Doradztwo i pomoc psychologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-DPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo i pomoc psychologiczna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia pracy i organizacji Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia sądowa i penitencjarna Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W13; PS_U10; PS_U11; PS_K02; PS_K06 |
Wymagania wstępne: | Ukończone zajęcia z psychopatologii i wprowadzenia do różnych kierunków psychoterapeutycznych (np. psychologia kliniczna i psychoterapia). |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa. Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej poradnictwa psychologicznego w teorii i praktyce. Jak przebiega proces poradnictwa . Zapoznanie studentów z zasadami pomocy psychologicznej wobec osób chorych somatycznie i cierpiących na zaburzenia psychiczne. Zapoznanie studentów z adekwatnością udzielanej pomocy do potrzeb pacjenta i jego rodziny. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa. Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej poradnictwa psychologicznego w teorii i praktyce. Jak przebiega proces poradnictwa . Zapoznanie studentów z zasadami pomocy psychologicznej wobec osób chorych somatycznie i cierpiących na zaburzenia psychiczne. Zapoznanie studentów z adekwatnością udzielanej pomocy do potrzeb pacjenta i jego rodziny. |
Literatura: |
Czabała Cz., Kluczyńska S. (red.)(2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN. Drat-Ruszczak E., Drążkowska-Zielińska E. (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica. Egan G. (2002).Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Feltham, C., Horton, I. (red.)(2013). Psychoterapia i poradnictwo. Tom 1 i 2. Sopot: GWP. Jones C., Shilito-Clarke C., Syme G., Hill D., Casemore R., Murdin L. (2005). Co wolno a czego nie wolno terapeucie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Knapp H. 2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: PWN. Kottler J.A. (2005). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. McKay M., Davis M., Fanning P. (2004). Sztuka porozumiewania się. Gdańsk: GWP. Miller W.R, Rollnick S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Steward J. (red.) (2003). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej.Warszawa: PWN. Zabłocka-Żytka L., Sokołowska E. (red.)(2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza EK1. Student wie, jakie znaczenie ma relacja terapeutyczna dla pomocy psychologicznej EK2 Student wie jakie są czynniki ułatwiające tworzenie sprzyjającej atmosfery - porozumienie, kontakt początkowy, prezentowanie problemu; EK 3 Student zna podstawowe umiejętności i warsztat psychologa psychoterapeuty; EK 4 Student zna najważniejsze obszary dotyczące procesów starzenia się, problemów psychologicznych osób w okresie starości Umiejętności EK 5 Student potrafi sporządzić diagnozę psycho-społecznych przyczyn zaburzeń zgodnie z wybranym podejściem; Kompetencje społeczne EK 6 Staje się wrażliwy na znaczenie relacji terapeutycznej; potrafi budować właściwą relację terapeutyczną, potrafi udzielać pomocy psychologicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: 1. Frekwencja 2. Aktywność na zajęciach 3. Ocena z kolokwium pisemnego. Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie i lektury . Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyników z egzaminu pisemnego. Zaliczenie przedmiotu - ocena 2( ndst) - mniej niż 60 % poprawnych odpowiedzi z testu. Student nie posiada wiedzy z przedmiotu, nie uzyskał wyniku 60 % poprawnych odpowiedzi ocena 3 ( dst) 60% poprawnych odpowiedzi ocena 3+ ( dst+) 70% poprawnych odpowiedzi ocena 4( db) 80% poprawnych odpowiedzi. Student ma średnio uporządkowaną wiedzę. ocena 4+ ( db+) 90% poprawnych odpowiedzi ocena 5 ( bdb) - student posiada kompletną wiedzę z zakresu przedmiotu. 100% poprawnych odpowiedzi Przy wystawieniu oceny końcowej brana jest pod uwagę obecność na zajęciach i aktywność studenta na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kłosowski, Zdzisław Kobos, Aleksandra Kűhn-Dymecka, Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Marcin Kłosowski, Zdzisław Kobos, Aleksandra Kűhn-Dymecka, Paulina Rosińska, Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]: udział w wykładzie: 30 godz. udział w ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz. suma godzin: 120 [120/30(25)=4] liczba ECTS: 4 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa. Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej poradnictwa psychologicznego w teorii i praktyce. Jak przebiega proces poradnictwa w różnych podejściach. Zapoznanie studentów z zasadami pomocy psychologicznej wobec osób chorych somatycznie i cierpiących na zaburzenia psychiczne. Zapoznanie studentów z adekwatnością udzielanej pomocy do potrzeb pacjenta i jego rodziny. |
|
Pełny opis: |
Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa. Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej poradnictwa psychologicznego w teorii i praktyce. Jak przebiega proces poradnictwa w różnych podejściach. Zapoznanie studentów z zasadami pomocy psychologicznej wobec osób chorych somatycznie i cierpiących na zaburzenia psychiczne. Zapoznanie studentów z adekwatnością udzielanej pomocy do potrzeb pacjenta i jego rodziny. |
|
Literatura: |
