Etyka zawodu psychologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-EZP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka zawodu psychologa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W10 PS_U02 PS_K05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele: W trakcie zajęć prezentowane będą etyczne aspekty funkcjonowania psychologa w różnych obszarach zawodowych. Ich celem jest zapoznanie studentów z występującymi problemami z tego zakresu w ich późniejszej pracy oraz przygotowanie do podejmowania czekających ich wyzwań. Kwestie te zostaną odniesione do standardów zawartych w głównych kodeksach etyki zawodowej psychologa (i pokrewnych) i będą dyskutowane w odniesieniu do aktualnych uwarunkowań społecznych (związanych z pluralistycznymi przekonaniami). Istotnym elementem zajęć będzie wskazanie na akceptowane sposoby ustosunkowania się i działania w istotnych etycznie sytuacjach, a także pogłębianie wrażliwości w tym zakresie, jako przygotowywanie studentów do pracy z drugim człowiekiem. Efekt kształcenia: poznanie standardów zawartych w kodeksach etyki zawodowej psychologa; zrozumienie znaczenia i zakresu stosowalności tych norm. Świadomość etycznego wymiaru działalności psychologicznej. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie: ustalenie sposobu pracy i uzyskania zaliczenia, prezentacja lektur. 2. Filozoficzno-antropologiczne założenia dotyczące natury człowieka obecne w kodeksach etycznych psychologów i psychoterapeutów. 3. Kodeks Etyczno-Zawodowy Polskiego Towarzystwa Psychologicznego – podstawy i zakres stosowalności. 4. Psycholog jako badacz – problemy etyczne związane z prowadzeniem badań psychologicznych. 5. Psycholog jako badacz – etyczny wymiar prezentowania wyników badań naukowych. 6. Testy psychologiczne a etyka zawodowa. 7. Psycholog jako praktyk – etyczny wymiar diagnozy psychologicznej. 8. Kodeksy etyczne psychologów-praktyków: stowarzyszeń psychoterapeutów. 9. Problemy etyki zawodowej psychologa klinicznego i psychoterapeuty. 10. Etyczne aspekty udzielania pomocy psychologicznej i psychoterapii. 11. Etyczne aspekty pracy z osobami w związku, z rodziną i z dziećmi. 12. Etyczne aspekty pracy z grupą (terapia, treningi i szkolenia). 13. Dylematy etyczne psychologa pracującego w reklamie, marketingu, biznesie, doradztwie zawodowym. 14. Psycholog w sądzie. Etyczno-zawodowe problemy psychologa biegłego sądowego. 15. Etyczny wymiar ujawniania wiedzy psychologicznej, psycholog jako ekspert, nauczyciel i popularyzator. |
Literatura: |
Lektury obowiązkowa 1. Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa. (2001). Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne. 2. Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak W., Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: WN PWN. Literatura: 1. Brzeziński, J. (2002). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (r. 5 i 6, s. 125-178) 2. Jones, C. (2005). Co wolno a czego nie wolno terapeucie. Gdańsk: GWP. 3. Kępiński, A. (2004). Dekalog. Kraków: Wydawnictwo Literackie. 4. Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. (r. 2, s. 59-97). 5. Kodeksy etyczno-zawodowe różnych towarzystw psychoterapeutycznych |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Umiejętności: posiada zdolność do stosowania wiedzy zawartej przede wszystkim w Kodeksie Etyczno-Zawodowym Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (oraz w innych przedstawionych dokumentów), czyli korzystania z niej w celu wykonywania zadań i rozwiązywania problemów etycznych w pracy psychologicznej. Kompetencje: wykazuje zdolność do stosowania nabytych umiejętności w zakresie działań zawodowych, społecznych w kategoriach etycznych, w tym odpowiedzialności i autonomii. Zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, dyskutuje, pracuje w zespole, zachowuje otwartość na poglądy wyrażane przez innych, dba o pozostawienie przestrzeni innym osobom na wyrażanie własnego zdania, wykazuje odpowiedzialność za własne słowa, uważnie lecz jednoznacznie wyraża oceny, podejmuje inicjatywy w zdobywaniu dodatkowych informacji i wykazuje się kreatywnością w