Biologiczne podstawy zachowania 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-EUR2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Biologiczne podstawy zachowania 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Obowiązkowy poprzednik: | Biologiczne podstawy zachowania 1 WF-PS-N-EUR1 |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W04 PS_W07 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu biologii. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie biologicznych podstaw ludzkiego zachowania w świetle aktualnych badań z zakresu etologii, socjobiologii, psychofizjologii i psychologii ewolucyjnej, a także genetyki behawioralnej. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest ukazanie biologicznych podstaw ludzkiego zachowania w świetle aktualnych badań z zakresu etologii, socjobiologii, psychofizjologii i psychologii ewolucyjnej, a także genetyki behawioralnej. Problematyka wykładu koncentruje się na wyjaśnieniu biologicznych źródeł ludzkiej natury oraz funkcji mechanizmów psychologicznych, rozumianych jako adaptacje psychiczne, rozwiązujące problemy z zakresu: (1) przetrwania (np. wybór pożywienia, preferencje dotyczące miejsca schronienia, walka z drapieżnikami i innymi zagrożeniami); (2) życia płciowego i reprodukcji (np. kobiece i męskie strategie dobory partnera do związku trwałego i przelotnego, przywiązanie, zazdrość o partnera seksualnego); (3) rodzicielstwa (np. znaczenie ojca i matki dla przetrwania i rozwoju potomstwa, zdolność dzieci do przekształcania opieki rodzicielskiej w sukces reprodukcyjny, konflikt między rodzicami a potomstwem); (4) pokrewieństwa (np. prawo Hamiltona i jego implikacje); (5) życia w grupie (np. altruizm i zachowania pomocne, agresja i wojna). Ćwiczenia mają na celu pogłębienie i uszczegółowienie wiedzy omawianej w ramach wykładu poprzez dyskusję i analizę poszczególnych zagadnień w oparciu o specjalistyczną literaturę przedmiotu, a także zapoznanie uczestników z podstawowymi metodami formułowania hipotez badawczych z zakresu biologicznych podstaw zachowania, oraz ich weryfikowania w świetle odpowiednich źródeł danych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Buss D. M. (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: GWP. De Catanzaro, D. A. (2003). Motywacje i emocje. Poznań: Zysk i S-ka. Kalat, J. (2006). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: PWN. Oniszczenko, W. (2002). Geny i środowisko a zachowanie. Warszawa: PWN. Plomin, R, DeFries, J. C, McClearn, G. E., McGuffin, P. (2001). Genetyka zachowania. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Blackmore, S. J. (2002). Maszyna memowa. Poznań: Rebis. Buss, D. M. (2014). Zazdrość. Niebezpieczna namiętność. Gdańsk: GWP. De Catanzaro, D. A. (2003). Motywacje i emocje. Poznań: Zysk i S-ka. Dunbar, R. (2016). Anatomia miłości i zdrady. Co nauka mówi o namiętnościach człowieka. Kraków: Copernicus Center Press. Etcoff N. (2002). Przetrwają najpiękniejsi. Warszawa: Cis; WAB. Fisher, H. (2012). Dlaczego on? Dlaczego ona? Poznań: Rebis. Fisher, H. (2016). Anatomia miłości. Nowe spojrzenie. Poznań: Rebis. Hamer, D., Copeland, P. (2007). Geny a charakter. Warszawa: Świat Książki. Miller. G. (2004). Umysł w zalotach. Jak wybory seksualne kształtowały naturę człowieka. Poznań: Rebis. Ridley M. (2000). Czerwona królowa. Poznań: Rebis; Ridley, M. (2001). Genom. Poznań: Rebis. Ryan, F. (2017). Tajemniczy świat genomu ludzkiego. Warszawa: Prószyński i S-ka. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: Po ukończeniu zajęć EW1 - student powinien posiadać wiedzę z zakresu etologii, socjobiologii, psychofizjologii, psychologii ewolucyjnej i genetyki behawioralnej, umożliwiającą mu/jej wyjaśnianie przyczyn zachowań ludzkich w kontekście adaptacji psychicznych, rozumianych jako mechanizmy psychologiczne wykształcone w toku ewolucji. UMIEJĘTNOŚCI: Po ukończeniu zajęć student powinien: EU1 umieć obiektywnie ocenić wartość poznawczą i praktyczną biologicznego podłoża życia psychicznego; EU2 - dostrzegać biologiczne przyczyny zarówno prawidłowych, jak i patologicznych zjawisk psychospołecznych; EU3 - znać i rozumieć genezę procesów biologicznych, leżących u podstaw procesów psychicznych oraz EU4 - umieć wykorzystać tę wiedzę w celu lepszego wyjaśniania