Psychologia ogólna: emocje i motywacje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-EMM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ogólna: emocje i motywacje |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_W04 PS_W07 PS_U04 K_W02, K_W03, K_W04, K_W07 Rozumie na czym polega odmienność interpretacji emocji i motywacji z perspektywy różnych nurtów psychologicznych (ewolucyjnej, poznawczej, humanistycznej, i in.); Rozumie na czym polegają różnice i szczegółowe interpretacje emocji w ujęciu ewolucyjnym, emocji w ujęciu teorii oszacowania, teorii atrybucyjnych; motywacji z perspektywy poznawczej - "teorie wartość - oczekiwanie"; teorie podnietowe, hedonistyczne,podejście od strony fenomenologicznej, egzystencjalnej i in.; źródła motywacji Zna prawa przebiegu procesów emocjonalnych mechanizmy regulacyjne; prawa i uwarunkowania realizacji różnych motywów; rozumie istotną rolę motywów Ja. Potrafi wskazać na struktury i procesy neurofizjologiczne odpowiadające za uaktywnienie emocji i podstawowych dążeń (neurofizjologiczne teorie emocji; biologiczne mechanizmy prostych popędów). Potrafi dobrać odpowiednie techniki pomiaru emocji i motywacji (U04) Jest kompetentny w planowaniu własnych badań w zakresie emocji i motywacji, w próbach rozwiązywania podstawowych konfliktów czy problemów emocjonalnych i motywacyjnych. |
Skrócony opis: |
Skrócony opis przedmiotu Poziom przedmiotu:podstawowy Cele: Celem zajęć ma być przekazanie wiedzy pozwalającej na uchwycenie podstawowych mechanizmów i prawidłowości przebiegu procesów emocjonalnych i motywacyjnych. Stąd też wykłady mają stawić prezentację współczesnych sposobów analizowania zjawisk emocjonalnych i motywacyjnych. Z uwagi na konieczność pełniejszego uchwycenia współczesnej myśli psychologicznej, pojawia się także analiza teorii, które legły u podłoża aktualnych stylów interpretacji emocji i motywacji. Efekt kształcenia: ukształtowanie podstawowych schematów i możliwości interpretacji zachowań motywacyjnych człowieka (zrozumienie źródeł, przyczyn zachowań) oraz umiejętności wyjaśnianie przyczyn procesów emocjonalnych i ich konsekwencji. Wymagania wstępne:podstawowa wiedza z zakresu psychologii emocji i motywacji |
Pełny opis: |
1. Natura emocji. Pojmowanie emocji, kategorie emocji, emocje podstawowe – wtórne, cechy (właściwości) emocji 2. Klasyczne psychologiczne i fizjologiczne teorie emocji. Teorie peryferalne, poznawcze, motywacyjne, adaptacyjne 3. Emocje w perspektywie biologicznej (teorie Papeza, MacLeana, LeDouxa; biologiczne podstawy poszczególnych kategorii emocji; biologiczne podstawy wymiarów emocji 4. Emocje w perspektywie obserwatora.Eksperymenty i ich wyniki nad rolą ekspresji; teorie mimicznego sprzężenia zwrotnego; rola ekspresji w kształtowaniu życia emocjonalnego 5. Podmiotowa perspektywa emocji. Teorie oszacowania; emocje a poznanie; mechanizmy i poziomy przetwarzania informacji jako podstawa emocji 6. Socjokulturowe interpretacje emocji. Kultura a emocje; społeczno- kulturowe teorie i modele interpretacji emocji 7. Pojmowanie, kryteria i sposoby analizy motywacji. Pojęcie i cechy motywacji; źródła i rodzaje motywów 8. Problemy diagnozy emocjonalności i motywacji ludzkiej 9. Podstawowe źródła motywacji. Od instynktu do popędu i potrzeby; potrzeby aktywacji i stymulacji 10. Mechanizmy dążenia do równowagi - teorie i propozycje; motywacja wtórna i mechanizmy jej kształtowania 11. Motywacja a emocje. Hedonistyczne i podnietowe teorie motywacji; popędy a emocje; frustracja a motywacja; konflikty motywacyjne; kryzysy 12. Teorie „wartości- oczekiwania” .Teoria Atkinsona; wartościowanie i antycypacja jako samodzielne motywy; o wariantach teorii „wartość – oczekiwanie”; propozycje polskich autorów 13. Wartości, znaczenia, cele jako motywy. Potrzeby źródłem wartości; mechanizmy nadawania znaczeń i wyboru celów 14. Rola „ja” we wzbudzaniu motywacji. Prezentacja siebie jako motyw i konsekwencje rozwojowe; potrzeba wartości siebie jako motyw; stany uczuciowe związane z „ja” jako motywy 15. Źródła podmiotowości - od motywacji egocentrycznej ku spełnianiu siebie jako osoby. Podmiot jako sprawca; u źródeł motywacji egocentrycznej; dążenie do spełniania siebie jako osoby- propozycja autorska 16. Rozwój emocjonalny i motywacji. Specyfika rozwoju emocji i motywacji w różnych okresach życia; ogólne zasady rozwoju emocji i motywacji |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: UKSW. Gasiul, H. (2018) (red.). Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin Engram Literatura uzupełniająca: Davis, M.H. (1999). Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańsk: GWP. Eisenberg,N. (2005). Empatia i współczucie. W: M. Lewis, J.M. Haviland-Jones (red.). Psychologia emocji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, ss. 849-862. Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Hoffman, M. L. (2006). Empatia a rozwój moralny. Gdańsk: GWP. Hermans, H.J., Hermans-Jensen, E. (2000). Autonarracje. Tworzenie znaczeń w psychoterapii. Warszawa: PTP PTP. Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN. LeDoux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego. Poznań: Media Rodzina. Lewis, M., Haviland- Jones, J.M. (red.) (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP. Obuchowski, K. (1995). Poprzez galaktykę potrzeb. Poznań: Zysk i S-ka. Oatley, K., Jenkins, J.M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. Rembowski, J. (1989). Empatia – studium psychologiczne. Warszawa: PWN. Salovey, P., Sluyter, D. (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Siek, S. (1993) Wybrane metody badania osobowości. Warszawa: Wyd. ATK |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Posiada wiedzę i rozumie na czym polega odmienność interpretacji emocji i motywacji z różnych perspektyw psychologicznych Jest w stanie szczegółowo interpretować i analizować procesy emocjonalne i motywacyjne w ujęciu różnych teorii Rozumie wage procesów emocjonalnych i motywacyjnych, zna prawa ich rozwoju, mechanizmy powstawania Rozumie rolę i zna ogólnie mechanizmy podstaw biologicznych emocji i motywacji Jest w stanie dobrać odpowiednie narzędzia i metody diagnozy emocji i motywacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym (zestaw 30 pytań z wielokrotnym wyborem lub do uzupełnienia). Zaliczenie egzaminu wymaga odpowiedzi na minimum 15 pytań (odpowiedzi zawierające skreślenia lub poprawki nie są klasyfikowane do kategorii poprawnych). Ocena dobra od minimum 20 poprawnych odpowiedzi, bardzo dobra od 26. Dopuszczalna jest forma egzaminu pisemnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.