Czabała Cz., Kluczyńska S. (red.)(2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN. Feltham, C., Horton, I. (red.)(2013). Psychoterapia i poradnictwo. Tom 1 i 2. Sopot: GWP. Bernard, H., Mackenzie, R. (red.) (2000). Podstawy terapii grupowej. Gdańsk: GWP. Czabała, Cz. (2006). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: PWN. Drat-Ruszczak E., Drążkowska-Zielińska E. (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica. Egan G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka. Grzesiuk, L, Styła, R. (red.)(2009). Psychoterapia bez tajemnic. Podstawowa wiedza i praktyczne wskazówki. Warszawa: Difin. Knapp H. (2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: PWN Kottler J.A. (2005). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP. Kubitsky, J. (2008). Vademecum psychoterapeuty. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Kubitsky, J. (2010). Vademecum terapeuty rodzinnego. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Miller W.R, Rollnick S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Kraków: Wydawnictwo UJ. Okun, B. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
WT CW
ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kűhn-Dymecka, Paulina Rosińska, Mikołaj Stolarski, Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kűhn-Dymecka, Paulina Rosińska, Mikołaj Stolarski, Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]: udział w wykładzie: 30 godz. udział w ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz. suma godzin: 120 [120/30(25)=4] liczba ECTS: 4 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa. Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej poradnictwa psychologicznego w teorii i praktyce. Jak przebiega proces poradnictwa w różnych podejściach. Zapoznanie studentów z zasadami pomocy psychologicznej wobec osób chorych somatycznie i cierpiących na zaburzenia psychiczne. Zapoznanie studentów z adekwatnością udzielanej pomocy do potrzeb pacjenta i jego rodziny. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa. Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej poradnictwa psychologicznego w teorii i praktyce. Jak przebiega proces poradnictwa w różnych podejściach. Zapoznanie studentów z zasadami pomocy psychologicznej wobec osób chorych somatycznie i cierpiących na zaburzenia psychiczne. Zapoznanie studentów z adekwatnością udzielanej pomocy do potrzeb pacjenta i jego rodziny. |
|
Literatura: |
Czabała Cz., Kluczyńska S. (red.)(2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN. Feltham, C., Horton, I. (red.)(2013). Psychoterapia i poradnictwo. Tom 1 i 2. Sopot: GWP. Bernard, H., Mackenzie, R. (red.) (2000). Podstawy terapii grupowej. Gdańsk: GWP. Czabała, Cz. (2006). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: PWN. Drat-Ruszczak E., Drążkowska-Zielińska E. (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica. Egan G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka. Grzesiuk, L, Styła, R. (red.)(2009). Psychoterapia bez tajemnic. Podstawowa wiedza i praktyczne wskazówki. Warszawa: Difin. Knapp H. (2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: PWN Kottler J.A. (2005). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP. Kubitsky, J. (2008). Vademecum psychoterapeuty. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Kubitsky, J. (2010). Vademecum terapeuty rodzinnego. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Miller W.R, Rollnick S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Kraków: Wydawnictwo UJ. Okun, B. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
CW
CW
WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kűhn-Dymecka, Paulina Rosińska, Aleksandra Stolarska, Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kűhn-Dymecka, Paulina Rosińska, Aleksandra Stolarska, Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]: udział w wykładzie: 30 godz. udział w ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz. suma godzin: 120 [120/30(25)=4] liczba ECTS: 4 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa. Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej poradnictwa psychologicznego w teorii i praktyce. Jak przebiega proces poradnictwa w różnych podejściach. Zapoznanie studentów z zasadami pomocy psychologicznej wobec osób chorych somatycznie i cierpiących na zaburzenia psychiczne. Zapoznanie studentów z adekwatnością udzielanej pomocy do potrzeb pacjenta i jego rodziny. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa. Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej poradnictwa psychologicznego w teorii i praktyce. Jak przebiega proces poradnictwa w różnych podejściach. Zapoznanie studentów z zasadami pomocy psychologicznej wobec osób chorych somatycznie i cierpiących na zaburzenia psychiczne. Zapoznanie studentów z adekwatnością udzielanej pomocy do potrzeb pacjenta i jego rodziny. |
|
Literatura: |
Czabała Cz., Kluczyńska S. (red.)(2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN. Feltham, C., Horton, I. (red.)(2013). Psychoterapia i poradnictwo. Tom 1 i 2. Sopot: GWP. Bernard, H., Mackenzie, R. (red.) (2000). Podstawy terapii grupowej. Gdańsk: GWP. Czabała, Cz. (2006). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: PWN. Drat-Ruszczak E., Drążkowska-Zielińska E. (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica. Egan G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka. Grzesiuk, L, Styła, R. (red.)(2009). Psychoterapia bez tajemnic. Podstawowa wiedza i praktyczne wskazówki. Warszawa: Difin. Knapp H. (2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: PWN Kottler J.A. (2005). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP. Kubitsky, J. (2008). Vademecum psychoterapeuty. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Kubitsky, J. (2010). Vademecum terapeuty rodzinnego. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Miller W.R, Rollnick S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Kraków: Wydawnictwo UJ. Okun, B. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.