Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dojrzewanie w człowieczeństwie z różnych perspektyw

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-DCRP
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dojrzewanie w człowieczeństwie z różnych perspektyw
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W02

PS_W03

PS_K03

Skrócony opis:

Inspiracją zawartości wykładu jest myśl Gabriela Marcela o potrzebie "dojrzewania w człowieczeństwie". Wykład przybliża problematykę rozwoju, przemiany i kształtowania siebie w dorosłości, w szczególności zagadnień odnoszących się do osiągania dojrzałości osobowej i duchowej. Szersza refleksja teoretyczna nad człowiekiem dotyczy tu jego rozwoju społeczno-moralnego, osobowości, rozwoju ku wartościom, rozwoju w relacjach, poszukiwania sensu i znaczenia. Pomocna jest w tym myśl z obszaru antropologii kulturowej (Eliade) i filozofii dialogu (Marcel, Buber, Levinas). Uwzględniane są elementy koncepcji Eriksona, Loevinger, Kohlberga, Labouvie-Vief, Frankla, Allporta, Straś-Romanowskiej, Kępińskiego, Dąbrowskiego i innych. Analizie krytycznej poddana jest koncepcja mocnych stron charakteru i cnót Petersona i Seligmana.

Pełny opis:

- Dojrzewanie w człowieczeństwie - wokół myśli Gabriela Marcela

- Pojęcie osoby i rozwoju osobowego (Frankl, Allport, Gałdowa, Straś-Romanowska).

- Człowiek jako osoba. Struktura i stawanie się osoby. Godność człowieka

- Relacja podmiotowa Ja-Ty. Psychologia i filozofia spotkania.

- Integracja poznania i emocji jako warunek dojrzałości osobowej.

- Osobowość dojrzała w różnych ujęciach (Allport, Chlewiński i in.). Kryteria dojrzałości osobowej.

·Dojrzałość emocjonalna. Symptomy niedojrzałości vs dojrzałości emocjonalnej. Zespół niezaspokojenia emocjonalnego wg Baars i Terruwe

·Cechy osobowości dojrzałej vs niedojrzałej.

·Przekraczanie siebie jako mechanizm rozwoju.·Pojęcie samotranscendowania. Przekraczanie siebie ku transcendentaliom.

- Samowychowanie

Literatura:

Frankl, V.E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Czarna Owca.

Koczanowicz-Dehnel, I. (2017). Pojęcie osoby w psychologii. W: B. Bartosz,

E. Dryll, J. Klebaniuk (red.), Jakość życia w refleksji psychologicznej (s. 37-47). Warszawa: ENETEIA.

Michalski, K. (2018). Poszukiwanie sensu według logoterapii i analizy

egzystencjalnej V.E. Frankla. Studia z Historii Filozofii 2(9), 143-170.

Oleś, P. (2016). Podmiotowe i sytuacyjne uwarunkowania rozwoju osobowości.Rocznik Filozoficzny Ignatianum, XXII (1), 130-145.

Straś-Romanowska, M. (2016). Podmiot osobowy w świecie współczesnym.

Psychologia Rozwojowa, 21(2), 15-25.

Strus, W. (2012). Dojrzałość emocjonalna a funkcjonowanie moralne. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci czytają zadane lektury, przygotowują prezentację wraz z problemami do dyskusji, biorą udział w dyskusjach.

Na ocenę końcową składają się:

- obecność na zajęciach (45%)

- aktywność podczas zajęć (20%)

- prezentacja (15%)

- wynik z egzaminu końcowego (20%).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)