przyczyn ludzkich zachowań; EU5 - umieć analizować teksty naukowe, a także prezentować i wyjaśniać wybrane zagadnienia z zakresu teorii ewolucji, etologii, socjobiologii, psychofizjologii i genetyki behawioralnej w kontekście ludzkich zachowań. KOMPETENCJE: Po ukończeniu zajęć EK1 - student powinien akceptować wieloczynnikowe podłoże życia psychicznego i mieć świadomość jego znaczenia; EK2 - dostrzegać potrzebę stałego uzupełniania wiedzy w zakresie biologicznych podstaw zachowania; EK3 - być otwart(ą)ym na współpracę ze specjalistami innych dyscyplin; EK4 - dążyć do holistycznego rozumienia życia psychicznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny z wykładu jest egzamin. Na ocenę z ćwiczeń składają się: obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze) + wygłoszenie referatu na wylosowany temat + ocena z kolokwium. Ogólne kryteria oceny: Na ocenę niedostateczną (2): - student opanował mniej niż 60% wiedzy i umiejętności, objętych programem nauczania. Udzielane przez niego odpowiedzi są błędne lub niekompletne, nie potrafi wykorzystać wiedzy do wyjaśnienia przyczyn konkretnych ludzkich zachowań i/ lub zjawisk psychospołecznych; Na ocenę dostateczną (3): - student opanował minimum 60% wiedzy i umiejętności, objętych programem nauczania. Operuje wiedzą ze zrozumieniem tylko w pewnym wąskim zakresie i potrafi ją wykorzystać do wyjaśnienia tylko niektórych przyczyn ludzkich zachowań i/ lub zjawisk psychospołecznych; Na ocenę dobrą (4): - student operuje ze zrozumieniem minimum 80% wiedzy, objętej tokiem nauczania. Potrafi wykorzystać tę wiedzę do wyjaśnienia przyczyn ludzkich zachowań i/ lub zjawisk psychospołecznych; Na ocenę bardzo dobrą (5): - student dysponuje w zasadzie pełnym zakresem wiedzy i umiejętności, objętych tokiem nauczania. Potrafi w sposób wyczerpujący i kompetentny zaprezentować wiedzę z zakresu biologicznych podstaw ludzkiego zachowania oraz poprawnie wykorzystuje ją do wyjaśniania genezy i funkcji adaptacji psychofizjologicznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Jastrzębski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Jastrzębski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS – semestr letni (wykład + ćwiczenia): - udział w wykładzie – 30 godzin; - przygotowanie do wykładu/ lektura tekstów – 30 godzin; - przygotowanie do egzaminu – 30 godzin; - udział w ćwiczeniach – 30 godzin; - przygotowanie do ćwiczeń/ lektura tekstów/ opracowanie wystąpienia na zaliczenie – 30 godzin; - przygotowanie do kolokwium – 30 godzin; (180 godzin/ 30 = 6 punktów ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Jastrzębski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Jastrzębski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS – semestr letni (wykład + ćwiczenia): - udział w wykładzie – 30 godzin; - przygotowanie do wykładu/ lektura tekstów – 30 godzin; - przygotowanie do egzaminu – 30 godzin; - udział w ćwiczeniach – 30 godzin; - przygotowanie do ćwiczeń/ lektura tekstów/ opracowanie wystąpienia na zaliczenie – 30 godzin; - przygotowanie do kolokwium – 30 godzin; (180 godzin/ 30 = 6 punktów ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Jastrzębski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Jastrzębski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS – semestr letni (wykład + ćwiczenia): - udział w wykładzie – 30 godzin; - przygotowanie do wykładu/ lektura tekstów – 30 godzin; - przygotowanie do egzaminu – 30 godzin; - udział w ćwiczeniach – 30 godzin; - przygotowanie do ćwiczeń/ lektura tekstów/ opracowanie wystąpienia na zaliczenie – 30 godzin; - przygotowanie do kolokwium – 30 godzin; (180 godzin/ 30 = 6 punktów ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Jastrzębski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Jastrzębski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS – semestr letni (wykład + ćwiczenia): - udział w wykładzie – 30 godzin; - przygotowanie do wykładu/ lektura tekstów – 30 godzin; - przygotowanie do egzaminu – 30 godzin; - udział w ćwiczeniach – 30 godzin; - przygotowanie do ćwiczeń/ lektura tekstów/ opracowanie wystąpienia na zaliczenie – 30 godzin; - przygotowanie do kolokwium – 30 godzin; (180 godzin/ 30 = 6 punktów ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.