Efektywne przywództwo w organizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-EPO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Efektywne przywództwo w organizacji |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia pracy i organizacji |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W14; PS_W16; PS_U05 |
Skrócony opis: |
Skuteczne przywództwo w organizacji Wysoki poziom efektywności organizacyjnej zapewnia prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa oraz sprawia, że firma rozwija się i zyskuje przewagę wśród konkurencyjnych organizacji na rynku. Wykład jest wprowadzeniem w zagadnienia skutecznego przywództwa w organizacji poprzez analizę zagadnień tego, czego ono dotyczy. Co oznacza bycie dobrym liderem poprzez podkreślanie praktycznych aspektów przywództwa. Ważnymi obszarami poruszanymi w trakcie wykładu będą zagadnienia takie jak: zrozumienie przywództwa; uznanie cech przywódczych; angażowanie mocnych stron ludzi; rozumienie filozofii i stylów przywództwa, radzenie sobie z zadaniami i relacjami; rozwijanie umiejętności przywódczych; tworzenie wizji, w tym strategicznej; stworzenie konstruktywnego klimatu; słuchanie członków grupy, radzenie sobie z konfliktami; zajmowanie się etyką w przywództwie i pokonywaniem przeszkód w organizacji. |
Pełny opis: |
1. Przywództwo w organizacji – definicje, kluczowe obszary, podstawowe pojęcia 2. Różne style przywództwa w organizacji i ich teoretyczna skuteczność 3. Budowanie i kierowanie efektywnymi zespołami. 4. Zachowanie związane z dzieleniem się wiedzą w organizacji 5. Lider i jego relacje z podwładnymi w aspekcie emocjonalnym i motywacyjny 6. Moc lidera i jak z niej korzystać? 7. Przywództwo w trudnych i przełomowych czasach 8. Przywództwo polityczne, psychologicznych aspekty sprawowania władzy 9. Przywództwo i zarządzanie strategiczne 10. Przywództwo transakcyjne i transformacyjne 11. Mocne i słabe strony organizacji z punktu widzenia lidera – analiza SWAT 12. Rola przywództwa w koncepcji Lean Management 13. Przywództwo w ekstremalnych warunkach 14. Przywództwo w kontekście wymiarów osobowości Wielkiej Piątki 15. Lider jako motywator zmian w złożonym środowisku organizacyjnym 16. Przywództwo wojskowe |
Literatura: |
Aidt, T., & Rauh, C. (2018). The Big Five Personality Traits and Partisanship in England. Electoral Studies, 54, 1–21. Antonakis, J. (2004). On why “emotional intelligence” will not predict leadership effectiveness beyond IQ or the “Big Five”: and extension and rejoinder. Organizational Analysis, 12 (2), 171- 182 1 (6), Barbuto, J. E., Burbach, M. E. (2006). The emotional intelligence of transformational leaders: A field study of elected officials. The Journal of Social Psychology, 146, 51-64. Crossan, M., Seijts, G., & Gandz, J. (2015). Developing Leadership Character. Developing Leadership Character. https://doi.org/10.4324/9781315739809 Cybal-Michalska, Agnieszka. (2015). Przywództwo – ustalenia definicyjne i sposoby rozumienia. Studia Edukacyjne. 37. 23-32. Dyson, S. Preston, T. (2006). Individual Characteristics of Political Leaders and the Use of Analogy in Foreign Policy Decision Making. Political Psychology. 27. 