Psychologia emocji i motywacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-EM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia emocji i motywacji |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_W04 PS_W07 PS_U04 |
Skrócony opis: |
Skrócony opis przedmiotu Poziom przedmiotu:podstawowy Cele: Celem zajęć ma być przekazanie wiedzy pozwalającej na uchwycenie podstawowych mechanizmów i prawidłowości przebiegu procesów emocjonalnych i motywacyjnych. Stąd też wykłady mają stawić prezentację współczesnych sposobów analizowania zjawisk emocjonalnych i motywacyjnych. Z uwagi na konieczność pełniejszego uchwycenia współczesnej myśli psychologicznej, pojawia się także analiza teorii, które legły u podłoża aktualnych stylów interpretacji emocji i motywacji. Efekt kształcenia: ukształtowanie podstawowych schematów i możliwości interpretacji zachowań motywacyjnych człowieka (zrozumienie źródeł, przyczyn zachowań) oraz umiejętności wyjaśnianie przyczyn procesów emocjonalnych i ich konsekwencji. Wymagania wstępne:podstawowa wiedza z zakresu psychologii emocji i motywacji |
Pełny opis: |
Szczegółowy opis 1. Natura emocji. Pojmowanie emocji, kategorie emocji, emocje podstawowe – wtórne, cechy (właściwości) emocji 2. Klasyczne psychologiczne i fizjologiczne teorie emocji. Teorie peryferalne, poznawcze, motywacyjne, adaptacyjne 3. Emocje w perspektywie biologicznej (teorie Papeza, MacLeana, LeDouxa; biologiczne podstawy poszczególnych kategorii emocji; biologiczne podstawy wymiarów emocji 4. Emocje w perspektywie obserwatora.Eksperymenty i ich wyniki nad rolą ekspresji; teorie mimicznego sprzężenia zwrotnego; rola ekspresji w kształtowaniu życia emocjonalnego 5. Podmiotowa perspektywa emocji. Teorie oszacowania; emocje a poznanie; mechanizmy i poziomy przetwarzania informacji jako podstawa emocji 6. Socjokulturowe interpretacje emocji. Kultura a emocje; społeczno- kulturowe teorie i modele interpretacji emocji 7. Pojmowanie, kryteria i sposoby analizy motywacji. Pojęcie i cechy motywacji; źródła i rodzaje motywów 8. Problemy diagnozy emocjonalności i motywacji ludzkiej 9. Podstawowe źródła motywacji. Od instynktu do popędu i potrzeby; potrzeby aktywacji i stymulacji 10. Mechanizmy dążenia do równowagi - teorie i propozycje; motywacja wtórna i mechanizmy jej kształtowania 11. Motywacja a emocje. Hedonistyczne i podnietowe teorie motywacji; popędy a emocje; frustracja a motywacja; konflikty motywacyjne; kryzysy 12. Teorie „wartości- oczekiwania” .Teoria Atkinsona; wartościowanie i antycypacja jako samodzielne motywy; o wariantach teorii „wartość – oczekiwanie”; propozycje polskich autorów 13. Wartości, znaczenia, cele jako motywy. Potrzeby źródłem wartości; mechanizmy nadawania znaczeń i wyboru celów 14. Rola „ja” we wzbudzaniu motywacji. Prezentacja siebie jako motyw i konsekwencje rozwojowe; potrzeba wartości siebie jako motyw; stany uczuciowe związane z „ja” jako motywy 15. Źródła podmiotowości - od motywacji egocentrycznej ku spełnianiu siebie jako osoby. Podmiot jako sprawca; u źródeł motywacji egocentrycznej; dążenie do spełniania siebie jako osoby- propozycja autorska 16. Rozwój emocjonalny i motywacji. Specyfika rozwoju emocji i motywacji w różnych okresach życia; ogólne zasady rozwoju emocji i motywacji |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: UKSW. Gasiul, H. (2018) (red.). Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin Engram Literatura uzupełniająca: Davis, M.H. (1999). Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańsk: GWP. Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Hoffman, M. L. (2006). Empatia a rozwój moralny. Gdańsk: GWP. Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN. LeDoux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego. Poznań: Media Rodzina. Lewis, M., Haviland- Jones, J.M. (red.) (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP. Oatley, K., Jenkins, J.M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. Salovey, P., Sluyter, D. (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Posiada wiedzę i rozumie na czym polega odmienność interpretacji emocji i motywacji z różnych perspektyw psychologicznych Jest w stanie szczegółowo interpretować i analizować procesy emocjonalne i motywacyjne w ujęciu różnych teorii Rozumie wage procesów emocjonalnych i motywacyjnych, zna prawa ich rozwoju, mechanizmy powstawania Rozumie rolę i zna ogólnie mechanizmy podstaw biologicznych emocji i motywacji Jest w stanie dobrać odpowiednie narzędzia i metody diagnozy emocji i motywacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym (3 otwarte pytania). Zaliczenie egzaminu wymaga odpowiedzi na minimum 1 pytanie. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Henryk Gasiul, Krzysztof Stanisławski | |
Prowadzący grup: | Henryk Gasiul, Krzysztof Stanisławski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Stanisławski, Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Stanisławski, Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: UKSW. Gasiul, H. (2018) (red.). Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin Engram. Literatura uzupełniająca: Davis, M.H. (1999). Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańsk: GWP. Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Hoffman, M. L. (2006). Empatia a rozwój moralny. Gdańsk: GWP. Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN. LeDoux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego. Poznań: Media Rodzina. Lewis, M., Haviland- Jones, J.M. (red.) (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP. Oatley, K., Jenkins, J.M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. Rembowski, J. (1989). Empatia – studium psychologiczne. Warszawa: PWN. Salovey, P., Sluyter, D. (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Stanisławski, Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Stanisławski, Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: UKSW. Gasiul, H. (2018) (red.). Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin Engram. Literatura uzupełniająca: Davis, M.H. (1999). Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańsk: GWP. Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Hoffman, M. L. (2006). Empatia a rozwój moralny. Gdańsk: GWP. Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN. LeDoux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego. Poznań: Media Rodzina. Lewis, M., Haviland- Jones, J.M. (red.) (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP. Oatley, K., Jenkins, J.M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. Rembowski, J. (1989). Empatia – studium psychologiczne. Warszawa: PWN. Salovey, P., Sluyter, D. (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.