Gerontopsychologia kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-GPK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Gerontopsychologia kliniczna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W14; PS_U07; PS_K02 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu psychopatologii. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat zagadnień dotyczących funkcjonowania człowieka w okresie późnej dorosłości, a także ukazanie realnego obrazu człowieka wkraczającego w okres starości, Przybliżenie studentom obszaru związanego z opieką nad osobami starszymi, co nieodłącznie wiąże się z umiejętnością dialogu. Uważna obserwacja, zebranie wywiadu, pomoc psychologiczna, leczenie muszą być skorygowane i zmiany fizjologiczne i patologiczne, występujące w procesach starzenia się się ciała w tym mózgu. Holistyczne i szczegółowe ujęcie problematyki "starzenia się psychiki " , poruszenie najważniejszych problemów dotyczących zaburzeń psychicznych, a także psychologicznych i neurorehabilitacyjnych aspektów starzenia się jest zasadne w obliczu danych demograficznych i epidemiologicznych. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat zagadnień dotyczących funkcjonowania człowieka w okresie późnej dorosłości, a także ukazanie realnego obrazu człowieka wkraczającego w okres starości, Przybliżenie studentom obszaru związanego z opieką nad osobami starszymi, co nieodłącznie wiąże się z umiejętnością dialogu. Uważna obserwacja, zebranie wywiadu, pomoc psychologiczna, leczenie muszą być skorygowane i zmiany fizjologiczne i patologiczne, występujące w procesach starzenia się się ciała w tym mózgu. Holistyczne i szczegółowe ujęcie problematyki "starzenia się psychiki " , poruszenie najważniejszych problemów dotyczących zaburzeń psychicznych, a także psychologicznych i neurorehabilitacyjnych aspektów starzenia się jest zasadne w obliczu danych demograficznych i epidemiologicznych. |
Literatura: |
1) Steuden S. (2012) Psychologia starzenia się i starości. Wydawnictwo naukowe PWN Warszawa 2) Stuart-Hamilton I. ( 2006). Psychologia starzenia się. Wydawnictwo Zysk i S-ka Poznań 3) Cybulski M., Krajewska-Kułak E., Waszkiewicz N., Kędziora-Kornatowska K., (2017). Psychogeriatria. Wydawnictwo lekarskie PZWL |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza EK1. Student wie, jakie znaczenie mają procesy związane ze starzeniem na funkcjonowanie osób starszych. EK2 Student wie jaki jest całościowy kontekst występowania zaburzeń psychicznych w okresie starości. EK 3 Student zna biologiczne i psychologiczne czynniki sprawcze występujące w procesach starzenia się ciała i mózgu.; Umiejętności EK 4 Student potrafi rozpoznać czynniki psychologiczno- społeczne związane ze starzeniem się. Kompetencje społeczne EK 5 Staje się wrażliwy na znaczenie czynników psychologicznych, poznawczych, biologicznych występujących w okresie starzenia się. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: 1. Frekwencja 2. Aktywność na zajęciach 3. Ocena z kolokwium pisemnego. Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie i lektury . Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyników z egzaminu pisemnego i aktywnego udziału studenta podczas zajęć. Na ocenę końcową składają się: 1. Frekwencja 2. Aktywność na zajęciach 3. Ocena z kolokwium pisemnego. Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie i lektury . Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyników z egzaminu pisemnego. Zaliczenie przedmiotu - ocena 2( ndst) - mniej niż 60 % poprawnych odpowiedzi z testu. Student nie posiada wiedzy z przedmiotu, nie uzyskał wyniku 60 % poprawnych odpowiedzi ocena 3 ( dst) 60% poprawnych odpowiedzi ocena 3+ ( dst+) 70% poprawnych odpowiedzi ocena 4( db) 80% poprawnych odpowiedzi. Student ma średnio uporządkowaną wiedzę. ocena 4+ ( db+) 90% poprawnych odpowiedzi ocena 5 ( bdb) - student posiada kompletną wiedzę z zakresu przedmiotu. 100% poprawnych odpowiedzi Przy wystawieniu oceny końcowej brana jest pod uwagę obecność na zajęciach i aktywność studenta na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kűhn-Dymecka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kűhn-Dymecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat zagadnień dotyczących funkcjonowania człowieka w okresie późnej dorosłości, a także ukazanie realnego obrazu człowieka wkraczającego w okres starości, Przybliżenie studentom obszaru związanego z opieką nad osobami starszymi, co nieodłącznie wiąże się z umiejętnością dialogu. Uważna obserwacja, zebranie wywiadu, pomoc psychologiczna, leczenie muszą być skorygowane i zmiany fizjologiczne i patologiczne, występujące w procesach starzenia się się ciała w tym mózgu. Holistyczne i szczegółowe ujęcie problematyki "starzenia się psychiki " , poruszenie najważniejszych problemów dotyczących zaburzeń psychicznych, a także psychologicznych i neurorehabilitacyjnych aspektów starzenia się jest zasadne w obliczu danych demograficznych i epidemiologicznych. |
|
Pełny opis: |
Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat zagadnień dotyczących funkcjonowania człowieka w okresie późnej dorosłości, a także ukazanie realnego obrazu człowieka wkraczającego w okres starości, Przybliżenie studentom obszaru związanego z opieką nad osobami starszymi, co nieodłącznie wiąże się z umiejętnością dialogu. Uważna obserwacja, zebranie wywiadu, pomoc psychologiczna, leczenie muszą być skorygowane i zmiany fizjologiczne i patologiczne, występujące w procesach starzenia się się ciała w tym mózgu. Holistyczne i szczegółowe ujęcie problematyki "starzenia się psychiki " , poruszenie najważniejszych problemów dotyczących zaburzeń psychicznych, a także psychologicznych i neurorehabilitacyjnych aspektów starzenia się jest zasadne w obliczu danych demograficznych i epidemiologicznych. |