265 - 288. Issah, M. (2018). Change leadership the role of emotional intelligence. Sage Open-Research Paper, Hartliński , M. (2012).Przywództwo polityczne. Wprowadzene. wydawca instytut nauk politycznych Uniwersytetu warmińsko-Mazurskiego w olsztynie Hoogenboezem, J. (2015) Churchill’s Radical War Leadership. Open Journal of Leadership, 4, 1-11. doi: 10.4236/ojl.2015.41001. Issah, M., Zimmerman, J. A. (2016). A change model for 21st century leaders: The essentials. International Journal of Pedagogical Innovations, 4(1), 23-29. KRANNICH M. (2016). PODEJŚCIE PERSONALNE I PRZYWÓDCZE ODNIESIENIA W TEORII POZYTYWNEJ ORIENTACJI W ZARZĄDZANIU ZESZYTY NAUKOWE POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ 2016 Seria: ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE z. 93 Nr kol. 1957 Politechnika Śląska Wydział Organizacji i Zarządzania Lai, L. (2019) A Review of Team-Focused Transformational Leadership: Past and New Trends. Journal of Service Science and Management, 12, 172-185. doi: 10.4236/jssm.2019.122012. Lizak, M. (2019). ROLA PRZYWÓDZTWA W KONCEPCJI LEAN MANAGEMENT. Quality Production Improvement. 10. 7-16. 10.30657/qpi.2019.10.01. Lachowski, S. (2013) Od wartości do działania. Przywództwo w czasach przełomowych. Wydawca: StudioEMKA Tiuraniemi, J. (2008). Leader self-awareness and its relationship to subordinate assessment of organizational atmosphere in the social welfare sector. Administration in Social Work, 32, 23-38. Voet, Joris. (2014). Leading change in public organizations: A study about the role of leadership in the implementation of organizational change in a public sector context Widyatmoko, W., Pabbajah, M, Widyanti, R. (2020). THE CHARACTER OF LEADERSHIP IN HUMAN RESOURCES DEVELOPMENT: A CRITICAL REVIEW. International Journal of Management Innovation & Entrepreneurial Research. 6. 1-09. Zaccaro, S. J., Rittman, A. L., & Marks, M. A. (2001). Team Leadership. Leadership Quarterly, 12, 451-483. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Studenci powinni wykazać się dobrym poziomem początkowej wiedzy na temat zagadnień związanych z przywództwem i być zainteresowanym tym tematem. Ważna będzie również możliwość dyskusji z nauczycielem na temat podstaw teoretycznych i praktycznych zastosowań zagadnień związanych z rolą lidera w różnych trybach organizacji. Niezbędne będzie również przygotowanie kompetentnych prezentacji Power Point obejmujących różne aspekty zachowania lidera w sytuacji pracy. Wiedza - student wymienia i opisuje główne nurty i paradygmaty badawcze występujące w psychologii przywództwa; identyfikuje najważniejsze zagadnienia związane z funkcjonowaniem lidera w różnych środowiskach pracy prawidłowo wskazuje wyniki badań uzasadniających poszczególne stanowiska teoretyczne; zna i rozumie na czym polega analiza i interpretacja zachowań liderów w kontekście popełnianych błędów i naruszeń, zna i rozumie współczesne znaczenie funkcjonowania współczesnego świata Umiejętności - potrafi interpretować teksty naukowych artykułów empirycznych; umie wyszukiwać i selekcjonować źródła, które posłużą do wzbogacenia swojej wiedzy i umiejętności, student potrafi dobrać odpowiednie techniki testowania i oceny skuteczności przywództwa w różnych sytuacjach pracy Kompetencje - dąży do naukowej i zgodnej metodologii zbierania danych empirycznych, podtrzymuje krytykę dotychczasowych interpretacji zjawisk nieuzasadnionych badaniami empirycznymi, a także ma świadomość ograniczeń badawczych istniejących w psychologii przywództwa, związanych ze złożonością funkcjonowania człowieka w różne środowiska. kredyty: udział w wykładzie: 30 zebranie danych i przygotowanie analizy porównawczej różnych nurtów teoretycznych w psychologii przywództwa:30 przygotowanie do egzaminu (wraz z lekturą obowiązkową): 30 Suma godzin: 60[60: 3 = 2] LICZBA ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
bez praktyk |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Olaf Truszczyński | |
Prowadzący grup: | Olaf Truszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Olaf Truszczyński | |
Prowadzący grup: | Olaf Truszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Olaf Truszczyński | |
Prowadzący grup: | Olaf Truszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.