnót Petersona i Seligmana. |
Pełny opis: |
- Dojrzewanie w człowieczeństwie - wokół myśli Gabriela Marcela - Pojęcie osoby i rozwoju osobowego (Frankl, Allport, Gałdowa, Straś-Romanowska). - Człowiek jako osoba. Struktura i stawanie się osoby. Godność człowieka - Relacja podmiotowa Ja-Ty. Psychologia i filozofia spotkania. - Integracja poznania i emocji jako warunek dojrzałości osobowej. - Osobowość dojrzała w różnych ujęciach (Allport, Chlewiński i in.). Kryteria dojrzałości osobowej. ·Dojrzałość emocjonalna. Symptomy niedojrzałości vs dojrzałości emocjonalnej. Zespół niezaspokojenia emocjonalnego wg Baars i Terruwe ·Cechy osobowości dojrzałej vs niedojrzałej. ·Przekraczanie siebie jako mechanizm rozwoju.·Pojęcie samotranscendowania. Przekraczanie siebie ku transcendentaliom. - Samowychowanie |
Literatura: |
Frankl, V.E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Czarna Owca. Koczanowicz-Dehnel, I. (2017). Pojęcie osoby w psychologii. W: B. Bartosz, E. Dryll, J. Klebaniuk (red.), Jakość życia w refleksji psychologicznej (s. 37-47). Warszawa: ENETEIA. Michalski, K. (2018). Poszukiwanie sensu według logoterapii i analizy egzystencjalnej V.E. Frankla. Studia z Historii Filozofii 2(9), 143-170. Oleś, P. (2016). Podmiotowe i sytuacyjne uwarunkowania rozwoju osobowości.Rocznik Filozoficzny Ignatianum, XXII (1), 130-145. Straś-Romanowska, M. (2016). Podmiot osobowy w świecie współczesnym. Psychologia Rozwojowa, 21(2), 15-25. Strus, W. (2012). Dojrzałość emocjonalna a funkcjonowanie moralne. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci czytają zadane lektury, przygotowują prezentację wraz z problemami do dyskusji, biorą udział w dyskusjach. Na ocenę końcową składają się: - obecność na zajęciach (45%) - aktywność podczas zajęć (20%) - prezentacja (15%) - wynik z egzaminu końcowego (20%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.