poszukiwaniu rozwiązań problemów, jest zdolny do akceptacji przekonań innych i zorientowany na możliwość dopuszczania rozwiązań alternatywnych. SZCZEGÓŁOWO: UMIEJĘTNOŚCI (K_U02) - zdobyta przez uczestnika zajęć wiedza winna być na tyle wystarczająca, aby mógł on: • poprawnie rozpoznawać te obszary jego działalności badawczej i praktycznej, które mogą nieść potencjalne zagrożenia dla jego klientów oraz osób uczestniczących w badaniu naukowym; • przełożyć zalecenia i zakazy, formułowane w przyjętych przez społeczność psychologów kodeksach etycznych, na język profesjonalnych działań, zawsze w imię dobra klienta, przez niego podejmowanych; • w swojej pracy badawczej, diagnostycznej, eksperckiej i pomocowej zawsze odwoływać się jedynie do tych teorii psychologicznych oraz metod pomiarowych, diagnostycznych i związanych ze świadczeniem szeroko pojmowanej pomocy psychologicznej (np. psychoterapii), które zostały uwiarygodnionej w procesie ich weryfikacji empirycznej; ze względów etycznych nie sięga po koncepcje i metody nie należące do psychologii naukowej oraz opanował umiejętności, dzięki którym trafnie rozpoznaje i odrzuca te ostatnie; • nie podejmować takich działań, które skutkowałyby konfliktem interesów; • jako członek społeczności psychologicznej, nie narusza kodeksu dobrych obyczajów w nauce – nie popełnia plagiatów, nie fałszuje wyników badań. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE (K_K05) Uczestnik zajęć w trakcie konwersatorium nabywa: W obszarze 1.: „Etyka – etyka stosowana – etyka psychologiczna” – absolwent psychologii umie posłużyć się – w celu zrozumienia ograniczeń jego działalności profesjonalnej – podstawowymi teoriami etyki ogólnej (U05_01); natomiast w zakresie kompetencji – absolwent psychologii posługuje się językiem teorii etycznych w wyjaśnianiu społeczeństwu osobliwości zawodu psychologa pojmowanego jako zawód zaufania publicznego (OS_K05_01). W obszarze 2.: „Etyczne aspekty działalności badawczej psychologa ( wobec osób uczestniczących w badaniu naukowym)” - psycholog prowadzi tylko takie badania naukowe i takie postępowania praktyczne (diagnostyczne, eksperckie i pomocowe), które nie naruszają godności człowieka i które respektują podstawowe zasady: świadomej zgody na udział w badaniach oraz postępowaniach praktycznych prowadzonych przez psychologa, poufności, prywatności i (czasami) anonimowości (OS_U05_02); unika w swojej działalności konfliktu interesów (OS_U05_03); co w zakresie kompetencji sprawia, iż psycholog respektując zasadę nadrzędności etyczności postępowania profesjonalnego nad jego skutecznością czy realizacją własnego interesu stara się, aby potencjalni zamawiający i odbiorcy jego usług (badawczych i praktycznych) brali to prymarne ograniczenie pod uwagę (OS_K05_02). W obszarze 3.: „Etyczne aspekty działalności diagnostycznej, eksperckiej i pomocowej psychologa” - psycholog propaguje na forum publicznym wyłącznie metody mające zaplecze teoretyczne i mocne dowody empiryczne. (OS_U05_04); posada osobiste kompetencje aby stanowczo sprzeciwiać się (informując o tym społeczeństwo i odpowiednie instytucje), aby usługi psychologiczne były prowadzone przez osoby, które nie mają ukończonych studiów psychologicznych i stosownych doświadczeń na tym polu (OS_K05_03). W obszarze 4.: „Znajomość Kodeksu etyczno-zawodowego psychologa Polskiego Towarzystwa Psychologicznego” - psycholog umie przełożyć język dyrektyw na język działań, które w jak najmniejszym stopniu będą odstępowały od etycznego wzorca o którym traktuje Kodeks etyczno-zawodowy psychologa (OS_U05_05); propaguje, w swoim środowisku zawodowym, działalność zgodną z zasadami etycznymi (OS_U05_06); posada kompetencje do odróżniania i nie odwoływania się do „wiedzy” pseudo-psychologicznej i metod pseudo-psychologicznych w trakcie występowania na forum publicznym (OS_K05_04). |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: (1) obecność na zajęciach; (2) aktywność intelektualna podczas zajęć; (3) prezentacja; (4) kolokwium z zakresu literatury obowiązkowej (test). |
Praktyki zawodowe: |
n/d |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.