|
Literatura: |
1) Steuden S. (2012) Psychologia starzenia się i starości. Wydawnictwo naukowe PWN Warszawa 2) Stuart-Hamilton I. ( 2006). Psychologia starzenia się. Wydawnictwo Zysk i S-ka Poznań 3) Cybulski M., Krajewska-Kułak E., Waszkiewicz N., Kędziora-Kornatowska K., (2017). Psychogeriatria. Wydawnictwo lekarskie PZWL |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kűhn-Dymecka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kűhn-Dymecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]: udział w ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz. suma godzin: 90 [90/30(25)=3] liczba ECTS: 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat zagadnień dotyczących funkcjonowania człowieka w okresie późnej dorosłości, a także ukazanie realnego obrazu człowieka wkraczającego w okres starości, Przybliżenie studentom obszaru związanego z opieką nad osobami starszymi, co nieodłącznie wiąże się z umiejętnością dialogu. Uważna obserwacja, zebranie wywiadu, pomoc psychologiczna, leczenie muszą być skorygowane i zmiany fizjologiczne i patologiczne, występujące w procesach starzenia się się ciała w tym mózgu. Holistyczne i szczegółowe ujęcie problematyki "starzenia się psychiki " , poruszenie najważniejszych problemów dotyczących zaburzeń psychicznych, a także psychologicznych i neurorehabilitacyjnych aspektów starzenia się jest zasadne w obliczu danych demograficznych i epidemiologicznych. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat zagadnień dotyczących funkcjonowania człowieka w okresie późnej dorosłości, a także ukazanie realnego obrazu człowieka wkraczającego w okres starości, Przybliżenie studentom obszaru związanego z opieką nad osobami starszymi, co nieodłącznie wiąże się z umiejętnością dialogu. Uważna obserwacja, zebranie wywiadu, pomoc psychologiczna, leczenie muszą być skorygowane i zmiany fizjologiczne i patologiczne, występujące w procesach starzenia się się ciała w tym mózgu. Holistyczne i szczegółowe ujęcie problematyki "starzenia się psychiki " , poruszenie najważniejszych problemów dotyczących zaburzeń psychicznych, a także psychologicznych i neurorehabilitacyjnych aspektów starzenia się jest zasadne w obliczu danych demograficznych i epidemiologicznych. |
|
Literatura: |
1) Steuden S. (2012) Psychologia starzenia się i starości. Wydawnictwo naukowe PWN Warszawa 2) Stuart-Hamilton I. ( 2006). Psychologia starzenia się. Wydawnictwo Zysk i S-ka Poznań 3) Cybulski M., Krajewska-Kułak E., Waszkiewicz N., Kędziora-Kornatowska K., (2017). Psychogeriatria. Wydawnictwo lekarskie PZWL |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kűhn-Dymecka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kűhn-Dymecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]: udział w ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz. suma godzin: 90 [90/30(25)=3] liczba ECTS: 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat zagadnień dotyczących funkcjonowania człowieka w okresie późnej dorosłości, a także ukazanie realnego obrazu człowieka wkraczającego w okres starości, Przybliżenie studentom obszaru związanego z opieką nad osobami starszymi, co nieodłącznie wiąże się z umiejętnością dialogu. Uważna obserwacja, zebranie wywiadu, pomoc psychologiczna, leczenie muszą być skorygowane i zmiany fizjologiczne i patologiczne, występujące w procesach starzenia się się ciała w tym mózgu. Holistyczne i szczegółowe ujęcie problematyki "starzenia się psychiki " , poruszenie najważniejszych problemów dotyczących zaburzeń psychicznych, a także psychologicznych i neurorehabilitacyjnych aspektów starzenia się jest zasadne w obliczu danych demograficznych i epidemiologicznych. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat zagadnień dotyczących funkcjonowania człowieka w okresie późnej dorosłości, a także ukazanie realnego obrazu człowieka wkraczającego w okres starości, Przybliżenie studentom obszaru związanego z opieką nad osobami starszymi, co nieodłącznie wiąże się z umiejętnością dialogu. Uważna obserwacja, zebranie wywiadu, pomoc psychologiczna, leczenie muszą być skorygowane i zmiany fizjologiczne i patologiczne, występujące w procesach starzenia się się ciała w tym mózgu. Holistyczne i szczegółowe ujęcie problematyki "starzenia się psychiki " , poruszenie najważniejszych problemów dotyczących zaburzeń psychicznych, a także psychologicznych i neurorehabilitacyjnych aspektów starzenia się jest zasadne w obliczu danych demograficznych i epidemiologicznych. Specyfika zaburzeń psychicznych u osób w okresie starości, zjawisko wielochorobowości jako wyznacznik doświadczania zaburzeń psychicznych. |
|
Literatura: |
1) Steuden S. (2012) Psychologia starzenia się i starości. Wydawnictwo naukowe PWN Warszawa 2) Stuart-Hamilton I. ( 2006). Psychologia starzenia się. Wydawnictwo Zysk i S-ka Poznań 3) Cybulski M., Krajewska-Kułak E., Waszkiewicz N., Kędziora-Kornatowska K., (2017). Psychogeriatria. Wydawnictwo lekarskie PZWL |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.